G4Media.ro

Cum a reușit Bulgaria să nemulțumească Serbia și Ungaria din cauza unei…

Sursa foto: Facebook / Szijjártó Péter

Cum a reușit Bulgaria să nemulțumească Serbia și Ungaria din cauza unei taxe noi pe importul și tranzitul gazelor rusești / Presa bulgărească: Taxa bulgară este îndreptată probabil spre Austria în contextul negocierilor pentru Schengen

La sfârșitul lunii septembrie, parlamentul dezbătea dacă să elimine înainte de termen posibilitatea importului de petrol rusesc. În cele din urmă, deputații au decis că Bulgaria va continua să importe încă un an, dar aproape nimeni nu a acordat atenție unei alte modificări legislative – introducerea unei taxe pentru importul și tranzitarea gazelor rusești, transmite 24chasa, citată de Rador Radio România.

Abia la mijlocul lunii octombrie s-a discutat despre această taxă, din cauza nemulțumirii din Ungaria și Serbia. O țară tace deocamdată, dar taxa bulgară este probabil îndreptată exact spre ea – este vorba de Austria, care primește încă jumătate din livrările de gaze din Rusia. În momentul de față, acestea trec prin Ucraina, dar știm că contractul Gazprom cu Ucraina expiră în 2024 și Kievul nu are intenția de a-l reînnoi. Cu alte cuvinte, foarte curând Bulgaria va rămâne singura rută prin care gazul rusesc poate fi importat în Europa, ceea ce ne ridică statutul.

Deci Austria va deveni de asemenea dependentă de importul de gaz rusesc prin Bulgaria. Prim-ministrul Denkov a spus-o destul de clar – dacă Austria vrea securitate energetică, trebuie să accepte Bulgaria în Schengen. România a amenințat și ea că va întrerupe livrările de gaz către Austria, dacă va continua să impună veto privind Schengen.

Taxa bulgară este de 20 de leva MWh de gaz, care la prețurile actuale ale gazului pe bursă este de aproximativ 20%. Aceasta este o taxă destul de mare, dar există un precedent. De exemplu, conform contractului Bulgargaz cu compania turcă Botas, este prevăzută o taxă de aproximativ 17 leva pe MWh pentru transportul gazelor prin Turcia. Cu alte cuvinte, Bulgaria plătește o taxă similară Turciei pentru transportul de gaze și suntem obligați să o plătim chiar dacă nu transferăm niciun fel de gaz prin Turcia. Paradoxul este că împotriva taxei pentru gaz rusesc s-au pronunțat aceiași oameni care au semnat să plătim o astfel de taxă Turciei.

Ungaria și Serbia s-au pronunțat împotriva taxei introduse în Bulgaria, dar în mare măsură aceste declarații au fost de formă. În realitate, contractele Gazprom cu Ungaria și Serbia prevăd un preț fix pentru gaz la granițele acestora (prețul este fixat printr-o formulă legată de prețul de la bursă). Toate taxele și costurile, înainte ca gazul să ajungă în Ungaria și Serbia, sunt pe cheltuiala Gazprom. Cu alte cuvinte, taxa bulgară nu va afecta prețul în cele două țări. Chiar dacă ar vrea, Gazprom nu poate crește unilateral prețurile pentru Ungaria și Serbia.

Desigur, Gazprom poate rupe contractele cu ei și poate opri complet gazul. Aceasta nu va fi o surpriză – la urma urmei, Gazprom și-a încălcat deja contractele cu majoritatea țărilor europene și a oprit ilegal livrările – a făcut același lucru cu Bulgaria în aprilie 2022. În pofida solicitărilor guvernului interimar, Gazprom nu le-a reînnoit niciodată. În acest sens, Ungaria și Serbia știu de cel puțin 18 luni că nu se pot baza pe Gazprom și că la un moment dat livrările se vor opri.

Ambele țări se pregătesc pentru acest moment – Serbia lucrează din greu pentru a construi un interconector cu Bulgaria, pentru a-și putea asigura aprovizionarea cu gaz nerusesc. Ungaria se bazează și ea pe noul interconector Bulgaria-Serbia, precum și pe vechile conducte dintre Bulgaria și România, pentru a se aproviziona cu gaz – Ungaria a anunțat recent că a ajuns la un acord pentru livrări cu Azerbaidjan și Qatar.

Dacă acționează rațional, Gazprom nu va îndrăzni să oprească livrările. În primul rând, pentru că Ungaria și Serbia sunt singurele țări europene care încă se conformează cu Rusia. Și în al doilea rând, pentru că oprirea combustibilului de la Gazprom va elibera conducta de gaz din Bulgaria până în Europa Centrală și va face posibil transportul altor gaze prin aceasta. Cu alte cuvinte, dacă Gazprom oprește livrările, va pierde cota de piață și va permite concurenților să folosească conducta de gaz.

Dar Gazprom nu acționează întotdeauna rațional și adesea face prostii sub presiune politică. Compania rusă a eliberat și în trecut conducte de gaze, care au fost folosite apoi de furnizorii concurenți. Să ne amintim de gazoductul din Ucraina către Bulgaria, pe care Gazprom a eliberat-o. Acum aceeași conductă de gaz este folosită în sens invers pentru livrări de gaz din Bulgaria către România, Moldova și Ucraina. Așa că trebuie să fim pregătiți și pentru un astfel de scenariu. În consecință, Bulgartransgaz trebuie să fie pregătit cu capacități tehnice pentru a transporta gaze nerusești. Acest lucru va necesita probabil conectarea Balkan Stream la rețeaua națională de transport al gazelor și la interconexiunea Bulgaria-Grecia.

Există afirmații că taxa de gaz este ilegală, dar există precedente similare. De exemplu, Ungaria însăși a introdus o taxă pe importul de petrol rusesc, după începerea invaziei în Ucraina. La acea vreme, Budapesta susținea că, în calitate de stat suveran, are dreptul să introducă o astfel de impozitare. Apropo, în ultimii ani, Ungaria a introdus o serie de taxe noi asupra companiilor străine – unele dintre ele au făcut recurs, dar Curtea Europeană a confirmat că impozitarea este o competență a statelor. Cu alte cuvinte, Ungaria a dovedit că avem dreptul de a impozita gazul și petrolul rusesc.

Cea mai interesantă întrebare este dacă putem să colectăm veniturile din taxa pe gazul rusesc. Știm că Gazprom și companiile rusești nu sunt cei mai buni plătitori, mai ales după începerea invaziei rusești în Ucraina. Ne amintim de poveștile despre venituri de 700 de milioane de leva din impozitul pe profit de la Lukoil – dar nu s-au concretizat. În ianuarie 2023, parlamentul bulgar a adoptat o taxă pe importul de petrol rusesc pentru a compensa consumatorii pentru creșterea prețurilor la combustibil, dar nu au existat venituri din această taxă deja de 10 luni.

Dacă statul permite ca plata impozitelor pe petrolul rusesc să fie evitată cu impunitate, atunci Gazprom nu va plăti nici taxa pe gaz. În consecință, nu va avea niciun fel de venituri. Prin urmare, este timpul să avem o abordare fermă – să se dea un termen limită pentru plata taxelor și impozitelor datorate pentru petrol și, dacă acest lucru nu se întâmplă, să se elimine derogarea pentru petrolul rusesc. Acest lucru va trimite, de asemenea, un semnal clar către Gazprom că cotizațiile datorate trebuie plătite.

Sursa: 24Chasa/ Rador Radio România/ Traducerea: Mirela Petrescu

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...