
Cum a creat fotograful postbelic Helmut Newton celebrele sale fotografii de modă, sexy și subversive
Helmut Newton, un celebru fotograf german de fashion din perioada postbelică, care a pozat un model cu șa într-o cameră de hotel, ceva ce astăzi ar fi foarte scandalos, este în centrul unei noi retrospective în orașul port A Caruña din Spania. Contrar intuiției, este o vitrină sofisticată de emancipare feminină, cât și de sugestie erotică. Ciorapi, bretele, pantaloni de echitație și piei sunt purtate fără scuze, scrie CNN.
Susține G4Media. Click AICI pentru a redirecționa 3.5% din impozit - online, gratuit și simplu.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -

Pusă în scenă la Fundația Marta Ortega Pérez (MOP) din oraș, expoziția „Helmut Newton – Fact & Fiction” explorează o carieră petrecută la fotografierea pentru reviste precum Vogue, Playboy și Harper’s Bazaar, din anii 1950 până la începutul anilor 2000, precum și un caracter mercurial care a îmbinat ludicul cu angoasa.
O fotografie a lui Newton poate fi mai multe lucruri în același timp: provocatoare, chiar excitantă, dar și amuzantă și derutantă. Impresiile sale iconice „Big Nudes” din 1980 sunt mai mari decât în mărime naturală și sunt frontale. Cu toate acestea, nudurile sale emană armură. Portretele sale de celebrități au încadrat actrițele – de la Raquel Welch la Charlotte Rampling – în poziții provocatoare. Iar în anii 1970, fotografiind cu carte albă pentru Vogue France, a inventat un limbaj vizual monocrom îndrăzneț – lenjerie neagră, chipul nesăbuit, jocuri de putere și interioare decadente – care a fost imitat pe scară largă în anii care au urmat.

Contrastele puternice din opera sa au fost reflectate de inversarea sorții din povestea vieții sale. S-a născut Helmut Neustädter în 1920, la Berlin, într-o familie de industriași evrei. Fugind de naziști la sfârșitul anilor 1930, a fost exilat mai întâi în Singapore și apoi în Australia. Unul dintre primele sale modele, actrița australiană June Browne, i-a devenit soție în 1948. Browne a fost modelul pentru modelele sale ulterioare – uimitoare și inteligente – și, lucrând sub numele de Alice Springs, a avut o carieră fotografică de succes pe cont propriu. Au fost căsătoriți timp de mai bine de jumătate de secol.
Lucrările lui Newton din anii 1960 au pus accentul pe primele sale surse de inspirație, cum ar fi imaginile de tip noir ale fotografului maghiar Brassaï și fotografiile șocante ale lui Alfred Hitchcock (o ședință foto a lui Newton pentru Christian Dior face ecou la „Vertigo”). În curând a început să celebreze calitățile sculpturale ale corpurilor femeilor și să prezinte bărbații ca fiind prostuți, servili sau morți.
La mijlocul anilor 1970, Newton l-a întâlnit pe Philippe Garner, pe atunci un tânăr specialist în fotografie la Sotheby’s, care a curatoriat acum expoziția spaniolă împreună cu Matthias Harder, directorul Fundației Helmut Newton, și cu comerciantul de artă britanic Tim Jefferies. În Newton, Garner și-a amintit de un prieten care „a creat un univers paralel, dar înrădăcinat în tot ceea ce cunoști și recunoști”.

Este curios faptul că viziunea lui Newton asupra sexualității nu a intrat în vizorul culturii de anulare. „Lucrarea are atâtea straturi, atâtea contradicții, atâtea ambiguități, această stranie pendulare între realitate și ficțiune”, a declarat Garner. „Asta o face foarte greu de confruntat și de condamnat în totalitate”. Și, adaugă el, „Helmut a fost perfect fericit ca oamenii să-i deteste imaginile”.
Dar ar putea un fotograf din zilele noastre să încadreze o femeie ca pe un cal care urmează să fie călărit? „Fiecare fotograf care începe acum ar trebui să aibă curajul perspectivei lor”, a spus Garner. „Ceea ce au fotografiile lui Helmut este un fel de integritate.”
În 1976, Newton a fotografiat infamul său model ecvestru la Hôtel Lancaster de pe Champs Èlysées. Ședința foto a fost pentru Hermès, dar, la fel ca în cazul multor lucrări ale lui Newton, produsul pare secundar față de compoziție. După cum notează Garner, a făcut „fotografii care te opreau din drum”. Este o fotografie de modă, dar hainele sunt actori secundari.

Parisul nu a fost singura metropolă a lui Newton. Avea ochi pentru orașele pline de farmec – a primit comenzi în Monte Carlo, Berlin și Viena – lucrând în culori în lumina strălucitoare din California și sudul Franței. Un prieten a glumit spunând că „doar câinii turbați și Helmut Newton ies în soarele de la amiază”. Newton și-a petrecut ultimii ani în Los Angeles, unde a murit în 2004, la volanul Cadillac-ului său, în urma unui atac de cord.
Interesele fetișiste ale fotografului și stilul său elegant sunt ilustrate în cadrul expoziției prin includerea câtorva dintre bunurile sale – păpuși Barbie bondage, portțigarete, pantofi cu tocuri false, o husă pentru aparatul foto Louis Vuitton cu monogramă și cu bătături de călătorie. Și există și surprize printre lucrări: un portret al unei Margaret Thatcher subtil de nervoase lasă să se întrevadă o fisură în fier, în timp ce o serie de peisaje melancolice oferă o fereastră către latura mai gânditoare a lui Newton.
Fundația MOP își are sediul într-un complex de foste depozite și silozuri din portul orașului. Galeriile se joacă cu moștenirea lor industrială – toate sunt decorate în stil bunker-chic și cu metal – și sunt configurate în mod ordonat în jurul portului geometric al Atlanticului. Este o scenă dramatică potrivită pentru prezentarea lui Newton și, în mod inteligent, curatorii prezintă cele mai mici lucrări ale sale – rafinate Polaroid-uri de test – într-unul dintre silozurile vaste. Vizitatorii se uită voyeuristic la imagini cu nuanțe blânde, de mărimea unei palme, ale unor modele semi-îmbrăcate, întins pe canapele pariziene, pe balcoane newyorkeze și pe punțile iahturilor mediteraneene.
Marta Ortega Pérez, a cărei fundație găzduiește expoziția, este președinta Inditex, compania spaniolă multinațională de îmbrăcăminte fondată de tatăl său. Ea a declarat că fundația sa se concentrează pe trei lucruri: Moda, fotografia și orașul ei natal. „Vrem să împingem orașul nostru în lume și să aducem lumea în orașul nostru”, a spus ea, adăugând că este o „provocare foarte frumoasă” pe care o avem.
O femeie puternică ce reîncadrează povestea? Ar putea fi foarte bine unul dintre subiectele lui Helmut Newton.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank