G4Media.ro

Competiția pentru mașina viitorului. Rămâne Germania în urmă? / ”În viitor, autovehiculul…

Sursa Foto: bosch

Competiția pentru mașina viitorului. Rămâne Germania în urmă? / ”În viitor, autovehiculul va fi optimizat la fiecare trei luni. Software-ul va fi actualizat permanent din cloud prin intermediul unui cip mobil 5G. La fel ca la un smartphone”

Asistăm la revoluţionarea industriei auto. Experții atrag atenţia că producătorii de automobile care pun accentul pe software vor domina piața. Mari companii ca BMW, VW sau Daimler şi-ar putea pierde poziţiile de top, se arată într-o analiză Deutsche Welle.

Cine își cumpără în ziua de azi o mașină o va folosi, probabil, între cinci și șapte ani, până la apariția unor noi modele. „În viitor, autovehiculul va fi optimizat la fiecare trei luni“, explică pentru DW Claus Gruber, inginer expert în software auto. „Prin actualizarea sistemului vor fi asigurate funcții noi și elemente de securitate, așa cum suntem obișnuiți noi în prezent de la telefoanele inteligente și laptopuri.“

Gruber este co-autorul unui studiu care prezintă premisele pentru trecerea la o industrie auto bazată exclusiv pe software. Costurile dezvoltării de software pentru noile modele de mașini se vor dubla în următorii zece ani. Cea mai mare parte a acestor costuri (45%) va reveni sistemului de conducere autonomă.

Ford Köln mizează pe automobilul electric

Mașina viitorului va fi acționată electric, conectată la Internet și „inteligentă“ cu privire la conducerea automatizată. Nu în ultimul rând, diversele platforme Share-Mobility necesită funcții software suplimentare.

„Creierul mașinii“

În actualele modele sunt instalate zeci de unități electronice de control, de exemplu pentru motor, pentru aerul condiționat sau pentru geamurile electrice. În viitor, toate aceste componente individuale vor fi adunate în câteva servere performante, așa-numitele „Domain Controller“, explică Gruber. „Aceste computere centrale vor fi creierul autovehiculului și vor controla toate funcțiile.“

Software-ul va fi actualizat permanent din cloud prin intermediul unui cip mobil 5G. La fel ca la un smartphone.

Criteriu decisiv de calitate

Pentru industria automobilistică această evoluție necesită o revizuire a structurii corporative. Doar producerea unor mașini de înaltă calitate nu mai este suficientă, susține Gruber. Software-ul, explică expertul, va prelua din ce în ce mai multe funcții. În consecință companiile constructoare de maşini vor deveni companii de software.“

Dacă o aplicație instalată pe Smartphone nu mai funcționează cum ar trebui, nu-i aşa o problemă. Dar într-o mașină orice eroare poate avea consecințe grave. De aceea, componenta software a autovehiculelor care transportă pasageri trebuie să fie extrem de sigură și robustă.

Viitorul mobilităţii

Întrucât industria software încă nu și-a rezolvat problemele în proporţie de sută la sută, după cum știe din proprie experienţă fiecare utilizator de computer, laptop, tabletă sau telefon inteligent, Claus Gruber încurajează colaborarea la un alt nivel între companii din diverse domenii: „Constructorii auto și furnizorii acestora trebuie să coopereze cu industria IT pentru a putea asigura împeună funcții noi foarte sigure și de calitate cu adevărat bună.“

Cooperarea, cheia succesului

Specialistul pleacă de la premisa că, în cele din urmă, se vor impune cel puțin două-trei sisteme de operare pentru software-ul mașinii viitorului. „O știm de la computerele noastre, pe care rulează unul din cele trei sisteme de operare comune sau de la telefoanele mobile unde, în principiu, avem acum de ales între două sisteme de operare.“

Claus Gruber
Claus Gruber, director la PwC Strategy&, Germania

Afacerile mari atrag atenția companiilor de software. Fiindcă în acest domeniu ar fi o marjă de cel puțin 50%. Constructorul Tesla a anunțat deja că își va breveta software-ul pentru deplasarea autonomă și va vinde, la cerere, licența și firmelor concurente.

Supremația Tesla în acest domeniu ar putea explica puțin de ce producătorul american, cu o capitalizare de piață de aproximativ 670 de miliarde de Euro, valorează între timp de trei ori mai mult ca VW, Daimler sau BMW laolaltă.

„Cum ar fi dacă giganții industriei software ar degrada Germania, mândră de industria ei auto, la statutul de banc de lucru extins?“ întreba provocator revista economică Wirtschaftswoche. În fond și Apple sau Google doresc să se implice în afacerea cu mașini.

Constructorii germani reacționează

Producătorii germani sunt pregătiți să dezvolte propriile sisteme de operare. Parțial, unele chiar au fost instalate pe anumite modele. BMW este lider în domeniu, cu sistemul BMW OS7 utilizat începând din 2018 pe mașinile noi produse.

Mercedes Benz tocmai lucrează la platforma MB.OS. Volkswagen pregătește divizia pentru propriul sistem de operare VW.OS și colaborează cu Microsoft la dezvoltarea unei platforme de cloud.

Asemenea colaborări sunt, în opinia expertului Claus Gruber, binevenite întrucât, spune el, transformările în industria auto trebuie să aibă loc rapid și vor costa mult. „Trebuie să îmbinăm competenţele digitale cu resursele de care dispunem. Recomandarea mea pentru industria auto ar fi, pe viitor, o mai amplă colaborare între producători, mai mult curaj în a realiza ceva împreună.“ Fiindcă numai împreună îşi vor putea atinge, repede, aceste ţeluri. Pentru luptătorii singuratici riscurile ar fi prea mari.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

21 comentarii

  1. Va ramane in urma pt ca in germania inca se trimit scrisori ca sa poti sa ridici o alta scrisoare iar cardul este inca „arma diavolului capitalist”, cash-ul este rege.

    • du-te ba cu textele. in germania cei mai multi platesc cu cardul. si asta de multi ani. s-au gasit romanii sa ii critice la capitolul asta pe nemti, ma umfla rasul.

    • Vorbesti si tu ca sa nu taci, asa-i?

  2. Rețeaua 5G și update-ul software, calea perfectă pentru controlul autovehiculului după dorința hackerului !

    • Pana la hackeri sa te rogi sa nu-ti opreasca motorul in timp ce mergi pe autostrada ca sa-ti instaleze un update 🙂

      Sau sa nu te tina pe loc pentru actualizari cand tre sa duci pe cineva la aeroport urgent.

  3. E bine sa aiba cat mai mult soft, actualizat cat mai des si testat cat mai putin… Pana sa inceapa masinile sa aiba blue-screens la 130km/h pe autostrada – o sa fie o mare veselie…

    https://www.hcs.harvard.edu/pnw/microsoftjoke.htm

    • Amuzant ca ultima caracteristica chiar a devenit realitate: la masini le „moderne” ca sa opresti motorul chiar trebuie sa apesi pe butonul de „Start”.

  4. Romaneste de va mai prind astia cu sloganuri PSD, va refacem complet masina – gratis sau aproape… ECU rescris pentru viteza maxima! Bordul din brad, tei sau nuc. Insertii de lemn prin volan si portiere. Dupa ce termina si pompierii cu ea, va ajunge clar decapotabila :))

  5. da, si o sa aiba capete de bara digitale.

  6. Si zi asa, software-ul va fi mai important ca hardware-ul? Ce misto.

  7. vor mai avea roti ?

  8. Dar masinile vor fi tot din astea pe „suc de dinozaur” sau H2 sau electrice ?

  9. ce o sa mai plangeti voi dupa un motor termic 1.6, 16 valve, clasic, clar, depanabil, fara probleme.
    vom trai si vom vedea.
    dincolo de „marea resetare”, care trece si prin masinile electrice, se ascunde de fapt mizeria din spate: goana dupa metale rare, tari sarace exploatate la maxim pentru resurse, reciclare dificila, a se vedea imposibila, lipsa de statii de incarcare etc.
    Ipocrizie, numele tau este ecologie.

    • Is doua chestii mari si late: bait and switch pe electricitate, iar inlocuire tuturor masinilor cu altele nepoluante rezolva temporar criza de supraproductie care afecteaza de zeci de ani marile concerne auto.
      V8 4.2

  10. Sigur că în perioada de început vor fi situații în care se va rămâne cu mașina în mijlocul drumului. Dar, ca orice lucru inventat până acum, se va perfecționa ulterior. Iar viitorul nu poate fi decât al mașinilor autonome. Un viitor în care, în sfârșit, vom scăpa de frica atâtor așa ziși șoferi care conduc fără să respecte nici o regulă, neatenți sau care vor să-și ia viața împreună cu alții care nu au nici o vină. Așadar, cu cât mai repede cu atât mai bine, chiar și pentru cei care sunt fanii condusului clasic. Înseamnă că nu s-au întâlnit prea des cu „urangutanii” din trafic. În rest nu vă faceți probleme. Și proprietarii de trăsuri erau foarte îngrijorați când au apărut primele mașini…

  11. si uleiu tot in claud se va schimba? ca sigur nici un mecanic nu se va mai gasi pentru chestii atat de mundane

  12. Adevarul ca e foarte confortabil sa stii ca masina ta tocmai si a updatat singura softul de la sistemul de franare, cu un packet luat din cloud, care poate a fost hackuit cu o seara inainte, si cand tu apesi frana ea accelereaza – asa ca o sa mai dureze. La fel ca si alea autonome: cine va fi reponsabil de accident in cazul in care masina „era la volan”? Deci si asta o sa mai „dureaza”! Plus ca nu mai are nici un fun: sa stau in masina ca prostul, fara „sa amestec in ulei” sau sa invart covrigul – ma duc cu trenul in cazul asta. Plus ca nu prea suporta reteaua electrica sa vina toti de la lucru la ora 18 si sa si connecteze masinile la curent!!!! Deci o sa treaca vreo 20 de ani pana se renunta la clasicele motoare. Porsche de ex lucreaza la o benzina „verde” si poate chiar le iese.

    • Pai uite la Tesla, masinile isi fac update din propriul sistem si totul a fost ok pana acum, mai mult, daca pilotul automat nu functioneaza sau nu functioneaza cum trebuie, asta nu inseamna ca nu mai poti frana, pot fi puse sisteme de siguranta pentru astfel de situatii daca va fi cazul.
      Legat de responsabilitate, depinde de lege, daca sistemul cere ca soferul sa fie pe pozitie, atunci soferul poarta o parte de vina, daca nu, atunci producatorul.
      La partea de fun este si mai simplu, pentru multi nu este o distractie sa conduci, mai ales intr-un oras aglomerat si cu trafic haotic ca pe la noi, deci ar ajunge mai putin stresati acasa, iar daca vrei sa conduci si sa faci figuri mergi pe pista.
      Da, ar putea fi multi care sa isi incarce masina la ora 18, dar incarcarea poate fi programata asa cum este acum la masinile Tesla, asa ca pot fi multi care sa isi incarce masina noaptea cand sistemul este liber si costa mai putin sau din propria productie solara si atunci este gratis.
      Te poti uita la ce spuneau oamenii cand au aparut primele masini, erau la fel ca tine, caruta si calul erau mai de incredere, ca sa nu mai spun despre ce ziceau de avioane, televizor, PC, internet, 5G 🙂 etc.

    • Asa este sunt impotriva progresului realizat prin masini care isi schimba softul dintr un cloud – nu exista 100 % siguranta in IT, nici daca iti inchizi serverul. Si tu zici ca daca cineva vrea sa mai conduca, sa mearga pe pista – pai atunci nu le mai numiti automobile/masini ci capsule pe rotzi. Nu totzi sunt stresatzi la volan, pe unii chiar ii relaxeaza, de aia isi cumpara oamenii masini scumpe si puternice, nu ca sa stea in ele ca in tren. Dar probabil ca asta se vrea: bogatzii isi vor permite orice, iar restul vor fi niste robotzei. Mai devreme de 20 de ani nu vei vedea masini fully autonome, ci doar teste si alte chestii. Mai sunt atatea chestii de corectat, asa ca tine minte numarul asta: 20.

  13. Domnilor, update-ul nu va fi gratis. Wait, veti plati si dupa achizitia automobilului, la fiecare actulalizare si versiune noua a softului. Ce credeati ca ati scapat? 🙂