G4Media.ro

Comercianţii, obligaţi să afişeze vizibil preţul produselor, iar denumirea acestora să fie…

Foto: Produse agroalimentare în supermaket / Pexels – Daria Shevtsova

Comercianţii, obligaţi să afişeze vizibil preţul produselor, iar denumirea acestora să fie în limba română / ANPC a pus în transparenţă decizională un ordin legat de condiţiile pentru vânzarea de legume şi fructe

Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au pus în transparenţă decizională un ordin privind condiţiile necesare pentru vânzarea de legume şi fructe, iar potrivit acestui document, comercianţii vor fi obligaţi să afişeze vizibil preţul produselor, iar denumirea acestora să fie în limba română, transmite News.ro.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a anunţat, marţi, că a publicat în transparenţă decizională, pe site-ul propriu, www.anpc.ro, un proiect de Ordin al Preşedintelui ANPC, ca o completare a unui act normativ similar dat publicităţii în 2021, pentru realiza o mai bună informare a consumatorilor.

”Având în vedere rezultatele acţiunilor de control pe tematica de legume-fructe, am considerat că este necesară o informare cât mai clară a consumatorilor pe etichetele produselor care se comercializează în pieţe, astfel încât abrevierile ţărilor de origine, calitatea/calibrul produsului şi numele producătorului să fie clare şi uşor de identificat de către consumatori, fără a crea confuzie sau a furniza acestora informaţii contradictorii despre produs” – a declarat preşedintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca.

Proiectul de ordin stabileşte mai multe condiţii care trebuie îndeplinite de către operatorii economici care comercializează legume şi fructe.

Astfel, mijloacele de măsurare trebuie să respecte cerinţele de metrologie aplicabile, conform tipului şi specificului produsului; preţul produselor trebuie să fie afişat vizibil şi înscris într-o formă clară, în conformitate cu prevederile legale aplicabile; denumirea produselor ce se comercializează trebuie să fie afişată în limba română, fără a exclude prezentarea acesteia în alte limbi; produsele trebuie să se comercializeze în cadrul datei durabilităţii minimale, conform informaţiilor înscrise pe ambalaj/etichetă şi/sau conform informaţiilor transmise de furnizor sau producător, după caz.

De asemenea, în document se mai precizează că produsele ce se comercializează trebuie să aibă înscrise pe ambalaj (produse preambalate) sau pe eticheta de preţ, precum şi în orice material informativ, după denumirea fiecărui/fiecărei produs alimentar/băuturi (produse comercializate în vrac), componentele cu efecte alergene.

Totodată, legumele şi fructele ce se comercializează în interiorul pieţelor trebuie să aibă afişată pe eticheta de produs, următoarele informaţii: denumire produs şi categoria de calitate; specie sau soi, după caz; ţara de origine; denumire producător / ambalator / expeditor; calibrul, dacă este cazul.

Acest ordin vizează şi alte produse, nu numai fructele şi legumele.

Astfel, laptele, produsele lactate, carnea, produsele din carne, peştele, ouăle trebuie să fie comercializate în structuri de vânzare special amenajate, dotate astfel încât să fie asigurate normele de igienă în vigoare şi condiţiile de depozitare stabilite de producător, precum şi orice condiţii specifice stabilite prin actele administrative de autorizare emise de autorităţile competente.

De asemenea, vinul trebuie să fie comercializat exclusiv în spaţii comerciale autorizate în acest scop, care să asigure menţinerea caracteristicilor fizico-chimice şi organoleptice ale vinului.

Propunerile şi observaţiile pot fi trimise până în 25.05.2024, iar Ordinul va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Eronat,trebuie afișată denumirea produsului în limba română,apoi în regionalisme,de exemplu cartofi-barabule,curechi-varză,pătlagele,porodici-roșii,ai-usturoi,etc și în final prețul în lei,pe viitor și în ruble

  2. Se face evaziune la greu in Romania .In Spania ,toți comercianții de la tarabe dau bonuri și au case de marcat.Aici la noi e jungla.