G4Media.ro

Cluj: Regulament propus în premieră națională pentru trotinetele electrice, asemănător cu cele…

Cluj: Regulament propus în premieră națională pentru trotinetele electrice, asemănător cu cele implementate la Paris și Bruxelles

Primăria Cluj a lansat în dezbatere, în premieră națională, regulamentul pentru utilizarea trotinetelor electrice, dat fiind că acestea au împânzit orașul, fiind disponibile spre închiriere print aplicație mobilă.

În cadrul dezbaterii, unul dintre operatorii privați care au adus trotinetele la Cluj a prezentat primele date după o lună și jumătate de când activează cu o flotă în Cluj Napoca: 15.000 de utilizatori înregistrați (cam câți are sistemul public de bike-sharing al Primăriei) și 70.000 de călătorii făcute de aceștia.

O primă formă a regulamentului propus de Primăria clujeană a fost elaborată și este în consultare publică, înainte de a fi supusă atenției Consiliului Local pentru votul de intrare în vigoare.

Acest regulament a fost clasificat de primarul Emil Boc – care a condus discuțiile purtate online în seara de 14 octombrie – ca o premieră în România, fiind inspirat din regulamentele de la Paris și Bruxelles și gândit tocmai pentru a preîntâmpina situații ca în Copenhaga sau Singapore, unde fie se doresc măsuri de interzicere a trotinetelor având în vedere că ele aduc prejudicii pietonilor, fie s-au luat măsuri pentru interzicerea circulației lor pe trotuare.

„Suntem primul oraş din România care va avea un astfel de regulament şi ne-am inspirat din ceea ce se întâmplă în oraşe mari din Uniunea Europeană, în speţă la Paris sau Bruxelles. La Montreal, ele nu mai sunt disponibile după eşecul unei perioade de testare, din cauza lipsei de respect manifestate de utilizatori faţă de pietoni şi de ceilalţi participanţi la trafic.  Forma finală va fi aceea pe care o va aproba Consiliul Local. Această dezbatere are rolul de a îmbunătăţi acest regulament. Din ce discutam cu primarii marilor capitale europene, ei spuneau că trotineta este încurajată pentru a fi folosită pentru ultimul kilometru: foloseşti de acasă tronsportul în comun, ajungi în oraş şi mergi pe jos şi apoi iei trotineta până la serviciu sau magazin. Evident, poate fi folosită şi pentru divertisment, dar în condiţiile în care respecţi prevederile din regulament”, a tranșat Boc situația de la Cluj-Napoca, conform Actual de Cluj.

Primăria și-a asumat un proiect în cadrul bugetării participative pentru trotinete electrice, mai ales că deja a anunțat că în proiectele de modernizare cu fonduri europene a prevăzut astfel de stații de încărcare pentru ele, ca parte din încurajarea transportului alternativ nepoluant în oraș.

În Cluj-Napoca există trei operatori care au trotinete electrice pentru închiriat: Flow, Bolt și Lime. Reprezentatul Lime a intervenit în dezbaterea inițiată de Primărie și condusă de primarul Emil Boc și a oferit primele date cu privire la cei care utilizează trotineta electrică în oraș. Într-o lună şi jumătate de funcţionare există înregistrați 15.000 de utilizatori care au făcut peste 70.000 de curse.

Luca Mateiescu (Lime) i-a cerut Primăriei Cluj să nu fie atât de strictă în reglementarea trotinetelor electrice și să se preocupe de partea de conștientizare, mai ales că regulamentul propus aduce sancțiuni doar operatorului, nu și celor care utilizează trotinetele.

Mateiescu i-a indicat primarului că o măsură de a limita numărul de trotinete în oraș  sau de interzicere în zona intersecțiilor, înainte să se știe exact cât de necesare sunt traficului, ar aduce cu sine o trecere mai grea de la utilizarea trotinetelor ca modalitate de divertisment la utilizarea lor ca mijloc pentru deplasările zilnice prin oraș. Un același efect l-ar aduce, după cum a susținut pe parcusul discuțiilor reprezentantul Lime, și impunerea unor parcări fixe pe domeniul public din Cluj-Napoca de unde să poată fi închiriate trotinetele. „Studiile arată că aproximativ 40% din curse se fac cu renunțarea la mașină. Asta înseamnă că această opțiune trebuie să fie valabilă în zone de mare trafic”, a arătat reprezentantul Lime.

„Capacitatea de a opera o flotă destul de mare permite mutarea acelui fenomen de la un mijloc de distracţie la alternativă de transport. Ceea ce îşi doreşte Lime este o infrastructură reală de micromobilitate şi ne dorim să fim parte din discuţia ce prevede ca limitarea numărului de trotinete să vină într-un moment în care înţelegem cu toţii cum ar trebui să arate în mod normal mobilitatea în Cluj”, a mai spus Mateiescu.

Primarul a contraargumentat cu exemplul din Copenhaga, unde primarul vrea să interzică trotinetele de închiriat din 1 ianuarie 2021 având în vedere că fenomentul a scăpat de sub control, dar și cu cel din Singapore, unde s-a interzis circulația trotinetelor electrice pe trotuare, model despre care a aspus că deja și Franța sau Germania doresc să îl adopte.

„Când spun aceste lucruri, le spun cu bună credinţă, nu vreau să ajungem și noi acolo. Ce îmi cereţi dumneavoastră este lipsă de reglementare iar aceasta nu va fi adoptată în Cluj-Napoca. Nu ştiu cum este în Bucureşti, dar la Cluj va fi reglementare. Dacă vreţi să avem dialog, veţi găsi non-stop în mine un partener. Dar nu așa cum ați făcut până acum. Ne-aţi aruncat trotinetele în stradă şi aşteptaţi după aia regulamentul. Ăla nu e dialog. Elegant şi frumos era să aşteptaţi acest regulament. Arătaţi respect oraşului! Și dumneavoastră și Boltul! Acum am ocazia să vă văd personal, pentru că v-am tot căutat ca să vă trimit abonamentul pentru domeniul public şi nu v-am găsit adresa decât prin Lituania sau Letonia. Nu asta e colaborarea pe care o aştept de la dumneavoastră. Din respect pentru utilizatori voi susţine acest mijloc de transport, dar regulile trebuie respectate de la început. Nu vreau să ajungem ca la Copenhaga, ca cetăţenii să vină aici, în sală, să ceară interzicerea trotinetelor. Practici de genul muşcă şi fugi nu vor fi tolerate la Cluj-Napoca. Era de bun simţ să aştepaţi, v-am comunicat că elaborăm un regulament”, a replicat Boc, conform Actual de Cluj

Sursa Foto: Actual de Cluj

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

5 comentarii

  1. care mai e situatia favelei construite de conlocuitori la groapa de gunoi?

    • Cateva familii au fost mutate in apartamente de bloc cumparate de primarie de pe piata libera. Este o rusine pe care sper sa aibe curajul sa o rezolve primaria. Sincer avem probleme mai grave acum, nu m-am mai interesat. Ce nu inteleg eu este de ce Bolt are faza lunga led pe trotinete, in rest „regulamentul” trebuia facut public inainte de alegerile locale. Eu am un ZZR1100 vechi si vreau sa trec pe ceva mai practic pentru oras, ca slabe sanse sa mai plec afara cu ea in urmatorii ani.

  2. ce s-a intamplat? au scazut afacerile mafiotilor cu taxiuri? sau companiile de trotinete nu spaguiesc primaru’ suficient?
    nu demult un udmr-ist vroia ca doar compania lui sa autorizeze toate trotinetele din toata Romania? fara autorizatie sa nu le poti vinde. ce tare, nu-i asa?

  3. Fara aberatii gen piste de trotinete si biciclete pe trotuar. Trotuarul este al pietonilor! Sa nu asteptam sa avem copiii loviti pe piste de trotinete desenate aberant cu vopsea in mijlocul trotuarului!

    Valabil la Cluj. Valabil la Bucuresti. Valabil oriunde!