G4Media.ro

Ce trebuie să ştiţi când cumpăraţi o maşină electrică la mâna a…

Sursa Foto: Pexels.com

Ce trebuie să ştiţi când cumpăraţi o maşină electrică la mâna a doua / De ce verificarea bateriei este esențială

Automobilele devin anual din ce în ce mai complexe, tendinţa fiind să ne orientăm către lucrurile convenţionale. Deşi sunt în aparenţă mai simple, maşinile ce folosesc combustibili fosili au un viitor incert. Motoarele Diesel sunt privite cu reticenţă, iar unele ţări doresc eliminarea completă a propulsoarelor cu combustie internă mai devreme sau mai târziu.

Cumpărătorii încep să îşi îndrepte atenţia către maşinile electrice atât pentru avantajul economic, cât şi pentru siguranţa de a putea circula fără restricţii. Din păcate, preţul unui automobil electric nou încă este ridicat şi din acest motiv, unii clienţi aleg varianta cumpărării la mâna a doua.

În acest articol vom discuta despre o serie de sfaturi utile pentru verificarea maşinilor electrice second-hand.

Verificaţi autonomia/starea bateriei. Autonomia este de departe cel mai important considerent al unei maşini electrice, indiferent dacă e nouă sau veche. Majoritatea producătorilor prezintă valori de peste 200km, însă consumul real este de multe ori diferit, în funcţie de stilul de condus, anotimp sau încărcătură.

Majoritatea modelelor electrice au un indicator ce afişează procentual capacitatea de încărcare a bateriei, practic starea de „sănătate” a acesteia. Traficul urban este cel mai solicitant şi de aceea vă recomandăm să faceţi un test-drive în condiţii reale, de oraş. Aveţi ocazia să vă adaptaţi stilul de condus, dar mai important, să aflaţi în ce stare se află bateria maşinii şi să observaţi procentul descărcării, raportat la numărul de km parcurşi.

Verificarea strict în regim de test-drive nu este o măsură foarte precisă, mai ales dacă nu este completată în prealabil de o anumită cercetare. La fel ca în cazul motoarelor termice, unele valori de consum sunt normale, altele pot indica o problemă.

Verificaţi seria de şasiu şi istoricul maşinii. Un autovehicul electric este la fel de predispus daunelor sau exploatării incorecte precum unul cu motor termic. Din acest motiv vă sfătuim să verificaţi statutul maşinii pe care doriţi să o cumpăraţi.

Pe piaţa second-hand există numeroşi vânzători/samsari care ascund defecte mai grave sau mai uşoare. O uşoară zgârietură pe capotă sau un ştergător care lasă urme sunt absolut acceptabile, însă un aer condiţionat nefuncţional sau o direcţie defectuoasă pot fi inclusiv indiciile unui accident.

De aceea vă recomandăm să verificaţi maşina înainte de cumpărare, în primul rând online şi apoi la faţa locului dacă e posibil cu ajutorului unui specialist.

Verificarea online a maşinii se poate efectua introducând seria de şasiu (VIN-ul) pe site-ul carVertical. Acolo veţi afla date tehnice, statutul vehiculului (dacă este sau nu furat/dacă a fost folosit drept taxi sau maşină de închiriat). Mai mult decât atât, vă vor fi prezentate daunele cu costurile lor de reparaţie dar şi kilometrajul înregistrat în baza de date.

Evaluaţi starea suspensiei. Maşinile electrice cântăresc mai mult decât echivalentele lor cu motoare clasice. Bateriile pot avea greutăţi cuprinse între 290 kg (Renault Zoe 2013 Q210) şi 478kg (Tesla Model 3 Long Range AWD 2020) sau mai mult.

De aceea suspensia are de suferit în plus în cazul denivelărilor şi poate fi mai fragilă. Preţurile reparaţiei sunt diverse, variind în funcţie de complexitatea lucrării şi disponibilitatea pieselor.

Este de menţionat şi că suspensia poate indica situaţiile la care a fost supusă maşina şi în unele cazuri ascunde urme ale daunelor. Un braţ îndoit poate fi indiciul unui eveniment rutier, fie el o denivelare abordată cu viteză sau un incident mai grav.

Verificaţi starea plăcuţelor şi a discurilor de frână. O dotare prezentă pe majoritatea autovehiculelor electrice este frânarea regenerativă. Cu ajutorul acesteia, maşina va recupera energie, sporind autonomia şi salvând din durata de viaţă a placuţelor de frână. Uzura pronunţată a acestora înseamnă fie că au fost schimbate rar, fie că maşina a fost condusă „sportiv”. Deşi în cazul unui propulsor termic acest lucru nu este neapărat negativ, acumulatorul unui vehicul electric are un număr limitat de cicluri încărcare-descărcare şi este de preferat ca acesta să fie într-o stare corespunzătoare la momentul achiziţionării.

De asemenea, tariful înlocuirii unui set de plăcuţe şi discuri diferă în funcţie de model, dar dacă optaţi pentru o variantă mai scumpă, vă puteţi aştepta şi la un preţ mai mare al reparaţiei.

Verificaţi documentele maşinii cu privire la garanţie. Când vorbim despre maşini la mâna a doua, garanţia este de multe ori un element ce iese din discuţie. Din fericire, există pe piaţă maşini electrice SH care încă beneficiază de garanţie pentru acumulator. Maşina în sine primeşte o garanţie de 3-5 ani, însă bateria este acoperită separat pe o durată de pâna la 8 ani, cu sau fără limită de km.

Odată cu trecerea timpului, bateria începe să se uzeze, celulele constitutive cedând una după alta. Înlocuirea celulelor defecte nu este în sine un proces foarte complex, dar necesită apelarea la un service specializat sau chiar la reprezentanță. Costurile pot fi destul de mari în funcţie de marca şi modelul ales.
Recomandarea noastră este să vă informaţi cu privire la termenii şi condiţiile garanţiei autovehiculului pe care îl preferaţi şi să căutaţi un exemplar ce beneficiază de o garanţie valabilă.

Verificaţi funcţionalitatea dotărilor. Deşi este o recomandare general valabilă, este important să vă asiguraţi că toate sistemele cu care este echipat automobilul funcţionează în parametri optimi. Unele aspecte sunt mai importante decât altele, un geam electric ce urcă mai greu fiind mai simplu de remediat decât o problemă la mufa de încărcare sau lipsa unei actualizări importante de software. Este de preferat să aveţi la dispoziţie un tester cu care să verificaţi mai îndeaproape potenţialele erori.

Chiar dacă achiziţionarea la mâna a doua nu vă oferă avantajul programului Rabla Plus, acest lucru nu va fi o problemă, preţul de achiziţie fiind oricum scăzut, iar beneficiile sunt aceleaşi.

În concluzie, deşi folosesc o tehnologie relativ nouă, maşinile electrice second-hand au mai puţine elemente care necesită verificare din simplul motiv că unele dintre ele nu există. Un automobil electric nu va scoate fum, nu va emite zgomote la motor, nu va avea porniri defectuoase şi va contribui la conservarea mediului înconjurător împreună cu stabilitatea financiară a proprietarului.

Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Sursa Foto: Pexels.com

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

13 comentarii

  1. Sa iei o masina electrica la mana a doua e ca si cand ai lua o masina cu motor termic cu capacitarea rezervorului la jumatate.

    • Doar ca la electrica „plinul” te costa minim 10.000 EUR (sa schimbi bateria)

    • Mda … Si la o „termica” second poti sa mai consideri ca si motorul termic e tot pe la jumate.

    • Cel puțin o greșeală am detectat in prezentarea asta : bateriile nu sunt cele mai solicitate în oraș unde consumul este dealtfel și minim (lucru care susține asta).Nici bateria și nici motorul !Chiar daca așa ar părea daca vă gândiți că faceți liniuțe la fiecare plecare de la semafor.Dar asta e echivalent cu sinuciderea la termice,adică să dai mereu forja imediat după ce ai pornit motorul rece.Eu las mașina cel puțin 10 sec pe loc ca să ajungă uleiul peste tot și să intre cat de cat în regim motorul termic apoi plec lin de pe loc.Asa se vor face milioanele de km și cu electricele nu ca aia ce dau vina pe ingineri și pe constructori că sunt ei analfabeți și ghiolbani(adică nu-s in stare sa folosească măcar ceea ce alții au fost capabili sa conceapa).
      Iar despre costul bateriei am două explicații de dat unora de pe aici:
      1.chiria e echivalent cu plata doar că ai „ghes ” mai usor sa vinzi când vrei mașina fără sa fi avut o investiție mare la început.Calculati 10.000€ la 10 ani ,deci 1000/an și regăsiți taxa aceea lunară pt chirie.
      2.Daca fac atâta economie la bani atâția ani,din exploatarea unei electrice (curent mai ieftin sau gratis,randament mai mare pt mot el decât cel termic,piese,comsumabile) nu pot sa pun 400 lei lunar deoparte pt baterie noua ?Sa nu mai zic că peste 10 ani sigur va fi mai ieftina….
      Doar matematică și planificare.
      Daca iau un SH el de 7000 și baterie noua de 10.000 am mașină el de 17.000 ,mult mai bună decât majoritatea termicelor SH care sunt f dependente de Nr de km (dați îndărăt).Nu putem compara fiabilitatea unui motor electric după 10 ani cu cea a unuia termic.In Occident se fac peste 40-50.000. Km/an.La peste 500.000 km reali e praf…Foarte rar mai mergi câteva mii de km bune până să bagi multe mii de € in piese(injectoare,pompe,ambreiaje,catalizator,etc),după ce ai dat deja 10.000€ pe un BMW sh ,uzat moral și fizic(interioarele de calitate va păcălesc)
      Pt cei cărora le place haosul,aventura asta și termicele vă anunț că peste 100 ani de scepticism o să umble nepotii dvs cu masca de oxigenn pe figura,cu costum de protecție (împotriva ultravioletelor) și or să mănânce doar chestii sintetice îmbogățite cu vitamine (precum alea efervescente)
      Nu faceți decât să lungiți agonia și să întrețineți o lume de trântori,bișnițari de sh-uri care ar trebui casate(alea termice,că doar poluează).Pt ultima data ar polua la reciclare….Oricum comb fosili nu se vor mai regăsi ușor cat de curând și prețul va urca vertiginos .In timp ce o să alergăm toți disperați după comb cei cu electrice le vor alimenta acasă,cu curentul de la panourile solare de pe bloc sau casa !Mai bine cumpărați electrice și susțineți cercetarea….De ce credeți că fac nordicii asta ,deși au petrol destul ?De proști ?Din termice nu poți să scoți randament mai bun decât atat.S-a încheiat !Doar la F1 as vrea sa mai vad tehnică și senzație pura….Alea nu ar trebui să dispară.Sa fie ca un muzeu mobil și viu.Faceti cum credeți dar nu prea mai există argumente sa cumpărați rable termice.Cele noi DA,dar cred că vor fi ultimele.In 10 ani nu cred că vor mai fi la vânzare,cu mici excepții (cele sport ,hibride și alea).Rămâne de văzut.Noi ne construim viitorul …Subvențiile pt astea sunt că sa putem spera ,visa la un viitor,nu că au înțelegeri cu industriașii.Credeti că cei din Ind petrolului nu ar fi avut bani sa mituiască ,sa nu existe aceste subvenții ?

  2. @plictisitu
    Cine te-a pacalit? Inlocuirea elementilor la toyota sau honda e in jur de 1000 de euro. Iar de multe ori, nici nu trebuie inlocuiti, e suficient sa le schimbi pozitiile. 1000 de euro e mai putin decat schimbarea ambreiajului cu volanta la un ford, de exemplu. Sunt la al doilea hibrid si nu am schimbat la niciunul bateriile.

    • Vorbeam de electrica sau de hibrid? Cati km ai facut pe an cu cele doua masini? Din 2012 ma gandesc la o electrica dar inca nu imi e fezabila. Am destule drumuri de 800-1000 km pe zi.

    • @Didi

      Eu sugerez sa mai faci niste research. O baterie noua pt o masina electrica costa foarte mult. Undeva intre 7.000 si 10.000 euro

      Cat despre hibrid tu fie ai masina destul de noua, deci cu baterii inca ok, fie nu mai folosesti mult modul electric. Eu am intrebat in reprezentnata la Peugeot despre inlocuirea unei baterii la un 508 hibrid si mi-au dat pret de 6000 euro. Baterie de hibrid da? Care e semnificativ mai mica decat o baterie de masina full-electric. Deci despre ce vorbim?

    • Acum cativa ani am studiat variantele de la Renault – Zoe, BMW etc. La Zoe costa ceva peste 10.000 EUR sa schimbi bateria si aveau ceva varianta in care bateria nu era inclusa in pretul masinii noi, plateai ca o chirie pentru baterie, ca sa incurajeze lumea.

  3. Teoretic masinile electrice ar trebui sa fie mai fiabile. Chiar daca bateria e degradata 10-20 % din cate stiu eu degradarea devine mai lenta dupa cativa ani.

    In oras una electrica consuma putin. Ca sa o testez eu as conduce mai degraba pe autostrada. Acolo iti dai seama daca este bine izolata fonic (mai important la masinile electrice), daca trage bine (asa testezi si motorul si bateria) si cat de repede se consuma bateria.

  4. Intrebarea de 1 milion de euro este: „Sunt politicienii cumparati de corporatii?”

    Eu sunt tentat sa raspund cu DA la aceasta intrebare. Cum altfel se explica faptul ca avem un program care ofer 10.000 euro la achizitia unui automobil electric nou dar niciun program pt subventionarea achizitionarii unei baterii noi pt un autovehicul electric second-hand?

    In tari precum Norvegia gasesti acum modele ca Nissan Leaf second-hand si la 7000 de euro. Pe masinile alea daca pui o baterie noua e ca si cum le-ai reinvia. Si totusi guvernantii nu par sau nu vor sa se gandeasca la asta. Vorbim de poluare, incalzire globala, tinte de reducere a emisiilor dar ne facem ca nu stim cum ar putea si cei mai saraci care nu-si permit un automobil electric nou sa devina nepoluanti: sa le subventionam o baterie noua pt o masina electrica second-hand.

    • Pai ce spui tu e ceea ce ace Renault la masinile sale electrice: nu-ti vinde bateria ci te pune sa platesti chirie lunara pe ea iar cand bateria aia se degradeaza, o inlocuiesti cu ZERO costuri. Doar continui sa platesti chirie lunara dar pe o baterie complet noua.

    • Pentru ca sa beneficiezi de cei 10.000 de la Guvern trebuie sa cumperi de la Renault masina cu bateria inclusa in pret, nu merge sa platesti chiria.

  5. Articol scris de un necunoscator.
    Ce trebuie verificat la o masina electrica ? Foarte pe scurt
    Starea acumulator – voltajul
    Stare elementi – decuplat fiecare element sau grupe de elementi fara contact borne la bms.
    Stare charger dc
    Stare charger ac
    Verificat coboratorul de tensiune cel de 12v dc-dc pentru bateria cea mica a masini.
    Cablaje
    Se incarca acumulatorul la full, se masoara voltajul apoi se lasa 48-72 ore in st-by pentru a se vedea autoconsumul intern. Nu se cupleaza nici un consumator in aceasta perioada. Daca s-a modificat valoarea voltajului – unul sau mai multi elementi sunt vampiri. Adica fiind distrusi fura curent.
    Cam asa se verifica o masina electrica. Restul verificarilor sunt normale ca la orice masina.