G4Media.ro

Ce condiții trebuie să îndeplinească România pentru a primi 33,5 miliarde de…

Ce condiții trebuie să îndeplinească România pentru a primi 33,5 miliarde de euro de la UE. Un mecanism inventat de Olanda poate sancționa țările care nu fac reformele promise

România are alocate 79,9 miliarde de euro de la UE în urma negocierilor din Consiliul European, dintre care 33,5 miliarde de euro vin prim mecanismul NextGenerationEU, dedicat refacerii economiei continentului după criza Covid-19. Fondurile sunt condiționate însă printr-un mecanism impus de Olanda în timpul negocierilor extrem de dure, care s-au întins pe patru zile.

Noul mecanism va acționa ca o frână în calea statelor membre care nu respectă angajamentele privind reformele interne. Atât premierul Olandei, Mark Rutte, cât și reprezentanții celorlalte state ”zgârcite” (Austria, Suedia, Danemarca și Finlanda) au presat intens pentru introducerea în concluziile Consiliului European a acestei noi clauze, sub presiunea politică internă.

Pe scurt, mecanismul va funcționa astfel: un stat membru va putea cere Consiliului European să blocheze plățile către un alt stat membru dacă acesta din urmă nu-și respectă angajamentele de reformă aprobate în prealabil de Comisia Europeană.

Cu alte cuvinte, România trebuie să prezinte un plan clar de reforme structurale și investiții pentru care să primească aceste fonduri europene, iar planul trebuie să respecte recomandările specifice formulate de Comisia Europeană. Dacă nu își respectă aceste angajamente, riscă să intre într-o procedură birocratică ce va avea ca rezultat blocarea, cel puțin temporară, a fondurilor.

În cele mai recente recomandări pentru România, Comisia Europeană a cerut Bucureștiului câteva reforme în sectoare-cheie:

  • Reforma bugetar-fiscală care să reducă deficitul bugetar
  • Să consolideze sistemul de sănătate
  • Să consolideze competențele și învățarea digitală și să asigure accesul egal la educație
  • Să atenueze impactul crizei asupra ocupării forței de muncă prin dezvoltarea unor formule flexibile de lucru și a unor măsuri de activare
  • Să asigure sprijin sub formă de lichidități pentru economie, de care să beneficieze întreprinderile și gospodăriile, în special întreprinderile mici și mijlocii și lucrătorii independenți
  • Să avanseze finanțarea proiectelor de investiții publice mature și să promoveze investițiile private pentru a favoriza redresarea economică
  • Să direcționeze cu prioritate investițiile către tranziția ecologică și digitală, în special către transportul durabil, infrastructura de servicii digitale, producția și utilizarea energiei în mod nepoluant și eficient, precum și către infrastructura de mediu, inclusiv în regiunile miniere
  • Să îmbunătățească eficacitatea și calitatea administrației publice, precum și previzibilitatea procesului decizional

Mecanismul expus pe larg în concluziile Consiliului European:

– Pentru a putea beneficia de fondurile din NextGenerationEU (obținute prin emiterea, în premieră, de datorie comună europeană), fiecare stat membru elaborează propriul plan național de redresare, plan care stabilește agenda în materie de reforme și investiții pentru perioada 2021-2023.
– Planul de redresare al fiecărui stat este evaluat de Comisia Europeană în termen de două luni de la depunere. Sunt luate în calcul criteriile privind îndeplinirea recomandărilor specifice fiecărei țări (recomandări făcute de Comisia Europeană), consolidarea potențialului de creștere, a creării de locuri de muncă și contribuția tranziția verde și digitală.
– Ulterior, Consiliul UE aprobă evaluarea planului pentru fiecare țară, cu majoritate calificată (minimum 15 din cele 27 de state membre, cu minim 65% din populația totală a UE). Procedura din Consiliul UE va dura maximum 4 săptămâni
– Dacă unul sau mai multe state membre consideră că există abateri grave de la îndeplinirea în mod satisfăcător a obiectivelor de etapă și a țintelor relevante din partea altui stat membru, acestea pot cere președintelui Consiliului European să supună chestiunea atenției următorului Consiliu European.
– Dacă Consiliul European începe să dezbată această chestiune, Comisia Europeană va bloca plățile către statul membru reclamat.

Din concluziile Consiliului European lipsește însă o formulare clară privind deblocarea situației, menționându-se doar că ”în cazul în care chestiunea este supusă atenției Consiliului European, nu se va adopta nicio decizie a Comisiei privind îndeplinirea în mod satisfăcător a obiectivelor de etapă și a țintelor relevante și privind aprobarea plăților până când următorul Consiliu European nu va discuta chestiunea în mod exhaustiv”.

Context. România va primi în total 79,9 miliarde euro prin cele două mari instrumente agreate marți dimineață de Consiliul European (Bugetul multianual pe 7 ani, plus Fondul de relansare numit Next Generation EU). Totalul de 79,9 miliarde de euro este defalcat astfel:

  • 46,3 miliarde euro fonduri nerambursabile din Bugetul multianual al UE pentru perioada 2021- 2027
  • 33,5 miliarde euro din NextGenerationEU (fondul pentru relansare economică). Din aceștia, granturi nerambursabile vor fi 16,8 miliarde de euro, iar împrumuturile rambursabile vor fi de 16,7 miliarde euro

Foto: Președintele Klaus Iohannis la Consiliul European (Sursa: Consiliul European)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

29 comentarii

  1. Degeaba ai bani daca n-ai caracter.

    • Caracterul dregătorilor se formează în şcoală şi apoi la bibliotecă, nu la fabrici de diplome. Trebuie început cu 7% din pib la Educaţie şi Cultură, TV didactic pentru egalitate de şanse, TVR Cultural, TV pentru Diasporă şi Rep Moldova, Muzeu Naţional de Istorie vizitabil, Operă Naţională nouă, Muzeu de Artă Contemporană, Bibliotecă Digitală cât Gallica, Arte TV obligatoriu pe reţelele de telecablu…

  2. Super bine, sa inteleaga lumea ce se intimpla cu tarile UE ce voteaza cu hotii . Doamna Kovesi devine pion principal si multe vor depinde de ea .

    • Nu se va face niciodata asa ceva in Romania. Este contrar caracterului romanilor.

      Nicio reforma nu va avea loc, asta e Romania, oamenii sunt ticalosi si au joburi cu salarii nesimtite la stat.

    • Eu zic sa nu aplauzi, BANII astia sunt departe…atat de departe, sa aplaudam la final.. DACA guvernarile Romaniei ii vor aduce in Tara, ca sa se DEZVOLTE Romania, asa cum din pacate, NU a reusit din 2007 de cand e membru UE desi Alocarile de la UE au fost uriase, NICIODATA Romania nu a ajuns la macar 40% grad de absorbtie pe Fopndurile de Coeziune(de DEZVOLTARE!), in nici un Exercitiu financiar!
      „România NU s-a confruntat niciodată cu o lipsă de fonduri europene DISPONIBILE, ci cu o Rată de absorbție constant SUB media UE. Victoria va putea fi declarată atunci când vom putea transforma Cifrele de pe hârtie în Proiecte CONCRETE.
      Iar pentru a primi bani, România trebuie în primul rând să investească: în diseminarea informației de calitate despre posibilitățile de finanțare la nivel european, la nivelul fiecărei regiuni, atât în structurile administrative, cât și în rândul societății civile; în instruirea și pregătirea responsabililor de redactare de proiecte și chiar externalizarea redactării de proiecte către asociații competente; în eficientizarea procesului de redactare prin reducerea birocrației și simplificarea structurilor la nivel guvernamental (crearea unei celule unice la nivel guvernamental pentru gestionarea proiectelor de finanțare europeană); accesibilitatea datelor, statisticilor, studiilor de impact și evaluărilor din anii precedenți.
      Și în exercițiul financiar 2014-2020 am avut alocate 30 miliarde de euro Fonduri de Coeziune, dar am reușit să absorbim doar 1/3.
      De asemenea, România trebuie să înțeleagă cum pot fi accesați acești bani.
      Vorbim de sume care sunt accesibile prin Programele clasice de agricultură sau de coeziune, unde regulile sunt deja înțelese și unde principala problemă este cea de absorbție.
      Însă adevărata provocare constă în accesarea celor 30 miliarde de euro din Facilitatea de Redresare și Reziliență, un instrument care, așa cum este prevăzut acum, pune la dispoziția României 13,8 miliarde euro granturi până în 2023 și 16,7 miliarde euro împrumuturi suplimentare până în 2024.
      Iar aceste fonduri trebuie accesate printr-un Plan de Redresare și Reziliență orientat către viitor, care să țină cont de tranziția către verde, de transformarea digitală, de creșterea economică și crearea locurilor de muncă și de reziliența societății și instituțiilor în fața șocurilor.
      Criterii care in Romania tin de SF, NU le-am vazut in maretele Planuri ale PSD sau PNL, cat timp batalia e pe „sa crestem salariile si pensiile”, asta a fost lozinca in Romania in cei 3 ANI cat economia a DUDUIT in perioada de trista amintire a PSDragnea!
      Pe scurt, este nevoie de un Plan pentru viitoarele generații.
      Iar pentru a-l construi, România trebuie să înțeleagă foarte clar scopul acestui instrument, că nu este creat pentru a suplimenta programele clasice, ci pentru a contura o viziune pentru un VIITOR sustenabil, digital, stabil și prosper.
      Astfel, este esențială schimbarea paradigmei, orientarea către nou, iar, pentru că discutăm de reforme, nu ar strica și niște informații către cetățeni care își pun problema dincolo de cifre: concret, pe ce vom cheltui acești bani?
      Intrebbare: vedeti PSD in stare sa faca un astfel de Plan maret dupa populismul din Programul de guvernare PSDragnea din 2016, din care PSDragnea a FACUT fix #NIMIC PSDst???!!!!

  3. Mecanismul este bazat pe principiul „De ce nu porti sapca?”
    Miza sunt mania controlului si banii iar punctele enumerate mai sus sunt numai pretexte. De asemenea pe plan politic extremismul de stanga si-a asigurat mecanismul de santaj pentru a rupe orice rezistenta in fata ideologiei lor care poate fi asemanata feudalismulul medieval.

  4. Procentual vorbind, deficitul bugetar al Romaniei e printre cele mai mici din UE. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/5/5b/General_government_debt%2C_2018_and_2019_%28%C2%B9%29_%28General_government_consolidated_gross_debt%2C_%25_of_GDP%29.png Cu certitudine, este mai mic ecat al oricareia dintre cele „4 frugale”. Frugale o ula.

    Dar, cum nici justitia noastra nu e buna, ce sa vezi, si deficitul era mare.

    Prosti nu-s ei, prostii suntem noi ca il toleram pe Cuier Joianus sa se laude cu „reusita”.

    • Trolule,
      Lăsăm aberațiile tale despre deficit la o parte, pentru că lucrurile sunt mult mai simple :
      Țările muncitoare („frugale” în argou comunistoid) dau bani, iar țările miloage iau bani.
      Pot să pună ce condiții vor, noi cerem bani, pentru că suntem cerșetori, nu ni-i bagă ei pe gât. Din contră, nu prea vor să ne dea, că știu că-i prăduim

    • Tocmai asta e ideea articolului, dobi. E un cearceaf de conditii, ca sa fie siguri ca nu le indeplinesti. NU primesti bani; primesti doar conditii.

      Scopul eliminarii unor posibili debitori e evident. Bancile vor trebui sa imprumute statele cu „persmisiune” de la merkeloaia, adica mai putine decat ar fi pe o piata libera. Statele debitoare vor putea solicita conditii mai favorabile de imprumut.

      Dar nu-i bai. La anul, se scot posturi in industria SPARANGHELULUI. Mai inchidem si niste spitale, mai casapim niste pensionari.

    • Lingaii Bruxelles-ului sunt patetici…si lipsiti de orice neuron :))

    • @ioane,
      Ia și tu un pol, dar să nu-l dai pe heliu pentru balon, că nu investesc in voi ca s-o zbughiți…în sus…! Investesc cu cap, să vă văd sub…capac…

    • Dacian Julien Soros

      Tot cu „Davai ceas, Davai palton” esti?

      Al dracului ce rea e UE ca ne da bani si ce bine ar fI cu tatuca Putin, nu?

      Ce loseri penibili sunteti voi trollii astia de Sputnik.

    • Mai uita-te la niste poze cu Romania interbelica, si preferabil cu Bucurestii dupa bombardamentele americane si germane, ca sa te lamuresti care era situatia. Uitate-te la pozele lui Willy Pragher, in care soldatii germani sunt continuu asaltati de cersetori si gura casca. Majoritatea oamenilor din poze nu au incaltari. Ce ceasuri sa le iei?

      E usor sa crezi toate povestile de la Europa „Libera”, dar de ce iti cad copii in haznaua scoalara dupa 20 de ani de ocupatie americana la Koogalniceanu, si la 65 de ani de la plecarea sovieticilor?

      Macar pe final rusii nu mai importau hiloti.

  5. La ce Conditii sunt pentru banii astia, ma indoiesc ca Romania va lua jumate din Banii astia daca PSD revine la guvernare(nici la PNL nu cred ca vor fi marete realizari!), cu exceptia Banilor care se dau pentru Platile DIRECTE, unde nu sunt necesare proiecte, desi inteleg ca si aceastea sunt conditionate de criterii SF pentru analfabetii din PSD!
    In cei 3 ANI de guvernare PSDragnea, Romania a absorbit DOAR banii pentru Platile directe in Agricultura si pentru POR, adica firfirei, adica ZERO!
    Uitati-va ca Romania NU a atins niciodata macar 50% grad de absorbtie, la nici un Program!
    https://www.startupcafe.ro/bani-europeni/fonduri-absorbtie-romania-2007-2018-euroimpact.htm
    La ce Administratie publica incompetenta avem, CINE va FACE Proiectele simandicoase(Uitati-va la Termeni si comparati cu zicerile lui Ciolacu care azi cerea Guvernului sa mareasca Alocatiile si Penisile pentru ca vor veni BANI de la Brussels!!) pentru ca sa se alinieze Mecanismului UE!?
    Care PLAN antional, al carui Partid a REUSIT in Romania in cei 30 de ANI?
    Nici UNUL, macar!
    Toate au fost povesti pe hartie, NIMIC nu a iesit din ele, NIMIC, doar cresteri al salarii si pensii din PIX, atata STIU politrucii nostri!
    Mi-e ca nici 20 de MIliarde TOTAL nu va aduce Romania in tara din cele aproape 40 d Miliarde Euro!
    Mai vorbim!

    21 Iulie 2020, Ziarul financiar: „De ce nu se mai aude nimic despre programul de „investiţii şi relansare economică“ prezentat cu pompă de preşedintele Iohannis şi guvernul Orban acum 3 săptămâni? Despre operaţionalizarea lui aproape că nu se mai vorbeşte.
    La trei săptămâni de la prezentarea publică a programului liberal, de 100 mld. euro, pentru relansarea economiei, despre operaţionalizarea lui aproape că nu se mai vorbeşte.
    Săptămâna trecută şi, probabil, şi în această săptămână au fost/vor fi „în analiză“ la guvern mai multe ordonanţe de urgenţă care ar urma să vină în continuarea măsurilor propuse în aşa-numitul „plan naţional de investiţii şi relansare economică“, lansat la 2 iulie.
    Dacă privim, la trei săptămâni dis­tan­ţă de la lansarea lui, planul pare, cel puţin aşa cum este prezentat, că avea deja finanţare pentru chesiunile urgente – o finanţare cumulată de aproximativ un miliard de euro pentru aşa-numitele „granturi“, bani neram­bursabili acordaţi companiilor. Niciunul dintre aceste planuri nu a ieşit însă dintre coperţile albumului de 158 de pagini, cu foaie velină, frumos editat.
    Guvernul a avut pe masa de lucru, săptămâna trecută, mai multe ordonanţe de urgenţă care par a veni în susţinerea planului de relansare.
    Însă niciunul dintre aceste proiecte nu este însoţit şi de textul propunerii.”
    Este bine că Florin Cîţu, ministrul finanţelor, insistă că politica guvernului este de a schimba orientarea dinspre consum spre investiţii.
    Este bine să vorbim despre autostrăzi ce vor fi făcute peste 10 ani, dar azi?
    Sunt deja 3 săptămâni de la prezentarea „Planului de investiţii şi relansare“, iar peste el începe să se aştearnă praful.
    În loc ca el să fi fost operaţional a doua zi de la lansare, încă la guvern se discută „în primă lectură“ despre „unele măsuri pentru asigurarea eficientizării procesului decizional al fondurilor externe nerambursabile destinate dezvoltării regionale în România.“
    Fără nicio explicaţie în plus.
    Dar, când a fost scris Programul, care alocă urgent 1 miliard de euro, cumulat, în „granturi“, acel Program în baza a ce a fost făcut?

    • lili . Planul sau programul de relansare adus in fata natiei de catre tandemul Orban -Iohannis , nu poate fi pus in practica atita timp cit componentele juridice, ce determina punerea lui in miscare ,nu sunt acceptate de aceasta majoritate parlamentara . Vezi bine cum a fost totul pregatit dinainte si ce piedici apar (decizii de necrezut ale unor puteri in stat ) in miscarea lucrurilor . Nu s-a putut face dizolvarea parlamentului , moment in care lucrurile au fost aminate volens – nolens si urmarea a fost tot ceea ce vedem acum . Poate observi cum este folosita politic – legea pensiilor – cea cu marirea obligatorie , lege ce nu are legatura cu decizia actualei guvernari – dar care provoaca mutatii electorale de amploare in cazul in care actuala guvernare nu o pune in miscare . Poate accepti sa intelegi ca unicul scop al actualei clase politice(cu exceptia presedintelui , ce deja are mandatul asigurat , dar niciodata nu se stie , si a premierului ajutat in demersul sau de parte a ministrilor din echipa ) este raminerea in corpore la putere si in viitorul parlament . In acest moment nimic nu este sigur , nimic nu este exprimat in clar , toate discursurile politice sunt ambigue si aminate la nivel de decizia clara – sine die- , sau pina inainte de alegeri , dar despre care habar nu avem , in acest moment , mari informatii exacte de netagaduit . Tandemul Orban – Iohannis are o problema- cit roata carului – o problema cauzata doar de citeva cuvinte ce suna placut in urechile tuturor – aveti banii de la UE , mariti pensiile – . Daca maresc pensiile , PNL are nevoie de o modalitate prin care aceasta marire sa fie cumva scoasa -la nivel de intelegere colectiva – de sub vraja cuvintelor pesediste , daca nu le maresc , pierd alegerile , PSD afirminid in clar , inainte de aceste alegeri ,ca ei le vor mari si cu ajutorul banilor proveniti de la UE . Indiferent ce ar spune PNL -este pus in corzi -. Singura solutie ce distruge acest plan ,facut – nu de ieri nu de azi – de catre PSD , este interventia presedintelui republicii care va fi nevoit sa ceara -clar si solemn – guvernului , marirea acestor pensii in procentul stabilit deja de lege ca parte a cerintelor cetatenesti si guvernul, urmare a acestei cereri imperative, va face marirea , evident cu rolul ministrului de finante ce va explica in clar cum este posibil sa faca asta -datorita ideilor PNL – nu simplelor cuvinte ale PSD . Varianta a doua, ce cuprinde mariri partiale si etapizate, nu va fi acceptata in parlament si simpla lor punere in discutie, face ca PNL sa piarda rapid un numar important de sustinatori . Trebuie insa luat in calcul si motiunea de cenzura , care o data pusa in miscare si care daca trece , tara ramine o perioada , pina la desemnarea unui nou guvern de catre presedinte , intr-o situatie de non decizie guvernamentala . In acel moment tara sta in standby si lucrurile iau o intorsatura negativa . Singura solutie sunt alegerile – dar in acest moment – pandemic – si aici jocurile sunt neclare .

  6. EUROPA , leagănul civilizației. Să fim mîndrii ,.ROMÂNIA este acolo.

    • Romania e cvasi-inexistenta in Europa, o tara atat de inapoiata incat furnizeaza majoritatea fortei de munca brute.

  7. Daca la sfîrșitul perioadei bugetate ( 2027) RO ar ajunge la jumătate din sumă ar fi și asta…” mare ”lucru ! Dar nu cred să se împlinească. Așa că OLANDA et comp. într-adevăr pune serios șaua pe Iapa românească ca să nu zburde prea tare. Nu are țara asta a noastră șanse să termine cu coada coanei EUROPA nici peste 50 de ani . ASTA E ! In rest, doamne ajută, mai ales că de abia acum vom fi prinși în hora COVID 19 cu adevărat , în timp ce primprejur mustește din plin dorința ”progresismului ” balcanic . Ca să nu mai vorim de Republica MOLOTOVA unde furtunile …5- PLUS 2 ADUNĂ NORI NEGRI PE CERURILE NOASTRE . Mioritice ?

  8. Trolule,
    Lăsăm aberațiile tale despre deficit la o parte, pentru că lucrurile sunt mult mai simple :
    Țările muncitoare („frugale” în argou comunistoid) dau bani, iar țările miloage iau bani.
    Pot să pună ce condiții vor, noi cerem bani, pentru că suntem cerșetori, nu ni-i bagă ei pe gât. Din contră, nu prea vor să ne dea, că știu că-i prăduim

    • Dobi, sa sustii ca tarile bogate fac acte de caritate cu Romania e ca si cum ai sustine ca Tiriac face acte de binefacere platindu-si taxele.

      Bogatii nu fac niciodata caritate propriu-zisa. Cel mult doneaza aia 0,5% netaxabili pentru vreo fundatie unde e salariata nevasta. Daca ar face caritate, nu ar fi bogati.

      Bogatii sunt liberi sa-si ia Uniunea inapoi. Nu sa ne fure la buget cu doi lei, sa ne ejaculeze complet. Sa puna gard, si sa-l pazeasca inarmati, daca simt ca cheltuiesc prea mult cu noi sau ca #coruptiaucide.

      Dar ei nu pun gard. Crezi cumva ca din cauza fortei de convingere a lui Cuier „Oratoru” Joianis nu au pus gard? Nu, dobi, le trebuie culegatori de SPARANGHEL. Le trebuie izda de moldoveanca (sau de naomi in Germania). Le trebuie teren-tampon pentru urmatorul razboi.

      Macar rusii reuseau sa-si culeaga rosiile singuri.

  9. Multumim Olanda! Pe bune!

    • Olanda, paradisul fiscal mascat al UE si locul prin care intra toate ciurucurile chinezesti ca prin branza si la fel si tonele de prafuri columbiene fara sa le vada nimeni, da lectii :)) Sa ma p… pe planul lor, pe ei si pe tara lor!

    • Ion Din Balon

      Voi astia din USL tocmai va gandeati ca vine un purcoi de bani pe care sa-l furati usor nu?

      Ei bine, noi astia din ONG-uri vom fi cu ochii pe voi si vom raporta comisiei europene toate porcariile facute recent de PNL in justitie in pregatirea furtului banilor europeni pe modelele consacrate de vechea clasa politica.

      O sa va mearga fulgii, o sa vedeti voi. Va vom bloca fondurile si chiar daca n-o sa facem autostrazi macar stim ca nici voi n-o sa furati

  10. Ai dracu olandezi
    Ne obliga sa avem viziune, plan pe termen lung, proiecte concrete.
    Sunt ca aia de ne obliga sa avem masca, cand vor intelege si europenii ca la noi merge si asa, ca luam lucrurile asa cum vin, reactionand ca niste maimute

  11. Să nu mai mintă si să nu mai fure, condiţii de bun simţ.

    • Las’ ca vine guvernarea PSD si „nu mai minte, nu mai fura”, o sa fim fericiti din nou!!!
      Lasand gluma la o parte, exista 2 Informatii pe acest maret Plan european de care nu scrie articolul:
      1. Cea mai importantă componentă – Facilitatea de recuperare și reziliență, acolo unde 2 europarlamentari români fac parte din comisia Parlamentului European de negociere.
      (Fondul pentru Relansarea Economiilor dupa Criza Coronavirus)
      Faciliatea de recuperare și reziliență (FRR) – 672,5 miliarde euro, din care 360 miliarde credite, 312,5 granturi.
      În cadrul facilității de recuperare și reziliență, Comisia a decis ca 70% din granturi să fie distribuite în anii 2021 și 2022.
      Restul de 30% sunt disponibili DOAR în anul 2023.
      Prefinanțările sunt în limita a 10% din valoarea grantului aprobat și se alocă NUMAI în primul an, 2021.
      În cadrul Fondului de relansare, angajamentele legale pot fi depuse până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2023, iar plățile se pot face cel mai târziu până la data de 31 decembrie 2026.

      2. Contribuțiile NATIONALE la Bugetul UE CRESC la 1,4% VNB și, în funcție de dimensiunea resurselor proprii adiționale, pot crește la maximum 1,46% VNB.
      Adica, de la ~1,1% din PIB cat e azi, Contributia Romaniei la UE va CRESTE la 1,4% din PIB(VNB)!!!
      Suma platita catre UE va fi uriasa, daca vom compara cu Sumele primite de Romania de la UE in ultimii ANI:
      In 2017, Romania a Incasat de la UE suma de 3,6 Miliarde Euro(TOTAL) si a platit catre UE suma de 1,5 Miliarde Euro!
      https://www.zf.ro/eveniment/romania-va-cotiza-la-bugetul-ue-1-5-miliarde-de-euro-pe-2017-dupa-ce-a-incasat-3-6-miliarde-de-euro-16961743

      Conditionarea de Statul de drept e o gluma, rad cei din Grupul de la Visegrad…
      Sa vedem cum va reactiona Parlamentul Europpean cand maretul Plan va fi supus dezbaterilor si Votului final!!

    • Nesimţire de nedescris sa minţi pentru hoţi si mafioţi…Macar sa fi minţit pentru o cauza nobila, pentru a salva de la moarte o naţiune, pe cineva drag, etc, nu iţi batjocoresti poporul si ţara pentru caţiva dolari in plus…