G4Media.ro

Cât de transparente sunt bugetele municipiilor din România? O analiză Funky Citizens…

sursa foto: Pexels/ Nataliya Vaitkevich

Cât de transparente sunt bugetele municipiilor din România? O analiză Funky Citizens arată opacitatea administrațiilor în cheltuirea banului public

O analiză Funky Citizens arată că municipiile din România nu dau dovadă de transparență în ce privește informațiile despre bugetele comunităților.

Analiza a fost făcută publică în cadrul lansării online a proiectului „Republica Funky” și urmărește informațiile colectate în perioada 27 aprilie-10 mai.

  • ”Doar Municipiul Timișoara a obținut nota 8, iar alte 15 municipii au obținut un scor de 7 din cele 10 puncte posibile pentru un buget deschis. La coada clasamentului se află municipii pentru care nu au putut fi identificate informații actualizate despre bugetele locale pe 2021 sau pentru care informațiile sunt minimale, lipsind elementele esențiale pentru a putea asigura principiul transparenței bugetare. La final, 36 de municipii din cele 109 analizate nu au reușit să ia nici măcar „notă de trecere”, având scorul de 4 sau mai puțin. Topul municipiilor și întreaga analiză, inclusiv recomandările, sunt disponibile pe site-ul Funky Citizens”, se arată în comunicatul transmis de FC.

Elena Calistru, președinte Funky Citizens, crede că „bugetele locale sunt printre cele mai importante ocazii cu care autoritățile administrației publice locale pot implica cetățenii și alți actori interesați în conversații de substanță despre prioritățile comunității lor”.

Deși prezența la urne pentru alegeri locale este depășită doar de cea la alegerile prezidențiale, analiza de față relevă un interes scăzut pentru o implicare continuă în deciziile publice. Altfel spus, nu există o cultură puternică a participării publice, nu există un cadru coerent de dialog constant între cetățeni, ONG-uri și autorități locale și, nu în ultimul rând, reglementările legale ce țin de transparența decizională se bifează doar formal, atunci când sunt bifate, se mai arată în analiza Funky Citizens.

Autoritățile locale și aleșii locali au în sarcina lor peste 28% din totalul cheltuielilor publice. Firește, bugetele municipiilor sunt cele mai consistente: ele însumează 40% din totalul bugetelor locale.

Elementele de bază (proiect de buget supus dezbaterii publice, forma finală a bugetului aprobat și toate documentele obligatorii conform legii) lipsesc de pe website-urile mult prea multor municipii. În mult prea puține dintre acestea am găsit informație accesibilă în format editabil sau deschis, așa cum cer standardele europene și internaționale în materie de guvernare deschisă și date deschise.

Bunele practici de a explica bugetul pe înțelesul cetățenilor au fost întâlnire doar în câteva locuri (Timișoara, Brașov, Oltenița, Odorheiu Secuiesc, Primăriile sectoarelor 1 și 6). Există unele localități unde a fost complicat să identificăm informațiile obligatorii din punct de vedere legal și multe unde a fost imposibil să găsim informație actualizată.

Analiza măsoară gradul de transparență a bugetelor locale a tuturor celor 103 municipii din țară (plus cele 6 sectoare din București), în baza a șase criterii:

1. Respectarea termenului de publicare
Autoritățile locale aveau data de 25 martie ca termen limită pentru publicarea proiectului de buget. Din 109 municipii, doar 55% și-au publicat proiectele de buget local în termenul legal.
2. Publicarea unui anunț de dezbatere pe site
14 dintre municipiile analizate nu au publicat niciun fel de anunț de dezbatere pe site, contrar normelor legale. La alte 6 nu au fost găsite deloc informații despre bugetul pe 2021.
3. Alocarea unui termen mai larg pentru dezbatere
Doar 4 municipii (Slatina, Suceava, Satu Mare și Fălticeni) au permis cetățenilor un timp mai larg pentru dezbatere.
4. Publicarea bugetului în format deschis
Un mare motiv de îngrijorare îl reprezintă formatele total needitabile. Cele mai multe dintre proiectele de buget (59) sunt în format pdf scanat / imagine, format care nu permite extragerea rapidă a datelor pentru analiza lor. Așadar, la 10 ani de când România s-a alăturat Open Government Partnership, sub 5% dintre municipalități au proiectele de buget publicate în format tabelar editabil (ex: Excel),
5. Organizarea unei dezbateri propriu-zise
40 de municipii au mers dincolo de minimul legal (publicarea proiectelor de buget pe site) și au organizat evenimente pentru dezbaterea bugetelor locale, majoritatea online, transmise în direct pe Facebook. Au fost și cazuri în care, deși a fost organizată dezbatere pe proiectul de buget, niciun cetățean nu s-a prezentat.
6. Respectarea termenului de adoptare a bugetului
Majoritatea municipiilor analizate (peste 80%) și-au aprobat bugetele locale până la expirarea termenului legal, 50 dintre ele mergând cu aprobarea în chiar ultimele zile ale intervalului (20- 23 aprilie 2021). La data finalizării analizei, existau 19 bugete adoptate cu depășirea termenului legal sau chiar neadoptate

Recomandări pentru deschiderea bugetelor locale

1. Avem o legislație bună, trebuie doar implementată – efortul nu e unul mare. Pașii exacți pentru autorități și modalitățile de implicare a cetățenilor pot fi consultate în „Ghidul de transparență în bugete” sau în „Ghidul esențial pentru un primar responsabil”, publicate de Funky Citizens la final de 2020.
2. Legea 273/2006 privind finanțele publice locale își arată limitările, calendarul bugetar și procesele de transparentizare și deschidere descrise în aceasta nefiind implementate în mult prea multe comunități locale. Este necesară o analiză, o sistematizare și o aducere la zi a întregului cadru al finanțelor publice locale, eventual prin codificarea tuturor regulilor care acum se regăsesc în multe reglementări separate.
3. Deschiderea bugetelor nu înseamnă doar niște grafice frumoase, deși sunt un pas important în această direcție. Este necesară publicarea tuturor datelor din procesul bugetar, în formate deschise (sau măcar editabile). De asemenea, deschiderea bugetelor nu poate exista în neant. Este necesar nu doar un format unitar pentru cum sunt publicate bugetele, ci și formate decente pentru website-urile autorităților locale, precum și pârghii pentru a le face să își mențină datele actualizate.

Context

Analiza face parte dintr-un proiect mai amplu, denumit „Republica Funky”, derulat de Funky Citizens, în parteneriat cu Bjerkaker LearningLab din Norvegia și RISE Project România, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este crearea unei rețele de organizații locale care să sprijine dezvoltarea cetățeniei active, precum și stimularea dialogului constructiv între autorități, cetățeni și reprezentanții societății civile la nivel local, prin elaborarea de instrumente și resurse replicabile în comunități de dimensiuni diverse din România. O parte a proiectului va consta într-o cercetare exhaustivă, în premieră, despre gradul de deschidere al tuturor celor peste 3000 de primării din țară, care se va traduce într-un Indice al Participării Locale ce va fi publicat anual.

Despre Funky Citizens

Din 2012, Funky Citizens promovează cetățenia activă prin instrumente de advocacy bazate de cercetare, pe date concrete și pe online. Funky Citizens e locul de întâlnire al cetățenilor care nu se resemnează cu status quo-ul, ci își înțeleg rolul în democrație, motiv pentru care își incordeaza muschiul civic și iau adesea parte la procesul decizional. Funky Citizens este raportorul pentru România în cadrul International Budget Partnership, unde analizează bianual gradul de deschidere al bugetelor țării, prin Open Budget Survey. Acesta este un instrument de cercetare independent, comparativ și bazat pe date obiective, prin care se evaluează modul în care autoritățile cheltuie banii publici prin măsurarea a trei indicatori macro, acceptați la nivel internațional: transparență, participarea publicului și supervizare bugetară.

sursa foto: Pexels/ Nataliya Vaitkevich

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

17 comentarii

  1. La bugetul lui Nicușor, doamna Calistru a tăcut mâlc.

    • Fireo, unde sunt banii ?

    • La noi in Romania asa e fancy… sa vorbesti/scrii mult, sa te invarti in jurul cozii si sa te plangi ca nu e. Dar propune tu cum ar trebui sa fie si poate se si intampla!
      Dar poate se da si… cu o lege.
      Exemplu:
      Asa cum la Registrul Auto Roman si la CNAIR si la alte institutii sunt disponibile online si actualizate zilnic documentele ROGOP (Registrul operațiunilor generatoare de obligații de plată) asa ar putea fi obligatoriu sa fie peste tot.
      Bugetul ca bugetul se poate modifica…. dar prin calcul invers, la sfarsitul fiecarui an poti sa insumezi toate valorile din acel ROGOP si vezi cat si pe ce s-a cheltuit.

    • Poate vreti sa le tineti si contabilitatea, nu doar sa le masurati bugetul

  2. Cat de transparente sunt bugetele municipiilor? Cum alegerile locale au fost castigate de PSD este clar unde se doreste sa se ajunga.
    Dar cat de transparente sunt cheltuielile din bugetul de stat in pandemie? Asta nu se analizeaza? A ajuns datoria Romaniei la valori halucinante.
    Apropo de datoria externa, nu se vorbeste niciodata despre cei care ne imprumuta. Cine sunt cei care ne imprumuta? In ce buzunarele cui se aduna banii din dobanzile datoriilor statelor lumii?

    • E ca in povestea cu castravatele, nu conteaza de unde pornim, tot la castravete ajungem (guvern, pandemie, datorie externe)

      Aici discutam despre altceva. Si, nu, PSD nu a castigat alegerile locale, caci analiza se refera la municipii, unde PSD nu e majoritar, nici pe departe. Acolo a pierdut masiv.

  3. Noi bucureștenii ne-am lămurit cu pletosul de PLicușor Ban un mincinos care nu face nimic ptr noi. Una este programul din campanie alta este după alegeri. Dă băi nene drumul la apă caldă și căldură lasă politică de acum încolo și treci la treabă gata cu șovăială și dacă

  4. Când apăruse moda petrecerilor anunţate pe facebook, nu era petrecere să nu aibe numele, sloganul sau descrierea fără ABSOLUT OBLIGATORIU ceva în engleză. N-am înţeles niciodată ce aduce în plus ceva în engleză – de ce nu e în chineză, aramaică, latină, spaniolă, franceză, olandeză, indiană? De ce trebuie să fie neapărat ceva în engleză?

    Numele acestei asociaţii sună a petrecere anunţată pe facebook în 2010 ori a boy-band fondat în liceu… O fi fost „cool” atunci, dar suntem în 2021 acum.

    Tot respectul pentru activitate, dar când citesc ăia prin primării că le-au scris Funky Citizens, cred că primul lucru deschid google să verifice dacă nu e o glumă gen Daniel Buzdugan.

  5. Opacitatea asta arata clar ca NU vom vedea TRASPARENTA trambitata la TV!
    Tara asta va ramane inca 100 de ANI la coada Europei civilizate…
    Cand Statul roman DECLARA public prin reprezentantii sai ca NU stie cati angajati sunt la Stat, adica NU STIEC Cati bugeatri plateste din BANII PUBLICI, cand MInisterul de Finante trimite jurnalistul de la DIGI 24(realizatorul seriei „Statul la Stat”!) sa numere singur CATE Institutii publice(Ministere, Agentii, Inspectorate, etc!) exista in Romania pentru ca Ministerul de Finante declara ca NU stie, desi le ALOCA Bani public de 31 de ANI, ce TRANSPARENTA sa asteptam de la acesti escroci?!
    Raspunsul e simplu: NU VOR sa STIM, ei STIU bine, DAR sa NU STIM noi, Cetatenii Romaniei, ca sa NU vedem dezastrul din TOATE Institutiile publice unde clientela lor politica taie furnze la caini pe salarii si privilegii uriase!!!
    Iar prostimea e la austeritate, ca NU sunt BANI la pensii, la salarii, la alocatii, la Construit Spitale si scoli si gradinte moderne si autostrazi moderne si poduri si podulete si irigatii moderne…NU sunt BANI decat pentriu ei si clientela lor…
    Nici o SCHIMBARE in bine in urmatorii 100 de ANI!!!

    • Trist. Și eu comentam ieri despre sisteme avansate cu indicatori de conformitate pe fiecare proces prin care să se asigure respectarea tuturor prevederilor legale referitoare la controlul intern în entitățile publice, cu raportare către SGG, dar ei nici măcar nu știu cați angajați au. 🤣🤣
      ADICĂ structurile astea ale statului incasează bani (prin taxe și impozite) de la cetățeni și îi transferă în conturile altora despre care habar n-au dacă vin pe la job sau dacă produc ceva. Sigur ca sunt si cei care lucreaza pe bune, dar ceilalti??? Așa ceva este inacceptabil!

    • Ăia de la RAR dau autorizatiile si fara sa vada masinile… despre ce vorbim?…

  6. Cat timp din banii astia primarii isu spaga, ce vreti sa va arate.Nici unu nu arata ce proiecte a semnat si pe ce sume.Se stia de 30 de ani ca daca pui asa ceva pe tapet toti isi dau seama ce porcarii ai facut,asa ca sunt toate secret sau nu se publica. Cand olguta scapa bazma curata prin prescriere, asa cum au scapat toti, cand judecatorii sunt cumparati de aceste personaje numite primari, varfuri de lance ale grupurilor mafiote.Cand tu olgutzule iti iei ogeac de la interlopi ce mai vreti…asta va pus democratia la alegeri in fata printr o lege stalcita de camarazii centuristei de craiova.A reusit sa iasa primar cu 12% , ce mai vreti cu acest popor in care 4 mil lucreaza si tin in carca 15 mil, iar printre aia 4 mil sunt si acolo unii care isi dau salarii de borfasi .De aia o sa ajungeti sa nu primiti pensie decat la 80 ani ca oricum de la 55 de ani nu va mai angajeaza nimeni.Ei sunt la butoane si se inbuiba din banii publici, nu vedeti ca toti afaceristii vor salarii de demnitari la stat, de ce oare…

  7. Mai potrivit ar fi „funny” in loc de „funky”

    • Nici Rednex Citizens nu suna rau.
      Pare oricum ca existenta lor e doar sa nu para ca nu exista (si asa ceva)… ONG-uri made in Romania

    • Important este să te faci că faci nu şi să faci. Plus că ai ce discuta prin cafenele de hipsteri cum schimbi tu lumea. Cu încetinitorul, desigur.

    • Ăștia sunt generatia Vice… un fel de ceva ce produc penteu aia gen Tiriac, Isarescu, Câțu…
      Vâlcov si Ciolacu si Firea sunt cu asistatii sociali.

    • Din contra, pare un ONG util care e infiintat acum 10 ani.

      Doar un exemplu, analizele de pe factual.ro sunt excelente: sute, mii de declaratii ale oamenilor politici analizate pe baze de date si verificat in fiecare caz cat de adevarata e afirmatia (adevarat/fals/partial adevarat/trunchiat). E doar unul dintre proiectele realizate de acest ONG.