G4Media.ro

Când este timpul să-ți vinzi mașina? Cinci sfaturi care te ajută să…

Sursa Foto: Pexels.com

Când este timpul să-ți vinzi mașina? Cinci sfaturi care te ajută să iei decizia potrivită

În viața oricărui șofer vine un moment dificil când trebuie să renunțe la mașina pe care a condus-o pentru a-i face loc unui automobil nou sau pentru a obține o sumă de bani de care are nevoie.

Odată cu trecerea timpului, unii oameni se atașează emoțional de autovehiculele lor și amână momentul vânzării chiar dacă mașina începe să fie din ce în ce mai costisitor de întreținut.

În acest scop am creat o listă de recomandări menite să vă ajute în legătură cu decizia vânzării. Menționăm că observațiile enunțate aici sunt obținute de la experți în autovehicule rulate din cadrul echipei carVertical, cu o vechime profesională de peste 5 ani și mii de rapoarte analizate la activ.

1. Costuri de întreținere. Dacă mașina pe care o dețineți consumă lunar sau trimestrial sume mai mari decât plinul de combustibil aferent, în mod sigur există o destabilizare financiară. Chiar dacă motorul în sine este economic, prețul carburantului este „compensat” negativ prin defectele ce apar frecvent.

De exemplu, la un consum de 6l/100km și ~1000km lunar veți cheltui 294 de lei (calcul cu preț motorină 4,90 lei/l). Deși este un preț acceptabil, dacă la acești bani se adaugă ~1000 lei pe reparații „ocazionale”, costul de întreținere tinde să nu se mai justifice.

În situația în care nu vă deranjează să investiți în reparații și dispuneți de resursele financiare necesare este indicat să păstrați mașina. Dacă totuși aceste „mici” probleme vă destabilizează financiar, probabil că ar trebui să luați în considerare vânzarea autovehiculului.

2. Vechime. Cu toții ne dorim să achiziționăm mașini rulate într-o stare bună tehnică și estetică. Acest considerent poate fi aplicat și celor care-și doresc să vândă mașinile pe care le dețin.

Astfel, cu cât veți păstra mai mult o mașină, cu atât aceasta se va devaloriza și va fi mai puțin căutată pe piața SH. Încercați să analizați rațional situația în care vă aflați pentru a nu regreta mai târziu că ați pierdut sume consistente doar din cauza valorii sentimentale.

Dacă autovehiculul pe care îl dețineți beneficiază și de o garanție valabilă din partea producătorului, aveți toate șansele să îl vindeți la un preț avantajos. Mai mult decât atât, persoana care va achiziționa de la dumneavoastră se va bucura de o mașină sigură, actuală, iar defectele ce vor apărea vor fi, cel mai probabil, acoperite de garanție.

Chiar dacă pare ilogic, vânzarea unei mașini cu garanție valabilă este o decizie financiară înțeleaptă mulțumită sumei potențiale pe care o veți obține din tranzacție. Dacă dispuneți de un buget consistent și vă doriți un upgrade, acesta este întotdeauna binevenit.

3. Nevoi personale/Scopul mașinii. Unii dintre noi au avut privilegiul de a deține la 20-30 de ani mașini sport, cu două uși, uneori decapotabile, de obicei lipsite de un confort interior extraordinar. Dar cu siguranță foarte plăcute la condus.

Unii mai puțin privilegiați au avut parte de „legende” ale lumii auto, de obicei compacte sau subcompacte ieftine la achiziție și întreținere dar cu puțin spațiu și portbagaje de dimensiuni reduse.

Odată cu înaintarea în vârstă, nevoile se schimbă și astfel mașina care ne aducea un zâmbet pe buze acum 5-10 ani se poate dovedi o pacoste când trebuie să mergem în concediu cu familia sau să montăm un scaun pentru copil.

Dacă aceste situații vă sunt familiare, este recomandat să puneți un zâmbet pe buze unui alt tânăr care va cumpăra mașina de la dumneavoastră și cu banii obținuți să achiziționați o mașină potrivită nevoilor din prezent.

4. Siguranță. Sistemele de asistență a șoferului sunt într-o continuă evoluție, echipamente care în trecut erau opționale devenind acum standard. Deși nu ar trebui să urmărim întotdeauna premisa „latest and greatest”, când vorbim despre siguranță uneori este bine să exagerăm.

De exemplu, dacă circulați frecvent extraurban și un sistem precum ACC (Adaptive Cruise Control) v-ar face viața mai ușoară sau dacă locurile de parcare sunt puține și „la limită” și v-ați dori un sistem de parcare automată, poate că ar fi timpul să vă orientați spre o mașină mai bine echipată.

Există și situații în care conduceți o mașină fără echipamente dintre cele mai comune în zilele noastre, cum ar fi ESP, ABS, HSA ș.a. Aceste lipsuri pot produce inconveniente în condusul de zi cu zi, iar lipsa unor sisteme ca ESP sau ABS vă pot pune în situații periculoase.

Inspectați dotările mașinii dvs. actuale și analizați dacă țineți mai mult la cei dragi sau la un obiect menit să vă transporte în siguranță din punctul A în punctul B.

5. Poluare și grija față de mediul înconjurător. În cazul posesorilor de mașini mai vechi (euro 3, euro 4), șansele de a vinde autoturismul la un preț relevant pieței SH scad considerabil. Vechimea, incertitudinea dreptului de a circula, cât și costul reparațiilor sunt argumente ale cumpărătorilor de a se orienta spre mașini mai noi.

În mod normal, orice se vinde dacă cereți prețul corect. Cu toate că nu veți putea achiziționa (în majoritatea cazurilor) un autoturism actual doar din banii obținuți din tranzacție, vă creați un buget pentru o achiziție viitoare.
Există și opțiunea programelor de finanțare precum Rabla sau Rabla Plus (pentru achiziționare de mașini electrice/hybrid) prin care puteți obține reduceri însemnate la prețul unui autovehicul nou.

Dacă optați pentru o mașină electrică, aveți posibilitatea de a obține 45.000 de lei sau 20.000 de lei pentru modele hybrid. La acestea se adaugă și prima de casare în valoare de 6.500 de lei.

În continuare, achiziționarea unei mașini noi este costisitoare și o decizie financiară nu tocmai înțeleaptă. O mașină nouă pierde până la 20% din prețul de listă doar în primul an de la achiziție, fiind într-o continuă devalorizare.

Dacă nu vă încântă avantajele și dezavantajele unei mașini electrice, o mașină ce funcționează cu un ICE (Internal Combustion Engine) euro 5 sau euro 6 este preferabilă uneia cu normă ≤ euro 4.
Un alt avantaj este că nu veți avea prea curând de-a face cu știrile alarmante despre interzicerea mașinilor vechi în marile orașe.

Este de menționat că există numeroase controverse cu privire la poluarea reală a mașinilor electrice (din cauza modalităților de extragere a materialelor constitutive ale bateriilor). Un lucru este cert: aerul este mai curat acolo unde nu există gaze de eșapament sau fabrici cu o amprentă de carbon (carbon footprint) însemnată.

Prin urmare, dacă vă regăsiți în recomandările de mai sus sau aveți alte motive personale, nu ezitați să vindeți mașina pe care o dețineți. Aceste sfaturi contribuie la o ciclicitate firească și reciproc avantajoasă ce îmbină necesitatea cu entuziasmul și responsabilitatea financiară.

Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

15 comentarii

  1. Cand ai bani sa-ti cumperi alta. Orice altceva e can-can.

    • Adica tot timpul cand ai bani de alta masina, ar trebui s-o schimbi?!?
      Sau daca ajugi sa platesti cate 1000 de lei pe luna la service, n-o fi mai bie s-o vinzi si sa-ti iei alta in rate, de exemplu?

    • 👉Pe surse se vorbeste de varianta cu reintroducerea TAXEI DE PRIMA INMATRICULARE!!! Sper sa ramana doar un zvon😤😤😤
      Ce vreti? Sa ne obligati sa inscriem toti in PSD/AUR? 😱

  2. Ideal schimbi masina SH in fiecare an, un an si un pic. Exact inainte sa inceapa sa-ti faca probleme.
    Simti cand trebuia sa se strice ceva deja. Na, ala e momentul.

    • Ideal este sa-ti cumperi o masina care nu se strica dupa un an…

    • asa se intampla cand vb din povesti.

      ce sa intelegem din articolul asta? au scazut achizitiile de masini noi in ro? oare de ce ???

    • Numai ca daca o iei de la altu ca tine, cu schimbatu anual si zero intretinere, iei teapa din prima zi.
      Ideal ar fi sa o iei de 5-7 ani vechime sa zicem, destul de veche cat sa ii scada mult valoare de noua, destul de noua cat sa mai mearga mult fara probleme majore si cu costuri minime. Si o vinzi cand ai bani sa faci aceeasi miscare cu alt model pe care ti-l doresti. Asta poate fi dupa 5 sau 10 ani sa zicem, depinde cat apreciezi ca e rezonabil costul pe an, vanzare -achizitie initiala – intretinere/nr ani

  3. Ultimul punct e aberant: vand masina pentru ca polueaza.. Daca o vand nu mai polueaza? Poate o duc la fier vechi.

    • E vrajeala asta, un Euro 4 din 2007 sa zic e ok, nu polueaza asa mult cum zic astia, ca iti iei euro 6 sau euro 4 tot cam aia e. Sa imi dea statul bani sa imi iau electrica si sa puna statii de incarcare la fiecare parcare.

    • Mentalitate de asistat „sa imi dea bani statul”
      Ne mai miram ca ne conduce PSD de 30 de ani

  4. Masina se ia SH si se schimba la max 2 ani, iti iei anu asta Mercedes in 2010, dai 7k, il vinzi cu 4.5-5k peste 2 ani, iei unu din 2012 cu 7K in 2022 si tot asa. Investitia sa fie minima, schimbi doar ce e necesar, filtre de ulei una alta de cateva sute de lei si aia e, agati cati poti cu ea si alta dupa.

    • Si uite asa esti sclavul masinii.
      Fiecare o schimba cand vrea si isi permite, o masina e un consumator de bani, nu aduce plusvaloare vietii tale.

    • @Radu Depinde, daca ai masina pentru agatat (Mert, BMW, Audi etc.), aduce plus valoare ca agati multe femei si te bombardeaza cu dopamina si endorfine. Aduce plusvaloare in functie de motivul pentru care ai o masina. Daca o ai sa faci Uber, aduce plusvaloare ca iti produce bani, daca locuiesti in afara orasului, aduce plusvaloare ca economisesti timp si stai la curte in aer mai curat, daca o ai pentru agatat, aduce plusvaloare ca agati femei mereu, depinde de motivatia fiecaruia.

  5. Cum sa tii o masina in care bagi reparatii de 1000 de lei lunar? Tre’ sa fii dus cu capul. Mai bine iei un kil de motorina si ii dai foc.
    Foarte tari sfaturile, ce sa zic… Am avut masina coupe cu 2 locuri pentru facut liniute si aspirat gagici, dar acuma ma fac familist si o dau ca sa-mi cumpar van 🙂

    • Sper ca ai spre 40 de ani, altfel ar fi o pierdere de gagici de agatat daca te faci familist de ex la 30 de ani, la noi barbatii merge pana spre un 35 37 sa tot combinam ce prindem.