G4Media.ro

Canada, forțată să revină la masa negocierilor după ce SUA și Mexicul…

Canada, forțată să revină la masa negocierilor după ce SUA și Mexicul au ajuns la o înțelegere comercială. Ce soluții are Ottawa?

Guvernul de la Ottawa este pus în situația de a ajunge rapid la o înțelegere comercială cu Statele Unite după ce președintele american Donald Trump a amenințat cu impunerea de tarife mari pentru automobilele fabricate în Canada dacă până vineri nu se va reuși obținerea unui tratat între cele două țări. După ce Statele Unite și Mexicul au anunțat luni că au ajuns la o înțelegere comercială care să înlocuiască NAFTA (tratatul din 1994 ce permite schimburi comerciale trilaterale anuale de un trilion de dolari), Canada se află în prezent într-o situație delicată. Cabinetul lui Justin Trudeau riscă să fie nevoit să accepte un tratat nefavorabil, cu foarte puțin spațiu de manevră, care să înlocuiască actualul acord comercial nord-american. Informațiile vin în contextul în care un raport publicat de Bank for International Settlements (BIS), un grup deținut de 60 de bănci centrale, a indicat că, dacă NAFTA va fi anulat, Canada va avea cel mai mult de pierdut. Una dintre cele mai afectate va fi industria auto canadiană, care riscă un adevărat “Carmageddon” în cazul în care Trump va impune tarife de 25 de procente. PIB-ul Canadei va scădea cu 2.2%, respectiv 37 de miliarde de dolari anual.

Experții sunt aproape unanimi: Canada se află în acest moment într-o cursă contracronometru pentru a încheia o înțelegere cu americanii și a evita excluderea din tratatul NAFTA revizuit de SUA și Mexic. Luni, președintele Trump a anunțat că țara sa și Mexicul au ajuns la o înțelegere comercială, după aproape un an de negocieri dificile. Liderul american a criticat constant NAFTA, despre care a spus ca a permis companiilor producătoare din Statele Unite să-și mute operațiunile în Mexic, pentru a profita de salariile mici de-acolo.

SUA și Mexic au spus, de asemenea, că sunt dispuse să finalizeze un acord comercial bilateral care să înlocuiască NAFTA dacă Canada refuză să semneze noua înțelegere. „Tocmai am semnat un acord comercial cu Mexicul; este un acord minunat pentru toată lumea,” a declarat președintele american. „Este un acord despre care mulți oameni au spus că nu se poate face.” În principiu, tratatul încurajează relocarea producției din Mexic în Statele Unite pentru mai multe industrii, inclusiv cea auto. Mexicanii au acceptat și așa-numita sunset clause care prevede că tratatul va rămâne în vigoare timp de 16 ani. După șase ani, țările vor revizui acordul și vor decide dacă trebuie să fie actualizat sau modificat. Ele vor hotărî atunci dacă sunt de acord fie cu un nou acord pe 16 ani, fie cu terminarea înțelegerii.

Liderul de la Casa Albă s-a referit și la situația Canadei, afirmând că, în cazul în care Ottawa nu ajunge la un acord cu americanii până vineri, Statele Unite vor impune tarife suplimentare pentru exporturile auto. „Vor exista fie tarife pentru mașini, fie o înțelegere negociată,” a spus președintele SUA. „Și, sincer, un tarif pentru mașini este o modalitate mult mai ușoară de a acționa, dar probabil că cealaltă soluție ar fi mult mai bună pentru Canada.” Dacă tarifele auto nu vor funcționa, Trump a declarat că va fi fericit să „termine complet” NAFTA și să semneze acorduri bilaterale separate cu Mexicul și Canada. Liderul american a sugerat de altfel că ar putea lăsa Canada în afara noului acord. El a spus că dorește să numească pactul comercial revizuit „Acordul comercial dintre Statele Unite și Mexic” deoarece, în opinia sa, NAFTA și-a câștigat reputația de a fi un tratat dăunător muncitorilor americani.

Criticând încă o dată tarifele canadiene pentru produsele lactate, Trump a precizat că va fi fericit să meargă în oricare dintre cele trei direcții: să semneze un acord între toate cele trei țări, să facă două înțelegeri separate (una cu Mexicul, una cu Canada), sau să meargă înainte fără Canada.

Imediat după ce SUA și Mexicul au anunțat ajungerea la o înțelegere, ministrul canadian de externe, Chrystia Freeland, și-a întrerupt turneul diplomatic pe care îl efectua în Europa pentru a se deplasa la Washington. Ea a reluat negocierile cu reprezentanții americani pentru a obține un tratat NAFTA revizuit, după o lungă perioadă în care SUA i-au ținut pe canadieni departe de masa de negociere. La Ottawa, premierul Justin Trudeau a declarat că „este hotărât să ajungă la un acord echitabil pentru toți cei interesați,” atâta timp cât acesta este „bun pentru Canada și bun pentru canadienii din clasa de mijloc.”

Situația este însă mult mai dificilă pentru canadieni decât a lăsat să se înțeleagă Trudeau. „Canada a fost izolată,” a declarat Herman Lawrence, bursier la Institutul CD Howe din Toronto, care are o vastă experiență în relațiile comerciale dintre SUA și Canada. Expertul a afirmat că, deși un tratat fără Canada este pentru Trump mai dificil de obținut decât se crede, Ottawa a fost „tratată rău” de abordarea divide et impera la care a recurs liderul de la Casa Albă. „Este scandalos faptul că Statele Unite și Mexic negociază un fel de aranjament în spatele ușilor închise,” a afirmat Lawrence.

Probleme pentru Ottawa
Presiunea asupra Canadei este astfel uriașă, în condițiile în care toate datele par să indice că, în cazul în care NAFTA este anulat, Canada va fi țara care va avea cel mai mult de suferit. Raportul BIS a constatat că, în această situație, PIB-ul Canadei ar scădea cu 2,2%, în comparație cu scăderea de 1,8% în Mexic și de 0,22 procente pentru Statele Unite.

Raportul realizat de grupul deținut de 60 de bănci centrale a fost publicat înainte cu câteva ore ca președintele Trump să anunțe obținerea unei înțelegeri comerciale cu Mexicul. Analiza estimează că, dacă discuțiile trilaterale nu vor avea succes, Canada ar suferi o pierdere a PIB-ului de 37 miliarde de dolari, comparativ cu 40 de miliarde de dolari pentru SUA și 22 de miliarde de dolari în cazul Mexicului. În plus, raportul susține că anularea NAFTA va duce la scăderi de salarii în toate provinciile canadiene și în statele mexicane.

Raportul BIS afirmă că efectele asupra Canadei vor fi mari din cauza vulnerabilității față de tarifele SUA pentru autovehicule și piese auto fabricate în Canada. În cel mai rău scenariu, salariile angajaților din industria auto canadiană vor scădea cu 10%.

Așa cum am explicat într-o analiză recentă pentru G4Media.ro, companiile canadiene susţin că taxele mari de import pe care Trump amenință să le impună automobilelor fabricate în Canada ar afecta grav economia țării. Un lider al industriei a declarat în iunie, în faţa Comitetului permanent pentru Comerț Internațional din Camera Comunelor, că un tarif auto de 25 de procente reprezintă cea mai mare amenințare pentru Canada. Flavio Volpe, de la Auto Parts Manufacturer’s Association, a spus la momentul respectiv că preţurile maşinilor ar creşte aproape peste noapte şi mii de locuri de muncă riscă să dispară, atât în Canada, cât şi la americani. “Un tarif de 25% pentru maşini și piese ar provoca ceea ce noi numim Carmageddon,” a afirmat Volpe. “Industria operează cu marje de o singura cifră şi se va opri imediat, cu o creştere a preţului de 25%.” Volpe a dat ca exemplu un autoturism în valoare de 32.000 de dolari (un preţ mediu în Canada), care va ajunge să coste 40.000 de dolari şi va fi dificil de vândut.

Canada este al patrulea cel mai mare producător de automobile din lume, iar autovehiculele sunt al doilea mare export al ţării nord-americane. Exporturile auto spre americani au ajuns la 56 de miliarde de dolari, respectiv 20% din totalul exporturilor către Statele Unite (cea mai mare piață pentru produsele exportate din Canada).

Sectorul auto canadian are 120.000 de angajaţi – 40.000 în asamblare și 80.000 în realizarea de piese auto, generând 80 de miliarde de dolari în activitate economică. Impunerea de tarife de către americani ar provoca daune serioase mai ales industriei din provincia Ontario, unde funcţionează numeroase companii producătoare de maşini. De exemplu, Dodge Grand Caravan și Chrysler Pacifica sunt asamblate în Windsor. În Oakville, Ford produce modelele Edge și Flex, precum și Lincoln MKT și Nautilus. General Motors produce modelul Cadillac XTS și Chevrolet Impala, precum și camionetele Chevrolet Silverado și GMC Sierra în Oshawa. Tot în Ontario, Toyota produce Corolla și Lexus RX în Cambridge și RAV4 în Woodstock. În Alliston, Honda are o fabrică care produce modelele CR-V și Civic. Înainte de asamblarea propriu-zisă, piesele pentru aproape toate aceste modele circulă dintr-o parte în cealaltă a frontierei dintre Canada şi Statele Unite, dar şi în Mexic.

Ce soluții are Canada?
Aflată sub presiunea timpului și a condițiilor anunțate de Trump, Canada nu are foarte multe soluții. Cei mai mulți analiști cred că Ottawa trebuie să ia în calcul o serie de factori.

* Încearcă sau nu președintele Trump să o forțeze să încheie rapid o înțelegere? Surse din apropierea negociatorilor canadieni au declarat că aceștia încearcă să calculeze acum dacă amenințările lui Trump sunt serioase sau liderul de la Washington joacă la cacealma. Nu ar fi pentru prima dată când Trump recurge la o tactică agresivă și la declarații inflamatorii pentru a obține ce vrea. Un expert a spus chiar că Trump a negociat cu pistolul la capul partenerilor săi din NAFTA. Mexicanii au fost primii care au cedat, iar analiștii se așteaptă ca Ottawa să fie următoarea.

* Canada ar putea să profite cumva de contextul politic din aceste zile. Deși SUA și Mexic au ajuns la o înțelegere comercială, aprobarea acesteia nu este un lucru sigur. Dacă vrea să renunțe la tratatul NAFTA, liderul american trebuie să dea Congresului un termen de 90 de zile (Trump plănuiește să înștiințeze oficial Congresul vineri, indiferent dacă Ottawa acceptă sau nu înțelegerea, lucru care sporește presiunea pe Canada să fie parte a acordului. Așa cum au declarat consilierii săi, liderul american este pregătit însă și să transmită Congresului că are o înțelegere cu mexicanii și că nu se va opune ca Ottawa să se alăture mai târziu acordului). Congresmenii vor avea apoi la dispoziție 90 de zile pentru a revizui orice înțelegere care va înlocui NAFTA. Congresul de la Washington este cel care va decide în final dacă NAFTA poate și trebuie să fie anulat.

La rândul lor, legislatorii mexicanii vor trebui să aprobe tratatul încheiat cu americanii și la care Canada va fi sau nu parte.

* Înțelegerea dintre SUA și Mexic a fost precipitată de schimbarea administrației mexicane și de alegerile cruciale din noiembrie din Statele Unite. Negociatorii doresc ca acordul SUA-Mexic să fie semnat înainte ca președintele mexican actual, Enrique Pena Nieto, să fie înlocuit din funcție la 1 decembrie de Andres Manuel Lopez Obrador. De partea americană, Trump ar ieși câștigător dacă Congresul îi va accepta înțelegerea înainte ca alegătorii să meargă la urne, în 6 noiembrie. Chiar dacă votul propriu-zis pentru acord va avea loc abia anul viitor, aprobarea înțelegerii de către Congres va fi o victorie importantă de imagine pentru Trump și îi va permite să conteze pe sprijinul agricultorilor și al celor care depind de comerțul cu cu partenerii nord-americani.

* Canadienii ar putea să fie încurajați de declarațiile favorabile ale unor politicieni americani, inclusiv republicani, care au spus că Ottawa ar trebuie să facă parte dintr-un tratat final nord-american. Senatorul republican John Cornyn (Texas) a lăudat înțelegerea cu Mexicul, însă a spus că „un acord trilateral este cel mai bun pas înainte.” Un acord final ar trebui să includă și Canada, a afirmat și senatorul Orrin Hatch (Utah), președintele puternicului și influentului Comitet financiar din Senat.

* Negociatorii mexicani ar vrea să includă Canada în noua înțelegere care înlocuiește NAFTA. Motivul ar fi că, în caz că Ottawa nu va fi parte, ei vor avea o misiune dificilă să convingă opinia publică din Mexic care au fost motivele pentru care Canada a fost ținută departe. Dar mexicanii au lăsat să se înțeleagă că sunt de asemenea dispuși să aibă o înțelegere doar cu americanii, dacă Ottawa va refuza să semneze un tratat NAFTA revizuit. Mai există și varianta ca Mexicul să încheie ulterior, la fel ca și americanii, un tratat separat cu Canada.

* La rândul său, premierul canadian Justin Trudeau este presat să obțină o înțelegere comerciala în condițiile în care, în octombrie 2019, canadienii sunt chemați la urne în cardul alegerilor federale. Un tratat cu SUA și Mexic, chiar dacă nu în termenii pe care și-i dorea în urmă cu un an, i-ar aduce puncte importante de imagine. Eșecul de a parafa o înțelegere ar avea consecințe clare la urne pentru guvernul liberal.

* După ce americanii și mexicanii au încheiat înțelegerea comerciala, Canada are evident nevoie de un acord cu cele două țări partenere de pe continent. De aceea, foarte probabil, Trudeau va fi forțat să facă concesii importante, căci realitatea economică este net favorabilă Statelor Unite: 75% dintre exporturile canadiene sunt destinate pieței americane, în timp ce doar 15% din exporturile din SUA iau drumul Canadei. De altfel, informații difuzate miercuri indică faptul că Ottawa ar fi făcut concesii în chestiunea sistemelor de aprovizionare din industria lactatelor, un punct de tensiune cu americanii. Canada și SUA au dezacorduri suplimentare cu privire la achizițiile publice, proprietatea intelectuală, cumpărăturile transfrontaliere și modul de soluționare a litigiilor comerciale. Experții se întreabă acum în care dintre aceste chestiuni va mai ceda Canada?

* Canadian American Business Council s-a declarat optimist că Ottawa va finaliza negocierile cu americanii și un tratat NAFTA revizuit va fi semnat până vineri. Tratatul este realizabil, au spus miercuri oficiali canadieni, în timp ce premierul Trudeau a reluat ideea că se va putea obține o înțelegere până vineri, dar numai cu condiția să fie „bună pentru canadieni.”

* Pentru Canada, un tratat NAFTA nefavorabil este mai bun decât lipsa unei înțelegeri, a scris recent un analist canadian, dezvăluind situația ingrată în care se află guvernul liberal de la Ottawa, care s-a aflat constant în dispute verbale și comerciale cu Administrația Trump. Soluțiile alternative lipsesc aproape cu desăvârșire, cred specialiștii, așteptând ca negocierile actuale de la Washington dintre Canada și SUA să aibă totuși o finalizare pozitivă. Foarte probabil, Ottawa va face concesii importante și va accepta multe dintre condițiile americanilor. Dacă acest scenariu se confirmă, un tratat NAFTA revizuit, acceptat de toate cele trei țări nord-americane, ar putea fi anunțat vineri. În cazul în care Canada nu va accepta însă înțelegerea, analiștii cred că Justin Trudeau riscă declanșarea unui război comercial total cu Statele Unite, cu consecințe economice imprevizibile pentru țara sa.

Surse: BBC, Reuters, Yahoo Finance, Toronto Star, CNBC, CBC, The Canadian Press

Foto: Justin Trudeau (Pagina personală de Facebook)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. :)) Baiatul ferchezuit al Canadei isi ia o mostra dura de realitate in freza de la batranul mogul imobiliar american.
    Welcome to reality, poster boy!

  2. Un articol foarte bun, bine documentat și care menționează și bibliografia. Felicitări autorului! Cifrele din dreptul Canadei sunt impresionante, doar din exportul auto generând peste 50 de miliarde de dolari. Dacă se va pune taxa de 25% la import, va fi dezastru in Ontario. Culmea este ca ce dorește Trump s-ar traduce in beneficii – citeste preturi mai mici la foarte multe produse, inclusiv lactate, petruu consumatorii canadieni.