G4Media.ro

Calvarul înlocuirii caselor de marcat: cererea e mult mai mare decât oferta,…

sursa foto: Pixabay

Calvarul înlocuirii caselor de marcat: cererea e mult mai mare decât oferta, termenul – limită impus de ANAF nu poate fi respectat

La 4 luni de la primul termen impus comercianţilor de către Ministerul Finanţelor, doar 40-50% dintre firme au case de marcat cu jurnal electronic. De vină sunt birocraţia şi importul greoi din Bulgaria, principalul producător regional de case de marcat.

Iniţial, contribuabilii mari şi mijlocii aveau obligaţia să se doteze cu case de marcat cu jurnal electronic de la 1 iunie, în timp ce contribuabilii mici aveau aceeaşi obligaţie începând cu 1 august. Pentru că termenele până la care ar fi trebuit să fie implementat noul proiect s-au dovedit a fi nerealiste, Guvernul s-a văzut nevoit să dea în luna mai o ordonanţă de urgenţă în care a avansat alte două termene: 1 septembrie, respectiv 1 noiembrie.

Chiar şi aşa, situaţia este din nou depăşită şi departe de a fi rezolvată. La 4 luni de la expirarea primului termen, din cele 5-600.000 cât estimează Patronatul Caselor de Marcat pe baza datelor furnizate de ANAF că ar fi piaţa caselor de marcat cu jurnal electronic din România, au fost introduse doar 40-50% dintre acestea.

„372.284 au fost înregistrate în sistemul informativ al ANAF, urmare a importurilor sau producţiei locale, 226.768 au obţinut numărul unic de identificare necesar fiscalizării şi 154.585 au fost fiscalizate şi introduse de firmele de service în aplicaţia informatică a ANAF prin formularul 4102” spun reprezentanţii Patronatului Caselor de Marcat.

Aceştia spun că din cauza birocraţiei sunt sufocaţi de volumul mare de muncă. Principalul motiv invocat: nu reuşesc să introducă la timp în portalul ANAF datele cerute de formularul 4102 (formular necesar pentru înregistrarea aparatelor de marcat, disponibil în format editabil pe site-ul ANAF).

Patronatului Caselor de Marcat afirmă că a atras atenţia autorităţilor de nenumărate ori asupra faptului că implementarea noilor case de marcat necesita o perioadă mai lungă de timp şi o pregătire mai bună. Ei spun că au cerut atât debirocratizarea dosarului de fiscalizare (pentru care iniţial s-a promis o procedură informatizată, disponibilă online), cât şi renunţarea la vechile raportări cu hârtii (de exemplu, potrivit Patronatului Caselor de Marcat, declaraţia casei de marcat este un document inutil al cărui conţinut este inclus în noile raportări informatice).

Consultanţii fiscali spun că o altă cauză care stă la baza întârzierii schimbării caselor de marcat vechi cu cele noi constă în faptul că majoritatea sunt importate din Bulgaria, țară care abia face faţă cererii. Adrian Benţa, consultant fiscal, a declarat pentru G4Media.ro că „cei mai mari producători de case de marcat sunt în China şi în Bulgaria. În Bulgaria există circa opt fabrici. Acestea lucrează la foc continuu pentru a livra în România. Asta este capacitatea tehnică. Sunt mii de case de marcat fiscale introduse zilnic în România”.

În prezent, comercianţii care nu au apucat să intre în legalitate sunt păsuiţi de către Ministerul Finanţelor Publice cu ajutorul legii prevenirii. Prin urmare, angajaţii ANAF şi cei ai MAI, singurii care pot face controale în astfel de situaţii, sunt mai indulgenţi atunci când comerciantul:

  • „a) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, situație în care organul de control nu aplică sancțiuni, b) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt, c) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen scurt de dotare, d) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate și a făcut comandă la distribuitorul autorizat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de dotare și fiscalizare scurt, e) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic și nu există pe piață aparate de marcat cu jurnal electronic dedicate activității sale, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește în planul de remediere un termen mai lung de dotare (exemplu: 90 de zile)”.

Potrivit unui comunicat emis la începutul lunii noiembrie de Ministerul Finanţelor Publice, „măsura care va fi în vigoare temporar, va asigura o abordare de tip preventiv, stimulativ și nu de sancționare a operatorului economic de la prima abatere. Organele de control vor analiza situația fiecărui contribuabil în parte, iar dacă acesta nu s-a dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic, vor aplica avertismentul și vor stabili un termen de dotare de maximum 90 de zile, în funcție de constatări”.

Aceiaşi oficiali spun că dacă nu ar fi intervenit, firmele care nu aveau case de marcat cu jurnal electronic riscau amenzi de până la 20.000 de lei, plus închiderea activităţii până la momentul în care şi le achiziţionează. ANAF a luat decizia de a impune aceasta schimbare pentru a reduce evaziunea fiscală. Asta pentru că noile case de marcat cu jurnal electronic transmit catre instituţia de control în timp real, situaţia bonurilor înregistrate de comercianţi.

„Este o măsură foarte bună, cel puţin din punctul de vedere al psihologiei. Să ştii că se uită ANAF-ul în hârtiile tale şi te întreabă de ce ai bătut un bon fiscal la ora 20.00, deşi ai avut deschis magazinul toată ziua? Este o problemă de percepţie şi tot Bulgaria este exemplu de bune practici. În prima lună după ce s-a terminat programul ăsta, încasările din TVA au crescut cu 25 %”, a declarat Adrian Benţa, consultant fiscal.

Foto: Pixabay.com

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

9 comentarii

  1. Asta e si ideea, o sa ploua cu amenzi, se vor inchide afacerile neafiliate PSD, ANAF fiind ciomagul PSD.

    Daca n-ati votat, asta primiti.

    • Bre se vede ca n ai firma la care sa ai nevoie de casa de marcat!
      Vorbesti pe langa subiect!ca psd e partid de talhari sunt deacord cu tine! Ca anaf ul nu are sistemul pus la punct pt a folosi online casele de marcat e adevarat, e exact cei i lipsea chelului…
      Dar ,ca patron sa tot ceri o amanare stiind din 2017 ca trebuie sa ti schimbi casa de marcat e alta poveste!Sunt firme care pur si simplu nu le a pasat sa faca aceasta schimbare!
      Orice guvern si orice partid aflat la guvernare putea da aceasta lege! Ce draq tot ii dai inainte cu votu’?vorbesti sa n’adormi!

    • Landser,se vede ca si tu esti pe langa.Cerintele tehnice pentru minunatele case de marcat au fost publicate in iunie.Eu am casa de marcat cumparata in martie anul asta.La momentul cumpararii corespundea cu cerintele tehnice pe care tot cereau baietii astia de la guvern,(jurnal electronic,slot card sd,modul gprs,etc.).Numai ca surpriza,baietii de la guvern schimba prin iunie cerintele tehnice,astfel incat numai cateva modele indeplinesc criteriile.Eu am dat 1000 RON pe casa de marcat,care la momentul respectiv era cea mai buna,ca cateva luni mai tarziu sa aflu ca nu mai e buna,ca s-au schimbat normele.Ti se pare normal?Ah si noile case de marcat au venit prin iulie 2018,nu din 2017.Eu am comandat casa noua,da ce sa vezi?Imi vine abia in martie 2019.

  2. Solutia corecta e una singura: sa renunte la obsesiile comuniste de control al economiei. Sa renunte la idiotenia numita case de marcat „fiscale”. Casa de marcat e un instrument care trebuie sa il ajute pe comerciant sa tina evidenta vanzarilor. PE COMERCIANT. Comunistii au transformat instrumentul util intr-un instrument de tortura pentru economie, un instrument folosit de stat pentru a spiona si controla afacerile.

    Faptul ca Bulgaria e un mare producator e un indiciu: productia se duce unde e cererea. Adica in tarile cu minte comunistoida.

  3. M-am înscris pentru cumpărarea de casa de marcat în luna august pentru trei bucăți. Abia la 1 noiembrie am reusit sa cumpăr prima casa de marcat din cele trei comandate. Iar din 1 noiembrie nici azi nu am casa fiscalizata (4 decembrie) .nu am primit număr de inregistrare de la Anaf Timis. Acesta este rezultatul pentru suntem la zi cu dările către stat ….dar suntem tratați cu indiferență….rusine de

    • Despre ce număr de înregistrare vorbești!? Numărul unic? Acesta se obține online, prin SPV în aceeași zi. Eu am luat AMEF-ul de la distribuitor fiscalizată, tot ce a trebuit să mai fac a fost să merg la ANAF cu câteva documente primite odată cu casa de marcat. Procedura de trimitere a datelor este destul de greoaie, mai ales că a trebuit să o învăț absolut singur ,dar odată învățată nici aceasta nu mai este o problemă.

  4. SA FACA SI „CAPITALISTII” PARTIDULUI O AFACERE. CINE ARE FIRME ? STATUL PARALEL SAU STATUL PERPENDICULAR ?

  5. Am casa de marcat cu memorie electronica fiscalizata si sigilata cu jurnal pe hartie. Scot un raport zilnic si lunar . Nu inteleg de ce mai trebuie inventia asta – bani aruncati.
    Pentru casa pe care o am: au dat lege ca e obligatorie si ca iti inchide firma daca nu e fiscalizata.
    Am aflat ca sunt firme care nu le au fiscalizate si fct cu succes; altele au cate 2 – una fiscalizata alta nu; altele umbla in soft, samd. Cred ca problema nu e la cat de sofisticata e casa (orice lacat poate fi spart) ci in alta parte : dorim sau nu, sa prindem spargatorul lacatului? Ne furam caciula!

    • Cum să bați într-o casă de marcat nefiscalizată? Înseamnă că dai la clienți bonuri nefiscale, fără nici o valoare, complet ilegale. Cred că aberezi! Nu am auzit asemenea bazaconie până acum.