G4Media.ro

Călătorii cu trenul vor avea mai multe drepturi în Uniunea Europeană: Companiile…

Sursă foto: pexels.com

Călătorii cu trenul vor avea mai multe drepturi în Uniunea Europeană: Companiile feroviare vor fi obligate, printre altele, să asigure locuri pentru biciclete

Consiliul European a adoptat luni, în primă lectură, o serie de norme care consolidează drepturile călătorilor, în special a celor cu handicap sau mobilitate redusă, din sistemul feroviar din UE, printre principalele noutăți fiind obligativitatea companiilor din domeniu de a asigura locuri pentru biciclete în vagoane, a anunțat Consiliul într-un comunicat.

Potrivit sursei citate, Consiliul a adoptat normele revizuite care includ, de asemenea, multe alte îmbunătățiri, cum ar fi dispoziții consolidate privind redirecționarea și utilizarea biletelor directe, menite să îmbunătățească protecția călătorilor în cazul pierderii legăturilor.

Acest regulament reprezintă un important pas înainte în ceea ce privește accesul persoanelor cu mobilitate redusă la serviciile feroviare. Administratorii de infrastructură și întreprinderile feroviare vor trebui să adapteze serviciile feroviare și să le facă treptat accesibile tuturor. O altă realizare remarcabilă a acestui regulament este impunerea obligației de a asigura locuri pentru biciclete în trenuri, acestea neputând oferi, în mod normal, servicii „de la ușă la ușă”. Integrarea modurilor de transport ușoare va îmbunătăți mobilitatea călătorilor și va spori atractivitatea căilor ferate.

Pedro Nuno Santos, ministrul portughez al infrastructurii și locuințelor, președintele Consiliului

Principalele modificări față de normele actuale

Călătorii se vor bucura de o mai bună protecție în cadrul unui număr sporit de servicii feroviare diferite, deoarece un număr mare de exceptări permise de regulamentul actual vor fi eliminate.

Pe viitor se vor aplica drepturi consolidate pentru persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă, deoarece actuala exceptare a trenurilor regionale de la majoritatea dispozițiilor referitoare la persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă va fi eliminată complet până în 2023. Începând din acel moment, dreptul de a beneficia de asistență la îmbarcarea și debarcarea din trenuri se va aplica tuturor trenurilor regionale și de lung parcurs din UE, cu condiția să existe în serviciu personal instruit. Printre alte îmbunătățiri se numără dreptul de a cumpăra o legitimație de transport la bord în cazul în care nu există nicio alternativă accesibilă pentru cumpărarea acesteia în prealabil, o mai bună informare, o mai bună formare a personalului și norme mai clare privind despăgubirile pentru echipamentele de mobilitate pierdute sau deteriorate. Termenul în care persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă care necesită asistență trebuie să notifice acest lucru în avans va fi redus de la minimum 48 de ore la 24 de ore și vor fi încurajate mecanisme voluntare care să prevadă perioade de notificare prealabilă mai scurte.

Pentru a încuraja mobilitatea verde, va deveni mai ușor pentru călători să își transporte bicicletele la bordul trenurilor. Întreprinderile feroviare vor fi obligate să creeze locuri pentru biciclete, iar călătorii vor fi informați cu privire la capacitatea disponibilă. Regula generală va fi ca fiecare tren să dispună de cel puțin patru locuri pentru biciclete. După consultarea publicului, întreprinderile feroviare pot decide să instaleze alt număr de locuri pentru biciclete în funcție de tipul de serviciu, de dimensiunea trenului și de cererea de transport de biciclete care poate fi prevăzută. Statele membre pot stabili, de asemenea, un număr mai mare de locuri pentru biciclete dacă există o cerere mai mare pentru transportul bicicletelor în tren. Cerințele privind locurile pentru biciclete se vor aplica atunci când o întreprindere feroviară comandă material rulant nou sau realizează o modernizare semnificativă a materialului rulant mai vechi.

Societățile feroviare vor fi încurajate să își mărească oferta de bilete directe. Acestea sunt bilete unice care sunt valabile pentru segmentele succesive ale unei călătorii și garantează drepturile la redirecționare și despăgubiri în caz de întârzieri sau de pierdere a legăturilor. Biletele directe vor fi obligatorii în cazul în care trenurile de legătură sunt administrate de aceeași întreprindere feroviară, spre exemplu atunci când călătoria presupune o legătură între un tren regional și un tren de lung parcurs.

Călătorii trebuie informați în mod clar dacă biletele cumpărate într-o singură tranzacție constituie un bilet direct. În caz contrar, întreprinderea feroviară va fi responsabilă la fel ca și în cazul în care aceste bilete ar reprezenta bilete directe.

Noile norme vor clarifica și vor extinde protecția în cazurile în care călătorii au nevoie de redirecționare către destinația lor finală. Operatorul feroviar va trebui să încerce să redirecționeze călătorii în toate situațiile, inclusiv în cazurile în care sunt necesare moduri de transport alternative. În cazul în care operatorul nu a reușit să comunice călătorului opțiunile disponibile în termen de 100 de minute, călătorul poate lua, din proprie inițiativă, un mijloc de transport terestru public alternativ, iar societatea de transport feroviar trebuie să ramburseze costurile necesare.

Despăgubirea minimă pentru întârzieri va rămâne neschimbată (25% din prețul biletului pentru o întârziere între 60 și 119 minute și 50% din prețul biletului pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mare).

O clauză de forță majoră care vizează despăgubirea pentru serviciile feroviare întârziate va oferi claritate juridică și va crea condiții de concurență mai echitabile în raport cu alte moduri de transport, pentru care există deja astfel de clauze. Societățile feroviare nu vor trebui să plătească despăgubiri pentru întârzieri sau anulări cauzate de circumstanțe care nu ar fi putut fi evitate, cum ar fi condițiile meteorologice extreme, dezastrele naturale majore sau crizele majore în domeniul sănătății publice, inclusiv pandemiile. Exceptarea nu se aplică în cazul grevelor personalului feroviar. În plus, obligațiile de redirecționare se vor aplica chiar și în caz de forță majoră.

Întrucât regulamentul stabilește un nivel minim de protecție, întreprinderile feroviare au libertatea și sunt încurajate să introducă norme mai stricte pentru a proteja drepturile călătorilor.

Procedura

Votul de astăzi înseamnă adoptarea de către Consiliu a poziției sale în primă lectură. Actul legislativ trebuie acum să fie adoptat de Parlamentul European în a doua lectură înainte de a fi publicat în Jurnalul Oficial al UE. Regulamentul revizuit va intra în vigoare la douăzeci de zile după publicarea sa. Acesta va începe să se aplice doi ani mai târziu, cu excepția cerințelor privind locurile pentru biciclete, care vor fi aplicabile la patru ani de la intrarea în vigoare a regulamentului.

Adoptarea formală a fost pregătită de un acord provizoriu la care s-a ajuns între președinția Consiliului și Parlamentul European la 1 octombrie 2020. Textul convenit a fost aprobat de Comitetul Reprezentanților Permanenți al Consiliului la 21 octombrie 2020.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

6 comentarii

  1. Romania amana an de an prevederea cu dezpagubiri pentru intarzieri… pentru ca ei presupun ca trenurile noastre transporta bovine, porcine…

  2. ,,Despăgubirea minimă pentru întârzieri va rămâne neschimbată (25% din prețul biletului pentru o întârziere între 60 și 119 minute și 50% din prețul biletului pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mare).
    OHOOOO…. Ma duc cu trenul la Cluj!

  3. Romanii circula in UE cu treunri automotor fabricate in 1960 si restaurate de infractorul Mitrea in 2004.

  4. „in special a celor cu handicap”… Sa va duceti sa vedeti cum sunt garile la sate. Distanta dintre peron si scara de tren este de 1 metru. Unu tanar nu poate sa urce pe scara aia ce sa mai zic de vreun mos de 80 de ani sau vreun om in scaun cu rotile …

  5. Nasol că nu se mai acordă despăgubiri pentru anulări din cauza pandemiei. În vest unde biletele la trenurile de mare viteză se iau cu luni înainte și uneori trec de suta de euro e o problemă…

  6. trenurile de badante Bucuresti-Viena vor circula in conditii deosebite #traficdecarnevie