G4Media.ro

Brazilia: Fostul portavion francez Foch va ajunge, în cele din urmă, pe…

Par Service Depicted:Other Service — ID:DNSC9201093, Domaine public, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=931975

Brazilia: Fostul portavion francez Foch va ajunge, în cele din urmă, pe fundul oceanului

Fosta navă amiral a marinei franceze, portavionul Foch, care a trecut sub pavilion brazilian în anul 2000, va fi scufundat în Atlantic din cauza deteriorării carenei sale, au anunțat autoritățile braziliene, o decizie calificată drept „crimă de mediu” de ONG-uri, transmite agenția AFP, citată de boursorama.com.

Descrisă drept un „pachet toxic de 30.000 de tone” de către asociația Robin Hood, vechea navă de 266 de metri lungime este plină de azbest, vopsea și alte deșeuri toxice, potrivit mai multor organizații de mediu.

Dar marina braziliană a declarat că nu a existat altă opțiune, având în vedere starea sa de deteriorare și că „scufundarea spontană” a corpului navei era inevitabilă.

„Având în vedere riscurile pe care le implică remorcarea și deteriorarea corpului navei (…), singura soluție este abandonarea prin scufundare controlată”, a explicat miercuri seara târziu marina militară într-un comunicat comun cu Ministerul brazilian al Apărării.

O zonă situată la aproximativ 350 km de coasta braziliană, la o adâncime de 5.000 de metri, a fost considerată „cea mai sigură” pentru sabordare, se arată în comunicat.

În urmă cu două săptămâni, Marina Militară a anunțat că a luat în remorcă vechiul portavion în Atlantic. Anterior, a fost remorcat de un remorcher olandez pentru șantierul naval turc Sok Denizcilik.

Marina a precizat că, având în vedere starea de degradare a navei și „riscul ridicat” pe care îl reprezintă pentru mediu, nu va permite ca aceasta să fie returnată într-un port sau în apele teritoriale braziliene.

Mai multe ONG-uri și-au exprimat îngrijorarea că Brazilia comite o „crimă de mediu”.

„Marina braziliană ar trebui să fie condamnată pentru neglijență. Dacă vor scufunda acest vas extrem de toxic în mijlocul Atlanticului, vor încălca trei tratate internaționale de mediu fără niciun motiv întemeiat”, a acuzat Jim Puckett, director al Basel Action Network (BAN).

Operațiuni în Kosovo

Procuratura federală ceruse instanței să interzică marinei să o scufunde, dar această cerere a fost respinsă miercuri de un tribunal din statul Pernambuco, în nord-estul țării.

Saga fostei nave amiral a marinei, care a luat parte la operațiunile aeriene ale NATO împotriva Iugoslaviei în primăvara anului 1999, în timpul crizei din Kosovo, amintește de cea a navei surori, Clemenceau.

Acesta din urmă a fost scos din uz în 2010 în Marea Britanie, după ce a fost interzisă în India în urma unei dezbateri aprinse privind prezența azbestului la bord.

Construită la sfârșitul anilor 1950 la șantierul naval Saint-Nazaire din vestul Franței, Foch a servit Marina franceză timp de 37 de ani.

Nava, capabilă să catapulteze avioane de 12-15 tone la o viteză de 150 de noduri la decolare, a fost cumpărată în 2000 de Brazilia, care a redenumit-o Sao Paulo.

Dar din cauza vechimii și a unei serii de probleme, inclusiv un incendiu în 2005, și pentru că modernizarea ar fi costat prea mult, Brasilia a decis să scape de navă.

Șantierul naval Sok Denizcilik a cumpărat-o pentru fier vechi în aprilie 2021, dar a amenințat că o va abandona dacă nu va găsi un port care să o primească.

În iunie 2022, a obținut permisiunea din partea autorităților braziliene de a o transporta în Turcia pentru a o dezmembra.

Dar la sfârșitul lunii august, când se afla în Strâmtoarea Gibraltar, autoritățile turcești de mediu au spus că nu mai este binevenit.

Brazilia a întors nava, dar nu i-a permis să acosteze, în ciuda faptului că s-a constatat că învelișul navei prezenta „avarii agravate”.

La 19 ianuarie, remorcherul olandez ALP Guard, care opera în numele șantierului naval, a început să se îndepărteze de coasta braziliană, după ce a petrecut mai multe luni în largul coastei Pernambuco.

Cu toate acestea, o hotărâre judecătorească i-a interzis să navigheze în apele internaționale fără permisiunea prealabilă a autorităților braziliene.

Acesta este motivul pentru care agenția publică braziliană de mediu Ibama, responsabilă în Brazilia pentru aplicarea Convenției de la Basel privind circulația transfrontalieră a deșeurilor periculoase, a ajuns să solicite intervenția Marinei braziliene.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

12 comentarii

  1. Florin,
    Tu trebuie sa inveti sa nu mai fii un bolsevic p.r.o.st. Nu ai ce sa inveti pe altii.

  2. Asta stie sa faca omul in mediul in care traieste …. E plina lumea de gunoaie cu doua picioare .

  3. Ajunge lângă Moskva.

  4. Bine tu Florine, da-le tu la gioale acestor imberbi!

  5. Știu eu pe unii care s-ar duce după el pe fundul oceanului, să-l vândă la fer vechi bucată cu bucată, dacă nu le-ar fi frică de apă.

    • Iar eu știu un rasist 1mpuțit care-i pupă-n cur pe toți! :)))))

  6. Dar ce legatură are fierul vechi cu rasismul?Sau chelu îsi pune mana în cap?!

  7. „Dumnezeu”,esti așa de ateu de parcă toată viata ai șters statuile lui Lenin si Stalin.Nu de alta,dar Dumnezeu nu poate sa fie asa de banal si vulgar!

    • Dacă „așa de ateu“ nu-ți repugnă ca logică și stil, atunci alege o variantă:
      – ești puțintel gravidă
      – ești gravidă în ultimul hal.
      Indigna-ți-ai curu’ de habotnic mediocru „care ejti“ :)))))

  8. „Dumnezeu”, nu-mi repugnă,pentru ca eu nu vad lucrurile în alb si negru,ca tine.Esti,in continuare,banal,pentru ca asupra viciului de logica,inventat de tine(de parca convingerile sunt ontologice,absolute si imuabile),te napustesti cu aceiasi vulgaritate arogantă.Curul tine de ontologie,iar convingerile de gnoseologie.La tine e tot una.Gîndirea în cur si curul in gandire.

  9. „Dumnezeu,care esti”,a fi sau a nu fi ateu nu e tot una cu a fi sau a nu fi gravida.Prima tine de convingeri,de cunoastere(gnoseologie) si a doua de existenta,ca atare(ontologie).

  10. Stii ce e amuzant Florine?! Ca fix de tancurile alea invechite se plangea cracanatul acu’ cateva zile. Ia suna-l tu si spunei sa stea liniștit :)))