G4Media.ro

Brandurile de lux apelează la AI în lupta cu fenomenul fake-urilor /…

Sursa foto: Pixabay

Brandurile de lux apelează la AI în lupta cu fenomenul fake-urilor / Antrenarea unui autentificator uman durează 8000 de ore

Pentru a deveni un autentificator „maestru” la Fashionphile – cel mai înalt nivel de pregătire pentru a elimina falsurile de designer de pe piața online de lux – este nevoie de peste 8.000 de ore de pregătire riguroasă, potrivit companiei. De exemplu, cursanții învață să identifice rapid o eroare în formatul datei dintr-o geantă Louis Vuitton sau să cunoască compoziția corectă a aliajului metalic al unui ceas Cartier, scrie CNN.

Concurentul său, The RealReal, se bazează, de asemenea, pe simțurile și instinctul uman – recunoscând mirosul unei genți Hermès Birkin de 25.000 de dolari sau senzația pielii netede Barenia – dar prima rundă de verificări a retailerului este realizată prin intermediul inteligenței artificiale, cu ajutorul unui software antrenat pe 30 de milioane de imagini pentru a discerne diferențe aproape imperceptibile în cusături sau în amplasarea hardware-ului. În același timp, un algoritm calculează riscul unui articol pe baza a orice, de la istoricul de vânzări al expeditorului până la popularitatea unui produs pe piața neagră. (De exemplu, dacă balerinii Miu Miu Miu sunt la modă pe internet, este aproape sigur că sunt și omologii lor ilegali).

În ultimii ani, liderii din domeniul luxului și al tehnologiei au sperat să transforme consumatorul mediu într-un autentificator, cu capacitatea de a verifica în câteva minute – sau chiar secunde – dacă un portofel Chanel matlasat pe lanț este legitim sau nu.

Aplicația Entrupy, bazată pe inteligență artificială, susține că poate avertiza cumpărătorii și revânzătorii dacă un adidas sau o geantă de designer este suspectă printr-o mână de fotografii încărcate, în timp ce compania de tehnologie în domeniul modei The Ordre Group a încheiat parteneriate cu Louis Vuitton, Burberry și Patou, printre altele, pentru a lua „amprenta digitală” unică a unui articol, cum ar fi o mică secțiune din textilele și construcția unui portofel cu monogramă LV. (Gândiți-vă la aceasta ca la o recunoaștere facială, care preia detalii aproape imperceptibile pentru ochiul uman – 10.000 de portofele Chanel matlasate ar avea 10.000 de identități unice). Denumit Authentique, programul înregistrează fiecare ID pe blockchain, care nu poate fi replicat și este considerat atât ușor de urmărit, cât și sigur, spre deosebire de metode precum RFID (etichete și cititoare de identificare prin radiofrecvență) și holograme, care au fost falsificate.

„Este la fel de simplu ca și cum ai ridica telefonul și l-ai îndrepta spre un produs… și ai ști dacă este fals sau real”, a afirmat Simon Lock, fondator și CEO al The Ordre Group. Tehnologia bazată pe inteligență artificială „analizează la microscop” materialele sale, a explicat el, până la modul în care au fost vopsite și amestecate fibrele, și este antrenată pentru a fi precisă chiar și atunci când o piesă de îmbrăcăminte este supusă uzurii în timp.

Authentique este doar o versiune a așa-numitei legitimații sau pașapoarte digitale: un „geamăn” digitalizat (sau NFT – jeton nefungibil) al unei piese de designer care permite cumpărătorilor să verifice dacă este autentică și să urmărească ciclul de viață al acesteia. În Europa, un fel de pașapoarte digitale pentru articole de îmbrăcăminte și textile ar putea deveni în curând lege; în ultimii doi ani, unii dintre cei mai mari jucători din industrie s-au unit în jurul acestei tehnologii pentru a contribui atât la inițiativele de combatere a contrafacerii, cât și la cele de sustenabilitate. Fondat de LVMH, OTB și Prada Group, care reprezintă în mod colectiv mărci precum Louis Vuitton, Dior, Fendi, Bulgari, Marni, Maison Margiela și Prada, printre altele, Aura Blockchain Consortium este cel mai mare efort de standardizare a unor astfel de legitimații scanabile în domeniul modei și al luxului, membrii fondatori digitalizând în prezent milioane de produse din cataloagele lor, potrivit grupului. Aura susține că numai OTB a înregistrat până în prezent 600.000 de produse, fiecare pantof Maison Margiela Tabi din 2023 având un cip NFC în talpă.

‘Este văzut aproape ca un hacker’

Toate aceste tactici fac parte din speranța industriei de a neutraliza piața contrafăcută în plină expansiune, unele estimări afirmând că articolele de modă și de lux contrafăcute reprezintă 60% sau mai mult din comerțul cu bunuri contrafăcute în valoare de mai multe trilioane de dolari. Dacă odinioară gențile contrafăcute erau disponibile în principal la colțuri de stradă și în portbagajele mașinilor, acum ele sunt disponibile cu ușurință și online, cu câteva click-uri. Numai pe Reddit, comunitățile dedicate discutării și căutării de replici se mândresc cu sute de mii de membri, în timp ce utilizatorii TikTok își prezintă capturile de dubluri de designer aparent identice, iar YouTubers încarcă tutoriale despre cum să identifice diferențele dintre falsurile ieftine și cele de top. Falsificatorii au găzduit chiar și prezentări live ale celor mai recente falsuri de modă, cu logo-urile Louis Vuitton, Dior și YSL imprimate deasupra unor podiumuri improvizate.

Un purtător de cuvânt al Reddit a refuzat să comenteze, dar a subliniat politicile sale, care interzic solicitarea sau facilitarea tranzacțiilor ilegale pe forum; un purtător de cuvânt al TikTok a subliniat în mod similar că orientările sale nu permit vânzarea de bunuri contrafăcute sau de conținut care încalcă drepturile de autor sau mărcile comerciale. YouTube nu a răspuns la o solicitare de comentarii din partea CNN.

„A fost o vreme când nimeni nu ar fi recunoscut vreodată că a cumpărat un produs contrafăcut”, a declarat Sarah Davis, fondator și președinte al Fashionphile. Dar acum, în unele cercuri de social media, „nu este (văzut) ca un lucru negativ, ci aproape că este văzut ca un hack”.

Platformele de socializare și de comerț electronic sunt din ce în ce mai mult supuse unui control legal pentru ceea ce se vinde pe site-urile lor, ca urmare a noilor reglementări adoptate în SUA și în Europa, însă Susan Scafidi, fondatoarea Fashion Law Institute, spune că acest lucru rezolvă doar o parte a problemei, atâta timp cât contrafacerile sunt acceptate – și, în unele cercuri, sunt dorite pe baza propriilor merite.

„Una este să poți avea legi care să îți permită să lupți împotriva activităților reale de încălcare sau de contrafacere”, a declarat ea într-un interviu telefonic. „Dar ceea ce nu am (înțeles) încă este partea socială – trebuie să lupți prin intermediul instanțelor de judecată, dar și prin intermediul instanței de judecată a opiniei publice.”

Etica achiziționării de contrafaceri este cel puțin spinoasă. Nu există transparență în ceea ce privește cine coase genți contrafăcute, în ce condiții face acest lucru și cine profită, dar alte elemente de descurajare pentru a face acest lucru, cum ar fi respectarea „integrității mărcii” unora dintre cele mai mari conglomerate din lume, s-ar putea să cadă în dizgrație. Simpatia față de mărci „poate fi dificilă pentru consumatori în general, în special pentru cei care sunt profund impregnați de cultura TikTok”, a declarat Scafidi.

Iar prețul de intrare pentru bunurile de designer continuă să crească într-o perioadă de polaritate economică în creștere. Potrivit Business of Fashion, prețul mediu pentru o geantă de designer pentru femei în SUA a crescut cu 27% din 2019 până în 2022. Anul trecut, sectorul de lux a înregistrat profituri record, aproximativ 95% dintre mărci înregistrând o creștere, potrivit unei estimări a firmei de consultanță Bain & Company.

„Dacă indicele de inflație s-ar baza doar pe gențile de mână, ar fi șocant și Fed ar crește ratele ca nebunii, iar noi toți am intra în panică”, a spus Scafidi râzând.

‘O nevoie de suspiciune umană’

Pe măsură ce hainele și accesoriile contrafăcute au evoluat de la imitații ieftine la așa-numitele „superfakes” înșelătoare, iar mărcile de lux produc din ce în ce mai multe modele în fiecare sezon, metodele de autentificare au devenit din ce în ce mai complexe.

Când Fashionphile a fost fondată în 1999, concentrându-se pe genți de mână, mărcile aveau doar câteva variații de stiluri diferite, își amintește Davis, ceea ce făcea mai ușoară formarea autentificatorilor. Acum, „fiecare sezon este plin (de) un volum incredibil de stiluri, forme și textile”, a spus ea.

După ce apar produse noi, urmează și falsurile la doar câteva săptămâni mai târziu, potrivit lui Hunter Thompson, director de autentificare la The RealReal. „Nu este ca și cum ar fi urmărit în urmă, așa cum se întâmpla în anii trecuți”.

Tendințele, atât cele noi, cât și cele reciclate, se desfășoară și ele în timp real. „Chiar acum, vintage este în trend și, de fapt, vedem noi replici ale articolelor vintage – articole care au fost fabricate în anii ’80 sau ’90”, a spus Thompson. Luxul liniștit, cu o absență a markerilor evidenți, cum ar fi logo-urile, à la The Row, a fost copiat cu ușurință în ultima vreme, de asemenea, a adăugat el.

Și în timp ce internetul este plin de afirmații potrivit cărora utilizatorii se aleg cu falsuri după ce au plasat comenzi pe aproape orice platformă legitimă, nu este clar cât de des se întâmplă acest lucru. Anul trecut, The RealReal a soluționat un proces colectiv cu investitorii săi în valoare de 11 milioane de dolari, în urma unor acuzații că sistemul său de autentificare a fost mai slab decât a anunțat înainte de IPO. Chanel a afirmat, de asemenea, într-un proces – care a fost suspendat în iulie – că platforma a listat genți contrafăcute. The RealReal a negat anterior aceste acuzații și a refuzat să comenteze subiectul pentru CNN.

Temeri de nereguli

Un lucru pe care îl știm este că polonezii din străinătate vor trebui să voteze înaintea cetățenilor polonezi de acasă. Conform noilor reguli electorale promulgate de Partidul Lege și Justiție, numărătoarea voturilor din străinătate trebuie să fie transmisă la 24 de ore după închiderea urnelor – o măsură care a fost criticată ca fiind neconstituțională de către comisarul polonez pentru drepturile omului, deoarece privează alegătorii din străinătate de dreptul de vot.

În cazul în care voturile nu sunt transmise la timp, ele sunt considerate nule și neavenite.

„Acest lucru încalcă esența legii electorale și face ca validitatea și eficiența votului să depindă de circumstanțe care sunt în afara controlului cetățeanului și care rezultă din probleme legate de eficiența administrației electorale”, a scris comisarul pe X, cunoscut anterior sub numele de Twitter.

Un sondaj de opinie realizat în ianuarie de ziarul local Dziennik Gazeta Prawna și de radiodifuzorul RMF FM a arătat că aproape jumătate dintre polonezi (47,3%) se temeau că alegerile din octombrie ar putea fi fraudate.

Miercuri, candidatul Coaliției Civice Aleksander Pociej a scris pe X că „peste 40 de comisii electorale riscă să nu poată număra voturile”, deși nu a oferit detalii suplimentare sau dovezi în sprijinul afirmației sale.

Ea consideră că ID-urile digitale reprezintă un instrument promițător de combatere a contrafacerii. Dar punerea lor în aplicare nu va fi lipsită de probleme: mărcile, platformele de consignație și casele de licitații vor trebui să fie de acord cu același sistem de autentificare pentru ca acesta să funcționeze cu adevărat, altfel riscă să existe riscul ca instrumente concurente să se submineze reciproc. Unele, precum Authentique, ar putea bulversa piața revânzării: Oferă mărcilor dreptul de proprietate asupra unui ID, ceea ce ar face dificilă revânzarea de către cumpărători în afara magazinului de second-hand al mărcii. Dacă platformele de revânzare devin un partener, mărcile ar putea cere o parte din vânzările viitoare – deși poate că ar economisi cheltuielile de autentificare, după cum a subliniat Lock.

Și apoi mai este vorba de timpul necesar pentru înregistrarea produselor în sine. Mai mult de 35 de mărci alcătuiesc membrii Consorțiului Aura Blockchain, care au adăugat în total 20 de milioane de articole digitalizate la blockchain de la înființarea sa în 2021, potrivit directorului său general recent numit Romain Carrere. Dar, până în prezent, există doar câteva studii de caz în care consumatorii pot accesa tehnologia printr-un cod QR, un cip NFC sau o „amprentă digitală” a produsului.

„Suntem încă într-un stadiu incipient, deoarece tehnologia este încă recentă, dar suntem în multe faze de testare și cu mărci”, a declarat Carrere într-o convorbire telefonică. „Partea dificilă nu este doar tehnologia, ci și producția.”

În general, Scafidi consideră că există un impuls pentru a le oferi consumatorilor de produse de lux mai multă transparență în ceea ce privește produsele pe care le cumpără, pentru a le integra în mod natural într-un sistem de control anti-contrafacere.

„Cred că s-ar putea să ajungem în punctul în care consumatorii devin mai sofisticați în ceea ce privește piața de revânzare – vor fi mai interesați să folosească coduri pentru a urmări unde a fost articolul lor particular și fiecare tranzacție în care a fost implicat”, a spus ea. „Și pentru articolele cu adevărat de lux, cum ar fi ceasurile, când a fost reparat și returnat companiei – lucruri care arată istoricul unui anumit produs.”

În ceea ce privește convingerea cumpărătorilor care preferă să găsească o copie mai ieftină sau o replică a unui articol, mai este încă mult de lucru, a adăugat ea. „Dacă mărcile pot găsi o modalitate de a valorifica loialitatea consumatorilor, care se angajează într-un anumit grad de afiliere tribală în jurul mărcilor pe care le iubesc, asta este ceea ce va câștiga pe partea cererii.”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează