G4Media.ro

Bani recuperați de la constructori pentru autostrăzile construite prost. CNAIR îi execută…

Bani recuperați de la constructori pentru autostrăzile construite prost. CNAIR îi execută pe italienii de la Salini pentru „autostrada demolată” și le cere despăgubiri spaniolilor de la Comsa pentru problemele de pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva

Bani recuperați de la constructori pentru autostrăzile construite prost. CNAIR îi execută pe italienii de la Salini pentru „autostrada demolată” și le cere despăgubiri spaniolilor de la Comsa pentru problemele de pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva

Italienii de la Salini-Impregilo, constructorii lotului 3 al autostrăzii Sibiu-Orăștie, trebuie să achite CNAIR în termen de cinci zile circa 91 de milioane de lei și peste 150 de mii de dolari. Șefii de la Drumuri le-au trimis deja notificarea de executare.

Tribunalul Arbitral a decis încă din octombrie că CNAIR trebuie să primească de la italieni suma de 90,72 milioane lei, reprezentând penalităţi de întârziere. ”De asemenea, decizia obligă Salini Impregilo SpA să ramburseze CNAIR suma de 152.025 dolari americani, cu titlu de costuri arbitrale, cu dobânda legală de la data Hotărârii Arbitrale Finale până la plata efectivă de către Reclamantă”, se arată în comunicatul CNAIR.

Lucrările la cei 22,11 kilometri de autostradă dintre Cunța și Săliște au început în 2011. Lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu a fost inaugurat în noiembrie 2014, înaintea turului doi al alegerilor prezidențiale. Șoferii au putut circula pe cei 22 de kilometri de drum rapid doar 10 luni. În acest timp, deficiențele semnalate au fost numeroase: de la alunecări de teren, la crăpături în asfalt sau fisuri la baza viaductului de la Aciliu.

În toamna lui 2015 întregul lot a fost închis circulației pentru repararea capitală a unei bucăți, care a însemnat practic demolarea autostrăzii pe o porțiune de 200 de metri și reconstrucția ei. Întreg lotul a fost redeschis definitiv în octombrie 2016. Din cauza problemelor apărute pe autostradă, CNAIR a reziliat contractul cu italienii de la Salini-Impregilo SpA, în ianuarie 2016. Valoarea contractului încheiat cu italienii era de 604,79 de milioane de lei, fără TVA.

În octombrie au fost semnalate din nou probleme pe acest lot de autostradă.  O tasare apărută la km. 276 lângă Aciliu cu o adâncime de 7-9 centimetri și care se întindea pe circa 82 de metri a dus la instituirea unei restricții temporare de viteză. Între timp s-au făcut reparații. Șefii de la Drumuri au declarat în repetate rânduri că trebuie realizată o expertiză a întregului lot de autostradă pentru a se stabili ce lucrări trebuie făcute pentru a repara toate probleme de construcție ale șoselei.

Despăgubiri de 48 milioane lei pentru o altă șosea construită prost: Lugoj-Deva lotul 3

Lotul de 22 de kilometri dintre Cunța și Săliște nu este singurul construit prost, spun șefii de la Drumuri. În aceeași situație se află și cei 21 de kilometri dintre Ilia și Holdea, adică lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, unde au lucrat spaniolii de la Comsa. Această porțiune de șosea rapidă a fost deschisă traficului cu restricții de viteză și de tonaj în urmă cu o săptămână, după mici reparații, în special la podul de la Mureș.

Despăgubirea cerută pentru Lugoj-Deva lot 3 este 48 milioane de lei,  afirmă Sorin Scarlat, directorul general al CNAIR.

Șefii de la Drumuri au refuzat în vară să deschidă circulația pe cei 21 de kilometri dintre Ilia și Holdea pe motiv că lucrările executate de constructorul spaniol prezintă „numeroase defecte, degradări în evoluție și nu permit deschiderea traficului în condiții de confort si siguranță”.

În urma unei expertizei realizate de IPTANA în toamnă s-a constatat „o funcționare defectuoasă a aparatelor de reazem de la Podul peste râul Mureș, acestea fiind ieșite în afara marginii plăcii metalice, către râu”. Alte probleme constatate pe acest tronson de autostradă au fost legate de scurgerea apelor, dar și de utilizarea unor umpluturi în terasamente care nu sunt bune, crăpături apărute în taluzuri, colmatarea unor șanțuri și așternerea unui strat de asfalt mai subțire decât era specificat în contract.

După ce au executat scrisorile de garanție depuse de constructorul acestui lot de autostradă, încasând astfel circa 90 de milioane de lei, șefii CNAIR cer în instanță despăgubiri de 48 milioane de lei pentru o parte din lucrările proaste făcute de spaniolii de la Comsa și anunță că pe baza expertizei realizate de IPTANA ar putea deschide noi procese împotriva spaniolilor.

Spaniolilor de la Comsa le-a fost reziliat contractul de contrucție a lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva în vară, deși realizaseră undeva spre 97% din lucrări și încasaseră 94% din valoarea contractului. Mare parte din banii pentru această autostradă au venit de la Bruxelles.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

14 comentarii

  1. Nu vă entuziasmați, o să aibă grijă noua emanație să nu supere partenerii europeni, nu numai că nu vom lua nici un bam dar chiar vom mai plăti ceva pe deasupra drept despăgubiri morale !

  2. Voi ati observat cum brusc nimeni nu mai are nevoie de autostrazi?
    Si nici de spitale?
    Si nici de scoli?
    Nici de paduri nu mai au nevoie??
    In genere cei care aveau revendicari „pretioase” nu mai au nevoie de nimic. De cand cu astia de-o ard de „driapta”, au de toate. Da! Si partea frumoasa este ca nici nu mai trebuie DNA sa se duca sa ia pe nimeni din guvern.
    Ce sa mai…trai pe vatrai nineaca!

    • Fara penali

      Aha. Deci „stânga ” de caviar guvernează 7 ani (din 2012), nu construiește nici măcar un WC public (nici vorbă școli-grădinițe-spitale-autostrăzi, căi ferate etc ) ba mai și imprumută vreo 30mld de euro și dăi trai pe vătrai cu știuci și amante pe insula Belina…
      Si-acum, ce să vezi? După două luni de guvernare a dreptei, ciuma roșie la unison : vrem mii de km de autostrăzi azi, azi, nu mâine !!!
      Pai ați uitat cariocile lui Sova, dragniștilor? Sau pe Stroe, Cuc, dănciliștilor care sunteți?

  3. Si Ponta nu plateste nimic? Doar el i-a obligat sa faca repede, repede, ca el va fi presedinte!

  4. Daca UE ar fi cu creier … și-ar face propria firma de construcții și de recepție și ar administra direct proiectele aprobate. Dispar șpăgile, influenta, își impune standard de calitate! Cine îi oprește să se organizeze… Un concern european cu componenta națională. Dispare presiunea tarilor mari asupra celor mici. Și cash- ul rămâne în țară cu lucrarea! … nu migrează! E evident că ați trimis niște boi in UE! Poate exista și proiectant european! Nu e greu sa faci o firma in care aduni oamenii cei mai valoroși și calificați… nu politrucii … ci specialiștii! Aprobați legislație…

    • Deci, dac-am criticat-o pe Firea ca a facut firme de stat, acum sa zicem ca am gresit, ca o firma de megastat ar fi solutia?
      Dorina, încearca un somn bun sau un litru de tuica fiarta, si p’orma reciteste ce ai scris!

  5. Pai, ba baeti, io nu mai inteleg nimic.
    Autostrada aia spaniola e prost facuta sau e ok si doar ciuma roz n a vrut de incompetenti ce e sa i dea drumu?
    Ca erea zbierete peste tot ca aia era infractori si nu vrea sa dea drumu la rumani sa circule cu bemveu pa asfalt spre ioropa.

    • Spaniolii nu au „uns” unde trebuia. Ca dovada ca de fapt nu s-a gasit nimic major, care sa impuna rezilierea si nedeschiderea. De fapt nu s-a facut nimic, s-a dat la pila si la matura ici si colo.
      Cuc, Scarlat si toti cei care au semnat rezilierea trebuie trasi la raspundere: sa plateasca din banii lor penalitatile pe care (aproape sigur) Comsa le va castiga, si toate reparatiile in garantia care nu mai este ca a fost reziliata. Nu ma intereseaza sa faca puscarie, dar sa scoata banul!

    • Desigur, poate și în Italia unde s-au surpat podurile tot românii au făcut întreținerea, nu firmele lor care iau bani pe degeaba….

  6. Ha ha ha ! O sa-si ceara aia spagile inapoi ! Plecati ma d’aici cu despagubirile…

    Salutari de la 20% Marean Vanghele, garantul Catitei Andronescu, nascatoarea de academii a Partidului.

  7. Spania are 18.000 km de autostrăzi, pe primul loc în Europa, dar a dat chix în Romanica! Ciudat? Nu.

    • O mica corectare de unde ai scos tu ca Spania are 18.000 km de autostrada??
      Eu din câte știu are doar 14.600 km sunt aici de 12 ani și aproape în fiecare zi circul pe ele. Dar îți spun eu ca nici măcar 1 km de autostrada nu a construit firma asta aici.
      Aici au custruit firme mult mai mari cum e FCC, OHL, Acciona, ferrovial, sacry etc

  8. Mare e gradina Domnului și multe slugi trăiesc în ea. Pupați in continuare dosuri, voi majoritatea care spuneți că sunt ok autostrăzile respective, pai cum mai oameni daca au apărut fisuri de peste 100 de.metri lungime, cine a luat șpagă? Cei care au decis să nu se circule? Sau cei care vin aici și spun că se putea circula? Străinii s-au obișnuit să facă în România și în estul EU lucruri de rahat, dar la un moment dat se cam întinde ața..mmmmmm

  9. E prost făcută. Am circulat pe autostrada și e plina de denivelări. Nu trebuie să facem pe noi,”Acesta e adevărul” și noi suntem victimele traficului.