G4Media.ro

Avertisment de la Bruxelles: Semnalizarea prin panouri a radarelor rutiere va duce…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Avertisment de la Bruxelles: Semnalizarea prin panouri a radarelor rutiere va duce la creșterea mortalității pe șosele

Consiliul European pentru Siguranţa Transporturilor (ETSC), o organizaţie independentă cu sediul în Bruxelles, avertizează autorităţile române că propunerea legislativă care presupune instalarea radarelor doar în maşini inscripţionate şi plasarea unor panouri de avertizare în faţa acestora va avea efectul opus celui aşteptat de autorităţi, se arată într-un comunicat trimis G4Media.ro.

Proiectul, inițiat de deputații Cătălin Rădulescu (PSD) și Florin Roman (PNL) a fost deja adoptat de Senat și a primit raport favorabil din partea Comisiilor de specialitate ale Camerei Deputaților, urmând să intre în plen pentru dezbatere și vot final. Camera este for decizional.

„În condiţiile în care activităţile poliţiei de aplicare a legii privind viteza legală de circulaţie se rezumă la activităţi vizibile şi semnalizate, şoferii vor avea certitudinea că pe segmente de drum fără panouri de avertisment pentru radar pot depăşi viteza legală, iar comportamentul lor va fi negativ influenţat de această certitudine”, spune Antonio Avenoso, director executiv al organizaţiei.

Acesta explică că în anumite ţări europene legislaţia prevede asemenea elemente, însă aceste ţări dispun în paralel şi de o reţea extinsă de sisteme automate de supraveghere a vitezei, precum camere fixe, care au un grad sporit de eficacitate.

„În expunerea de motivare a acestui proiect nu există o fundamentare bazată pe date statistice, cercetare sau exemple de bună practica”, avertizează Avenoso.

Rata mortalităţii în România este de peste trei ori mai mare decât a altor ţări din Uniunea Europeană şi aproape 2.000 de oameni mor în fiecare an în accidente rutiere. Ţara nu dispune de sisteme automate fixe de detectare a vitezei. Numărul de amenzi date cu ajutorul camerelor fixe de monitorizare a scăzut de la aproape 33.000 în 2011 la zero după anul 2014. Şi numărul amenzilor de viteză măsurate cu dispozitive radar mobile a scăzut de la un milion în 2011 la aproximativ 700.000 anul trecut.

Comisiile reunite de industrii, juridică şi transporturi ale Camerei Deputaţilor au dat marţi raport favorabil unui proiect de lege privind modificarea Codului rutier, în sensul în care maşinile de poliţie cu radar trebuie presemnalizate cu un panou afişat cu 500 – 1.000 de metri înainte, pe sensul de mers.

Panoul se montează de către administratorul drumului la solicitarea poliţistului, iar maşinile cu radar trebuie să fie inscripţionate vizibil, dar şi poziţionate vizibil.

De asemenea, dispozitivele radar de tip pistol nu pot fi folosite la mai mult de 10 metri de maşina de poliţie.

Proiectul primise aviz negativ de la Guvern, iar deputaţii USR au fost singurii care s-au opus acestuia la votul din comisie.

USR a criticat dur proiectul de lege, calificând prevederile acestuia ca fiind „o oroare”.

„Practic, radarele vor trebui semnalizate oriunde sunt instalate cu panouri puse cu un kilometru înainte, deci Poliţia, atunci când vrea să pună un radar, trebuie să sune la administratorul drumului, la Primărie sau la CNAIR şi îi roagă pe aceştia să monteze cu un kilometru înainte un panou care să anunţe că urmează un radar. Se dă practic „liber” la nerespectarea legii, la nerespectarea vitezei de deplasare. (…) Am fost şocat să vedem cum toate partidele, în afara USR, au votat la unison în comisie nişte aberaţii juridice destul de multe”, a declarat, la finalul şedinţei, deputatul USR Cătălin Drulă, în opinia căruia era mai onest să fie scoase limitele de viteză.

Potrivit deputatului USR Ionuţ Moşteanu, „Poliţia a fost castrată în acest moment în ceea ce priveşte controlul vitezei şi se dă totodată liber unui imens circuit de raliu”, în condiţiile în care există mii de morţi din accidente, dar şi pietoni ucişi pe trotuare, de către vitezomani.

„În fiecare zi moare cel puţin un român din cauza vitezei pe şosele şi în aceste condiţii aproape toate partidele au decis că este liber la viteză. Acest proiect de lege nu a avut aprobarea Guvernului”, a precizat Moşteanu.

Deputatul PNL Florin Roman, unul dintre iniţiatorii proiectului, spune însă că radarele nu sunt interzise, aşa cum a apărut în spaţiul public, ci doar acele radare care nu sunt în locuri vizibile. El afirmă că cele mai multe decese din accidente rutiere în România se datorează în primul rând infrastructurii precare şi numărului mare de autovehicule care circulă zilnic şi abia apoi consumului de alcool şi neatenţiei la volan, pe locul 4 „în acest top nedorit” fiind viteza excesivă.

„Acest proiect de lege este aplicat în ţări ale Uniunii Europene într-o formă similară, iar el a dus la reducerea numărului de victime rezultate din accidente rutiere. (…) Peste tot în UE există obligaţia ca aceste radare, fie că sunt fixe, fie că sunt experimentale, să fie semnalizate, iar semnalizarea lor duce la reducerea numărului de accidente. Auzeam pe colegii de la USR spunând astăzi „nu e în regulă că mor oameni pe drumurile din România”. Aşa este, nu e în regulă că mor oameni pe drum şi, dacă lucrurile nu merg, atunci ceva trebuie schimbat. (…) Deocamdată ne-am dus pe partea de prevenţie. (…) Acest proiect îi protejează pe poliţişti – ei nu mai pot fi trimişi de şefii lor să stea la pândă să facă planul de amenzi. De acum înainte vor avea demnitatea de a-şi face meseria ca şi colegii lor din UE”, a explicat Florin Roman.

Co-iniţiator al proiectului, deputatul PSD Cătălin Rădulescu a arătat, la rândul său, că modificarea Codului rutier este una necesară.

„Am plecat de la următorul principiu: în fiecare an Poliţia ne-a spus că numărul morţilor din accidentele de circulaţie creşte. Niciodată nu am văzut că au scăzut şi atunci, dacă principiul ăsta a fost prost şi nu a făcut prevenţie şi s-au folosit de un tertip şi anume de a se ascunde şi de a nu face prevenţie, de a se pune după curbe sau prin câmpuri, sau după blocuri, înseamnă că principiul a fost prost. Plecând de la acest principiu prost, noi am vrut să îl schimbăm şi am găsit soluţia să le solicităm de data asta să facă prevenţia. Asta înseamnă că ei nu vor mai sta ascunşi, vor fi vizibili. În al doilea rând, îi obligăm să presemnalizeze fiecare radar şi am socotit noi că 2.000 de metri pe drumurile naţionale, autostrăzi şi drumurile judeţene, locale sunt suficienţi pentru ei ca să poată să pună panouri de presemnalizare şi minimum 500 de metri în oraş, în aşa fel încât cetăţeanul, ştiind că el poate fi amendat sau, eu ştiu, dacă merge cu viteză mare, chiar să moară, cum spun ei, în momentul în care apar aceste panouri de presemnalizare, exact ca la efectul Pavlov, cetăţeanul va înţelege că automat el trebuie să meargă cu viteză mai mică”, a explicat Rădulescu, la Parlament.

El este convins că, după adoptarea acestei legi, numărul de morţi în accidente rutiere va scădea.

„Eu nu am văzut până acum decât un singur lucru – dorinţa de a da amenzi, niciun fel de prevenţie nu i-a interesat pe cei de la Poliţia Rutieră”, a spus deputatul PSD.

Proiectul de lege pentru modificarea art. 109 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a primit votul Senatului şi urmează să primească votul plenului Camerei Deputaţilor, în calitate de for decizional.

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. Bun, poate vor disparea toti nebunii cu masini de 300CP care merg cu 100 km/h prin oras, insurubati pe cate un stalp.

  2. Asta e si ideea, sa ramana doar ei si sa nu aiba concurenta la furat…

  3. Dacă tot sunt în vervă cu dezincriminările de tot felul, io zic ca băieții ăștia cu mitralieră să modifice și limitele din Codul Rutier: pragul de alcoolemie să fie cinci la sută (acoperitor, da?), depășirea limitei de viteză cu mai puțin de 70km/h să fie nesancționabilă dacă cel în cauză merge cu spatele 1km și își cere scuze agentului constatator, iar punerea în circulație a unui autovehicul neînmatriculat să atragă după sine o rentă viageră de o mie de lei pe lună, pentru că e clar că respectivul era sărac de nu și-a permis numere pe mașină.

    Iar nenea celălalt, fără mitralieră, dar și fără neuroni, zice că principala cauză a mortalității este lipsa infrastructurii, așa că remediul logic este încurajarea șoferilor să circule mai repede, mai des…

  4. Singura lege buna data de psd!M am saturat sa ma târâi cu 70 -80 prin localitati!Sa faca autostrazi ,dupa aceea pot sa ascunda si radarele pe dn-uri!

    • Minunat. Mai vorbim peste 2 ani de zile. Sper sa nu te tarai intr un scaun cu rotile. Aceasta lege este culmea imbecilitatii din Romania. Si un exemplu sublimat al falosheniei cretine a clasei politice si votantilor ei, concomitent.

    • 80km/h este o limită de bun simț prin localități,
      Landser, aștept părea ta după ce tu sau cineva apropiat ție o să fie accidentat de cineva care s-a săturat sa se târâie cu 80km/h

  5. Fiecare are o parere si experienta personala.
    Deciziile la nivel de stat insa, atunci cand dai o lege, trebuie luate de specialisti cu discernamant.
    Faptul ca spune Radulescu ceva poate fi, sau nu, adevarat. Spusele sale trebuiesc intarite de studii, statistici si expertize.
    Dar critica europenilor se refera la faptul ca legea asta nu are fundament.
    Nu putem da legile dupa pareri neinformate.

  6. Si atunci de ce in tarile civilizate (Anglia, de ex.) sunt semnalizate cu cateva sute de metri inante. Sa nu mai vorbim de cele fixe de pe autostrazile din toate tarile civilizate.

    • Se pare ca nu ai înțeles…

      Dacă doar pui semnalizări de atenționare radar înainte de radarele amplasate, atragi atenția șoferilor punctual, care vor respecta legea doar în acele locuri. După ce trec de radar accelerează și abuzează.

      Sfatul este ca legea trebuie sa aiba un fundament. În Anglia funcționează fiindcă ai camere la toate colturile, radare după radare și camere inteligente de monitorizare a traficului, ex. camera in poziția A si camera in pozitia B care pot calcula timpul în care o mașină a trecut din A in B și fac media de viteza. Amenda se da și după aceste raportări.

      Concluzie: dacă vrei sa afișezi prezenta radarelor, trebuie ca acestea sa fie dese și sa fie integrate într-un sistem inteligent și capabil sa emită amenzi și sancțiuni conform legislației.