G4Media.ro

Autostrada Ruse – Veliko Târnovo din Bulgaria, extrem de așteptată de turiștii…

Foto: PMB

Autostrada Ruse – Veliko Târnovo din Bulgaria, extrem de așteptată de turiștii români, are în sfârșit constructori desemnați, dar îi lipsește finanțarea

Agenția pentru Infrastructură Rutieră din Bulgaria a anunțat selectarea constructorilor pentru aproximativ jumătate din viitoarea autostradă Ruse – Veliko Târnovo, transmite publicația 24 Chasa, preluată de Rador.

Traseul Ruse – Veliko Târnovo este parcurs anual de zeci de mii de turiști români care pleacă fie în Bulgaria, fie în Grecia. Potrivit proiectului conceptual pentru autostradă, care este singurul gata în acest moment, autostrada ar trebui să înceapă la 3 kilometri est de podul Dunării din Ruse. Se va îndrepta apoi spre orașul Biala, unde se va face un ocol de 30 de kilometri în jurul orașului.

Autorritățile bulgare au anunțat însă că deocamdată nu au fonduri pentru începerea lucrărilor. Finanțarea e așteptată în cadrul noului Program Operațional „Conectivitate pentru Transport 2021-2027”, care nici măcar nu a fost trimis încă la Bruxelles și nu se știe când va fi aprobat.

Între timp, unele dintre companiile scoase din competiție vor să conteste alegerea și probabil o vor face în zilele următoare, potrivit 24 Chasa. Licitația publică pentru proiectarea și construcția primilor 76 km din autostrada de 130 km a fost anunțată la sfârșitul anului 2020.

Acești kilometri sunt împărțiți în două tronsoane – de la Ruse la Biala, aproximativ 40 km vor fi executați de companiile „Automagistrali Cerno More” AD, „Infra Expert” AD, „Pathengineeringstroy-T” EAD și „Transconsult-22” EOOD.

Cealalt tronson este ocolirea orașului Biala, unde vor lucra companiile „European Roads” SA, „Groma Hold” EOOD, „Vodno Stroitelstvo – Blagoevgrad” SA, „Avtomagistrali Hemus” SA și „Pâtproekt 2000” OOD.

Construcția acestei jumătăți de autostradă costă 1,179 miliarde de leva (circa 2,9 miliarde de lei). Problema, însă, este că banii nu sunt asigurați. În astfel de cazuri, eventualele contracte cu antreprenori se încheie condiționat. Termenele de execuție, care sunt în medie de circa 4 ani, încep să curgă din momentul asigurării banilor, mai exact de la data la care Agenția a notificat în scris antreprenorii că există finanțare. Totuși, dacă acest lucru nu se întâmplă în termen de trei luni de la data încheierii contractelor, fiecare dintre părți are dreptul de a le rezilia fără preaviz și fără plata unei penalități, scrie în atribuirea achiziției publice. Aceasta înseamnă că, de fapt, achiziția publică de aproape doi ani a fost o pierdere de timp și trebuie efectuată una nouă.

Între timp, este foarte posibil ca decizia președintelui Agenției pentru Infrastructură Rutieră, Todor Vassilev, cu privire la companiile selectate să fie atacată – mai întâi la Comisia pentru Protecția Concurenței, apoi în fața Curții Supreme. Termenul limită pentru aceasta este de 10 zile și a început să curgă de miercuri, 20 iulie. În cadrul procedurii au fost depuse în total 7 oferte, iar tendința firmelor care nu au fost clasate sau au fost înlăturate este mai dregabă de a face apel, a constatat „24 Chasa”.

Până acum, încă nimeni nu a examinat în detaliu motivele și temeiul, deoarece procedura are două părți – mai întâi se examinează propunerea tehnică, iar apoi cea de preț. Există și companii care, în timpul procedurii, pur și simplu nu au răspuns la propunerea Agenției pentru Infrastructură Rutieră de a-și confirma oferta și, prin urmare, au fost înlăturate. Acestea nu și-au confirmat oferta inițială deoarece ea a fost făcută în 2021 și nu mai corespunde prețurilor reale în acest moment.

În a doua jumătate a anului 2021 a început o creștere foarte puternică a prețului materialelor de construcție de bază, precum bitumul și fierul, ale căror prețuri au crescut cu peste 40%, iar calculele făcute la sfârșitul anului 2020 nu mai corespund celor de azi. Potrivit experților, motivul pentru care procedura de aproape doi ani a fost impulsionată chiar acum, în ultimele zile ale cabinetului, este legată de ofertele de preț, al căror termen va expira în curând.

În urmă cu aproximativ o lună, prim-ministrul demis Kiril Petkov i-a interzis directorului Agenției să aloce și să dispună de cheltuieli de peste 900.000 de leva.

Încă nu a fost anunțată o achiziție publică pentru tronsonul de la Biala la Veliko Târnovo. Acolo, traseul este planificat să treacă prin 22 de localități, înainte de a ajunge la Veliko Târnovo, cu un total de 18 intersecții rutiere. Autostrada va ajunge practic la Debeleț, care se află la sud de Veliko Târnovo, iar de acolo traficul va fi împărțit în două. O parte va fi direcționat către Trecerea Republicii, iar cealaltă – către viitorul tunel de sub Șipka. În acest fel, autostrada va face o legătură între Nordul și Sudul Bulgariei, iar pe de altă parte – și între România și Grecia și Turcia.

Celălalt avantaj al său este că va elimina complet traficul din zonele populate și va ușura traficul în jurul localității Biala, unde se află unele dintre drumurile cu cele mai multe accidente din Bulgaria. (Traducerea: Mirela Petrescu)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. Ce ziaristi troli: „extrem de așteptată de turiștii români”… da ma, abia astept sa nu-mi dea aia bon fiscal la taxa de pod iar apoi ma tarai pe peste dunare – dus sau intors.
    Libera circulatie contra cas, despre asta e vorba

  2. Când va avea finanțarea, degeaba, n-o sa aibă bască.

  3. adica e sublima dar lipseste cu desavirsire iar daca romanii schimba de drum spre albania ( un fel de grecie dar cu preturi la jumatate ) vor avea clienti doar pe tir-isti