Home » Articole » Aproape 70% din adulții chestionați despre consumul cultural în 2024 nu au participat niciodată la o astfel de activitate / Doar un sfert din cei care consumă cultură merg la teatru cel puțin o dată pe an

Aproape 70% din adulții chestionați despre consumul cultural în 2024 nu au participat niciodată la o astfel de activitate / Doar un sfert din cei care consumă cultură merg la teatru cel puțin o dată pe an

26 nov. 2025
29
Aproape 70% din adulții chestionați despre consumul cultural în 2024 nu au participat niciodată la o astfel de activitate / Doar un sfert din cei care consumă cultură merg la teatru cel puțin o dată pe an
sursa foto: Facebook/ ARCUB
Ascultă articolul

67% dintre respondenţii adulți incluși într- cercetare care a stat la baza elaborării Barometrului Cutural pe 2024, precum și copiii lor, nu au participat niciodată la activităţi de educaţie culturală, în pofida unui nivel ridicat de conştientizare a importanţei acestor practici, notează Agerpres.

Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -

Cu toate acestea, dintre respondenţii care au participat la astfel de activităţi, pentru 78% cel mai important beneficiu a fost cel al învăţării directe, al acumulării de informaţii şi de noţiuni noi despre artă şi cultură, pentru 70% dorinţa de afla mai multe informaţii a adus cu sine o implicare mult mai mare în diferite iniţiative culturale, iar pentru 42% educaţia culturală a determinat o creştere a performanţelor şcolare în rândul copiilor lor.

Conform studiului, se menţine crescut interesul pentru obiectivele de patrimoniu, iar datele arată că 66% dintre respondenţi au vizitat cel puţin o dată pe an monumente istorice şi situri arheologice şi 42% muzee, expoziţii sau galerii de artă. În acelaşi timp, frecvenţa vizionării de filme la cinematograf, cel puţin o dată pe an, a fost de 38% în 2024. Participarea la spectacole de teatru s-a menţinut la nivelul anului 2023: 25% dintre respondenţi au mers la teatru cel puţin o dată şi în 2024.

Non-publicul ocupă, în continuare, cea mai mare parte a respondenţilor, analiza evidenţiind faptul că non-participarea este legată în special de accesul la oferta culturală, dependentă fie de frecvenţa ei – în cazul festivalurilor şi târgurilor care nu se organizează permanent -, fie de accesul la infrastructura specifică sau bariere educaţionale, aşa cum este cazul consumului de muzici culte.

Participarea la activităţi cu o dimensiune comunitară (sărbători / evenimente locale, slujbele religioase / mersul la biserică, întâlnirile cu rudele şi prietenii) continuă să atragă un procent mare dintre respondenţi.

Rezultatele studiului confirmă ipoteza privind schimbarea culturală la care asistăm, în care relaţiile de prietenie şi modul de petrecere a timpului liber au o importanţă din ce în ce mai crescută.

Barometrul de Consum Cultural 2024 subliniază absenţa unor politici publice coerente şi a unei finanţări adecvate, factori esenţiali pentru asigurarea unui impact real şi durabil al culturii asupra societăţii, context în care autorii propun elaborarea unor politici publice integrate, menite să susţină iniţiativele educaţionale, să stimuleze colaborarea interinstituţională şi să promoveze parteneriate sustenabile între domeniile culturii, educaţiei şi comunităţii.

Studiul Barometrul de Consum Cultural – 2024 a fost realizat pe un eşantion naţional de 1.064 de persoane, reprezentativ pentru populaţia de 18 ani şi peste, având o eroare maximă de +/- 3,1% la un nivel de încredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eşantionul simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României, prin metoda RDD (random digit dialing).

Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC) va lansa, miercuri, de la ora 12:30, la Sala Media a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale”, „Barometrul de Consum Cultural 2024. Dinamicile tipurilor de consum cultural şi rolul educaţiei culturale”.

Coordonatorii volumului, directorul general al INCFC, conf. univ. dr. Carmen Croitoru, şi directorul de cercetare INCFC, dr. Anda Becuţ Marinescu, alături de prof. univ. dr. Cătălin Stoica, Facultatea de Ştiinţe Politice – SNSPA şi sociologul Dan Jurcan – director Departament Cercetare, Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) vor prezenta principalele rezultate ale barometrului şi vor discuta despre evoluţia consumului cultural în ultimii zece ani, subliniind importanţa temei centrale a volumului.

Structurat în trei capitole – „Rolul culturii şi al educaţiei culturale”, „Consumul cultural în spaţiul public. Tipologii de consum în contextul dinamicii valorilor” şi „Deprinderi de consum media regăsite în accesarea conţinuturilor culturale” -, Barometrul de Consum Cultural 2024 abordează subiectul educaţiei culturale prin date statistice, prezentând totodată beneficiile acesteia.

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Vă rugăm să țineți cont că folosirea injuriilor, a limbajului instigator la ură, a apelurilor la violență sau trimiterea repetată, în mod abuziv, a aceluiași comentariu pot duce nu doar la ștergerea mesajului, ci și la suspendarea temporară a dreptului de a comenta. Site-ul nostru încurajează dezbaterile aprinse, dar civilizate. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru contribuția la o discuție bazată pe argumente, nu pe atacuri.

Citește și

Top Articole