G4Media.ro

ANALIZĂ Luptele dintre democrații progresiști și cei moderați blochează agenda ambițioasă a…

Sursa Foto: The White House/ Facebook

ANALIZĂ Luptele dintre democrații progresiști și cei moderați blochează agenda ambițioasă a lui Biden

Agenda economică a președintelui Joe Biden se confruntă cu un viitor incert în Congresul de la Washington, după ce liderul de la Casa Albă nu a reușit săptămâna aceasta să-și unească propriul partid în jurul unei strategii coerente care să permită adoptarea unui plan vizând infrastructura și unul ce prioritizează sistemul social și schimbările climatice, unele dintre prioritățile sale legislative majore.

Progresiștii din Partidul Democrat nu reușesc să ajungă la un compromis cu moderații din formațiune, iar luptele dintre ei blochează planurile lui Biden. Nici măcar vizita pe care președintele a făcut-o vineri pe Capitol Hill, în care a încercat să medieze între cele două facțiuni, nu a dus la găsirea unei soluții acceptabile de către ambele tabere.

Motive de ceartă

Progresiștii (liberalii) și moderații (centriștii) din Partidul Democrat se ceartă din cauza a două proiecte de lege:

Planul de infrastructură în valoare de 1.2 trilioane și de dolari. Bipartisan Infrastructure Framework (numit Bif) a fost adoptat de Senat în luna august cu voturi bipartizane și de atunci așteptă să fie dezbătut/adoptat în Camera Reprezentanților, înainte de a fi trimis președintelui pentru promulgare. Proiectul de lege va finanța o gamă largă de proiecte de infrastructură, între care șosele, poduri, căi ferate, internet de bandă largă, înlocuirea conductelor de plumb, stații de încărcare a mașinilor electrice și alte proiecte similare.

Acest plan de infrastructură a fost promis de Biden în timpul campaniei electorale pentru Casa Albă din 2020. Adoptarea sa ar oferi o victorie uriașă pentru Biden după o perioadă dificilă, în care s-a confruntat cu mai multe crize, între care retragerea dezastruoasă din Afganistan, blocarea campaniei de vaccinare anti-COVID, afluxul de imigranți la granița de sud, refuzul grupului independent care oferă consiliere celor de la Food and Drug Administration de a recomanda administrarea unei doze booster de vaccin Pfizer anti-COVID pentru americanii cu vârste între 16 și 65 de ani etc.

Proiectul de „reconciliere” în valoare de 3.5 trilioane de dolari. Proiectul de lege privind „reconcilierea” – care, din cauza regulilor legislative, are nevoie doar de susținerea democraților pentru a fi adoptat – este o colecție de programe de educație și de sprijin pentru familiile din clasele mici și mijlocii, precum și noi măsuri de combatere a schimbărilor climatice: educație timpurie, educație universală, educație universitară de doi ani finanțată de guvern, concedii de maternitate și medicale plătite, o extindere a asigurărilor de sănătate guvernamentale, cheltuieli de mediu și creșteri de impozite pentru corporații și bogați care vor fi folosite pentru plata acestor proiecte.

Proiectul de 3.5 trilioane de dolari este promovat insistent de către progresiștii din Partidul Democrat, care fac presiuni enorme asupra liderilor formațiunii. Legislația, care este încă în curs de elaborare atât în Cameră, cât și în Senat, reprezintă o oportunitate semnificativă ca partidul să demonstreze că poate folosi majoritatea sa din Congres pentru a adopta prioritățile sale politice majore.

Legislația, în impas

Vineri, după săptămâni de negocieri intense, președinta Camerei Reprezentanților, democrata Nancy Pelosi, a decis să amâne votul privind planul de infrastructură, care fusese inițial programat pentru joi. „E nevoie de mai mult timp” pentru negocieri, a recunoscut lidera democrată. Pelosi a cedat astfel presiunilor venite din partea celor din stânga extremă a partidului, care au legat adoptarea acestei legi de aprobarea proiectului de 3.5 trilioane de dolari.

Acest plan este însă respins de către doi democrați moderați, senatorii Joe Manchin și Krysten Sinem, care doresc să limiteze pachetul de cheltuieli promovat de progresiști la 1.5 trilioane de dolari. (Deoarece cei 50 de senatori republicani se opun in corpore proiectului, democrații au nevoie de toate cele 50 de mandate proprii pentru a adopta legislația, urmând ca votul decisiv să fie dat de vicepreședinta Kamala Harris).

Manchin, considerat în prezent cel mai important politician de la Washington și omul cheie în aprobarea agendei lui Biden, precum și Sinema îl sfidează astfel pe președintele Statelor Unite, membru al aceluiași partid. Insitența lor de a limita pachetul de cheltuieli de 3.5 trilioane de dolari a fost criticată de progresiștii din Partidul Democrat, care au amenințat că, la rândul lor, vor bloca pachetul de infrastructură. Joe Manchin a afirmat constant că proiectul legislativ de 3.5 trilioane de dolari este „o nebunie fiscală.”

Eșecul lui Biden de a-i convinge pe Manchin și Sinema să i se alăture este o bătaie de cap suplimentară pentru liderul democrat. Nu doar că el nu a reușit până în acest moment să atragă susținerea republicanilor pentru promovarea proiectelor sale, așa cum a promis în campania electorală, dar își vede agenda pericilitată de confruntările interne dintre progresiștii și moderații din Partidul Democrat. Este un pas înapoi politic major pentru președintele american.

Pelosi a decis să amâne votul de vineri chiar dacă președintele Biden i-a vizitat pe democrați în Congres și le-a cerut să găsească un compromis care să permită adoptarea agendei sale economice și să-i ofere o victorie politică atât de mult dorită.

Amânarea adoptării planului de infrastructură a provocat nemulțumirea democraților de centru, care sperau că acest lucru le va spori șansele în alegerile intermediare din toamna anului viitor. (În noiembrie 2022, americanii vor alege toți cei 435 de membri ai Camerei Reprezentanților, o treime din Senat și 39 de guvernatori, precum și alți oficiali).

Planul de infrastructură a devenit „un pion legislativ, ceea ce este regretabil,” a declarat Tom Daschle, fost lider al majorității democrate din Senat. „Lucrul care îmi dă oarecare speranță și optimism este că există o conștientizare din partea democraților că acest lucru este esențial. Dacă nu reușim să facem acest lucru, mai bine plecăm acasă.”

Pachetul de infrastructură singur ar face mai mult pentru drumurile și podurile din America, pentru accesul la apă și internet, decât s-a făcut după planul New Deal, a afirmat D.J. Gribbin, care a fost principalul asistent al președintelui Donald Trump pe probleme de infrastructură. Și alte voci au vorbit de similaritățile dintre New Deal și agenda lui Biden.

Efecte negative pentru popularitate

Adoptarea agendei economice a lui Biden este văzută în acest moment ca un moment necesar și esențial. Rata de aprobare publică a președintelui s-a erodat în ultimele săptămâni, după ce varianta Delta a dus la creșterea infecțiilor în SUA în condițiile în care Biden declarase că pandemia a fost aproape învinsă, retragerea haotică a SUA din Afganistan a dus la scene dramatice pe aeroportul din Kabul și la o evacuare în masă făcută sub paza talibanilor, iar afluxul a mii de imigranți haitieni la frontiera din Texas a creat o criză majoră.

Potrivit unui sondaj Gallup, doar 43% dintre americani au aprobat performanța de președinte a lui Biden în septembrie, în scădere cu 14 puncte față de valoarea sa din aprilie. 53% dintre respondenți au criticat modul în care Biden se achită de îndatoririle de șef al statului.

Celinda Lake, directoarea Lake Research Partners, un institut de sondare a opiniei publice apropiat de democrați, a declarat că alegătorii aud prea multe despre procedura din Congres și prea puțin despre ceea ce ar face planurile economice ale lui Biden. „Americanii simt că nu facem nimic, iar cel mai important punct pe care îl susțin oamenii este că vor să vadă ceva făcut,” a declarat ea. „Sincer, toate aceste discuții despre procesul legislativ, inclusiv discutarea sumelor de bani, nu au sens pentru alegători. Este uimitor că vorbim despre sume de bani în loc de ceea ce cumpără acești bani.”

Negocieri dificile

Acesta este peisajul politic delicat în care Biden trebuie să negocieze pentru a găsi un cost final pentru planul de cheltuieli sociale care să fie acceptabil pentru Manchin și Sinema.

Calitățile sale de mediator vor fi acum mai necesare decât oricând. Mai ales că amânarea de către Pelosi a votului pentru planul de infrastructură a reprezentat o victorie majoră pentru progresiști și a confirmat influența uriașă pe care aceștia o au în prezent în Partidul Democrat.

Confirmând aplecarea sa spre stânga eșichierului politic, Biden însuși a legat soarta planului de infrastructură de pachetul de cheltuieli sociale și impozite de 3.5 trilioane de dolari. Președintele a anunțat că va continua să discute cu legiuitorii în weekend și intenționează să-și prezinte cazul său publicului american, a declarat sâmbătă purtătoarea de cuvânt de la Casa Albă, Jen Psaki.

„Voi merge prin țară săptămâna aceasta, explicând de ce acest lucru este atât de important,” a declarat Biden reporterilor de la Casa Albă. „Cred că vom face asta cu suficient de mult timp ca el să fie parte din schimbarea codului fiscal pentru oameni anul viitor.”

În discuțiile purtate de președinte cu Manchin și Sinema, limita superioară a planului de cheltuieli sociale a variat până la 2.3 trilioane de dolari pe parcursul a 10 ani – cu mai mult de 1 trilion de dolari mai puțin decât doresc progresiștii, dar suficient, a insistat Biden, pentru a face o diferență profundă în viața americanilor. Cei doi moderați continuă însă să se opună proiectului, deși Biden a insistat că „chiar și o sumă mai mică poate face investiții istorice.”

În iulie, Manchin i-a spus liderului majorității din Senat, Chuck Schumer, că dorește ca planul să fie limitat la 1.5 trilioane de dolari. Biden le-a spus vineri democraților că a petrecut 100 de ore cu Manchin și Sinema examinând cele două proiecte în detaliu, însă n-au ajuns la niciun acord. Moderații insistă pentru un preț maxim de 1.5 trilioane de dolari. (Pelosi le-a cerut celor doi senatori moderați să accepte o cifră de 2.1 trilioane de dolari).

Iar luptele din interiorul Partidului Democrat nu par să se sfârșească foarte curând. După ce Pelosi a amânat votul de vineri, progresiștii au avertizat din nou că nu vor spijini planul de infrastructură până când Sinema și Manchin nu vor fi de acord să adopte planul de 3.5 trilioane de dolari. Figurile cheie din tabăra progresistă sunt Bernie Sanders în Senat și Pramila Jayapal în Camera Reprezentanților.

Aceasta din urmă a spus de altfel, în repetate rânduri, că are voturile necesare printre colegii săi – inclusiv ale membrelor „Squad”-ului liberal, precum Alexandria Ocasio Cortez și Ilhan Omar – pentru a bloca proiectul de lege privind infrastructura dacă planul lor de 3.5 trilioane de dolari nu este adoptat în același pachet.

Vineri, senatorul Sanders a scris pe Twitter că „soarta planetei” se bazează pe legislația de trilioane de dolari. „Fără un proiect de lege puternic de reconciliere nu va exista niciun efort serios pentru reducerea emisiilor de carbon și transformarea sistemului nostru energetic, departe de combustibilii fosili,” a afirmat el. Sanders a adăugat: „Nu poate exista o factură de infrastructură fără o lege de reconciliere puternică.”

Consilierii de la Casa Albă au afirmat că manevrele din culise pentru a obține un compromis sunt parte a procesului legislativ obișnuit, deși mai multe surse au spus că, în privat, aghiotanții lui Biden își exprimă îngrijorările că agenda economică a președintelui s-ar putea să fie scufundată din cauza luptelor dintre taberele democrate rivale.

Washington Post a scris sâmbătă că, în acest moment, Casa Albă are de făcut o alegere dramatică în ceea ce privește reducerile la planul economic al președintelui. În interiorul Team Biden, dezbaterile vizează fie includerea tuturor propunerilor ambițioase din pachet, dar cheltuielile să fie mai mici pentru fiecare dintre ele, fie abandonarea completă a unora dintre ele. Întrebarea este dacă progresiștii, extrem de vocali și de deciși în promovarea agendei lor sociale și climatice, vor accepta vreunul dintre aceste compromisuri și vor face pace cu moderații, dând undă verde ambelor proiecte de lege.

Cel puțin de fațadă, președintele rămâne însă optimist. Vineri după-amiaza, în timp ce a părăsit Capitolul fără vreun plan clar de a adopta măcar unul dintre cele două acte legislative, Biden a făcut ziariștilor un semn de aprobare cu degetul și s-a declarat convins că agenda sa va trece de Congres: „Nu contează dacă este în șase minute, șase zile sau șase săptămâni. O vom face.”

Surse: Bloomberg, CNN, FoxNews, BBC, Washington Post, Gallup, sursa foto: Flickr/ The White House

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

11 comentarii

  1. Care agenda?
    Care Biden
    Cine stie ce mai tine minte un batran de 80.

  2. Articolul asta a fost scris dar si tradus de ofițerul de legătura de la Langley, care ar fi trebuit sa știe ca:

    Un bilion, în majoritatea țărilor Europei, înseamnă un milion de milioane (1012), sau o mie de miliarde. In alte țări (în special în țările anglofone, ca Statele Unite și din 1974 în Regatul Unit, în plus și în Brazilia) același termen înseamnă doar o mie de milioane (109), noțiune pentru care în limba română se folosește termenul „miliard”.

    O mie de bilioane (1015) se numesc un biliard. Totuși, uneori, și la bilion i se mai spune biliard (a nu se confunda însă cu jocul cu bile numit tot biliard).

    O mie de biliarde (1018) se numesc un trilion.

    O mie de trilioane (1021) se numesc un triliard.

  3. biden este comunist globalist, iezuit fără scrupule. Cu toate acestea deciziile sunt luate de altii, elite dezumanizate care cred ca vor trai 1000 de ani printr-un creier de AI. Tov. biden este santajat si manipulat vizibil, nici nu poate sustine o propozitie în mod coerent, dar nici ca-i pasa atunci când își bate joc de SUA.
    Niciodată America n-a avut o astfel de creatura la conducere!
    Build back better sună f rău! Stadioane întregi cântă ” f biden!” în toata țara.

    • Ia o pauza de prostie ca faci spume la gura. Sau poate tie asa iti place, sa fii permanent cu spume la gura. Sarantocule.

  4. Nimic nou sub Soare !
    In Rusia de acum ~100 de ani, după ce Comuniștii au luat puterea, au izbucnit luptele intestine dintre bolşevici și troțkişti.
    Stalin a câștigat și i-a trimis un baros fatal lui Troțki în Mexic.
    Cel mai probabil, Bernie Sanders si squad-ul cu AOC si Omar vor pierde, dacă nu muta decisiv prin KH.

  5. „blochează agenda ambițioasă a lui Biden” pai Dementia Joe nu stie cine e si pe ce lumea se afla, despre ce agenda ambitioasa vorbim atat timp cat Biden e senil? 🤡

  6. Democrati moderati e un termen sanitar.
    De fapt e vorba despre aia care sunt studii de caz pt psihiatri in partid si aia care sunt cat de cat sanatosi la cap.

  7. În SUA „democrații progresiști” sunt mai de stânga decât cei liberali sau moderați. Nu există termenul progresiști liberali. AOC și colegele ei din „Squad” nu sunt liberale în nici un sens al cuvântului.

  8. Alt senil care se crede „bogat”. Vorbesc de asta de mai sus. Mars dreacu la colhoz.

  9. Tipic pt socialisti: planul lor economic e sa dea pomeni din banii altora.