G4Media.ro

Analfabetismul funcțional pe înțelesul tuturor – explicat de cercetătorul Dacian Dolean

Analfabetismul funcțional pe înțelesul tuturor – explicat de cercetătorul Dacian Dolean

Întrebare: Cum mănânci un elefant?
Răspuns: Bucată cu bucată.

A devenit deja o tradiție ca o dată la trei ani să ne mirăm de rezultatele PISA, fără să punem cu adevărat degetul pe rană. Încerc să stric această tradiție, făcând o prezentare scurtă a fenomenului de analfabetism funcțional, cu precizarea că aceasta este doar o bucată din elefantul care este sistemul de învățământ din România.

Abilitatea copiilor de a înțelege un text este un construct complex care este prezis de doi factori principali: abilitatea de a decoda (citi) automatizat și abilitățile lingvistice (Gough & Tunmer, 1986). Această structură teoretică este sprijinită de multe studii empirice desfășurate în țări vorbitoare de engleză (Lonigan, et. al., 2018), norvegiană (Lervåg, et al., 2018), greacă (Protopapas et al., 2012), portugheză (Cadime et al., 2017), italiană (Tobia & Bonifacci, 2015), finlandeză (Torppa et al., 2016) sau chineză (Ho, et al., 2017).

Recent, am implementat primul studiu empiric din România care testează această teorie (Dolean et al, under review) pe un eșantion reprezentativ de elevi la nivel național. Rezultatele au arătat că cei doi factori explică performanța elevilor de clasa a 2-a în proporție de 92%. Două studii recente din Norvegia au arătat că cele două abilități prezic 96% din performanța copiilor de clasa a 2-a (Lervåg, et al., 2018) și 99% din performanța elevilor din clasa 1 (Hjetland et al., 2018). Aceste procente sunt imense și au o utilitate practică foarte evidentă.

Pentru ca să creștem performanța elevilor la teste care evaluează înțelegerea textului citit, trebuie să îmbunătățim abilitatea copiilor de a decoda automatizat și abilitățile lor lingvistice.

 

 

Imagine de IvanPais de la Pixabay

 

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

5 comentarii

  1. unde e intelesul tuturor ? insiruire de idei far alogica , fai articol… ca si … hai sa te vad ce sti despre terente

    • Analfabetismul functional, pe intelesul lui Terente: daca urmezi link-ul de la finalul articolului, unde scrie „Citește pe Edupedu.ro analiza integrală…”, vei gasi si restul ideilor, cu logica, desi este posibil sa nu fie pe intelesul tuturor. Dar nu e vina autorului ca natura nu le-a dat tuturor inteligenta necesara pentru a-l intelege. Sau crezi ca trebuia sa faca si un rezumat pentru prostime, in maxim 100 de cuvinte, cu propozitii simple si vocabular de baza?

    • ‘nea terente doreste sa i se spuna/spuie direct ca analfabetismul functional inseamna sa stii sa buchisesti literele si sa le rostesti corect dar sa n-ai habar despre ceea ce doreste sa transmita autorul.
      Pe de alta parte insa, conform obligatiei fundamentale a jurnalismului, redactia trebuia sa „traduca” din aparentul limbaj academic folosit de cercetator intr-o forma accesibila si celor care n-au prea mult… alfabetism (sac!). Dar au „diploma”. De la „stat”.

    • @Aristide: articolele astea preluate de pe edupedu.ro sunt luate cu satâru’: chop-chop o ciozvarta din articolul total, fleosc o poza langa si … gata treaba.

      Redactia – trezirea! Dna Pantazi, ca banuiesc ca dvs. va ocupati , nota nu e de trecere! 🙁

    • @pehas: Are si Terente dreptate, si uite si de ce:

      „memoria de lucru a copilului” – unde este asta, cum functioneaza si ce clasificare/impartire foloseste autorul pentru memorie? O fi clar ce si cum pe bucatica lui de domeniu de expertiza, dar pentru publicul larg, trebuie sa definesti conceptele cu care lucrezi.

      „Automatizarea citirii” = nu e definit conceptul, trebuie sa refac eu din text ca inseamna identificarea literelor, legarea acestora în cuvinte, si ulterior in propozitii. Nu e implicit ca sensul e dat de catre simtul comun!

      „dezvoltarea înțelegerii citirii și a abilităților lingvistice este aproape izomorfă” – vi se pare asta o exprimare destinata publicului larg?! Hai sa v-o dau pe preferata mea, in categoria asta: “Poate ca este cel mai bine sa consideram unele principii structurate ale dreptatii distributive ca pe niste reguli empirice concepute pentru a aproxima rezultatele generale ale aplicarii principiului rectificarii nedreptatii “ E, cum vi se pare? 😈 😆

      “fiica ei se situează în centilul 90 (la o școală de elită) sau 12 (la o școală dintr-un mediu defavorizat) raportat la un eșantion reprezentativ național.” – pe bune? Trebuie sa il interesese foarte tare subiectul pe Terente ca sa caute pe net ce inseamna termenul centil in context statistic. Asta e un exemplu despre cum NU se scriu articole pentru public.

      Autorul, neindoielnic pregatit profesional, este precum un actor: nu-si mai poate iesi din rol, ca sa vorbeasca si el omeneste … 🙁 Da hai, sa zicem, ca pentru edupedu.ro ar fi adecvat articolul, ca se adreseaza oamenilor cu activitate/interes in educatie (desi am ferma convingere ca si in acest domeniu, sunt 40% analfabeti functional, la fel cum este societatea in intregul ei. Statistic trebuie sa fie tot pe acolo proportiile). Dar atunci care e rostul sa il mai publici si pe g4media, care este un site de cu totul alt gen!? Daca ma intrebi pe mine (stiu ca nu ma intrebi, dar eu tot zic 😆 ), articolul e scris pentru cei (50 de oameni) de la Institutul de Cercetari in Educatie.

      Concluzia: Terente, esti intreptatit sa critici nu articolul, ci publicarea lui pe g4media.