
Aeroporturile din UE ar putea permite, în curând, cantități mai mari de lichide în bagajele de mână
După ce UE a dat undă verde noilor scanere CT, aeroporturile din blocul comunitar ar putea permite acum cantităţi mai mari de lichide în bagajele de mână, la controalele de securitate. Între timp, însă, consumatorii şi companiile aeriene rămân în dezacord cu privire la taxele suplimentare pentru bagajele de mână.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Sunteţi pe cale să plecaţi în vacanţă în UE, dar vă temeţi că veţi rămâne fără săpun şi şampon, deoarece aeroportul de pe care plecaţi are în vigoare vechea regulă de limitare a 100 de mililitri pentru bagajele de mână? Sau că bagajul de mână vă va costa o taxă suplimentară la poarta de îmbarcare?
Există unele veşti bune: aeroporturile din Uniunea Europeană ar putea începe în curând să elimine restricţia pentru bagajele de mână privind lichidele, care a fost o regulă nepopulară de ani de zile, scrie Agerpres într-o sinteză.
Cu toate acestea, bagajele mici de mână rămân un subiect disputat, deoarece europarlamentarii au insistat să interzică companiilor aeriene să perceapă taxe pasagerilor pentru bagajele mici de mână – o mişcare căreia sectorul aviatic i se opune vehement.
În prezent, pasagerii nu trebuie să transporte lichide în recipiente mai mari de 100 de mililitri, recipientele urmând să fie plasate într-o pungă de plastic transparentă resigilabilă, care să nu conţină mai mult de un litru în total.
Această regulă a fost introdusă în 2006, după ce autorităţile au dejucat un complot terorist care implica explozibili lichizi introduşi ilegal la bordul unui avion pe aeroportul Heathrow din Londra.
A durat aproape 20 de ani, dar Uniunea Europeană a aprobat acum scanere capabile să detecteze în mod fiabil explozibilii lichizi, deschizând potenţial calea pentru ridicarea acestor restricţii de lungă durată.
O purtătoare de cuvânt a Comisiei Europene a declarat că noile scanere de tomografie computerizată (CT), similare cu cele utilizate în imagistica medicală, pot identifica în mod fiabil ameninţările şi, prin urmare, atunci când lichidele se dovedesc a fi sigure, pot permite teoretic pasagerilor să transporte sticle mai mari. Acum depinde de fiecare aeroport în parte să adopte tehnologia, a adăugat oficialul.
Aproximativ 700 de scanere care utilizează noul soft sunt în prezent utilizate sau în curs de instalare în 21 de state membre UE, potrivit Comisiei. Conform informaţiilor din presă, unele aeroporturi din Germania, Ţările de Jos, Italia, Spania şi Irlanda se numără printre cele care le utilizează deja.
Nu este o actualizare peste noapte
Câteva aeroporturi din UE atenuaseră deja restricţia privind lichidele în iulie 2024, instalând noile scanere CT care pot desena rapid o imagine tridimensională a conţinutului unui bagaj.
Însă oficialii UE şi-au exprimat îndoielile privind fiabilitatea noilor scanere CT pentru bagaje. În Germania, de exemplu, Poliţia Federală şi operatorul aeroportului din Frankfurt, Fraport, au atras atenţia asupra iminentei schimbări de reguli.
Prin urmare, Comisia Europeană a reinstaurat o restricţie temporară privind controlul lichidelor pe anumite aeroporturi din UE, ca măsură de precauţie, începând cu 1 septembrie 2024 – deşi puţin mai relaxată – lichidele, dacă erau plasate într-o pungă transparentă, puteau rămâne în bagajul de mână.
Aprobarea oficială de către UE a noilor scanere deschide acum calea pentru ca aeroporturile să înceapă să le utilizeze la controalele de securitate. Cu toate acestea, implementarea va dura ceva timp din cauza echipamentelor învechite şi a obstacolelor tehnice.
O purtătoare de cuvânt a Asociaţiei aeroporturilor din Germania (ADV) a declarat că implementarea completă la nivel naţional este complexă şi costisitoare, necesitând nu doar noul echipament, ci şi modificări structurale datorate dimensiunilor mai mari ale aparatelor.
Pe aeroportul din Frankfurt – cel mai aglomerat din Germania – 40 dintre cele aproximativ 190 de benzi de control sunt echipate cu noile sisteme, fiind comandate încă 40, a declarat o purtătoare de cuvânt. Cu toate acestea, pasagerii se confruntă în continuare cu limita de 100 de mililitri, deoarece nu este clar ce scaner le va inspecta bagajele – iar unora dintre noile dispozitive le lipseşte încă softul necesar.
Aeroportul din Munchen se confruntă cu întârzieri similare, actualizările de soft fiind amânate până după sezonul aglomerat de sărbători.
La principalul aeroport internaţional din Slovenia – Ljubljana JoĹľe Pucnik – operatorul german Fraport şi-a modernizat echipamentul cu raze X pentru controlul bagajelor de mână odată cu deschiderea unui nou terminal, în 2021. Acesta utilizează deja tehnologie avansată, în conformitate cu cel mai recent standard (EDS 3.1) pentru controlul bagajelor de cală, care permite analiza tridimensională a conţinutului bagajelor şi este capabil să detecteze explozibili.
„În privinţa bagajelor de mână, în prezent examinăm încă toate aspectele: beneficii, costuri, cerinţe de spaţiu şi impactul asupra întregului proces de control de securitate. Aceasta este o investiţie majoră, care implică nu numai achiziţionarea de echipamente, ci şi ajustări ale infrastructurii şi organizării terminalului”, a informat compania.
În Spania, un nou scaner CT este deja în funcţiune pe Aeroportul Palma de Mallorca, iar altele sunt în curs de instalare pe Aeroportul Adolfo Suarez Madrid-Barajas şi Aeroportul Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, unde sunt operaţionale pe unele linii de inspecţie.
În România, actualizarea necesară de soft pentru îndeplinirea condiţiilor de ridicare a restricţiilor pe aeroporturi este aproape gata. Douăsprezece aeroporturi din România operează rute internaţionale.
Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti a informat AGERPRES că ridicarea restricţiilor depinde de finalizarea operaţiunilor de instalare şi punere în funcţiune a tuturor echipamentelor. Conform calendarului de implementare a proiectului, finalizarea acestor operaţiuni ar urma să aibă loc cel târziu în primul trimestru al anului 2026.
Serviciul Român de Informaţii (SRI), care efectuează controlul de securitate la toate aeroporturile din România, a informat în iulie că ridicarea restricţiilor pentru lichide în bagajul de mână se va face doar în aeroporturile care au echipamentul recertificat şi complet actualizat.
Lupta pentru bagajul de mână „gratuit”
O a doua problemă controversată în domeniul călătoriilor aeriene este costul bagajelor de mână mici. Mulţi operatori aerieni low-cost includ în bilet doar un articol mic la bord – cum ar fi un rucsac mic sau o geantă de laptop – percepând o taxă suplimentară pentru celelalte bagaje de mână – o practică considerată ilegală de către organizaţiile pentru drepturile consumatorilor.
În mai, aproximativ cincisprezece asociaţii europene au solicitat Comisiei Europene să lanseze o anchetă la nivelul UE referitoare la politicile privind taxele pentru bagajele de mână în cazul a şapte companii aeriene low-cost.
EasyJet, Norwegian, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling şi Wizzair ‘impun taxe nejustificate consumatorilor’, a acuzat, într-un comunicat, organizaţia franceză pentru drepturile consumatorilor Confederation de la Consommation, du Logement et du Cadre de Vie (CLCV).
„Curtea Europeană de Justiţie a decis (…) în 2014 că transportul bagajelor de mână poate să nu fie supus unei taxe suplimentare, cu condiţia ca acesta să îndeplinească cerinţe rezonabile în ceea ce priveşte greutatea, dimensiunile şi regulile de siguranţă”, a subliniat asociaţia.
Cu toate acestea, potrivit colectivului de asociaţii, aceste şapte companii aeriene impun taxe pentru bagajele de mână de dimensiuni rezonabile pe care le clasifică drept mari: 36 de euro pentru Ryanair, aproape 43 de euro pentru EasyJet şi până la 280 de euro pentru Vueling, dacă dimensiunile definite de compania aeriană nu sunt respectate.
În iunie, Comitetul pentru transporturi al Parlamentului European (TRAN) a adoptat o propunere care ar permite călătorilor să aducă în cabină un obiect personal, cum ar fi o geantă sau un rucsac, şi un bagaj de mână de până la 7 kilograme, fără costuri suplimentare.
Măsura, care s-ar aplica tuturor zborurilor care pleacă sau sosesc în cele 27 state membre UE, a fost adoptată ca parte a unui pachet de modificări ale normelor privind drepturile pasagerilor, propus de Comisia Europeană.
Airlines for Europe (A4E), o asociaţie din industrie, a condamnat propunerea, sugerând că aceasta ar duce la creşterea preţurilor zborurilor, majorând costurile pentru cei care călătoresc cu bagaje uşoare.
Tot în iunie, o instanţă spaniolă a anunţat că a suspendat temporar amenzile mari impuse de guvernul de stânga companiilor aeriene low-cost Ryanair şi Norwegian Air. Ministerul pentru protecţia consumatorilor a anunţat amenzi împotriva a cinci companii în noiembrie pentru ceea ce a identificat drept ‘practici abuzive’, inclusiv perceperea de taxe pentru bagajele de mână, furnizarea de informaţii înşelătoare şi lipsa de transparenţă a preţurilor.
Operatorul irlandez low-cost Ryanair a fost amendat pentru că a perceput pasagerilor o ‘sumă disproporţionată’ pentru imprimarea tichetelor de îmbarcare la terminale când nu le aveau. Compania aeriană low-cost britanică EasyJet şi companiile aeriene spaniole Volotea şi Vueling s-au numărat, de asemenea, printre companiile sancţionate.
Propunerile Comitetului pentru transporturi al Parlamentului European privind bagajele de mână trebuie să fie supuse în continuare votului în plenul Parlamentului. Acestea pot fi modificate, deoarece vor trebui negociate şi aprobate de statele membre înainte de a putea intra în vigoare.
Aceasta înseamnă că, dacă doresc să includă sticle de vin local sau ulei de măsline în bagajul de mână gratuit, consumatorii vor trebui să aştepte puţin mai mult.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.