G4Media.ro

Adina Vălean, comisarul UE pentru Transporturi: Bîstroe nu e pe rețeaua esențială…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Adina Vălean, comisarul UE pentru Transporturi: Bîstroe nu e pe rețeaua esențială de transporturi, Comisia Europeană nu poate sprijini financiar sau tehnic lucrări pe acest canal / Culoarul Dunărean e ruta cea mai importantă pentru tranzitul de cereale din Ucraina către piețele sudice

UE a inclus Ucraina în Mecanismul pentru Interconectarea Europei, un fond de 33 de miliarde de cheltuit până în 2027 pe proiecte de infrastructură de transport, energie și digital. Comisarul european Adina Vălean, care a semnat acordul de asociere cu Ucraina, explicat într-un scurt interviu pentru G4Media ce înseamnă acest pas pentru Ucraina, România și Moldova. Vălean a vorbit și despre cererile Ucrainei privind Canalul Bâstroe.

Rep: Ce anume ați convenit cu autoritățile ucrainene? În ce constă cooperarea la care v-ați angajat?

Adina Vălean: Am mers la începutul săptămânii trecute într-o vizită de lucru la Liov pentru a semna cu vicepremierul Alecsandr Kubrakov acordul de asociere al Ucrainei la Mecanismul pentru Interconectarea Europei, principalul instrument de finanțare al UE pentru proiecte de infrastructură de transport, energie și digital. Vorbim de un fond de 33 de miliarde de cheltuit până în 2027, deschis tuturor statelor membre ale UE. De pildă, din acest fond, România a câștigat de la înființarea acestui fond, numai pentru transporturi, finanțări de aproape 1,2 miliarde de euro.

Este pentru prima oară când UE deschide acest tip de fonduri, destinate statelor membre, pentru țări din afara Uniunii. Pe lângă Ucraina, am asociat și Moldova la acest fond, la începutul lunii mai.

Concret, Ucraina și Moldova vor putea participa la apelurile de proiecte lansate sub Mecanismul pentru Interconectarea Europei încă din septembrie 2023 pentru transporturi. MIE finanțează mai ales proiecte peste frontieră, proiecte care sporesc interoperabilitatea rețelei și transportul multimodal, proiecte de cale ferată și canale interioare navigabile.

Sigur, am folosit această ocazie pentru a discuta cu vicepremierul Kubrakov și următorii pași pentru optimizarea Culoarelor Solidarității, aceste rute alternative pentru import și export pe care le-am înființat acum mai bine de un an. Și trebuie să menționez că în acest context, Culoarul Dunărean, care trece prin România, rămâne ruta cea mai importantă și cu cel mai mare impact mai ales în ceea ce privește tranzitul de cereale către piețele sudice.

Rep: Ce înseamnă pentru România acest lucru, ce beneficii aduce? Dar pentru Republica Moldova?

Adina Vălean: Pentru a înțelege impactul conectivității asupra economiilor din regiune, aș vrea să vă spun că într-un an s-au transportat din Ucraina și spre Ucraina produse în valoare de 80 de miliarde de euro. Ucraina a exportat de 29 de miliarde, folosind rutele nou create de Culoarele Solidarității și a importat mărfuri de 51 de miliarde din Uniunea Europeană, în special din statele de la frontiera ei, inclusiv România. Pe măsură ce vom putea vorbi de reconstrucție în Ucraina și de o mai mare apropiere de UE în procesul de aderare, volumele de schimburi comerciale vor crește, prin urmare și nevoia de o mai bună conectivitate.

Faptul că Dunărea și portul Constanța sunt folosite acum la o capacitate fără precedent nu poate fi decât foarte bine pentru România.

În acest moment, ne pregătim de publicarea concluziilor unui studiu despre cele mai bune opțiuni pentru construirea unei conexiuni de cale ferată cu ecartament european (Ucraina și Moldova au ecartament de cale ferată sovietic, ceea ce creează mari probleme de interconexiuni cu UE) care să lege Liov, Iași, Chișinău și Odessa.

De asemenea, în mai puțin de două săptămâni, vom face publice rezultatele ultimului apel de proiecte din Mecanismul de Interconectare al Europei, în care România a depus mai multe cereri pentru proiecte de conectivitate înspre est – toate sunt necesare pentru țara noastră și cred că vom obține finanțări semnificative pentru ele.

În actualul context, al Culoarelor Solidarității, pot spune că Moldova începe integrarea de facto în piața unică europeană, prin transporturi. În ultimul an am integrat hărțile rețelei de transporturi din Moldova în rețeaua de transport esențială a UE (TEN-T), am liberalizat transportul rutier pentru transportatorii de marfă din Moldova, avem deja proiecte transfrontaliere cu România în finanțare și, după cum am menționat, am asociat și Moldova la Mecanismul pentru Interconectarea Europei.

Rep: Care e perioada de timp în care Ucraina poate depune cereri de finanțare?

Adina Vălean: Fondurile – 33 de miliarde în total din MIE – sunt disponibile până în 2027. Ritmic, se organizează apeluri de proiecte, primul pentru infrastructura de transporturi fiind în septembrie. Vom acorda tot sprijinul tehnic și birocratic necesar pentru Ucraina și Moldova ca ele să poată depune proiecte bune, eligibile, cât mai repede. Proiectele de infrastructură durează, de aceea e important să facem acum primii pași pentru ele.

Rep: Care e bugetul alocat pentru proiecte din Ucraina și care e sursa de finanțare? Dacă e vorba despre bugetul UE, de la ce capitol sunt luate fondurile?

Adina Vălean: Pentru Culoarele Solidarității am creat împreună cu Banca Europeană de Investiții și cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare un pachet financiar de 1 miliard de euro care finanțează proiecte de sprijin pentru aceste rute comerciale. 250 de milioane vin de la Comisia Europeană și sunt un mix de fonduri din diferite mecanisme de finanțare, inclusiv MIE.

Rep: Din punct de vedere politic ce înseamnă semnarea acordului cu Ucraina? Care e semnificația sa?

Adina Vălean: Această asociere a Ucrainei și Moldovei la un important mecanism de finanțare al UE este un pas concret înspre integrarea acestor țări în Uniunea Europeană. Nu pot decât să mă bucur că infrastructura de transporturi este cea care va aduce prima mai aproape aceste două țări de piața unică.

Rep: Ucraina vrea să înceapă încă de anul acesta lucrările pentru adâncirea şi mai mult a Canalului Bâstroe, astfel încât să-şi extindă rutele alternative pentru exportul cerealelor, după cum a anuntat oficial Kievul. Care este pozitia Comisiei Europene?

Adina Vălean: Comisia Europeană sprijină proiecte comune transfrontaliere care fluidizează traficul de mărfuri pe Culoarele Solidarității, dar cuvântul cheie aici este “comun”. Proiectele trebuie să aibă acordul ambelor părți pentru că vrem să întărim cooperarea între Ucraina și țările de la frontieră.

Am discutat cu vicepremierul Kubrakov pe larg despre Culoarul Dunărean și posibilitățile de creștere a capacității de transport de marfă pe acesta. În acest context, și autoritățile ucrainiene recunosc importanța strategică, dar și practică a canalului Sulina pentru transporturile de marfă. Prin urmare, eu, la Comisia Europeană, sunt pregătită să răspund oricăror cereri care ar îmbunătăți și mai mult navigația pe acest canal. Am încurajat părțile, nu o dată, să lucreze împreună, transparent și să se informeze reciproc în cazul unor lucrări, pe de altă parte respectând normele de mediu internaționale. Din punctul nostru de vedere, al Comisiei, Bîstroe nu e pe rețeaua esențială de transporturi, prin urmare nu putem sprijini financiar sau tehnic lucrări pe acest canal.

Notă: Interviu realizat via email

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează