
7 din 10 firme româneşti estimează scăderea vânzărilor din cauza concurenţei neloiale a platformelor asiatice – Studiu
Mai mult de trei sferturi dintre firmele româneşti se aşteaptă ca în următoarele 12 luni activitatea comercială să le fie afectată de platformele internaţionale în principal prin scăderea vânzărilor, arată un studiu publicat de Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO). Potrivit acestuia, 75% dintre respondenţi avertizează că micii producători români riscă falimentul din cauza presiunii exercitate de Temu, AliExpress, Trendyol şi Shein, transmite News.ro.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO) publică principalele concluzii ale unui studiu de piaţă realizat în rândul firmelor de comerţ româneşti, offline şi online, privind efectele extinderii marilor platforme internaţionale de comerţ electronic asupra mediului de afaceri autohton. Rezultatele arată un dezechilibru sever în piaţă, alimentat de lipsa unor reguli uniforme de taxare vamală şi de control al calităţii produselor şi serviciilor oferite de platformele din afara UE, firmele româneşti fiind concurate neloial.
”77% dintre firmele româneşti se aşteaptă ca în următoarele 12 luni activitatea comercială să le fie afectată de platformele internaţionale în principal prin scăderea vânzărilor. 75% dintre respondenţi avertizează că micii producători români riscă falimentul din cauza presiunii exercitate de Temu, AliExpress, Trendyol şi Shein”, relevă studiul.
73% dintre respondenţi anticipează diminuarea profitului, iar 43% confirmă scăderea numărului de clienţi.
În acelaşi timp, 71% semnalează o posibilă creştere a produselor de slabă calitate pe piaţă, afectând experienţa consumatorilor şi imaginea întregului sector de comerţ online românesc.
”Temu, Trendyol şi Shein sunt în topul celor mai cunoscute platforme marketplace internaţionale în rândul respondenţilor, devansate doar de către reţeaua socială Facebook.Temu şi Aliexpress au cel mai mare impact în rândul revânzătorilor şi a companiilor mici din România. Shein şi Trendyol afectează cel mai mult companiile care comercializează haine, încălţăminte şi accesorii”, mai menţionează studiul.
Antreprenorii români se aşteaptă la continuarea declinului: 32% din totalul comercianţilor afectaţi previzionează scăderea vânzărilor şi în acest an, iar aproape 1 din 4 producători locali care îşi comercializează produsele acuză concurenţa neloială a platformelor asiatice prin preţurile de „dumping” practicate şi neplata taxelor datorate bugetului naţional.
Cercetarea arată că peste jumătate dintre companiile româneşti consultate aşteaptă măsuri concrete de la autorităţile naţionale şi europene: 65% cer programe dedicate IMM-urilor pentru adaptarea la transformarea digitală şi inovare. 62% solicită obligarea platformelor asiatice să respecte integral legislaţia naţională şi UE de protecţie a consumatorilor.
De asemenea, 61% vor aplicarea aceloraşi impozite pe care le achită firmele româneşti. 55% susţin introducerea taxelor vamale pentru toate bunurile importate din afara UE, indiferent de valoarea coletului.
„Mesajul antreprenorilor locali consultaţi prin acest studiu este clar: vrem condiţii nediscriminatorii pentru toţi jucătorii. Atât timp cât comercianţii români plătesc integral TVA, taxe vamale, taxe pe muncă şi respectă standardele UE şi legislaţia naţională, nu putem accepta ca aceleaşi reguli să fie opţionale pentru platformele din afara Uniunii”, declară Cristi Movilă, preşedintele ARMO.
Conform ARMO, în 2024, comerţul electronic a generat în România o cifră de afaceri echivalentă cu 3,4 % din PIB, cu potenţial de convergenţă spre media europeană de 4,2%. Peste 72% dintre internauţi au cumpărat online anul trecut, evoluţie susţinută de creşterea conectivităţii în mediul rural (67,3% rată de adopţie). Pentru ca acest motor de digitalizare şi venituri fiscale să continue să funcţioneze, este nevoie de un „level playing field” real, nu doar declarativ.
„Fiecare euro pierdut prin neplata taxelor de către platformele non-UE este un euro pe care statul îl recuperează de la antreprenorii români corecţi. Dacă nu închidem aceste portiţe, riscăm să pierdem un ecosistem digital care astăzi contribuie decisiv la modernizarea economiei româneşti”, subliniază Cristian Pelivan, director executiv ARMO.
Studiul “Impactul platformelor internaţionale asupra comerţului din România” a fost comandat de ARMO şi realizat de către MIA Marketing prin interviuri telefonice asistate de computer (CATI) în perioada 28 aprilie – 13 mai 2025, pe un eşantion de 511 firme: 227 micro-întreprinderi (0–9 angajaţi), 186 firme mici (10–49 angajaţi) şi 98 firme medii (50–249 angajaţi). Respondenţii au fost persoane de decizie responsabile cu strategia de dezvoltare şi activităţile comerciale. Marja de eroare este de ± 4,3 % la un nivel de încredere de 95 %.
Lansată în 2010, Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO) reprezintă magazinele online din România şi susţine interesele membrilor săi. ARMO este membră a Ecommerce Europe, singura voce a sectorului de comerţ electronic european, ce reprezintă peste 150.000 de companii prin intermediul asociaţiilor naţionale.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.