G4Media.ro

25 de troleibuze noi la Cluj-Napoca. Două treimi din mijloacele de transport…

25 de troleibuze noi la Cluj-Napoca. Două treimi din mijloacele de transport public sunt noi, jumătate electrice

Primele 25 de troleibuze noi, dintr-un lot de 50, achiziționate pe fonduri europene au început să circule pe străzile din Cluj-Napoca de marți, 4 februarie. Introducerea lor în circulație este parte unui proces mai amplu de înnoire a flotei de mijloace de transport în comun.

Autovehiculele, Solaris Trollino, sunt de fabricație poloneză și au costat 2,93 milioane de lei, bucata. Solaris a mai furnizat pentru Cluj troleibuze și autobuze electrice, orașul de pe Someș fiind unul dintre cei mai mari clienți ai fabricii de lângă Poznan.

Cele 50 de troleibuze noi au fost livrate în totalitate, până la finalul anului trecut. De la livrare și până acum a fost realizată documentația și restul procedurilor necesare înscrierii în circulație primului lot, de 25 de mașini. Celelalte 25 de troleibuze vor fi puse în circulație în perioada următoare.

Noile troleibuze dispun de facilități pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, sistem de ventilație și aer condiționat pentru sezonul cald, indicatoare de traseu electronice, sisteme de informare pentru călători cu monitoare LCD; sistem de numărare călători și sistem de supraveghere video interioară și exterioară. Numărul total de pasageri ce pot fi transportați de un troleibuz este de 140 persoane, din care 36 locuri pe scaune.

Înnoirea flotei de transport în comun face parte din strategia orașului de a descuraja folosirea autoturismelor personale. Investițiile în troleibuze, autobuze și tramvaie noi a început în urmă cu aproximativ cinci ani, dar din 2018 au început să devină vizibile și să schimbe, treptat, obișnuințele de transport ale localnicilor.

Astfel, în aprilie 2018 au fost achiziționate 15 autobuze articulate Mercedes, apoi, în iunie au intrat în circulație 11 autobuze electrice, primele din România, achiziționate cu fonduri elvețiene. Tot în acel an, în noiembrie, au fost puse în circulație 30 de autobuze Mercedes Conecto Euro 6, dintr-un lot de 60, aflate toate acum în circulație.

Pe lângă acestea, în ultimii doi ani au fost investiți 454,8 milioane de lei, din fonduri europene, din care cea mai mare parte, 375 de milioane de lei, reprezintă fonduri nerambursabile, pentru mijloace de transport noi, nepoluante.

Contractele au fost semnate în 2018, iar mijloacele de transport au început să fie livrate din 2019. Banii au fost investiți în 30 de autobuze electrice, care au sosit deja, cele 50 de troleibuze și 24 de tramvaie. Dintre aceste din urmă, 12 sunt așteptate în acest an, iar celelalte în 2021. În acel moment, toate tramvaiele clujene vor fi noi.

Potrivit primarului de Cluj, Emil Boc, în acest moment 50% din flota de transport public a orașului este electrică. Obiectivul este ca în 2026 toate autovehiculele de transport public să fie electrice.

Din cele 370 de mijloace de transport care compun flota de transport public a orașului, 66% este o flotă nouă, potrivit datelor furnizate de primar. Majoritatea noilor mijloace de transport oferă posibilitatea de achita biletul cu card contactless.

Foto: Un troleibuz a costat aproape trei milioane de lei și are 170 de locuri, din care 36 pe scaun | Foto: Dan Bodea

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

12 comentarii

  1. La Cluj se poate. Numai la Bucuresti totul e in ceata

  2. Desi Boc pote fi criticat in multe feluri, omul chiar face treaba buna cu transportul in comun

  3. Autobuzele și troleibuzele au confort clima, iarna sunt încălzite, vara aerul condiționat creaza o senzație plăcută, au locuri protejate pt cărucioare, personalul ctp e amabil și ajuta persoanele cu handicap locomotor sa urce în mijloacele de transport, interiorul e curat (sigur, se poate și mai bine), circula după un program afișat în stații, poți cumpăra biletul de călătorie din interiorul lor, cartelele se bifează ușor, etc. Sunt achiziții foarte bune pt un oraș european.

  4. In timp ce la Bucuresti sirma in cur da note la niste mafioti De-ai lor. L-am avut pe Boc in mina dar atunci rideau de el pesedistii ca da cu coasa.

  5. Iar l-a Bucuresti troleibuzele/tramvaiele sunt aceleasi ca acu 10 ani, cand troleibuzele deja erau la mana a doua. Pe linia lui 80, ploua inauntru, e jeg si fac pana frecvent…toata ziua le vezi tractate….mama lui de oras european! Cata vreme RATB(rebranduit STB ca sa arate ca se lucreaza) ramane o regie de tip mafiot si sifonat bani, vor ramane aceleasi troleibuze si peste 10 ani.

    • „L-a” scoala te mai duci si tu?
      Si care-i aia „linia lui 80”? Intreb pentru un prieten, ca vrea si el sa vada unde „ploua inauntru, e jeg si fac pana frecvent”.

      Nu ca n-ai avea dreptatea ta, ca doar autobuzele sunt ceva mai noi, si aici ma refer la turcoazismele Firii, completate de Mercedesurile luate prin 2006. Tramvaiele si troleibuzele arata groaznic. Niciunele nu-s spalate deloc, cred ca de cand au iesit din fabrica, se vad urmele de praf la colturi, pe unde n-a mai ajuns matura, daca pui mana pe bare te innegresti de praf, in instalatiile de A/C se vad… frunze uscate iar boschetarii dorm confortabil, nederanjati de nimeni in autobuzele in care merge caldura.
      Iar comportamentul angajatilor STB e execrabil. De la soferii care-ti inchid usa in nas si se fac ca nu te aud cand le ceri sa dea drumul la aerul conditionat, pana la controlorii care nu se iau de boschetari, ca de la aia nu incaseaza bani, iar daca gasesc pe cineva fara bilet, in loc sa-i spuna ca poate da un nenorocit de SMS sa-si plateasca calatoria, ei prefera sa-i ceara 500 de lei… pentru ca pot. Si cel mai amuzant e cand gasesc vreun strain si incep intr-o engleza de balta stricata sa-i explice ca „Expirat card! Amend! Fifti handrid! Ah, pardon, faif handrid lei!”

      Deci, tu ai dreptate ca STB-ul e o cloaca.
      Dar nu le pune in carca alte probleme, cum ar fi „linia lui 80” asta.

  6. E ok, STB o să cumpere sănii pentru sezonul de iarnă și vapoare pentru cartierele cu canalizarea praf (sau inexistentă).

  7. Care sunteti din Bucuresti… cat de rau e transportul in comun de suprafata pana la urma? fara la misto sau deala fataliste….
    Nu mai locuiesc in Bucuresti de 7-8 ani aproape (vremea studentiei)…. nu era asa de aglomerat.. (am mai vizitat intre timp dar nu am stat mai mult de 1-2 zile….)

    • Ca unul care a avut de-a face cu ambele societati de transport: STB circula mai bine decat transportul public din Cluj, dar stim deja ca domnul Boc plateste periodic astfel de „articole” laudative. A platit acum 7-8 luni si pentru un articol in care inaugura un… tomberon ecologic. Nu e gluma, se poate gasi pe interent articolul.

  8. Foarte bine. Mai trebuie să schimbe rutele, că așa cum e acum, majoritatea liniilor se suprapun pe axa est-vest și taie orașul în două cam pe aceleași stații, cu excepția capetelor. Boc știe foarte bine că una dintre principalele nemulțumiri ale cetățenilor este conectarea proastă între cartiere și suprapunere pe zona centrală. Au trecut câțiva ani fără să facă nimic pe tema optimizării traseelor și sunt curioasă cât mai durează. Nu înțeleg cum îi e mai ușor să cumpere ceva, bravo, decât să facă o simulare și să semneze decizia de modificare a traseelor conform cu rezultatul optim.

  9. Foarte frumos. Go Cluj!

    Acuma, lasand lucrurile serioase la o parte, eu cred ca scopul este altul: sa transforme toate autobuzele, troleibuzele si tramvaiele in acadele cu parfum de trandafir roz, iar calatoria sa-ti aduca aminte de anii de gradinita si rochitele roz ale fetitelor. Si am impresia ca si uniformele baieteilor sunt alese a fi tot roz 🙂 Iar parintii sunt instiintati sa nu uite sa-si puna batistuta roz la rever atunci cand calatoresc 🙂