G4Media.ro

Zece organizații neguvernamentale, apel către USR: Pentru primarul orașului Alba Iulia locul…

Sursa: Facebook / Active Watch

Zece organizații neguvernamentale, apel către USR: Pentru primarul orașului Alba Iulia locul de parcare bate dreptul la locuire decentă / Blocul ce urmează să fie evacuat și demolat este o clădire în care au existat locuințe sociale 

Zece organizații neguvernamentale fac un apel public către USRPLUS, cerându-i să solicite primarului din Alba Iulia, Gabriel Pleșa, să revoce hotărârea de expropriere în cazul unui bloc de locuințe sociale în locul căruia ar urma să fie costruită o parcare. ”Este paradoxal că partidul care a avut în coordonare PNRR, un plan care vizează, printre altele, tocmai proiecte care să conducă la diminuarea disparităților sociale din România, să îl aibă ca membru pe primarul care a decis că locurile de parcare sunt mai importante decât accesul la locuire decentă”, se arată în comunicatul semnat de cele zece ONG-uri și postat pe pagina de Facebook a Asociației Active Watch.

Redăm mai jos integral comunicatul:

”Pentru primarul orașului Alba Iulia locul de parcare bate dreptul la locuire decentă. În Alba Iulia, Primăria evacuează mai multe familii vulnerabile pentru a construi o parcare. Blocul ce urmează să fie evacuat și demolat este o clădire în care au existat locuințe sociale și locuințe proprietate personală.

Începând cu anul 2010, Primăria a refuzat să prelungească contractele de închiriere ale acestor persoane vulnerabile și, în 2017, a evacuat toate familiile care nu aveau drept de proprietate în imobil (foștii chiriași în locuințele sociale), lăsând blocul să se degradeze. Acum, în 2022, dorește golirea completă a imobilului pentru a-l putea dărâma și pentru a construi o parcare supraetajată pe terenul imobilului.

Ultimele șase persoane rămase în bloc (din cei 26 de proprietari, în total) sunt acum în risc iminent de evacuare, în ciuda evidentei imposibilității de a achiziționa o altă locuință cu suma de aproximativ 6.000 de euro pe care o vor primi de la autoritățile publice locale.

Soluția propusă de primar – relocarea în containere, cu chirie – contravine tuturor normelor internaționale care fac referire la relocări voluntare, cu acordul explicit al persoanelor, și a nevoii existenței unor alternative de
locuire sigură (containerele sunt, în mod evident, structuri de locuire temporare și nu pot ține locul unei locuințe). În ultimii ani, Centrul de Resurse Juridice a documentat acest caz și a redactat un raport disponibil aici: https://www.crj.ro/…/02/Studiu-locuire-romi-Alba-Iulia.pdf.

Zece organizații neguvernamentale fac un apel public către USRPLUS, cerându-i acestui partid să solicite primarului din Alba Iulia să emită o nouă hotărâre prin care hotărârea de expropriere să fie revocată. Este paradoxal că partidul care a avut în coordonare PNRR, un plan care vizează, printre altele, tocmai proiecte care să conducă la diminuarea disparităților sociale din România, să îl aibă ca membru pe primarul care a decis că locurile de parcare sunt mai importante decât accesul la locuire
decentă.

Considerăm că această decizie reprezintă o formă de violență directă împotriva grupurilor vulnerabile. Deși la nivel național se discută, în dezbateri publice, documente strategice care propun rezolvarea lipsei acute de locuințe sociale, majoritatea autorităților publice locale sunt complet dezinteresate de locuirea socială, în ciuda responsabilității directe pe care o au față de acest sector.

Recent, Guvernul României a dezbătut public Strategia Națională pentru Locuire 2022 – 2030. În document se menționează lipsa acută de locuințe sociale și nevoia de politici de sprijinire pentru
îmbunătățirea condițiilor de locuire pentru persoanele vulnerabile. Decizia luată de primarul Municipiului Alba Iulia și de consilierii locali este în mod evident contrară soluțiilor identificate în această strategie.

Mai mult, tot anul acesta au fost dezbătute alte două documente elaborate de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale – Politică Publică pentru Incluziunea Socială a Persoanelor fără Adăpost și Strategia națională privind incluziunea socială a persoanelor fără adăpost pentru perioada 2022 – 2027. Ambele documente vizează tocmai măsuri care să conducă la reducerea fenomenului de insecuritate a locuirii și la prevenirea fenomenului de locuire în stradă.

De asemenea, în iunie 2022, România și-a asumat Lisabon Declaration on the European Platform on Combating Homelessness, prin care statele europene s-au angajat să combată fenomenul locuirii în stradă. În documentul asumat de România, se menționează explicit: „evacuările trebuie să fie prevenite ori de câte ori este posibil și nimeni nu va fi evacuat fără asistență pentru o soluție de locuire decentă”.

Mai mult, Comentariul General 4/1991 și Comentariul General 7/1997 al Comitetului Economic și Social al Organizației Națiunilor Unite critică aspru practicile de evacuare forțată și stipulează dreptul la locuire decentă și sigură. Or, soluțiile propuse de relocare nu reprezintă o formă sigură de locuire, neexistând un drept de proprietate asupra lor și fiind o formă de locuire tranzitorie. Prin decizia E/C. 12/ROU/Q/6 din 15.11.2021, România va trebui să raporteze către Organizația Națiunilor Unite măsurile luate pentru a respecta dreptul la locuire adecvată și prevenirea evacuărilor forțate.

Organizațiile semnatare avertizează public că, dacă acest imobil va fi evacuat și demolat, vor semnala acest caz în atenția Comitetului de Protecție Socială, de la nivelul Comisiei Europene, organismul ce monitorizează progresele făcute de statele membre în domeniul politicilor sociale, precum și către Comitetul Economic și Social al Organizației Națiunilor Unite.

Considerăm că evacuarea unui bloc în care au existat locuințe sociale și demolarea acestuia în ciuda faptului că există proprietari care nu au alternativa unei locuințe decente și sigure, și asta pentru a construi locuri de parcare, contravine flagrant tuturor principiilor asumate de România prin documentele mai sus menționate, atât comunitare, cât și naționale.

Semnatari scrisoare:

ActiveWatch
E-Romnja – Asociația pentru Promovarea Drepturilor Femeilor Rome
Asociația Rise OUT
Centrul pentru Inovare Publică
Centrul FILIA
CeRe – Centrul de resurse pentru participare publică
Frontul Comun pentru Dreptul la Locuire
Asociația Pe Stop
Asociația CIVICA
ARAS – Asociația Română An

Context

Consiliul local a aprobat la sfârșitul lunii iunie a acestui an, suma de 15,5 milioane de lei pentru construcția parcării și demolarea blocului.

Oamenii din bloc spun că au primit vizite ale unor reprezentanți ai primăriei care le-au explicat că blocul va fi demolat în curând și că ar fi bine să accepte cele câteva mii de euro pentru fiecare garsonieră, pentru că altfel vor fi expropriați.

De asemenea, li s-a mai spus că ar putea primi câte o locuință modulară într-un sat aparținător de Alba Iulia, dar fără să li se arate nici un document în acest sens.

Avocatul Poporului, sesizat de Centrul pentru Resurse Juridice, solicită constant informații de la primărie legate de această situație. În primăvară, instituția a confirmat intenția de realiza parcarea dar a precizat că exproprierile nu au început.

Ce sume li s-au oferit

După o expertiză realizată de primărie, sumele de bani pe care oamenii ar urma să le primească sunt cuprinse între 2.360 euro şi 3.980 de euro (în funcție de nivelul de amenajare) pentru cei 11,3 metri pătrați, cât are o locuință din bloc.

Citește integral

Primăria Alba Iulia vrea să exproprieze și să dărâme un bloc locuit de romi, pentru o parcare. Povestea unui proiect administrativ vechi de 5 ani, marcat de acuzații de rasism

Citește și...

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

6 comentarii

  1. Potaie, ai prins un os de ros si te dai leu. Ia spune, miszerie umana ce esti, pentru uslistii tai românii sunt altceva decat vite bune de pus la muncă?

  2. Asociația Română An ?
    Ce să, ce?

  3. Haules baules!

  4. USR ar trebui sa raspunda, drept la replica.
    Primar acolo au doar din 2020. Ori povestea asta e inceputa de mult dinainte.
    Chiriasii de acolo vor fi despagubiti cu 6000 euro pentru terminarea contractului si vor sa cumpere locuinta din banii astia? Adica din chiriasi devin proprietari? E cam gros obrazul asta.
    Dar, pe de alta parte, USR ar trebui sa se poarte mai bine decat se poarta Boc cu cei din Pata Rat, sa dea un exemplu pozitiv.

  5. Deci după aceste ONG-uri (impropriu spus non guvernamentale, clar au luat bani de la USL) ar trebui p.rimăria să le dea câte o vilă în locul garsonierei de 20 de mp distrusă pe care o aveau, într-un bloc pe care tot „socialii” l-au devastat ?!

  6. Țiganii votează USL-ul, să apeleze la USL, nu la Usr.