G4Media.ro

„Update la drepturi”. ANOSR propune ca studenții să poată contesta evaluările orale,…

In the Classroom Multi Ethnic Students Listening to a Lecturer and Writing in Notebooks. Smart Young People Study at the College.

„Update la drepturi”. ANOSR propune ca studenții să poată contesta evaluările orale, posibilitatea de a participa la examene de mărire pentru minimum 33% dintre discipline și reglementarea utilizării AI în activitatea academică

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) a lansat miercuri campania „Update la drepturi”, care are ca scop informarea studenților cu privire la noul Cod al drepturilor și obligațiilor studentului, elaborate de ANOSR și transmise săptămâna trecută Ministerului Educației.

Potrivit unui comunicat al ANOSR, printre cele mai importante propuneri înaintate de organizație se numără: reglementarea necesității ca universitățile să prezinte studenților oportunitățile privind programele de mobilitate națională și internațională disponibile, precum și servicii de informare și consiliere gratuită; eliminarea constrângerii cu privire la numărul minim de pagini pe care un suport de curs trebuie să îl cuprindă și facilitarea acestuia către studenți în primele două săptămâni ale semestrului; reglementarea posibilității de a contesta evaluările orale; includerea posibilității de a participa la examene de mărire de notă la minimum 33% dintre discipline; introducerea unei prevederi conform căreia instituțiile de învățământ superior trebuie să reglementeze utilizarea resurselor electronice și a inteligenței artificiale în activitatea academică.

„În perioada următoare, vom prezenta succint principalele revendicări ale federației pentru categorii specifice de drepturi sau obligații. Astăzi ne vom concentra asupra câtorva drepturi referitoare la desfășurarea activităților didactice, desfășurarea proceselor de evaluare și de depunere a contestațiilor, crearea de trasee educaționale flexibile, accesul la materiale didactice calitative, accesul la mobilități de studiu ș.a.m.d.

Printre principalele propuneri ale federației transmise Ministerului Educației se pot enumera:

  • Reglementarea necesității ca instituțiile de învățământ superior să prezinte studenților oportunitățile cu privire la programele de mobilitate naționale și internaționale disponibile pentru aceștia, oferind servicii de informare și consiliere gratuită. În urma analizei comparative realizate de ANOSR cu privire la gradul de implementare a prevederilor Codului Drepturilor și Obligațiilor Studentului din anul 2012 până în prezent, am constatat faptul că studenții sunt din ce în mai puțin informați cu privire la oportunitățile de mobilitate de studiu de care aceștia dispun;
  • Eliminarea constrângerii privind numărul minim de pagini pe care suportul de curs trebuie să-l cuprindă, detalierea noțiunilor teoretice și practice care trebuie să se regăsească în acesta și reglementarea necesității elaborării suportului de curs în limba de predare a disciplinei aferente, fiind pus la dispoziția studenților încă din primele două săptămâni ale semestrului. Considerăm că relevanța și utilitatea suportului de curs nu sunt condiționate de numărul de pagini al acestuia, cu atât mai mult cu cât, în prezent, există o gamă largă de instrumente digitale care pot oferi modalități inovative de prezentare a conținutului teoretic. Totodată, propunerea privind acordarea suportului de curs la începutul semestrului are ca obiectiv operaționalizarea principiilor învățământului centrat pe student, încurajând parcurgerea materialului didactic de către studenți înaintea participării la cursul propriu-zis;
  • Reglementarea posibilității studenților de a contesta evaluările orale. Susținem faptul că propunerea este esențială pentru asigurarea unui proces obiectiv de evaluare a cunoștințelor, deoarece, în momentul de față, studenții nu dispun de niciun mecanism reglementat la nivel național prin care să poată depune contestație în cazul evaluărilor orale, existând potențialul unui proces viciat de subiectivism și inechități, în special pentru anumite domenii de studii. Prin urmare, soluția propusă constă în oferirea posibilității instituției de învățământ superior de a reglementa la nivel intern înregistrarea audio-video a desfășurării întregului proces de examinare, astfel încât studentul să poată depune contestație la fel ca în cazul examinărilor scrise. Totuși, în instituțiile de învățământ superior în care nu este considerată fezabilă implementarea unui astfel de mecanism, considerăm absolut necesar ca studenții să aibă dreptul de a solicita o reevaluare;
  • Includerea posibilității studenților de a participa la examene de mărire de notă la minimum 33% dintre disciplinele care figurează în planul de învățământ, nota fiind modificată doar în cazul în care este mai mare decât cea obținută anterior. Posibilitatea studenților de a participa la examene de mărire de notă reprezintă un exemplu de bună practică, regăsit la nivelul mai multor instituții de învățământ superior din România, deși nu este reglementat la nivel național, încurajând studenții să aprofundeze materia studiată;
  • Introducerea unei prevederi conform căreia instituțiile de învățământ superior trebuie să reglementeze utilizarea resurselor electronice și a inteligenței artificiale în activitatea academică. Considerăm imperioasă reglementarea, la nivel instituțional, normelor de utilizare a resurselor electronice și a inteligenței artificiale în activitatea academică, astfel încât să se asigure respectarea cu strictețe a normelor de etică și deontologie universitară.

Propunerile integrale ale ANOSR cu privire la drepturile academice ale studenților se regăsesc la articolul 12 al documentului înaintat Ministerului Educației”, se arată într-un comunicat al organizației studențești.

  • Documentul integral poate fi consultat aici.

Codul drepturilor și obligațiilor studentului, cunoscut și sub denumirea de „Statutul Studentului”, cuprinde ansamblul principalelor drepturi și obligații ale studenților înmatriculați într-o instituție de învățământ superior publică sau privată din România, documentul funcționând ca un set de drepturi minimale garantate la nivel național. Acest act normativ a fost adoptat prin O.M.E.C.T.S. nr. 3666/2012, în urma unui proces de negocieri îndelungat, reprezentând una dintre cele mai mari realizări ale ANOSR, se mai arată în comunicat.

În contextul adoptării noii Legi a învățământului superior nr. 199/2023 și al prevederilor O.M.E. nr. 6.072/2023, studenții din România vor beneficia de un nou Cod al drepturilor și obligațiilor studentului, propus de federaţiile studenţeşti naţionale şi aprobat prin Ordin al Ministrului Educaţiei până la data de 01.02.2024, mai precizează asociația studenților.

ANOSR a transmis către minister propunerea sa privind noul Cod al drepturilor și obligațiilor studentului, elaborată în baza dezideratelor studenților, identificate atât în cadrul consultărilor specifice organizate cu reprezentanții studenților și organizațiile studențești din întreaga țară, cât și prin intermediul canalelor oficiale de comunicare ale federației.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...