G4Media.ro

Un pod din Pitești modernizat cu bani europeni necesită reparații de 1,3…

Un pod din Pitești modernizat cu bani europeni necesită reparații de 1,3 milioane lei la doar patru ani de la inaugurare

Modernizarea cu bani europeni a Podului Râul Doamnei din Pitești, un proiect în valoare de circa 3,7 milioane lei derulat de primărie și încheiat în 2014, are nevoie acum, la doar patru ani de la finalizarea lucrărilor, de reparații evaluate la peste 1,26 milioane de lei. Vestea bună este că podul e în garanție. Vestea proastă e că o expertiză plătită de primăria municipiului indică fisuri la grinzile prefabricate și infiltrații multiple, pe lângă faptul că stratul de asfalt nu are o grosime corespunzătoare.

Primăria Pitești arată cu degetul spre constructor, pe care-l amenință că îl acționează în judecată dacă nu repară podul din bugetul propriu. Constructorul invocă proasta întreținere a podului de către autoritățile locale, dar și faptul că nu a fost proiectat pentru a rezista la traficul din zonă.

Contractul de finanțare pentru reabilitarea podului a fost semnat în decembrie 2011, proiectul derulându-se în cadrul Programului Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1 „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere”, domeniul major de intervenţie „Planuri integrate de dezvoltare urbană”, sub-domeniul „Poli de Dezvoltare Urbană”.

Proiectul avea o valoare totală de 3.737.466 lei, din care contribuția proprie a beneficiarului (Primăria Pitești) 101.743 lei. Obiectivul: modernizarea infrastructurii urbane pentru creșterea accesibilității, îmbunătățirea transportului public și asigurarea condițiilor bune de trafic în municipiul Pitești, județul Argeș, respectând principiile dezvoltării sustenabile, iar ca obiectiv specific, reabilitarea și modernizarea infrastructurii urbane pentru eliminarea disparităților de accesibilitate și pentru creșterea gradului de confort al cetățenilor din municipiul Pitești.

La patru ani de la finalizarea lucrării (29 iunie 2014), nici vorbă de condiții bune de trafic sau confort, ci dimpotrivă. E „un dezastru, o bătaie de joc”, a evaluat recent situația viceprimarul municipiului, Sorin Apostolicean. Problemele sunt însă mai vechi decât constatările lansate în spațiul public. Ele au fost relevate încă de anul trecut printr-o expertiză tehnică efectuată de expertul tehnic autorizat Ion Dumitru Diaconu, desemnat prin licitație. O expertiză cerută de Primăria Pitești, încă de când podul a dat semne că „scârțâie”, urmată de un raport elaborat în octombrie 2017. Concluziile raportului sunt însă contestate de constructor, care vine cu propria sa expertiză.

Ce arată expertiza cerută de Primăria Pitești

Expertul tehnic Ion Dumitru Diaconu a constatat, printre altele, fisuri la grinzile prefabricate, infiltrații multiple, degradarea protecției anticoroziune, segregarea betonului și porțiuni cu beton degradat.

„Calea pe rampe este realizată din îmbrăcăminte asfaltică și prezintă ciupituri, faianțări și crăpături. Calea pe pod prezintă gropi, denivelări, ciupituri și crăpături. (…) Unele guri de scurgere sunt înfundate și nu au tuburi prelungitoare până sub intradosul grinzilor. Nu s-au executat dispozitivele antiseismice prevăzute în documentația de execuție. (…) Podul are degradări vizibile, fiind necesare lucrări de reparații și întreținere”, se mai arată în expertiză, în care s-a constatat și lipsa documentației cu privire la rețetele și rapoartele de încercări (teste de laborator) pentru asfaltul ce a fost turnat pe pod.

Aceeași expertiză apreciază drept „satisfăcătoare calitatea lucrărilor de întreținere, întrucât mai puțin de 20% dintre lucrări nu au fost executate”.

La finalul documentului, expertul Diaconu Ion Dumitru spune că sunt necesare: desfacerea stratului de uzură și refacerea lui în conformitate cu normativele în vigoare, indiferent de rezultatele de laborator; înlocuirea dispozitivelor de acoperire a rosturilor de dilatație cu unele noi, ce vor fi de tip etanș; reparația căilor de acces pe rampe; decolmatarea gurilor de scurgere înfundate.

Expertiza cerută de primărie mai indică o grosime a straturilor de asfalt neconformă proiectului.

„Grosimea straturilor turnate nu o respectă pe cea a straturilor din proiect”

Când vine vorba de raportul de expertiză tehnică suplimentar întocmit în octombrie 2017, lucrurile par și mai dramatice la podul de peste râul Doamnei: „Pe pod s-au turnat două straturi de mixtură asfaltică MAS16, față de proiect, unde erau prevăzute două straturi de 3 cm beton asfaltic BASP16 și 4 cm mixtură asfaltică BAPm16. Grosimea straturilor turnate nu respectă pe cea a straturilor din proiect. Grosimile mici ale straturilor rutiere conduc la apariția unor tensiuni suplimentare în structura mixturilor asfaltice, influențând caracteristicile dinamice”.

Potrivit aceluiași raport suplimentar, în grosimea necorespunzătoare a straturilor de asfalt ar sta și explicația pentru celelalte neajunsuri ale lucrării.

„Absorbția de apă determinată pe epruvete cilindrice are o valoare scăzută din cauza nerespectării grosimii straturilor rutiere. Din cauza traficului foarte greu raportat la grosimea straturilor existente, s-au produs compactări suplimentare, acestea reducând volumul de goluri din structura mixturii asfaltice. Reducerea volumului de goluri a dus la reducerea valorii absorbției de apă”, concluzionează, în respectivul raport, expertul Diaconu Ion Dumitru, care arată că, în documentația pusă la dispoziție de către Primăria Pitești, nu s-a găsit nicio dispoziție de șantier/planșă de înlocuire a rosturilor de 5 cm cu rosturi de 2 cm la pod.

Mai mult, în raport se arată că „Starea de degradare a căii de pe pod se datorează traficului foarte greu, coroborat cu nerespectarea grosimii sistemului rutier din normativul AND546/2013. Starea de degradare a rosturilor de dilatație se datorează traficului foarte greu, coroborat cu calitatea materialelor puse în lucrare”.

„Sunt foarte multe nereguli, inclusiv din cauza materialelor folosite. Trebuie să vedem exact ce pagubă e acolo. Noi am făcut podul cu bani europeni, acum trebuie să îl reparăm cu banii noștri și apoi să ne recuperăm banii în instanță. Dacă nu facem acest lucru, riscăm să ne ceară banii înapoi cei de la Uniunea Europeană”, concluziona în toamna acestui an viceprimarul Apostoliceanu.

A urmat o evaluare a cheltuielilor cu reparațiile, stabilite la 1,26 milioane lei, iar în cadrul ședinței ordinare a Consiliului Local Pitești din luna noiembrie 2018 s-a votat executarea lucrărilor de reparații pentru podul de peste Râul Doamnei.

Întrebarea care ridică tensiuni între Primărie și constructor este cine va suporta această cheltuială.

Oficialii Primăriei Pitești sunt de părere că ea trebuie imputată constructorului pe care l-au avertizat printr-o adresă că dacă nu repară de bună voie podul, va fi acționat în instanță.

Ce spune executantul

De cealaltă parte, constructorul este convins că Primăria nu va îndrăzni să-l dea în judecată, tocmai pentru că ar avea partea sa de vină.

„Ei de ce nu mă dau în judecată? Pentru că știu că n-au dreptate. Eu sunt pregătit pentru judecată și le cer și bani dacă fac pe măgarii cu mine. Eu vă spun acum care este realitatea (…) Nu acuz pe nimeni și nu vreau să intru în polemici. Eu nu am făcut altceva decât să respect proiectul. Mi s-a reproșat că n-am pus asfaltul care trebuie. Bineînțeles că n-am pus asfaltul care trebuie, am pus asfalt de o clasă superioară. Exact asfaltul care este pus pe podul de peste râul Argeș (o altă lucrare cu probleme, însă nu la fel de mari – n.red.). Acela a rezistat. Vă întrebați de ce acela a rezistat și acesta nu? Pentru că proiectantul n-a avut toate datele… Aici vin lucruri din urmă, care trebuie luate în discuție. De exemplu, când s-a făcut studiul de fezabilitate pentru refacerea acestui pod – studiu pe care nu l-am făcut eu, l-a făcut Primăria – s-a făcut la nivelul anului 2004 sau 2005. La momentul ăla exista un trafic, un oarecare trafic. Din datele statistice ale poliției, acum traficul este de 30 de ori mai mare decât cel luat în calcul la momentul proiectării podului (la momentul construcției, nu al modernizării – n.red.)”, a declarat pentru PressHub.ro și Jurnalul de Argeș Bobi Marinescu, managerul firmei constructoare Star Trading Impex.

Garanția oferită a fost și unul dintre argumentele cu care asocierea de firme constructoare a câștigat licitația pentru modernizarea podului. La momentul depunerii ofertelor pentru lucrare, autoritatea contractantă, Primăria Pitești, a stabilit un mix de criterii în vederea atribuirii lucrării. Prețul oferit a contat în proporție de 70%, iar 30% din punctajul final a fost alocat pentru durata de garanție a lucrării. Conform caietului de sarcini, „Garanția minimă solicitată pentru lucrările executate este de 60 de luni. Garanția maximă care va fi ofertată este de 120 de luni, iar pentru perioade de garanție ofertate mai mari decât 120 de luni nu se punctează”. Asocierea formată din cele două firme a oferit garanția maximă admisă, adică cea de zece ani (120 de luni).

Citește tot articolul pe Presshub.ro

Articol publicat de Cristina Stancu pe PressHub.ro și Jurnal de Argeș în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

8 comentarii

  1. Deci se fură în continuare din banii europeni!
    În cazul acesta concret, cred că dacă podul nu va fi făcut corect, EU cere banii înapoi!

  2. Pot sa confirm toate cele scrise pentru ca fac naveta pe acest pod de ani de zile. Am vazut in timp real cum s-a desfasurat lucrarea de modernizare. Intr-un mod cu totul neprofesionist. Lopata si roaba erau ‘utilajele’ de baza. Probabil o firma de casa a nomenclaturii locale care controleaza totul aici in Arges. Lucrarea s-a degradat imediat dupa darea in folosinta, nu la 4 ani. Podul peste Arges a fost facut cam in acelasi stil. Administratia locala ‘inghite’ toti banii din buget si nu aloca bani pentru constuirea unui alt pod, asa ca alternativa la aceste poduri nu exista.

  3. Asa se intampla cand expertii ”autorizati” de mafie falsifica proiectul de structura si scadenta podului. Anghel Saligny a garantat podul de la Cernavoda cu pretul vietii, escrocii astia nu raspund nici penal nici disciplinar !

  4. Primaria are la dispozitie destui juristi si experti, care ar trebui sa isi faca datoria intocmind un contract infailibil, fara portite de scapare. Altfel, partile vor pasa vina de la una la alta la nesfarsit, singurul pagubit real fiind in cele din urma contribuabilul.

    Din articol inteleg ca executantul constructiei pretinde ca proiectul nu a tinut cont de traficul actual prin zona, iar proiectantul parca vad cum o sa spuna ca alea erau datele care i-au fost puse la dispozitie, ca nu avea el cum sa stea sa numere masinile care trec podul. Asa ceva nu ar trebui lasat sa se intample.

    Pe de alta parte, de unde pana unde : „Eu nu am făcut altceva decât să respect proiectul. Bineînțeles că n-am pus asfaltul care trebuie, am pus asfalt de o clasă superioară” ?…

  5. Intrebare: Dacă podul se prăbușește, pentru reconstrucție se percepe parandărat tot de 20% sau trebuie crescut la 40%, ca să acopere și cheltuielile de judecată?

  6. Atat au „putut” miticii. Serios acum, atat au putut bunii constructori din Romania.
    Nimic, absolut nimic din ceea ce este facut de catre romani, dupa un proiecte romanesc si cu mana de lucru romaneasca, nu rezista in timp. De ce ? Pentru ca „merge si asa” este deviza tarii.
    Nu este ceva nou. Pe vremea regilor, lafel de prost se lucra. De aceea, absolut tot ceea ce a fost contruit si a rezistat, nu a fost facut de romani.

    In loc sa se fure, mai bine ii chemau pe unguri. Si faceau ungurii absolut totul. Ca in Ungaria. Insa nu. Se tine coada sus, „mandri ca suntem romani”. Si in continuare se merge (si se moare) pe soselele parlite cu 1 singura banda pe sens.
    Ce rusine de tara 🙁

  7. La tv, reportaje cu construcția de autostrăzi și poduri in SUA, garanția 40 de ani ! Până și in Russia, garanția este de 20 de ani . La mine în oraș un pod construit pe vremea Austro-Ungariei, a avut garanția de 100 de ani, bineînțeles la expirarea ei, constructorul a anunțat autoritățile locale. Iar capac, pe banda 1 a porțiunii de autostradă ce trece prin marginea orașului, două gropi imense( ieșire aeroport- sens giratoriu drum național Arad- Nădlac).
    Cu tehnologia și materialele din ziua de astăzi, sa dai o garanție că la o mașină de spălat, e bătaie de joc.

  8. 10% PARTIDUL, 10% POLITICANUL PATRIOT.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.