G4Media.ro

Uitați de 6% din PIB pentru Educație, până când nu rezolvăm problema…

Uitați de 6% din PIB pentru Educație, până când nu rezolvăm problema evaziunii fiscale şi a corupţiei – Iancu Guda, economist

“Nu ne mai rămân bani pentru Educaţie. Uitaţi 6% din PIB, aproape media Uniunii Europene. Dacă noi colectăm până în 30% din PIB venituri publice, n-avem cum să alocăm 6% din PIB pentru Educaţie”. Afirmaţia a fost făcută de unul dintre cei mai apreciaţi analişti, preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România, Iancu Guda, la conferinţa organizată de ARB şi CPBR despre starea sistemului bancar din România.

România are unul dintre cele mai mici grade de colectare a veniturilor la buget, potrivit analistului financiar-bancar. Acesta susţine că în condiţiile acestea, alocarea a 6% din PIB este tehnic, imposibilă. “Nu ne mai rămân bani pentru Educaţie. Uitaţi 6% din PIB, aproape media Uniunii Europene. Dacă noi colectăm până în 30% din PIB venituri publice, n-avem cum să alocăm 6% din PIB pentru Educaţie. Deci, când o să rezolvăm problema evaziunii fiscale şi corupţiei şi apoi a priorităţilor statului, putem visa la 6% din PIB. Momentan, conform Ministerului Finanţelor Publice şi Eurostat, România investeşte cel mai puţin în Educaţie din PIB.”

Iancu Guda este Preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiar Bancari din România, autorul cărţii “De ce eşuează companiile. 10 greşeli şi 10 soluţii”. Este lector asociat la Institutul Bancar Român.

 

FOTO: Iancu Guda/Facebook.com

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

6 comentarii

  1. Evident că nu sunt bani, dar se găsesc în schimb resurse financiare pentru acordarea a 2% din PIB pentru apărare, în condiţiile în care niciunul dintre statele din Occident nu au ajuns la această cifră. Banii au fost investiţi pentru achiziţia de rachete, mult peste potenţialul nostru ca de la „partenerul strategic”, relaţie din care noi nu am câştigat nimic.

    • Foarte bine punctat cu sistemul de aparare , acei 2% din PIB clar vor ajunge la clientela politica sau cine are comisionul mai baban. Ptr educatie nu se gasesc resurse ce ne trebuie tara ne vrea prosti ca altfel ne conduc. Iar evaziunea fiscala nu va fi eradicata niciodata ca de acolo vin veniturile ptr oamenii bogati bani de finantare a campaniilor politice .

    • Au cam sistat si achizițiile pentru armată. Deci banii se îndreaptă spre bugetari ca să-si asigure legitimitate dar grosul merge spre clientela politica. E aceiasi mișcare veche din anii 90. Altceva incompetenți ăștia nu știu.:)

  2. Chiar și dacă, în subsidiar, remarca sa a avut intenții bune, modul în care pune problema, dându-le apă la moară inconștienților din Parlament și de la guvernare, este condamnabil. Asta este inconștiență cu diplomă, să sacrificăm tot Educașia. Omul ăsta pozează în analist independent, dar pare că împărtășește aceleași concepții bolnăvicios-comunistoid-securistice – țării cât mai mulți proști. Dar de ce să uităm, bre, de educație până atingem gradul de colectare și să nu uităm, de exemplu, de pensii speciale, de salarii și indemnizații nesimțite etc.? Ce țară-i aia în care un parlamentar încasează într-o lună mai mult decât salariul unui profesor într-un an?!

  3. Procentul de 6% inseamna ca societatea sa contribuie mai mult pentru educatie si mai putin pentru alte sectoare , ori fondurile, inclusiv pentru plata salariilor in sistemului bugetar supradimensionat, sunt obtinute prin plata taxelor si impozitelor de cei care lucreaza in sectorul privat, insa sectorul productiv presupune costuri de productie insemnate si ar ajunge sa nu mai poata sa isi plateasca angajatii, profitul fiind limitat de concurenta . Educatia depinde mai mult de eforturile parintilor de a-i ajuta pe copii si de influentele date de societate ( comportamentul este copiat din societate:familie , strada, colegi, prieteni, dupa modele reale sau fictive din filme sau literatura, televiziuni si „vedete” din lumea artistica si sport, politicieni etc. Fondurile mai mari nu rezolva problema educatiei( scoala ofera elevilor cunostinte despre stiinte , literatura si arte), nici a comportamentului(influentat de societate), exemplu fiind o multime de politicienii care, desi au salarii uriase si isi pot permite orice, stau foarte slab in ce priveste cultura si chiar exprimarea corecta in limba proprie . Rezolvarea nu este posibila decat atunci cand in societate valorile vor fi repuse in locul lor firesc. Tarile bogate si educate nu isi permit luxul sa tina in functii importante incompetenti sau corupti.

  4. acest analist mananca rahat! nu finantarea este principala problema a domeniilor gestionate de statul roman, ci insasi statul roman!
    indiferent cati bani se vor strange la buget, nu se va aloca efectiv 6% din pib pentru invatamant, si, chiar daca s-ar aloca, oricat se va cheltui, nu va fi suficient pentru ca invatamantul romanesc sa fie performant. bugetul sanatatii este, in cifre absolute, de 4-5 ori mai mare decat acum 15-20 de ani, s-a imbunatatit radical calitatea actului medical?