G4Media.ro

Ucraina declară război transportului maritim rusesc: „Tot ce mișcă rușii încoace și…

sursa foto: Iranian Army office / AFP – ilustrație generică

Ucraina declară război transportului maritim rusesc: „Tot ce mișcă rușii încoace și încolo pe Marea Neagră sunt țintele noastre militare legitime” / Nu vor mai exista „ape sigure sau porturi pașnice pentru voi”

Porturile și navele rusești din Marea Neagră – inclusiv petrolierele care transportă milioane de barili de petrol către Europa – ar putea fi atacate în mod justificat de armata ucraineană ca parte a eforturilor de a slăbi mașina de război a Moscovei, a avertizat luni un oficial de rang înalt de la Kiev, în urma a două atacuri recente asupra navelor rusești, relatează Politico.

„Tot ce mișcă rușii încoace și încolo pe Marea Neagră sunt țintele noastre militare legitime”, a declarat pentru Politico Oleg Ustenko, consilier economic al președintelui ucrainean Volodimir Zelenski, afirmând că această acțiune este o ripostă la retragerea Rusiei din acordul privind cerealele din Marea Neagră, negociat de ONU, și la declanșarea unei serii de atacuri cu rachete asupra depozitelor agricole și a porturilor.

„Această poveste a început cu Rusia blocând coridorul de cereale, amenințând că ne va ataca navele, distrugându-ne porturile”, a spus Ustenko. „Infrastructura noastră maritimă este atacată în mod constant”.

În weekend, Ucraina a declarat apele din jurul porturilor rusești din Marea Neagră drept „zonă cu risc de război” începând cu 23 august „până la noi ordine”. Zona include porturi rusești importante precum Novorossiysk, Anapa, Gelendzhik, Tuapse, Sochi și Taman.

Acest lucru face ca tarifele de asigurare pentru nave să crească vertiginos și ar putea pune în pericol una dintre principalele rute de export ale Rusiei pentru petrol și produse petroliere – esențiale pentru a asigura Kremlinului destui bani pentru a continua războiul împotriva Ucrainei.

„După acest weekend, Marea Neagră pare a fi un loc mai periculos pentru transportul maritim internațional, și era deja foarte periculos”, a declarat Byron McKinney, director la S&P Global Market Intelligence. „Multe nave pur și simplu nu merg în zonă. Asigurările sunt aproape inexistente. Acolo unde există tarife de asigurare, acestea sunt foarte ridicate și acest lucru nu va face decât să crească.”

Sâmbătă, agenția maritimă federală a Rusiei, Rosmorrechflot, a raportat că un petrolier rusesc, Sig, a fost lovit într-un atac aparent al forțelor ucrainene în timp ce naviga în apropierea peninsulei ucrainene Crimeea ocupate de Ucraina.

„Petrolierul a primit o lovitură în sala motoarelor, aproape de linia de plutire pe partea de tribord, probabil ca urmare a unui atac al unei drone maritime”, au declarat oficialii.

Ministerul ucrainean al Apărării a declarat că atâta timp cât rușii „terorizează orașele ucrainene pașnice și distrug cereale condamnând sute de milioane de oameni la foamete”, nu vor mai exista „ape sigure sau porturi pașnice pentru voi în Marea Neagră și Marea Azov”.

Criza petrolului

Luna trecută, Rusia a expediat aproape 59 de milioane de barili de țiței, o treime din totalul exporturilor sale, din portul strategic Novorossiisk din Marea Neagră, potrivit firmei de informații Kpler. Dintre acestea, 32 de milioane de barili au mers către țările UE. De asemenea, portul gestionează și alți combustibili precum motorină, motorină și nafta, pe lângă cereale destinate pieței globale.

Novorossiisk este, de asemenea, locul în care se termină conducta de petrol a Consorțiului de conducte caspice, care aduce până la 1,3 milioane de barili pe zi de petrol din Kazahstan – de unde este expediat pe piețele mondiale.

Novorossiisk găzduiește, de asemenea, o bază navală importantă a Flotei Mării Negre. Săptămâna trecută, o dronă maritimă ucraineană a lovit și avariat o navă militară rusă de debarcare, Olenegorsky Gornyak.

Apropierea armatei Moscovei de porturile comerciale ar putea crește riscul pentru navele civile, a avertizat Alexis Ellender, analist de mărfuri la Kpler.

„Cei care operează pe piețele de transport maritim spun că, în mod evident, nu se așteaptă ca Ucraina să atace transportul maritim comercial, dar există riscul ca instalațiile sau navele să fie prinse în focul încrucișat, iar prin porturile rusești din Marea Neagră circulă mult comerț”, a spus el. „Există o mulțime de nave grecești care lucrează cu acești traderi și, deși unii armatori sunt reticenți în a transporta mărfuri rusești, există un întreg mix internațional acolo.”

Prognoza privind transportul maritim

Riscul din ce în ce mai mare pe care conflictul îl reprezintă pentru căile navigabile internaționale aglomerate va însemna decizii dificile pentru industria navală și pentru comercianții tentați să continue să cumpere petrol rusesc ieftin în condițiile unui plafon de preț de 60 de dolari pe baril stabilit anul trecut de G7.

„Cu toate acestea, încă mai aveți petroliere grecești și turcești care operează în jurul acelei zone, lucrând cu petrol rusesc în cadrul restricțiilor de plafonare a prețului, și au existat destul de multe nave cu capital străin în apropierea și în vecinătatea atacului cu drone din Novorossiysk”, a declarat McKinney. „Cea mai interesantă întrebare care va ieși din asta este dacă vor fi descurajați în viitor dacă activele lor de milioane de dolari sunt acum în pericol din cauza unei rachete rătăcite sau orice altceva”.

Camera Internațională a Transporturilor Maritime, care reprezintă armatorii și operatorii de nave, a refuzat să comenteze dacă ultimele lovituri din Marea Neagră îi vor descuraja pe membrii săi să facă afaceri acolo.

Dar, pentru Ustenko, companiile occidentale ar trebui să realizeze deja că nu mai pot exista afaceri ca de obicei cu Rusia.

„Din punct de vedere legal și moral, este complet nejustificat ca aceste nave să continue să livreze petrol rusesc”, a spus el. „Acum, acest lucru este susținut și din punct de vedere economic, deoarece riscul este extrem de ridicat. În aceste condiții, prețurile asigurărilor vor sări semnificativ, făcând aceste livrări nerentabile. Vasul și echipajul vor fi supuși unui risc uriaș”.

„Marile companii care vând asigurări, care fac finanțări, sunt pregătite să continue acest tip de muncă atunci când văd aceste imagini care vin din Marea Neagră?” a întrebat Ustenko. „Acesta este momentul potrivit pentru ca și cei care încă încearcă să închidă ochii și să pretindă că nu s-a întâmplat nimic cu adevărat să realizeze – nici vorbă”.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...