G4Media.ro

Top 10 mituri despre mașinile electrice

Sursa: Unsplash.com

Top 10 mituri despre mașinile electrice

Popularitatea automobilelor electrice este într-o continuă creștere, devenind adesea subiectul unor idei preconcepute/mituri. Ca orice inovație, mașina electrică presupune anumite compromisuri și riscuri dar urmărind tendința mondială spre un viitor mai curat, aceste vehicule par a fi răspunsul.
În acest material vom dezbate 10 dintre cele mai răspândite mituri despre autovehiculele electrice, analizând obiectiv motivele care au condus la crearea lor și credibilitatea acestora.

Mitul nr. 1: Mașinile electrice poluează la fel de mult ca cele termice

Amprenta de carbon a unei mașini electrice este semnificativ mai mică decât cea a unei mașini ce utilizează un motor termic. Autovehiculele electrice nu utilizează combustibili pentru a fi puse în mișcare, iar metodele de obținere ale energiei electrice sunt adesea ecologice – hidroenergie, centrale eoliene, panouri fotovoltaice.

Poluarea prin denaturarea calității aerului și cea reprezentată de obținerea combustibililor fosili este drastic redusă prin intermediul mașinilor electrice. Puterea nu este obținută prin combustie și implicit, nu există un sistem de evacuare al gazelor – elemente ce contribuie esențial la diminuarea efectelor poluante.

Mitul nr. 2: Mașinile electrice sunt lente

Autovehiculele electrice există de mai bine de 100 de ani însă în acea vreme erau doar niște experimente inginerești ce presupuneau compromisuri mai semnificative decât în prezent. La începutul secolului XX, mașinile electrice atingeau viteze de până la 50 km/h și aveau autonomii de 80-120 km.

În prezent, majoritatea automobilelor electrice ating viteze de peste 130 km/h și beneficiază de autonomii de minim 150 km, fiind mai mult decât suficiente pentru a circula pe orice categorie de drum.

Mai mult decât atât, cuplul unui motor electric este livrat instant, fenomene precum turbo lag-ul fiind de domeniul trecutului. O mașină electrică concurează de la egal la egal cu un motor termic supraalimentat cu specificații similare, fiind adesea mai rapidă și oferind un răspuns mai bun al accelerației.

Mitul nr. 3: E imposibil să cumperi o mașină electrică SH în stare bună

Similar mașinilor cu motoare termice, există o serie de verificări ce trebuie efectuate și în cazul mașinilor electrice. Chiar dacă piesele în mișcare și consumabilele sunt mai puține, este posibil ca un autoturism electric să necesite unele reparații. De asemenea, aceste vehicule nu sunt scutite de eventualitatea falsificării kilometrajului sau ascunderea unor daune.

Totuși, un cumpărător bine informat se va folosi de toate mijloacele disponibile pentru a se asigura că face alegerea corectă. Un început bun este verificarea seriei de șasiu într-un decodor VIN (Vehicle Identification Number) precum cel oferit de către carVertical.

Prin intermediul acestui instrument se pot afla detalii importante, precum kilometrajul înregistrat în bazele de date, statutul legal al vehiculului, specificații tehnice, fotografii și alte informații relevante. Verificând seria de șasiu se poate descoperi și dacă mașina a fost implicată în accidente sau dacă a fost utilizată drept taxi/rent-a-car sau alte servicii de acest gen.

Autovehiculele second-hand sunt bunuri predispuse uzurii iar o verificare amănunțită poate scuti cheltuieli semnificative sau alte dificultăți specifice achiziționării unei mașini cu probleme.

Mitul nr. 4: Întreținerea este mai scumpă pentru automobilele electrice

Reviziile periodice ale unei mașini cu motor termic variază ca preț și dificultate. Astfel există automobile din clase similare dar cu diferențe semnificative de tarif pentru intervențiile uzuale, precum schimbul kit-ului de distribuție, ambreiaj sau ulei și filtre.

În cazul mașinilor electrice, lucrurile sunt mai simple datorită numărului mai mic de piese în mișcare, rezultând o economie semnificativă pe termen lung. Astfel, nu va mai fi necesar să fie schimbate periodic consumabilele, singurele revizii importante fiind reprezentate de sistemele de frânare, direcție, suspensie și climatizare.

Mitul nr. 5: Starea tehnică a bateriei poate fi falsificată

Acumulatorul unui vehicul electric este cel mai important element constructiv și cel mai costisitor de înlocuit complet. Verificarea ”sănătății” bateriei poate fi efectuată la bord, fiind afișată procentual sau prin intermediul unei diagnoze auto.

Un alt mijloc de a afla starea bateriei este certificatul oferit de către reprezentanță în urma verificării autorizate. În funcție de vechime și numărul de cicluri încărcare-descărcare, acumulatorii tind să-și piardă proprietățile, menținând mai puțin curent și, implicit, oferind o autonomie redusă.

Este incert dacă procentul de ”sănătate” al acumulatorilor poate fi falsificat însă dacă există dubii cu privire la acest fapt, cea mai simplă metodă de a verifica buna funcționare este o probă de drum. Raportând kilometri parcurși la procentul de baterie rămas, obțineți autonomia aproximativă a vehiculului. Dacă aceasta este considerabil mai redusă față de cea promisă de producător și totuși acumulatorul pare a fi în stare bună pe diagnoză, este posibil să fie vorba despre o falsificare a statutului acestuia.

Mitul nr. 6: Mașinile electrice nu sunt fiabile

Spre deosebire de motoarele ce utilizează combustibili fosili, motoarele electrice sunt mai simple iar piesele predispuse uzurii sunt mai puține. În prezent, motoarele termice sunt din ce în ce mai complexe pentru a se putea încadra în normele de poluare, lucru ce reduce semnificativ fiabilitatea acestora.

În contrast, mașinile electrice utilizează aceleași principii de bază, diferențele de specificații fiind reprezentate de putere și autonomie. Neavând nevoie de sisteme complexe de injecție și aprindere, motoarele electrice vor porni cu ușurință indiferent de condițiile meteo, procentul de încărcare sau alți factori relevanți pentru un motor termic.

Defecțiunile care pot apărea la un automobil electric sunt comune cu orice altă mașină. Spre exemplu, suspensia va avea nevoie de intervenții de-a lungul timpului (implicit din cauză greutății mai mari), sistemul de frânare va trebui verificat și remediat după caz.

Direcția și climatizarea vor fi, de asemenea, pe lista de intervenții periodice, în funcție de simptomele mașinii. Totuși, deținând un automobil electric, nu va mai trebui să cheltuiți pe mentenanța motorului și transmisiei, lucru ce va ajuta la economisirea unor sume importante pe termen mediu și lung.

Mitul nr. 7: Siguranța este o problemă

Marea majoritate a automobilelor electrice din prezent sunt echipate cu sisteme avansate de siguranță activă și pasivă. Aceste vehicule sunt, de asemenea, supuse testelor euroNCAP, obținând calificative similare cu celelalte vehicule de aceeași clasă.

Dinamica rutieră este previzibilă, centrul de greutate al mașinii fiind mai jos datorită amplasării acumulatorului. Datorită acestui fapt, mașina electrică este mai stabilă și oferă o senzație de siguranță la volan.

Mitul nr. 8: Mașinile electrice nu au destulă autonomie

În prezent, infrastructura stațiilor de încărcare din România permite străbaterea țării din orice punct spre orice punct. Totuși, pentru a întreprinde o astfel de călătorie va fi nevoie să încărcați de mai multe ori, lucru ce va adăuga mai mult timp irosit pe drum.

O bună parte dintre autovehiculele electrice din prezent promite o autonomie de peste 200km dintr-o încărcare, un număr satisfăcător pentru persoanele care circulă preponderent urban. Extraurban, lucrurile se complică într-o anumită măsură dar nu este imposibil să circulați distanțe lungi cu mașina electrică. Diferența va fi în frecvența încărcărilor și planificarea traseului în funcție de stațiile de încărcare disponibile.

Mitul nr. 9: Încărcarea bateriei durează foarte mult

Durata de încărcare a unui acumulator de la 0% la 80% poate fi efectuată în cazul multor modele în regim fast-charge. Astfel, în aproximativ 30-80 de minute, se poate obține o cantitate de curent suficientă pentru parcurgerea unui număr satisfăcător de kilometri.

Totuși, dacă modelul nu are în echipare încărcarea rapidă, timpul necesar alimentării la o priză obișnuită poate depăși cu ușurință 8-12 ore.

Mitul nr. 10: Înlocuirea bateriei costă peste 10.000 de euro

Această procedură pare să fie cel mai înfricoșător aspect în achiziționarea unei mașini electrice noi sau la mâna a doua.În general, acumulatorii mașinilor electrice noi beneficiază de garanție pe o perioadă de 8-10 ani, cu posibilitatea înlocuirii gratuite.

Pe de altă parte, piața second-hand conține exemplare de mașini electrice fără baterie (în cazul mașinilor cu baterii în leasing) sau ieșite din garanție. Deși sunt listate la prețuri atractive, aceste oferte ar trebui evitate dacă clientul nu își dorește complicații inutile.

În situația în care acumulatorul nu mai este în garanție și prezintă defecte doar pe unele celule, acestea pot fi înlocuite pe rând la prețuri accesibile. Totuși, dacă întregul acumulator este într-o stare de uzură pronunțată, singura soluție este reparația capitală.

Aceste inconveniente ale achiziției second-hand pot fi evitate dacă mașina aleasă are garanție valabilă (și transmisibilă) pe acumulator și astfel orice problemă ar apărea va putea fi remediată gratuit.

În concluzie, o bună parte dintre miturile vehiculate despre mașinile electrice sunt mai mult sau mai puțin nefondate. Chiar dacă nu sunt o tehnologie ideală, acestea sunt într-o continuă perfecționare. Cel mai probabil, în anii ce urmează, dezavantajele din prezent ale mașinilor electrice vor fi remediate iar aceste vehicule vor contribui la un viitor mai curat.

Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

32 comentarii

  1. Mitul 11: cat se polueaza pt fabricarea si incarcarea beteriikor?
    Mitul 12: ce facem cu miliardele de „bacterii” dupa 10 ani? Nu poluam?
    Mituln13: cat poluam sa modificam infrastructura ca sa aiba toti stecker in garaj?
    Mitul 14: face fatza renelul?
    Mitul 15: cum te descurci cu cotetzele alea in cazuri extreme de calamitatzi?

    • 11. tesla deja se implica in minerit si vin cu tehnologie noua fara poluare.
      12. tesla recicleaza 97% dintr-o baterie.
      13. nu trebuie sa aiba tot gusterul priza in garaj. deja incarci cu 250kw/h, nu am nevoie sa stau 2h la priza.
      14. nu trebuie sa faca fatza enelul, e mai ieftin sa transporti curent decat sa transporti benzina.
      15. tesla trece prin apa pana la stergatoare. cotetzul tau ICE caleaza motorul.

      deja citesc o stire ca in uk vor ca masinile electrice sa poata circula mai repede cu 70mile/h fata de un 50mile/h pentru ca nu polueaza ca un ICE.

    • Ha ha , iei bani si de la tesla? La calamitate iti cade si reteaua electrica desteptule, asa ca sa te tzii de stergatoare!

    • Tesla sa iti iei tu. Fuge repede si atat. Suspensie proasta antifonare proasta scumpa si cu un super pilot adaptiv care insa daca da gres mori cu zile. Lasa-ma cu tesla. La ei toata investitia e in baterie. Iar volanul ala de zici ca e de la rebuturi sa il folosesti tu.

      Unde incarci tu cu 250kw/h in romania??? Ai baut gaz? Si va plangeati toti la mobile ca fast chargeul ucide bateria. Bateria de mobil e ieftina. Aia de electrica e scumpa. Acolo nu omoara bateria fast chargeul?

    • Plus ca tesla e urata cu spume, nu mai vorbim de truck ul ala care nu l mai scot pe piatza de naspa ce e. Compara bay 010 un bord de masina serioasa cu tableta aia intoarsa de la tesla! O fi musk mare scula, dar coteztul ala nu poate fi numit masina!

    • @ :=)

      Tesla e urâtă cu spume, ‘ai?
      Bă sărăkie, acri-s strugurii în bojdeuca ta!
      :)))))

    • Du te bay @tartore cu rahatul ala. Se vede ca nu te ai urcat vreodata in mizeria aia. Ma doare la patina de exterior, ca soferul sta in ea. Ti a pus musk o tableta rasturnata, si ti a vandut cotetzul ala ca masina!

    • @andrei
      246B Calea Floreasca
      014476 București
      Romanica

      Încărcare
      6 Superchargers, available 24/7, up to 250kW

    • Asta cu nume de pacalici, tu iei bani de la dacia sau ford? Ca vad ca ai o logica de troglodit ramas in secolul XX!

    • Cauciucurile sunt calcaiul lui Ahile.

      Cercetati !

    • Alte.mituri pentru noi:
      Cat polueaza de fapt întreținerea infrastructurii de foraj și transport a hidrocarburilor?
      Oare producerea unei baterii și folosirea ei ani și ani poluează oriunde similar cu ARDEREA unor.zeci de tone de hidrocarburi?

  2. “Mitul” nr. 8 nu e mit, e realitatea.
    “Mitul” nr.1 e confirmat chiar de catre producatorii de automobile electrice. Polestar spre exemplu:
    The break-even point shows how far you have to drive in a Polestar 2 before its carbon footprint becomes smaller than that of a conventional car.

    Global power mix: 112,000 km (69,594 miles)
    European power mix: 78,000 km (48,467 miles)
    Wind power: 50,000 km (31,068 miles)

    Raportul complet poate fi gasit aici: https://www.polestar.com/us/sustainability/transparency/

    • 👍
      Interesant !

    • Deci daca te raportezi la European power mix ( 78,000 km ) si te lasa bateria la 80 000 Km ai avut aproximativ aceeasi amprenta de carbon ca cel care a condus o masina cu motor termic. Castigul pentru mediu in termeni de CO2: aproape nul, doar cateva mii de tone de pamant rascolit in plus.
      Durata de viata (efectiva) a bateriei face diferenta intre o masina care salveaza CO2 si una care adauga CO2 in atmosfera.
      Dupa socoteala mea, bazata pe date de pe internet, chiar daca te tine bateria ~200 000Km, cu mixul energetic din Ro iesi cu o amprenta de carbon mai mica decat masina clasica dar mai mare decat masina hibrida.

  3. Se practica cenzura la G4 sucks. Sa nu deranjam sefii din Germania.

  4. Pricepuții în antivaccinare iaca că sunt iecsperți și în auto! Brava măi multilateralilor!
    :)))))

  5. La 1, e cam neserios să nu spui nimic despre principalul poluator în cazul electricelor, care este producția acumulatorilor.

    • @gogo: nu e neserioziate. Se cheama propaganda.

      Pentru ceilalti, ia cautati cu Google Images „wind turbine blades buried”,/strong> sa vedeti cum ingroapa deseurile sub pres producatorii de energie eoliana …

    • Bati campii! Rau! Pt ca habar n-ai cum se fabrica sau recicleaza acumulatorii, dar ai auzit de la alte hahalere ca e mega poluare! Va luati toti ca oile dupa unii, dar nu va place sa studiati.
      Cine e ba tembel sa ingroape o elice de eoliana cind materialele din ea sunt reciclabile 100%?

    • @tanoro, taticule, revino la subiect si da un link credibil despre cum se recicleaza palele turbinelor, nu ne lasa in suspans …

      Sau ar trebui sa te credem pe cuvant?!

      PS: daca vrei sa fi relativ credibil, renunta la procentul ala de 100%, ca te faci de ras chiar daca e vorba de PET-uri … :))

  6. BMW530e plug-in hybrid, motor termic 2.0i benzina, putere combinata 252CP, 0…100 in 5.7s. Autonomie in ciclu full electric 45km (baterie 12kW), viteza de deplasare 100km/h sau 54 la 80km/h. Incarcare rezervor la 3 saptamani pana la o luna fata de saptamnal la varianta full termic si 57km de naveta zilnica. Trageti voi concluziile la o masina full electric.

  7. Colegul meu de munca și-a cumpărat un Chevrolet volt, la mâna a doua, i s-a dus bateria, îl costa $11.000. Și nici nu a terminat plățile la banca pentru mașina

  8. carVertical sunt mai tepari decat samsarii de masini. Cine a folosit serviciul lor stie cum iti iau banii degeaba.
    Caz concret, intru pe site si bag VIN-ul masini. Imediat imi apare mesaj ca au fost gasite 2 incidente legate de respectiva msaina si ca trebuie sa platesc 120 lei (parca) ca sa aflu detalii. DUpa ce am platit am primit raportul si incidentele erau de fapt anunturile de vanzare ale autoturismului din tara de export. Fix acelasi rezultat il obtineam cu Google pentru VIN-ul respectiv.
    In concluzie, un serviciu care apeleaza la asemenea practici nu se poate numi decat TEAPA.

    • Rapoartele astea carVertical care includ istoricul mașinii practic îți pun la dispoziție date colectate din diverse registre oficiale si internaționale. Agregatoarele astea de date istorice verifică fiecare sursă de informații ca să întocmească un raport complet al mașinii tale. Scopul este să economisești timp. Dacă te gândești cât timp și bani salvezi față de varianta în care ai căuta singur toate informațiile astea, nu e un servicu deloc scump. Asta ca să nu mai spun că rapoartele carVertical sunt printre cele mai ieftine de pe piața de profil. Verifică și vezi.

    • @ Cristian,

      carVertical nu a a accesat nicio baza de date pentru masina respectiva. Era un Opel Insignia, cu istoric complet. Am platit banii degeaba ca sa aflu fix nimic. Pana la urma am fost la reprezentanta si am obtinut toate informatiile, corecte si la zi.

      Exact pe principiul comoditatii am mers si eu insa au fost doar bani aruncati in vant pentru nimic.

      Ca si sfat, doar la reprezentata veti avea garantia ca datele sunt reale. Reper carVertical=teapa

    • Ai obținut informații diferite la reprezentanță? în cazul ăsta poate furnizorii de date n-au avut acces la informații de la sursă, dar carVertical nu are cum să creeze sau să inventeze date de vreme ce folosețte tehnologie blockchain. Eu l-am folosit de 6-7 ori până acum și n-am regretat niciodată.

    • @Cristian,
      Da, am obtinut informatii diferite de la reprezentanta, care coincideau cu cele din cartea de service. Carvertical nu a gasit nici macar o intrare in service pentru vehiculul respectiv.
      In plus, practic au luat banii cu japca pretinzand 2 asa-zise incidente. Momeala pentru fraieri sa plateasca taxa si eu am muscat-o.
      Eu nu contest ca uneori ar putea furniza ceva date, dar pentru mine este clar ca sunt doar bani aruncati in vant.
      Nu am avut timpul necesar sa ma cert cu ei pentru ca mi-au luat banii fara sa fie in stare sa gaseasca vreo informatie despre respectivul vehicul.
      Am primit un raport de cateva pagini in care practic era decodat VIN-ul masinii si erau afisate cele 2 anunturi de vanzare anterioare.
      Cine vrea sa dea banii asa informativ este ok, insa eu nu m-as baza pe ei ca sa cumpar o masina.
      In plus, la revanzare culmea clientul a folosti carvertical si a trebuit sa duc munca de lamurire cu el ca masina este in regula si de fapt eroarea este de partea celor de la carvertical. Pana la urma am platit eu taxa la reprezentata ca sa stea omul cu inima impacata.

  9. Băi gazetare. E clar ca esti platit sa ne induci in eroare cu rahaturile tale electrice. Si daca autonomia redusa e un mit vreau sa te intreb: pot eu sa vin din Franta in Romania cu un rahat electric ? Daca incarc 8-10 ore la fiecare 400-500 de km ajung intr-o saptamina. Nu-i asa ?

    • Pentru vacante si drumuri prin tara iti cumperi o a doua masina, hibrida sau clasica.
      Electrica o cumperi doar ca sa bagi bani in conturile germanilor si francezilor si sa te mandresti cu eticheta „eco”.
      PS: o masina hibrida are emisii CO2 comparabile sau mai mici decat o electrica alimentata la noi in tara. Bateria de hibrida este reciclabila in proportie mai mare decat cea de pe BEV.
      Hibridele nu au beneficiat niciodata de reclama si subventionare asa cum se face acum pentru electrice. Cei care conduc UE fac bani din vanzarea de masini electrice facandu-le obligatorii prin aceste directive mascate de intentii bune, la fel cum fac bani din implementarea directivei 944/2019.

  10. Ca sa nu mai vb de securitatea unei connected car: te trezesti ca orice hacker iti franeaza masina in depasire sau iti schimba softul de pe ea, si ti face „upgrade/donwgrade” de soft.

  11. Ai perfecta dreptate,tepari la maxim.

  12. Un întreg joc al banilor, al celor care fac lobby. Dacă ascultați băieții din zona mașinilor electrice este corect, emisii zero, garanție la baterii mii de mile/km in cazul Tesla. Problema în tot lanțul de producție este de unde vin așa numitele metale rare. Dacă vor să nu mai moară în mine copiii, femei sau bărbați în Bolivia sau in țări din Africa, mașina electrică va costa dublu.
    Pe de altă parte, pt limuzine este total împotriva vieții fiecăruia dintre noi sa mai produci mașini de serie cu motor diesel de 3-4 litri, am citit toți Diesel gate cum umblau la software.
    Părerea mea este tehnologia pe electric este la inceput și se va dezvolta imens dar in10 ani. Motoarele pe combustibil fosil mai au cel puțin 20 ani de viață de exemplu aeronave, locomotive, transport de marfa rutier în țări precum Australia, Rusia, Americile de Nord și Sud.