G4Media.ro

STUDIU Pandemia grăbeşte transformarea centrelor oraşelor în zone prietenoase cu pietonii şi…

sursa foto: Pexels

STUDIU Pandemia grăbeşte transformarea centrelor oraşelor în zone prietenoase cu pietonii şi bicicliştii

Blocajul produs de pandemia de COVID-19 pare să fi accelerat schimbările care erau, deja, analizate anterior de autorităţile locale, cum ar fi transformarea centrelor oraşelor în zone mai prietenoase cu pietonii şi bicicliştii, potrivit studiului Deloitte 2020 City Mobility Index.

„Oraşele care au recuperat din spaţiul alocat maşinilor pentru a permite distanţarea fizică pentru plimbări şi ciclism intenţionează să menţină aceste schimbări şi după pandemie, arată studiul, care măsoară performanţa mobilităţii din 21 de oraşe din întreaga lume, printre care şapte oraşe europene – Amsterdam, Barcelona, Dublin, Lisabona, Londra, Manchester, Roma şi Stockholm. Potrivit studiului, automobilele private, considerate în trecut un simbol al mediului urban, sunt supuse tot mai multor restricţii, având în vedere că dezavantajele unui oraş centrat pe transportul privat devin din ce în ce mai acute – congestie, calitate slabă a aerului, accidente de circulaţie”, se arată într-un comunicat al companiei de consultanţă remis joi Agerpres.

Potrivit sursei citate, Barcelona care, în urmă cu câţiva ani, a interzis traficul în anumite zone, Stockholm, Londra şi New York, care au impus taxe consistente pentru accesul în centrul oraşului cu maşina personală, dar şi Berlinul, care a interzis intrarea maşinilor diesel în anumite zone ale oraşului, sunt doar câteva exemple în acest sens.

Marile oraşe din România se confruntă, de asemenea, cu un trafic rutier tot mai aglomerat şi, implicit, tot mai poluant. Cu toate acestea, infrastructura pentru deplasarea activă, de genul pistelor de biciclete sau arterelor pietonale, este încă precară. Spre exemplu, în Capitală, autorităţile au anunţat derularea unui proiect care cuprinde patru trasee de piste de biciclete, în total 48 de kilometri, care să lege pista deja existentă pe Calea Victoriei de cele mai importante patru puncte din Bucureşti. Implementarea decurge, însă, lent, iar în multe cazuri pistele trasate sunt greu de utilizat de către biciclişti”, susţine Ciprian Gavriliu, partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

Din cele 21 de oraşe analizate în studiu, şase sunt considerate performante în privinţa iniţiativelor privind protecţia mediului (printre care se numără infrastructura de biciclete şi măsurile de limitare a emisiilor poluante), iar cinci din acestea sunt din Europa, respectiv Amsterdam, Barcelona, Dublin, Lisabona şi Stockholm. La polul opus, cu cele mai puţine măsuri luate în acest sens, se află Melbourne, Sydney şi Riyadh.

Tot un oraş european conduce clasamentul în ceea ce priveşte inovaţia în domeniul mobilităţii, prin măsuri precum asigurarea accesului la tehnologie 5G, utilizarea plăţilor digitale, susţinere pentru autovehiculele autonome. La acest capitol, Londra este singurul oraş considerat lider global. Dintre celelalte oraşe europene analizate de studiu, Amsterdam şi Stockholm sunt considerate performante în domeniu, în timp ce Roma este cel mai slab clasat la capitolul inovaţie.

Pe de altă parte, pandemia a impus o nouă definiţie a siguranţei, care acum include şi igiena, mai arată studiul. În trecut, siguranţa în trafic presupunea doar evitarea accidentelor şi prevenirea infracţiunilor în mijloacele de transport în comun. Însă, pe măsură ce numărul călătorilor va creşte după pandemie, o călătorie va fi considerată sigură dacă vor fi respectate şi condiţiile sanitare. Pentru operatorii de transport, acest aspect va presupune implementarea anumitor măsuri, de la sisteme de verificare a temperaturii şi o reconfigurare a vehiculelor, la înmulţirea curselor pentru a reduce aglomeraţia, consideră consultanţii.

„Riscul revenirii la normalitate fără adoptarea unor astfel de măsuri este clar, având în vedere că populaţia rămâne reticentă faţă de utilizarea transportului în comun din cauza pericolului de îmbolnăvire”, subliniază materialul realizat de Deloitte.

Studiul Deloitte City Mobility Index, efectuat anual începând din 2018, îşi propune să măsoare performanţa mobilităţii urbane pe baza a trei indicatori, respectiv performanţă, viziune şi accesibilitate.

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă, servicii juridice, consultanţă financiară şi managementul riscului, servicii de consultanţă fiscală şi alte servicii adiacente către clienţi din sectorul public şi privat provenind din industrii variate.

sursa foto: Pexels

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

11 comentarii

  1. poate in alte tari, in romania nici gand.

  2. Discutiile astea tot apar dar degeaba. Firea si alti primari doar au tras dungi prin parcuri (ca sa produca accidente) sau au taiat din strazi si cica au facut traseu de bicicleta/trotineta.
    Hai sa facem niste parcari bloc/subteran, sa civilizam transportul in comun, chestii simple
    Ca oricum la cat de cald e vara si cat de frig e iarna, raman foarte putine luni cand poti sa folosesti bicicleta/trotineta ca sa mergi la serviciu.
    Sau sa facem strazi incalzite, ca in tarile nordice, unde e asfalt uscat langa nameti de zapada si atunci poate va merge lumea cu bicicleta de Craciun.

  3. Pandemia tocmai ce a arătat importanta automobilului PROPRIETATE PERSONALA. Cu transportul în comun, urban și interurban, sever restricționat deplasarea cu autoturismul e adesea singura opțiune.
    Avem un exemplu recent în bucuresti: magistrala 5 de metrou, inaugurata cu surle și trâmbițe după ani de amânări și la nici doi luni de la inaugurare hopa! restricții de acces în stație!
    OK, rămân la dispoziție variantele de hipsteri și alți spălați la creier digitali: trotinetele (uber nu se pune ca e tot automobil). Sa vedem cum e pe ploaie și le zăpadă cu trotinetele.
    Ce a arătat pandemia e ca multe orașe sunt prea mari. Vezi cazul new-York, acum pustiu. Sau prea înghesuite vezi Madrid. Da, poți închide total fără excepții (adică și pentru biciclete, trotinete, politie etc) circulația în centrele istorice.
    Restul cu „digitalizarea”, protecția mediului etc. e vorbărie. Vrem sau nu urbanizarea înseamnă poluare

    • In Amsterdam e plin de biciclete, desi e frig si ploua. De ce oare? Cat de spre zapada, cand a nins ultima oara in Bucuresti de exemplu?

    • @Varlaam Iarna trecuta.

    • @alazor Iarna trecuta nici nu a fost zapada in Bucuresti. Cate zile pe an e zapada mai mult de 20 cm de nu se poate merge cu bicicleta (cu cauciucuri de iarna)? Pe ploaie se merge bine-merci cu pelerina de ploaie. Nu spun ca toti ar trebui sa faca asta, dar obsesia pentru masina personala ce reiese din mesajul la care am raspuns pare cam nesanatoasa…

    • @varlam
      In Amsterdam iarna merg pe patine

      Eu poate am obsesie cu mașina personala cum au alții cu digitalizarea

  4. Varlaame, nu compara cu Amsterdam. Acolo e traditie veche si se construiesc pistele de biciclete alaturi de drumuri inca din start. La noi de unde sa taie? Din drumuri sau din trotuare? In tarile unde s-a taiat din drumuri s-a produs mai mult rau decit bine. Basca ca s-au trezit sa faca gramezi de locuri de parcare pentru handicapati desfiintind locuri de parcare normale.

    • @Mirica : sa taie din masinile parcate pe trotuar, de exemplu. Sau ocuparea a 3/4 din trotuar cu masinile personale parcate tine tot de „traditie veche”?

  5. Asta e ideea, fuga de aglomeratii, pana la urma cei care-si permit o casa la 20-30 km de Bucuresti(sub 20 ai deja alta aglomeratie) acolo vor pleca. Faci un drum saptamanal la supermarket, unul la serviciu, restul acasa. Relaxat, in curtea ta, pe terasa ta, in livada ta, fara atatea reguli si pericole. Un caine, o pisica, bunicii cu gospodareala, copiii cu joaca in aer liber… Ca pandemia va trece peste cativa ani, asta e adevarat, dar ce-ti strica sa ai o casa la tara la 30 km de Bucuresti, ai unde sa tragi in weekend, sa nu mai stai ore intregi pe drumul spre munte. Solutii sunt doar ca nu le vedem, ne-a orbit rutina asta zilnica care ne-a dat senzatia ca am devenit dependenti de oras.

  6. CE SA FAC BA PE SARACIA AIA DE CE AM CUMPARAT BMW ??? HUOOO