
Studiu de caz: cum îi țintește propaganda rusă pe românii din străinătate
Românii din diaspora sunt unul dintre grupurile-țintă pentru propaganda rusă, potrivit unei cercetări realizate de Nicolae Țîbrigan și publicate de portalul CheckMedia.ro, care monitorizează acțiunile de dezinformare din România și Moldova.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Studiu a fost realizat timp de jumătate de an pe portalul Sputnik, un site de propagandă pro-rusă care se adresează publicului din Moldova și România. Cercetarea a țintit secțiunea informațiilor dedicate diasporei. Iată principalele concluzii:
Portalul Sputnik a promovat o serie de narațiuni, idei alternative, diseminări a neîncrederii, promovarea și validarea unor informații false și/sau parțial adevărate care să fie acceptate la nivelul subconștientului ca percepții ale adevărului („realitatea alternativă construită”).
Motivul pentru care propaganda pro-Kremlin și-a stabilit drept grup-țintă românii de pretutindeni (inclusiv românii din R. Moldova plecați la muncă în străinătate): e vorba despre o comunitate fragilă și sensibilă la influențele externe, având o relație fragmentară cu spațiul informațional de limbă română.
Articolele se rotesc în jurul unor narațiuni de dezinformare prestabilite, camuflate evident în „noutăți” preluate de pe diverse site-uri străine, inclusiv de pe site-urile comunităților românești din afară:
- UE este slabită și destrămată
- UE nu poate garanta drepturile românilor aflați peste hotare
- Românii sunt exploatați de europeni
- Românii nu sunt doriți în statele occidentale
- Omul de afaceri american George Soros este blamabil
- Situația românilor din Regatul Unit după Brexit este incertă
- Românii din UE sunt lipsiți de drepturi
- Ucraina lichidează școlile cu predare în limba română
- Kievul duce o politică de ucrainizare forțată a moldovenilor și românilor
- Actuala conducere politică de la Kiev este blamabilă
- Românii plecați în UE trăiesc adevărate drame de viață
- SUA sunt blamabile
În intervalul 1 septembrie 2017 – 28 februarie 2018, autorul studiului a identificat trei dosare-temă principale:
- Ucraina lichidează școlile cu predare în limba română (47 articole);
- Ieșirea Marii Britanii din UE (293 articole);
- Cine este George Soros (86 articole).
Aceste trei priorități ale propagandei pro-Kremlin sunt împrăștiate pe grupurile românilor de pretutindeni pentru a inocula narațiuni paralele, reinterpreta realitatea într-o formă exagerată și dirijată prin „construirea contextului”, condiționând în același timp publicul vizat să acceseze propriile emoții fundamentale – frică, umilință, speranță.
Citește tot studiul pe CheckMedia.ro
Sursa foto: Wikipedia
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
18 comentarii