G4Media.ro

Știința nu contează, forma să fie atractivă – un mesaj fără precedent…

Știința nu contează, forma să fie atractivă – un mesaj fără precedent transmis de ministrul Educației. Maladia din Minister care își atacă anticorpii, chiar în mijlocul infecției

Zilele acestea a trecut aproape neobservat un mesaj fără precedent, transmis de ministrul Educației: Știința contează prea puțin, forma să fie atractivă și vorbele meșteșugite. S-a întâmplat după ce 3 oameni de știință au făcut un gest de rară solidarizare cu profesorii de la clase și cu elevii și au indicat greșeli fundamentale într-un program pe care Ministerul Educației tocmai l-a introdus în școală. Reacția semnată oficial de ministrul Sorin Cîmpeanu, rector de 3 mandate al unei universități tehnice? „Ministerul Educației sprijină și inițiativa proiectului „Neuroștiința la Clasă” (…). Materialele folosite au fost verificate și avizate de specialiști ai ministerului din perspectiva înscrierii lor în principiile legii educației naționale și nu din perspectiva acurateței sau actualității informației științifice prezentate”.

Mărturia de mai sus (care spune, în esență, că Ministerul Educației a avizat un program pentru copii doar juridic, și nici asta bine, fără să știe dacă este adevărată informația științifică prezentată elevilor de organizatorii unui podcast) vine de la Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației, după ce 3 oameni de știință i-au scris public, într-o scrisoare deschisă, care sunt câteva din greșelile fundamentale pe care programul căruia i-a deschis ușa școlilor le poate sădi în mințile copiilor:

  • frica este atribuită amigdalei, fericirea este pusă pe seama dopaminei, iar atașamentul pe seama oxitocinei, ceea ce este greșit pentru că toate acestea sunt stări emoționale cu o importantă componentă subiectivă, care se bazează pe activitatea în circuite nervoase foarte extinse, care reunesc numeroase structuri corticale și subcorticale, fiecare dintre ele implicând semnalizarea prin intermediul a zeci de neurotransmițători
  • O altă idee eronată, pe care se bazează multe episoade din podcastul Mind Architect – și pe care le analizăm pentru că fac parte din programa proiectului Neuroștiința la Clasă – este că creierul ar fi format din două părți, sistemul limbic (denumit de autor „Elefantul”) și neocortexul (denumit de autor „Călărețul”), care au evoluat în etape filogenetice diferite și care ar avea funcții diferite. Ideea provine din teoria creierului triunitar, dezvoltată de medicul american Paul MacLean, începând din anii 1949-1952, teorie care a fost abandonată demult (a se vedea, de ex., Cesario, Johnson, & Eisthen, 2020) odată cu descoperirea omologiei dintre structurile nervoase de la diferite specii, care contrazice ipoteza unei evoluții în etape”.
  • De asemenea, separarea netă a proceselor emoționale și cognitive, inclusiv la nivel neurofiziologic, nu mai e susținută de descoperirile recente din neuroștiințe și psihologie (de ex., Lindquist, Wager, Kober, Bliss-Moreau, & Feldman Barrett, 2012; Okon-Singer, Hendler, Pessoa, & Shackman, 2015).

Cutremurător mesajul pe care ministrul Educației îl transmite zilele acestea copiilor, profesorilor buni, cercetătorilor onești, tinerilor care vor să devină profesori și părinților, care văd cum își aruncă copiii în junglă, nu într-un loc ferit de minciună și de impostură.

Ce anume îl poate determina pe un ministru să-și abandoneze cercetătorii și profesorii universitari, cărora tocmai le-a cerut altminteri, în mod corect, să evalueze toate tezele de doctorat de după 90 încoace și să scoată la iveală plagiatele? Ce corectitudine apără, dacă exact în același mandat se supără pe adevărul scos la lumină de 3 colegi universitari și apără greșeala cu prețul copiilor pe care anunță negru pe alb că va continua să îi expună informațiilor greșite?

La ce corectitudine îi îndeamnă pe universitari, dacă tocmai i-a abandonat pe 3 dintre ei în malaxorul împosturii?

Incredibilă maladia care a cuprins Ministerul Educației, dacă își atacă cu toate forțele anticorpii, chiar în mijlocul infecției.

Cu atât mai prețioasă, însă, intervenția celor 3 oameni de știință, care au ales să își pună acțiunile acolo unde le stau vorbele, care au ieșit și au avertizat public că elevii de la clasa a III-a în sus, precum și învățătorii și profesorii lor sunt învățați lucruri greșite, teorii expirate din domeniul foarte la modă, dar cu extrem de puțini specialiști, al neuroștiinței.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

19 comentarii

  1. o fi fara precedent dar sa fiti pregatiti pentru inca multe d-astea. s-a schimbat paradigma, babalacilor care suntem. se numeste tiktokizare

    • Nu frate, asta se cheama abramburizare si e metoda veche. Cimpeanu face la Educatie cum au facut si fratii lui din USL si anume tampeste copiii.
      USL are nevoie de votanti ignoranti, nepregatiti pentru viata dar gata sa fie manipulati si sa voteze pe ala care tipa cel mai tare. Cum baza lor electorala scade natural si din cauza Covidului, au nevoie de prospaturi si cand vrei sa tampesti pe cineva, trebuie sa incepi de cand e mic.

  2. Nu au verificat dpdv stiintific pentru ca habar nu au de nimic.

  3. Dl Dr. Imbri a definit perfect deficienta
    romaneasca, constiinta nedezvoltata.

  4. Ar trebui să învățați „a scrie”, greșelile ortografice sunt multe…
    Despre subiect: e o sinteza extrem de prost făcută.
    Mai studiati!

  5. România de azi dupa 50 de ani de comunism si 30 de ani de neocomunism a devenit o jungla unde primeaza analfabetii functionali cu instincte primitive ale caror lupte pentru suprematie vor duce la distrugerea neamului.
    Ceea ce vedem azi pe scenele media si politic arata ca sistemului de educatie ii lipseste componenta de modelare a caracterului uman necesar dezvoltarii unei comunitati. Sistemul de educatie romanesc este mai degraba un sistem clientelar, care a ramas incremenit ca si continut in comunism. Sa nu ne facem vreo iluzie ca exista in România pedagogi care sa puna accent pe formarea caracterelor umane. Aruncam cu tone de informatii stiintifice sterile in copii fara nici un rezultat. La nivel uman suntem repetenti ca societate: ne lipsesc caracterele care ar trebui sa se vada in modul de comportare, in ideile si actiunile lor in societate pentru binele comunitatii. Poate se gandesc distinsii contestatari ai Mind Architect si la niste solutii pentru formarea caracterelor umane, baza colaborarii si increderii necesara evolutiei societatii românesti.
    De ce nu au venit ei cu intitiativa pana acum sau de ce nu propun imbunatatiri punctuale la cursul Mind Architect? Prefera sa dea in cap de pe margine atunci cand in sfarsit vine cineva cu o propunere de a descreti mintile viitoarelor generatii.

  6. România de azi dupa 50 de ani de comunism si 30 de ani de neocomunism a devenit o jungla unde primeaza agresivitatea.
    Ceea ce vedem azi pe scenele media si politic arata ca sistemului de educatie ii lipseste componenta de modelare a caracterului uman necesar dezvoltarii unei comunitati. Sistemul de educatie romanesc este mai degraba un sistem clientelar, care a ramas incremenit ca si continut in comunism. Sa nu ne facem vreo iluzie ca exista in România pedagogi care sa puna accent pe formarea caracterelor umane. Aruncam cu tone de informatii stiintifice sterile in copii fara nici un rezultat. La nivel uman suntem repetenti ca societate: ne lipsesc caracterele care ar trebui sa se vada in modul de comportare, in ideile si actiunile lor in societate pentru binele comunitatii. Poate se gandesc distinsii contestatari ai Mind Architect si la niste solutii pentru formarea caracterelor umane, baza colaborarii si increderii necesara evolutiei societatii românesti.
    De ce nu au venit ei cu intitiativa pana acum sau de ce nu propun imbunatatiri punctuale la cursul Mind Architect? Prefera sa dea in cap de pe margine atunci cand in sfarsit vine cineva cu o propunere de a educa si intelege caracterele umane.

  7. Imediat s-au activat contestatarii. La asta avem cel mai mare talent. Când cineva vrea să schimbe ceva îi dăm în cap in loc să-l ajutăm. Principiul din punctul meu de vedere e simplu și anume elevii trebuie să înțeleagă la nivel general cum funcționează creierul și emoțiile. Nu trebuie o foarte mare acuratețe deoarece acești elevi nu vor să devină specialiști în domeniu. Vor doar să învețe să-și controleze mai bine emoțiile, să fie mai buni, mai iubitori, mai încrezători, mai extrovertiți. Există niște oameni mici pentru care orice faci nu e bine mai ales daca te numești Câmpeanu, Cîtu, Ciolos sau Ciolacu. Mi-e îmi sunt antipatici toți politicienii dar eu analizez faptele și nu numele.

  8. Imediat s-au activat contestatarii. La asta avem cel mai mare talent. Când cineva vrea să schimbe ceva îi dăm în cap in loc să-l ajutăm. Principiul din punctul meu de vedere e simplu și anume elevii trebuie să înțeleagă la nivel general cum funcționează creierul și emoțiile. Nu trebuie o foarte mare acuratețe deoarece acești elevi nu vor să devină specialiști în domeniu. Vor doar să învețe să-și controleze mai bine emoțiile, să fie mai buni, mai iubitori, mai încrezători, mai extrovertiți. Există niște oameni mici pentru care orice faci nu e bine mai ales daca te numești Câmpeanu, Cîtu, Ciolos sau Ciolacu. Mi-e îmi sunt antipatici toți politicienii dar eu analizez faptele și nu numele indiferent despre cine este vorba.

  9. A verificat vreun jurnalist de investigatii teza de doctorat a acestui ministru atasat de plagiatori? La un moment dat s-a tot vorbit de subiect, dar a ramas in aer…

  10. Se mai ridica o problema, aceea a legalitatii, asa cum si Mircea Miclea a remarcat-o dar din alta perspectivă.
    Presupunand ca este corect stiintific, cadrele didactice trebuie sa faca dovada unei diplome de licenta pentru a preda un continut informational realizat de un individ care nu are nici o pregatire in domeniul respectiv🤔🤔🤔!
    Faptul ca stiu sa conduc o masina, NU imi da dreptul sa ies cu ea pe strada fara permis de conducere , la cum, daca stiu tratamentul pentru cateva boli , asta NU imi permite sa lucrez intr-un spital ca medic, fata o diploma de licenta.

  11. Unde erau toți vigilenții ăștia când s-au introdus RELIGIA ca materie?
    Sau acolo nu au descoperit inexactități științifice?

  12. Eu sunt fanul exactității însă pentru clasa 3 pare suficient de corect ce spune materialul.
    Cum ar fi sa protestăm că fizica newtoniana predată e inexactă (și e, demonstrabil) și să predam direct fizica relativistă la gimnaziu?
    Unele lucruri nu trebuie sa fie exacte cu suficiente pentru nivelul lor.

    • Problema e de ce in clasa a 3-a ar trebui sa faca neurostiinta. Nu mai bine ar invata ce le trebuie: sa scrie, sa citeasca, aritmetica, geometrie, poate ceva istorie. Ne miram ca ajung la 20 de ani sunt incapabili sa citeasca si sa înțeleagă un text simplu? Dar sigur, o sa stie exact cum functioneaza creierul. Si, sigur, o sa fie toti antreprenori, ca noa, acum se invata si educatie antreprenoriala (ca si daca s-ar putea invata sa fii antreprenor…). La fel de sigur, latina, greaca, filosofie, istorie, sunt inutile ca, noa, ce ne invata… Doar sa gandim, sa ne cunoastem pe noi insine ca popor si civilizatie, sa ne dezvoltam identitatea colectiva. La ce bun?
      Cat despre verificarea tezelor de doctorat, nu se va putea face in mod real, in primul rand datorita volumului tezelor de verificat; in al doilea rand pentru ca nu exista teze in format digital decat pentru ultimii cativa ani. Pentru cele anterioare, se va scana teza, de unde va rezulta o poza, care insa nu poate fi verificata prin software antiplagiat, rezultatul fiind un procent de similitudine egal cu 0. Adica: amnistie de facto

  13. Se mai ridica o problema, aceea a legalitatii, asa cum si Mircea Miclea a remarcat-o dar din alta perspectivă.
    Presupunand ca este corect stiintific, cadrele didactice trebuie sa faca dovada unei diplome de licenta pentru a preda un continut informational realizat de un individ care nu are nici o pregatire in domeniul respectiv🤔🤔🤔!
    Faptul ca stiu sa conduc o masina, NU imi da dreptul sa ies cu ea pe strada fara permis de conducere , la cum, daca stiu tratamentul pentru cateva boli , asta NU imi permite sa lucrez intr-un spital ca medic, fata o diploma de licenta.

  14. Romania Educata face progrese sub ministrul Sorin Campeanu, dupa ce timp de 7 ani, din 2014 prezidentul Haos ne-a tot aburit ca proiectul nu a putut fi implementat din „lipsa guvernului meu”…
    Acum, cu „guvernul meu” implementarea e-n toi!!!

  15. Si prin analogie, sunetul face muzica. Asa s-a ajuns de unii asculta de exemplu „house” sau manele si se supara cand le spui ca aia nu e muzica. Mozart? Sa se duca naibii!

  16. Titlul mi se pare tendențios .
    Nimeni nu a spus că informațiile nu trebuie corectate .
    Ceea ce mi se pare grav este slaba implicare a specialiștilor de marca in educarea tinerei generații în materie de psihologie ,de reglare a comportamentului ,in dezvoltare personala.
    Dacă cei care contesta nu au venit cu aceasta inițiativă lăudabilă macar să-i sprijine pe cei de la mindarchitect prin critici și prin corecțiile necesare .
    Iar dacă ei consideră că informația pe care o promovează cei de la mindarchitect este falsă,sa vina ei cu un curs asemănător dar a având și calitatea de a fi incitant și ușor de înțeles.
    Insa consider că e mai bine că cei de la mindarchitect trebuie lăsați să-și facă treaba iar specialiștii să-i corecteze,să-i critice la nevoie.
    Numai faptul că va exista o dezbatere la nivelul societății și tot e de folos pentru că în felul ăsta prin prezentarea unor informații antagonice psihologia va fi mai ușor de integrat în viața noastră.