G4Media.ro

Șoferii de TIR din vestul Europei se plâng de concurența șoferilor din…

Șoferii de TIR din vestul Europei se plâng de concurența șoferilor din est. Cum vrea UE să-i ajute și ce spun despre noile reguli propuse de miniștrii europeni ai transporturilor

Salarii mici, ore de muncă inacceptabile: șoferii de camioane nu o duc prea bine, nicăieri în UE. Miniștrii europeni ai Transporturilor vor să-i ajute cu legi noi, dar acestea sunt paralele cu realitatea, se arată într-un reportaj publicat pe site-ul postului de radio Deutsche Welle.  „Înainte era altfel, dar azi mai conduc camionul doar pentru că nu-mi rămâne altceva de făcut. Granițele deschise au distrus totul”, spune André Bergner supărat, în timp ce se sprijină pe TIR-ul său verde de 40 de tone.

El se referă la concurența șoferilor din estul Europei, care circulă pe bani mult mai puțini decât el. De 24 de ani, Bergner străbate străzile Europei. Odinioară, toată săptămâna prin Scandinavia, estul Europei până jos în Italia. Acum, în weekend este acasă. „Soția mea nu a mai suportat toată treaba asta la un moment dat „, spune el încet, privind în jos.

Protecție sau protecționism?

Miniștrii Transporturilor din statele UE au propus acum ca șoferii de TIR să fie obligați să ia o pauză de 45 de ore în afara cabinei camionului, după șase zile de condus. Șoferii ar trebui fie să se întoarcă acasă, fie să se cazeze la un hotel pentru aceste 45 de ore. În plus, pentru munca prestată într-un loc, șoferii ar trebui să fie plătiți cu același salariu pentru aceeași activitate, indiferent de țara lor de proveniență.

Mai mult, miniștrii vor să interzică tururile de câteva săptămâni în străinătate efectuate de șoferii de TIR: aceștia ar urma să fie obligați să petreacă o pauză de șapte zile în țara de reședință. Hotărârea trebuie aprobată acum de Parlamentul European, dar est-europenii îi acuză deja pe vest-europeni de protecționism.

Sursa: Deutsche Welle

Zilnic în blocaje de trafic

„De unde să scoatem noi acum locuri la hotel pentru toți șoferii? Și de unde locuri de parcare pentru toate camioanele? Nu există așa ceva”, se indignează Bergner în timp ce închide ușa cabinei. Adesea, el nu găsește nici la ora prânzului un loc de parcare și pentru oprirea pe timp de noapte trebuie să ocupe deja de la ora 18 un loc. „Altfel, nu mai găsești nimic și nu-ți rămâne altceva de făcut decât să conduci mai departe. Nimeni nu s-a gândit la asta „, spune el, în timp ce pornește motorul scuturând din cap și conducând uriașul său camion în direcția autostrăzii.

Nu trec nici 20 de minute și avem deja primul blocaj în trafic. „Cu nostalgia condusului de camioane de altădată nu mai are practica de azi nimic în comun. Ia uitați-vă la ei cum conduc”, spune el, în timp ce un camion lituanian îi sare în față cu 50 km/h. Ar fi fost o manevră periculoasă și doar cu un autoturism.

Costuri mai mari pentru transportatori

În timp ce Bergner se luptă pe asfalt, Michael Sünkler coordonează transporturile pentru ziua următoare. Din 2004 conduce el firma de transport Sünkler-Spedition din Berlin. „Sigur că ideea unor salarii egale nu este rea, dar cine va controla întregul proces și în ce mod?”

Pentru diversele tipuri de transporturi transnaționale sunt posibile în continuare modalități de plată diferite. Pentru cei care ar controla procesul ar fi însă practic imposibil să estimeze fără dubii tipul de transport care se aplică în fiecare caz. Ce să mai zicem de plată.

„Iar toate costurile suplimentare rezultate nu mi le achită nimeni „, constată Sünkler la rece. Întreprinzătorii ar trebui deci să-și înlocuiască șoferii la fața locului cu unii odihniți sau să îi cazeze undeva pentru perioada de pauză. Dar lipsesc și șoferii și capacitățile la hoteluri și locuri de parcare.
„Cu toții suntem cumva de vină pentru actuala situație. Cumpărăm cel mai scump, mai bun, mai tare televizor, dar dacă transportul lui costă 20 de euro atunci spunem: Nu, nu mi-l pot permite.”

Înapoi pe autostradă…

Un alt TIR tocmai încearcă să-l depășească pe Andre Bergner cu așa-numita cursă a elefantului. Acesta pufnește, ia piciorul de pe accelerație și se lasă depășit de camionul care transportă porci – de data asta un alt TIR german. Vrea sau nu vrea, mai are 15 ani până la pensie. „Băiatul meu cel mare mi-a călcat pe urme. Înainte îl țineam la mine în poală, azi conduce propriul lui camion „, spune Bergner.


Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

3 comentarii

  1. Nu le convine concurenta si nu le pasa ca toate costurile de transport sunt suportate de consumatori. Ca sa fie ei platiti mai bine, ar insemna ca toti ceilalti oameni sa cumpere produse mai scumpe, ca sa-i tina pe „domnii soferi”. Iata ca altii din est nu sunt asa de domniti si pot sa faca aceeasi treaba mai ieftin. Valabil pentru toti care vor sa fie platiti cu cat cred ei ca „merita”, dar nu le pasa ca salariile lor se regasesc in preturi, adica un trai mai bun pentru ei inseamna automat un trai mai prost pentru altul.
    Sa te pui de-a curmezisul progresului e o prostie. N-au decat sa-si dea legi protectioniste, caci oricum vor fi inlocuiti de camioane autonome. Acestea nu cer nici salariu si nici pauza de odihna. Nu le place munca cu concurenta esticilor, poate le va placea somajul.

    • Sa te fereasca sfantul sisoe sa explodeze un pneu fata la un camion autonom si tu sa te afli in zona. Numai cu amprente dentare te mai identifica, dupa ce trec 40 tone peste tine. E buna autonoma, dar pentru chibritul tau marca yaris, megane sau c1.

  2. Dramatizare de 2 bani !
    Când au măturat chinezii toată industria textilă din Europa, cine s-a plâns ? La industria textilă mai puteți adăuga altele adiacente.
    Când s-au instalat la noi Lidl, Real, Carrefour, Auchan și restul ce zicea d-l Breger ?
    Ia încercați să pronunțați Auchan în română să vedeți cât de românește sună !
    Adică ei au voie să ne învingă dar noi pe ei, NU !

    Și toată smiorcăiala când grosul camioanelor ,,ilegale” sunt ale transportatorilor din vestul Europei înmatriculate în estul Europei în special Polonia, Slovacia și Lituania. Slovacia având un statut de liber la cabotaj deoarece la momentul semnării convenției asupra transportului aveau o flotă nesemnificativă. Efectul imediat a fost înmatricularea camioanelor din vest pe firme de ,,apartament” Și vorbim de firme grele și cu renume.
    Și nu în ultimul rând, se plâng că nu au … șoferi ?!?!?

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.