G4Media.ro

Săptămâna neagră pentru profesori

Săptămâna neagră pentru profesori

Tentativa de crimă dintr-un colegiu bucureștean și agresiunea sexuală dintr-o școală prahoveană sunt cele două evenimente șocante încasate de școala din România, săptămâna aceasta. Agresiuni care au provocat un val de dezbateri despre siguranța profesorilor și, mai ales, despre modul în care își pot exercita autoritatea. Cele două lovituri au zguduit sistemul de educație, dar discuțiile pe care le-au generat ne arată că ele sunt realități cotidiene în societatea cu cele mai proaste rezultate școlare din UE. O țară care își plătește profesorul debutant cu un salariu net de 2.400 de lei, care a închis în pandemie școlile mai mult decât aproape orice alt stat european. În fine, o țară unde ministrul Educației se ascunde când profesorii sunt puși, la propriu, în pericol fizic.

Dar ce reacție am fi putut aștepta de la ministrul care amnistiază plagiatorii prin propria lege, care protejează rectorii cu 12 ani de șefie și înșurubează politicul atât de bine în școli, încât „ne vom trezi cu stegulețe și condiționalități europene privind educația” dacă ea trece în forma Deca?

După ce a anunțat profesorii, părinții și elevii că a gândit o lege pentru întreaga societate, Ligia Deca a dispărut exact atunci când profesorii au intrat în cel mai negru con de frică pe care l-au cunoscut vreodată. Mărturii ale profesorilor amenințați cu cuțitele de elevi, în clase, strigăte de ajutor ale cadrelor didactice care spun că fiecare schimbare a legilor și a regulilor, fiecare instrument de autoritate tăiat i-a transformat în ciuca bătăilor de joc ale familiilor, replicile acide ale părinților care le transmit zilele astea victimelor: „dar și voi sunteți de vină” – toate se lovesc ca de un zid de ușile Ministerului Educației, înăuntrul căruia pare că domnește autoritatea unui robot.

Mesajele emise de Ligia Deca după cele două atrocități? „Ministerul Educației a demarat discuții”. „Vom continua să monitorizăm acțiunile întreprinse la nivelul unității școlare”. Vă amintiți replica șefului său de la Cotroceni, cel căruia i-a fost consilieră pe educație și la ordinul căruia a creat legile educației: „Urmăresc cu atenție și, recunosc, cu un pic de îngrijorare”? Pare că Deca a învățat în cei 8 ani de lucru la Cotroceni nu doar lentoarea reacțiilor, dar și modul de gândire. Cât timp sunt „doar” două cazuri de profesori maltratați de elevi, de ce să ne batem capul să găsim soluții?

Din informările de presă emise de Ministerul Educației după cazurile de la Colegiul Creangă din București și de la școala din comuna Brebu, Prahova, reiese că Ligia Deca a căutat soluții doar la poliție și la adopții. Nicio vorbă n-a suflat ministrul despre mecanismele aplicate de statele cu cele mai bune rezultate la PISA în gestionarea conflictelor din școli, deși cel puțin teoretic ar trebui să fie în permanent contact cu experții OCDE în educație, în dosarul aderării României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Oare sub mandatul Ligiei Deca, va îndeplini România obiectivele de transparentizare și funcționare necesare pentru aderare sau ne vom trezi cu un dosar la fel de stufos și la fel de lacunar precum legile care îi poartă numele? Ar fi o performanță ca moștenirea Ligiei Deca în educație să fie o lege care să ne atragă stegulețe de la UE și un dosar de respingere pe OECD.

Nicio vorbă n-a spus ministrul Deca despre redeschiderea discuțiilor pe paragrafele din propria lege care definesc statutul cadrului didactic, despre gândirea unor proceduri concrete funcționale în școli pe model extern, despre degrevarea profesorului de numeroasele sarcini care nu au nicio legătură cu predarea. Pe lângă predarea curriculumului într-un timp încă și mai scurt decât în anii trecuți, când eram în top 3 țări europene cu cele mai puține zile de școală (încă și mai scurt pentru că o săptămână de predare a fost tăiată de anul acesta de președintele Iohannis și transferată fără menajamente unei noi săptămâni în care este interzisă predarea clasică – „Săptămâna verde”), profesorul singur trebuie să decidă ce activități extracurriculare face cu elevii în cele două săptămâni ”Școala altfel” și Verde, tot el este obligat să construiască un „parteneriat cu familia” elevului și să asigure, singur, disciplina în clasă. Fără ajutor obligatoriu și procedural asigurat de unul dintre directori ca să poată lua măsuri rapide, cum ar fi scoaterea imediată din clasă a elevilor indisciplinați, contactarea psihologului școlar zonal, chemarea părinților la școală și în cele din urmă exmatricularea pentru câteva zile a celor cu abateri repetate, așa cum se întâmplă în școli din alte state.

Sigur că putem argumenta că cele două cazuri sunt izolate. Că este vorba despre elevi atipici, despre condiții excepționale. Însă proporția reacțiilor profesorilor și ale părinților la grozăvia celor două atentate la siguranța școlii ne arată cu totul altceva: indisciplina în clase tinde să devină normă. Rebeliunea în fața cadrelor didactice se generalizează, într-o țară ai căror conducători de mai bine de 10 ani tratează educația doar ca pe-un bilet ieftin spre o poziție din care pot fura mai mult sau pot influența mai mult.

Ce a săpat masiv autoritatea profesorilor? Modificarea în peste 100 de puncte a legii educației din 2011 și până acum, ceea ce produce și astăzi degringoladă la nivelul profesorilor și elevilor, închiderea masivă a școlilor în pandemie, anunțată mereu de la Cotroceni – în răspăr cu deschiderea aplicată de majoritatea statelor europene, interdicția temporară de a lăsa corigenți, lipsa oricărei măsuri care să fie aplicate în locul exmatriculării elevilor indisciplinați, atunci când posibilitatea acesteia a fost eliminată, declarațiile publice și răzgândirile cu privire la eliminarea notelor la anumite discipline și introducerea de calificative, anularea peste noapte a obligativității tezelor, eliminarea mediilor primului semestru (care a dispărut total, pentru a fi înlocuit cu „module”). Lipsa de predictibilitate a afectat în primul rând autoritatea, profesorul care s-a văzut ani de zile obligat să citească presa pentru a fi la curent cu modul în care trebuie să facă educație a doua zi. Iar toate aceste modificări și lovituri le-a primit cadrul didactic în prime-time, în văzul tuturor părinților și al elevilor.

Tot în prime time – tardiv, după multe ore de liniște absolută – și-a transmis mesajele și Ligia Deca, în ambele cazuri de abuz de săptămâna aceasta. A făcut-o ca să-i audă sforăielile cât mai multă lume, în scop de PR, pe modelul „am zis și eu ceva în lipsă de altceva”, nicidecum cu scopul de a oferi soluții sau de a anunța măsuri concrete.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

12 comentarii

  1. Dacă profesorii nu înțeleg că singuri își pot face dreptate prin grevă generală și blocarea tuturor examenelor finale + neîncheierea situației scolare (pana la rezolvarea legii salarizării și prevederi clare pentru siguranța acestora), atunci ne meritam soarta învățământului ăstuia de toată jena…

    • In 2000 au facut greva 5 saptamani in continuu. Imi aduc aminte precis pentru ca eram in clasa a XII-a, ma pregateam pentru olimpiada internationala si am rasuflat usurat ca nu mai trebuia sa alerg dupa scutiri medicale, ci puteam sta oficial acasa sa lucrez. S-au tinut tare atunci, inca aveau coloana vertebrala pentru ca inca erau multi profesori din generatia veche. Astazi nu ar mai fi capabili sa stranga din dinti si sa nu-si ia salariul o luna si jumatate pe de o parte pentru ca a scazut calitatea umana si morala a profesorilor din noua generatie, pe de alta pentru ca astazi e aproape imposibil de supravietuit o luna si jumatate fara salariu.

  2. „care a închis în pandemie școlile mai mult decât aproape orice alt stat european”

    Nu asta cerea Gay4media?

  3. avem ceea ce votam de 33 de ani : plagiatori, dezinteresati, analfabeti functionali, rau-voitori, agenti-rusi , viermi, lenesi, privitori cu ingrijorare si atentie care nu inteleg nimic , ficusi … si ne asteptam sa avem rezultate?

  4. Ati votat PSD 30%, PNL 25%, AUR 9%, adica 64% din votanti vor sa omoare tara. Va meritati soarta si sper sa suferiti cat mai mult.

  5. Sa ma iertati ca poate e un comentariu incomod si incorect politic, dar pentru „agresiunea sexuala” din scoala prahoveana profesoara nu are nicio scuza. Din descrierea faptelor rezulta ca nu s-a intamplat dintr-o data (cum a fost cazul atacului asupra profesoarei de limba japoneza) ci a fost o umilinta pe care dumneaiei a acceptat-o in timp. de ce? Pentru un salariu mizerabil sau pentru ca nu poti mai mult? Daca esti acolo ca sa fii profesor nu accepti gesturi de felul asta de la primele manifestari, nu ajungi in faza asta. Ia stati voi in clasa si v-o frecati cat puteti ca eu vreau sa lucrez cu elevi care vor sa invete!
    Eu ies de la clasa si raman cu cei care vor sa faca scoala!
    Dar ma tem ca nici dumneaei nu credea ca are de ales. A fost o intamplare ca ! cazul a ajuns public.
    Desigur, ne intoarcem catre sursa: salarizarea proasta a cadrelor didactice nu poate aduce dascali cu vocatie pentru meserie ci doar ratati care nu-si gasesc loc in alta parte. Comunitatea, daca isi doreste dascali buni pentru copiii ei, trebuie sa investeasca: sa le asigure (invatatorilor, profesorilor, medicilor) un venit decent, conditii de trai decente (o casa, o gradina, la sat conteaza)…In felul asta ar arata ca pun pret pe ei – astfel de faze nici nu ar fi de conceput intr-o comunitate care isi doreste sa aiba copii instruiti.

    • Bre ionut daca ai fost prea putin timp la scoala nu ai de unde sa stii cate ore munceste un profesor.
      Cat despre concediul meu – personal – tin sa te anunt ca nu am avut in niciun an toate zilele de concediu efectiv… Au fost ani in care nu am reusit sa iau nici macar zile libere pentru ce am lucrat peste program. Pana la urma am renuntat sa mai tin cont. Asta finca il arde grija pe un repetent cat am eu concediu.
      Munca profesorilor trebuie respectata dar asta depinde si de cum respecta ei meseria. Doar despre asta era comentariul dar pe ionut care e cu gandul doar la odihna il arde grija nu de ce pierd unii sau altii ci de cat se vede de la el ca nu transpira …

  6. Profesorii și învățătorii nu sunt respectați. Asta e problema, ar trebui ca elevii sa ai a respect și sa se poarte cum trebuie.

    • Si, cum se face asta? Elevii doamnei din scoala prahoveana au venit de acasa cu lipsa de respect si cu ceva povesti care i-au facut sa se comporte astfel.

  7. Nu stiu cum se face asta dar de-aia avem 500 de aleși..

    • Din pacate nu stim nici ce sa le cerem celor 500 de aceea alegem gresit.
      Ei „saracii” nu au nicio vina. Noi am trimis acolo oamenii gresiti si insistam