G4Media.ro

România, țara în care trenurile ating 160 km/h doar pe 3,8% din…

România, țara în care trenurile ating 160 km/h doar pe 3,8% din rețea. Coridorul IV feroviar: Peste 300 de kilometri de cale ferată în proces de modernizare și licitații de miliarde anulate de instanță

În țara în care „în fiecare an, se deteriorează 320 de kilometri de cale ferată și se repară, capital, doar 16 kilometri”, după cum declara chiar fostul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, trenurile circulă mai mult cu frâna trasă. Potrivit datelor furnizate de CFR SA, doar pe 30% din rețeaua de cale ferată a României (3.189 km) trenurile circulă cu o viteză egală sau mai mare de 100 de kilometri la oră. De accelerat până la 160 km/h se poate, însă doar pe 406 kilometri de cale ferată, adică pe 3,8% din lungimea întregii rețele, pe porțiunile deja modernizate din Coridorul IV feroviar, între Constanța-București-Ploiești-Predeal, dar și pe câțiva zeci de kilometri în vestul țării.

Lucrări de modernizare a infrastructurii feroviare sunt finalizate pe cei 41 de kilometri ai tronsonului Frontiera – Curtici – Arad – km 614. Valoarea lucrărilor s-a ridicat la 1,08 miliarde de lei. În primăvară, CFR SA a testat sistemul ERTMS de management al traficului pe secțiunea Curtici-Arad, folosindu-se de o locomotivă a operatorului austriac OBB.

144 de kilometri de cale ferată sunt gata după ani de întârziere

Potrivit datelor transmise de CFR SA, România are în reabilitare, cu bani europeni, în prezent peste 300 de kilometri de cale ferată, parte a lucrărilor de modernizare a Coridorului IV feroviar (Coridorul Rin-Dunăre) pentru viteze de 160 km/h. Pe aproape 144 de kilometri, între Sighișoara – Coșlariu – Simeria, lucrările sunt deja finalizate și așteaptă să fie recepționate, spun cei de la CFR SA.

Lucrările începute în perioada 2011-2013 ar fi trebuit să fie gata încă de acum 3-4 ani  

Nu s-a întâmplat acest lucru, iar întârzierile au dus la pierderea de fonduri europene și la fazarea proiectelor, adică la împărțirea lor pe două exerciții bugetare, diminuând practic fondurile pe care România le are la dispoziție în perioada 2014 – 2020 pentru proiecte noi.

„Până în prezent s-au efectuat recepții la finalizarea lucrărilor pentru porțiuni aferente stațiilor Orăștie, Aurel Vlaicu, intervalelor Orăștie – Aurel Vlaicu, Aurel Vlaicu – Șibot, variantei de traseu Alba Iulia – Sibiu și a substației de Tracțiune Teiuș. Circulația se efectuează cu o viteză maximă de 120 km/h (excepție făcând limitările de viteză de la trecerile la nivel cu calea ferată și în zonele unde circulația se desfășoară în abatere), iar după finalizarea lucrărilor și testelor aferente contractului de semnalizare, centralizare electronică, ERTMS, GSM-R și OCC Simeria, viteza de circulație va fi de 160km/h”, spun reprezentanții CFR SA.

Stadiul lucrărilor pe tronsonul Coșlariu-Simeria – 75,8 km

  • Lotul Simeria -Vințu de Jos
    • Stadiul lucrărilor: – 97,03%
    • Valoare: 1,35 miliarde lei
    • Constructor: Asocierea dintre SWIETELSKY 0 STRABAG,  ALSTOM – ARCADA  EURO CONSTRUCT  TRANSFEROVIAR GRUP
    • Termenul estimat de finalizare este septembrie 2019
    • Începerea lucrărilor: decembrie 2013
  • Lotul Vințu de Jos – Coșlariu
    • Stadiul lucrărilor: 89,04%
    • Valoare: 766,9 milioane lei
    • Cosntructor: IMPRESSA PIZZAROTTI &CS.p.A
    • Termenul estimat de finalizare este iunie 2020
    • Începerea lucrărilor: decembrie 2011
  • Instalaţii semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronică și Centrul de Control Operațional OCC pe lotul Simeria – Coșlariu
    • Stadiul lucrărilor: 75%
    • Termenul estimat de finalizare este decembrie 2020.
    • Începerea lucrărilor: noiembrie 2014
    • Lucrările au fost întârziate ca urmare a necesității efectuării de exproprieri suplimentare, de  descărcările arheologice, de necesitatea relocării conductelor magistralei de gaz din zona Turdaș și de problemele apărute la terenul de fundare pe traseul Podu Mureș-Coșlariu.

Stadiul lucrărilor pe tronsonul Coșlariu-Sighișoara – 89,5 km

  • Lotul Sighișoara – Ațel
    • Stadiul lucrărilor: 96,8%
    • Valoare: 872,6 milioane lei
    • Constructor: Asocierea FCC CONSTRUCCION SA  ALPINE Bau GmbH  SC AZVI SA.
    • Termenul estimat de finalizare este aprilie 2019
    • Începerea lucrărilor: martie 2012
    • Pe acest lot se află și cel mai lung tunel feroviar construit în România după 1989. Este vorba despre tunelul Daneș, cu o lungime de 969 de metri

 

  • Lotul Ațel-Micăsasa
    • Stadiul lucrărilor: 95,7%
    • Termenul estimat de finalizare este aprilie 2019
    • Valoare: 747,49 milioane lei
    • Constructor: Asocierea FCC CONSTRUCCION S.A. – ALPINE BAU GmbH – AZVI S.A. – S.C. STRACO GRUP S.R.L.
    • Începerea lucrărilor: iunie 2012
  • Lotul Micăsasa – Coșlariu
    • Stadiul lucrărilor: 99,7%
    • Termenul estimat de finalizare este martie 2019
    • Valoare: 721,8 milioane lei
    • Constructor: Asocierea AKTOR TEHNICAL SOCIETE ANONYME ( AKTOR S.A ) – SC ARCADA COMPANY S.A
    • Începerea lucrărilor: iunie 2012
  • Instalaţii semnalizare, ERTMS, GSM-R și centralizare electronică pe tronsonul Coșlariu-Sighișoara
    • Stadiul lucrărilor: 80%
    • Termenul estimat de finalizare este decembrie 2020
    • Începerea lucrărilor: noiembrie 2014
  • Pod rutier DN 14 – lucrarea a fost recepționată pe 14 decembrie 2018

Stadiul lucrărilor de modernizare a circa 140 de kilometri de cale ferată, între 1 și 6% la mai bine de un an de la începerea lucrărilor

Lucrările de reabilitare a celor aproape 140 de kilometri dintre km 614 (Ghiroc) – Gurasada – Simeria au început în perioada iulie – decembrie 2017 și ar trebui să fie gata cel mult la final de 2020. Cum stadiul acestora variază între 1,32% și 6%, vor mai trece mulți ani până când vom scăpa și pe acest tronson de restricțiile de viteză cauzate de lucrări.

„Estimarea noastră realistă-optimistă pentru finalizare este anul 2023, eventual trimestrul IV 2022 pe unele segmente cu o mobilizare exemplară a constructorilor”, declarau în urma unei vizite pe șantier cei de la Asociația Pro Infrastructura. Lucrările au fost îngreunate de descărcările arheologice necesare ca urmare a descoperirii a numeroase situri, 11 doar pe cei circa 41 de kilometri dintre Gurasada și Simeria, dar și de birocrația de scoatere a arborilor din fondul forestier.

Experiența ne arată că șantierele de modernizare a căii ferate se întind și pe 6-7 ani, și pot ajunge chiar și la 9 ani, ca de exemplu cele pentru reabilitarea a 35 de kilometri de șină dintre Vințu de Jos și Coșlariu.

  • Subtronson 2a :  Km 614 – Cap Y Bârzava
    • Lungime: 42 km
    • Stadiul lucrărilor: 6,04%
    • Termenul estimat de finalizare este iulie 2020.
    • Valoare: 1,68 miliarde lei
    • Constructor: Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. si SC Thales Systems Romania SRL
  • Subtronson 2b: Cap Y Bârzava – Cap Y Ilteu
    • Lungime: 34 km
    • Stadiul lucrărilor: 5,16%
    • Termenul estimat de finalizare este iulie 2020
    • Valoare: 1,78 miliarde lei
    • Constructor: Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. si SC Thales Systems Romania SRL
  • Subtronson 2c : Cap Y Ilteu – Gurasada
    • Lungime: 22,3 km
    • Stadiul lucrărilor: 1,32%
    • Termenul estimat de finalizare este decembrie 2020
    • Valoare: 1,49 miliarde lei
    • Constructor: Asocierea “Railworks” formată din Alstom, Aktor și Arcada Company
  • Tronson 3 : Gurasada – Simeria
    • Lungime: 40,8 km
    • Stadiul lucrărilor: 5,04%
    • Termenul estimat de finalizare este octombrie 2020
    • Valoare: 2,63 miliarde lei
    • Constructor: Asocierea formată din FCC Construcction SA, Astaldi S.p.A, Contratas Y Ventas SA

Instanța a anulat licitații în valoare de peste trei miliarde de lei

Singura portiune din Coridoul IV pe care nu au început lucrările este cea dintre Predeal-Brașov și Sighișoara, deși CFR SA a lansat încă din 2017 licitații cel puțin pentru modernizarea căii ferate dintre Brașov și Sighișoara.

În iulie anul trecut, CFR SA anunța că cei 86 de kilometri de cale ferată dintre Brașov-Apața și Cața-Sighișoara vor fi reabilitați pentru a permite circulația cu 160 km/h a trenurilor de către Asocierea BRASIG Strabag -Swietelsky pentru 3,14 miliarde de lei, fără TVA.

Asocierea Railworks formată din Alstom, Aktor, Euro Construct Trading ’98 şi Arcada a contestat, însă, în instanță rezultatul licitației și descalificarea lor de la procedura de achiziție pe motiv că una dintre firme (Euro Construct Trading ’98) a intrat în insolvență.

„Deşi Consorţiul din care facem parte (Asocierea Railworks formată din Alstom, Aktor, Euro Construct Trading ’98 şi Arcada) a fost anterior declarat admisibil şi s-a clasat pe locul I, CFR a decis atribuirea acestui contract către asocierea clasată pe locul al treilea, preţul acestei ofertei fiind semnificativ mai mare”, spunea Alstom, într-un comunicat de presă citat de Digi24.

Pe 20 decembrie, Curtea de Apel București a decis anularea deciziei prin care CFR SA desemna asocierea BRASIG drept câștigătoare. Instanța a constatat că oferta asocierii RailWorks este acceptabilă și obligă CFR SA să reevalueze ambele oferte, ţinând cont de criticile aduse ofertei asocierii BraSig de ofertantul RailWorks.

Acest lucru se traduce în timp pierdut, care ne poate costa scump, căci am putea pierde bani europeni. Proiectul este construit astfel încât finanțarea să fie asigurată în proporție de  85% de Bruxelles prin intermediul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF).

Tronsonul Cața – Apața, încă fără constructor

Deși licitația a fost lansată încă din toamna lui 2017, iar CFR SA anunța încă din aprilie 2018 că 6 asocieri de firme au depus oferte pentru modernizarea celor 28 de kilometri de cale ferată dintre Cața și Apața, parte din cale tronsonul Brașov-Sighișoara, nu avem nici până astăzi desemnat un câștigător.

Valoarea totală estimată a contractului este de 2,86 miliarde de lei, fără TVA, sursa de finanţare fiind asigurată în proporție de circa 82% de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) restul banilor reprezentând cofinanțare de la bugetul de stat.

Proiectul prevede realizarea a 3 tuneluri cu lungimi de 6,9 km, 5 km și 700 de metri.

De reabilitare ar avea nevoie și cei aproape 30 de kilometri de cale ferată dintre Predeal și Brașov. În Master Planul pentru Transporturi costurile estimate se ridică la 418 milioane de euro, însă nu este avansată nicio dată pentru începerea lucrărilor.

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

2 comentarii

  1. CFR-ul este melc pe sine, rapidele pleaca cu intarziere de la cap de linie, intra in gari cu 30-40 km/h, nu mai respecta mersul trenurilor si legaturile daca ANM emite coduri de frig, caldura, ploaie, ceata, etc, oriunde in Romania.

  2. Tara nostra este frumoasa, iar daca ne deplasam cu viteza mai mare nu mai reusim sa realizam calitatea ei principala.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.