Proiect gigant în Reșița: Toată infrastructura urbană va fi modificată pentru a trece la transport electric

Randare Reșița Tramvai

Orașul Reșița, din județul Caraș-Severin, va demara lucrări care îl vor schimba aproape cu totul, pentru a fi pretabil unui transport public aproape în totalitate electric, dar și unui transport privat, al oamenilor, nemotorizat.

Primăria din localitate a lansat în SICAP (Registrul Electronic al Achizițiilor Publice) un contract de 226 de milioane lei pentru o suită întreagă de lucrări care să aducă Reșița în sfera electricului și mobilității fără motor cu combustie internă.

Sunt o suită întreagă de lucrări care vor fi făcute, împărțite în două loturi – unul pentru transportul public, altul pentru pietonal, care presupun, practic, ca întreaga infrastructură urbană să se schimbe.

Ceea ce surprinde este termenul scurt al proiectului: 24 de luni de la semnarea contractului și emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Ambele loturi vor fi acordate unui singur operator economic, deci nu se va licita separat, pe transport urban și transport pietonal.

Finanțarea este asigurată din fonduri europene, Programul Operațional Infrastructura Regională și de la bugetul local.

Sintetic, aceste tipuri de lucrări vor fi efectuate:

„Lot 1: – Relocarea și protejarea rețelelor de utilități – relocarea conductei de alimentare cu apă potabilă pe Bd. Republicii și relocarea rețelei de iluminat public pe Bd. Timișoarei

  • Asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții – branșamente electrice, branșamente gaze naturale, apă, canalizare;
  • Linie aeriană de contact – demontarea structurilor existente și construire linie nouă;
  • Pasaj Triaj – reabilitarea pasajului – Autobază/Depou – reabilitarea și modernizarea clădirilor existente (clădire hala mentenanță și birouri, hală spălătorie și vopsitorie) și construirea unei structuri pentru gararea tramvaielor – conținând lucrări pentru structura de rezistență, arhitectura și amenajarea interioară și exterioară a clădirilor, construirea rețelelor de instalații (electrice, termice, sanitare, detectie și stingere incendiu).
  • Cale de rulare – construcție cale de rulare în zona înierbată și pe spații asfaltate.
  • Cabluri și stație redresare – construcția instalației de cabluri alimentare tramvai și montarea unei stații de redresare.

Lot 2: – Amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială a terenului – plantări de arbori și amenajarea spatiilor verzi

  • Asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții – branșamente electrice;
  • Infrastructura rutieră, pietonală și velo – modernizarea infrastructurii rutiere și pietonale, construirea infrastructurii velo, modernizarea zonelor pietonale Piața Republicii și Str. Ineu;
  • Poduri – reabilitarea pasajelor Doman și Libertății;
  • Linie aeriană de contact – demontarea structurilor existente și construire linie nouă;
  • Cale de rulare – construcție cale de rulare în zona asfaltată;
  • Cabluri și statie redresare – construcția instalației de cabluri alimentare tramvai și montarea unei stații de redresare;
  • Parcări – construcția și amenajarea de spații de parcare auto;
  • Cămine și guri de scurgere – înlocuire și amplasare cămine si guri de scurgere de-a lungul traseului investiției, inclusiv captarea apelor pluviale și reorganizarea rețelei de canalizare pluvială în Piața Republicii.”

Primarul orașului Reșița, Ioan Popa, a declarat pentru Economedia că orașul este pionier în România în materie de mobilitate urbană.

„Vom schimba radical Reșița, reintroducem tramvai, suntem pionieri în România în mobilitate urbană. Banii sunt, am atras fonduri europene importante. Termenul de realizare a lucrărilor pare scurt, dar SF-ul (studiul de fezabilitate, n.r.) a stabilit că se pot închide, fără perturbări importante, tronsoane din oraș, pentru ca oamenii să poată lucra în liniște”, a spus Ioan Popa.

Pe larg, despre lucrări și specificații, în Caietul de Sarcini al licitației.

În departajarea ofertelor, municipalitatea va lua în considerare, în proporție de 90%, prețul și termenul de garanție acordat lucrărilor – 10%. Ofertele vor fi deschise în 22 noiembrie.

Presa locală a relatat, în mai multe rânduri, despre proiectele la care se înhamă Reșița pentru transformarea – prima din România a unui oraș mare – într-o oază a transportului nepoluant, regenerării urbane și al ambientului prietenos cu cetățenii. Aici și aici puteți găsi detalii din proiectul mare și animații 2D privind rezultatele finale.

Reșița, odată un pol industrial al României, și-a pierdut mai toate fabricile. În prezent, economia județului se bazează pe turism și manufactură mică. O investiție mare este în fabrica de biciclete Decathlon. Populația orașului este de circa 73.000 de oameni, iar șomajul este de 4% (date pe 2020).

Comentarii

  1. Foarte bine ca se face, pacat de politica de cacao cu parcarile. Toate in oras sunt cumparate/inchiriate, nu ai unde sa lasi masina..
    Gata, de acum incolo doar cu trenul la Resita ptr vizitatori/turisti…ca parcari ioc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *