G4Media.ro

PROIECT: „Cine și cum: combaterea dezinformării care îndepărtează cetățenii de proiectul european”

sursa foto: Pexels

PROIECT: „Cine și cum: combaterea dezinformării care îndepărtează cetățenii de proiectul european”

G4Media derulează începând cu octombrie 2022 proiectul „Cine și cum: combaterea dezinformării care îndepărtează cetățenii de proiectul european”. G4Media este parte dintr-un consorțiu cu Freedom House România și alte organizații: Centrul Român de Politici Europene, AMAPOLA – Progetti per la sicurezza delle persone e della comunita Asociazione (Italia), Center for the Study of Democracy (Bulgaria).

Proiectul își propune să identifice și să explice publicului larg, prin intermediul unui conținut mediatic dedicat (analize, articole, alerte, verificări constante ale faptelor pe teme legate de UE – mass-media mainstream și locale) și dezbateri cetățenești – care vizează publicul larg, comunitățile locale și/sau diaspora, tinerii – care sunt narațiunile, temele, actorii și canalele – interne și externe – prin care dezinformarea legate de acțiunile și politicile UE sunt promovate în discursul intern și/sau sau sunt ținta actorilor externi, dându-le posibilitatea de a lua decizii în cunoștință de cauză și de a distinge în timp util între fals și corect, între informațiile incorecte cele verificate.

Dezinformarea interferează grav în dezvoltarea societăților democratice din UE, în special în democrațiile mai noi sau mai vechi, dar fragile, din cauza corupției, a schimbărilor continue de guvern, a diferențelor culturale crescute între cetățeni și a fenomenului semnificativ de abandon școlar.

Știrile false nu reprezintă un fenomen nou și este utilizat pe scară largă de actorii statali și non-statali pentru a-și pune în aplicare propriile agende. Însă crizele din ultimii doi ani: COVID-19, războiul de Ucraina, urmat de criza de pe piața energiei, le-au oferit mediul perfect pentru a testa noi instrumente, au amplificat puterea de influență a narativelor false.

Mijloacele de prezentare și de propagare sunt tot mai sofisticate pentru a ajunge la publicul larg, în special la cei tineri.

Efectele dezinformării se resimt de la percepția cetățenilor față de structurile europene și internaționale (UE; NATO) până la aspecte cât se poate de concrete când vorbim despre sănătatea personală și a familiei, achiziții personale, stil de viață.

Este nevoie de implicarea activă a cetățenilor pentru a contracara dezinformarea, pentru a identifica în mod eficient sursele de încredere, pentru a izola dezinformarea și pentru a opri răspândirea informațiilor denaturate sau înșelătoare.

 —-

În decembrie 2022 G4Media a comandat, în cadrul acestui proiect, un sondaj Avangarde pe mai multe subiecte și narative de larg interes. Dacă ne uităm numai la două dintre întrebări, este evidentă necesitatea unor dezbateri și promovării de instrumente anti-dezinformare: legat de COVID-19, doar 50% dintre respondenți sunt convinși că pandemia de Covid a fost reală iar legat de dezvoltarea României, 38% cred că dezvoltarea lentă a țării este o strategie deliberată a statelor vest-europene și 27% spun că nu pot aprecia.

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or European Education and Culture Executive Agency. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează