G4Media.ro

Profesorii Monica Mocanu și Doru Căstăian: Politica adevărului şi principiul prudenţei

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Profesorii Monica Mocanu și Doru Căstăian: Politica adevărului şi principiul prudenţei

Opinia de mai jos este semnată de Monica Mocanu, profesoară de matematică, și de Doru Căstăian – profesor de filosofie.

În școlile din România au avut loc vineri ședințe în care directorii au comunicat profesorilor care sunt deciziile luate la nivelul Ministerului Educației. Discuțiile din cancelarii au fost despre aceleași lucruri: despre culori ale scenariilor, despre grade de incidență, despre vaccinuri și programări, despre refuzul noului vaccin, despre elevii care fac naveta, despre numărul de elevi din clase, despre distanțare. Despre noua tulpină. Despre teamă.

Concluzia era destul de clară încă de la anunțarea de joi a deciziilor, și anume că vom începe luni școlile cu cele peste 2000 din 3000 de localităţi în scenariul verde, datorită modalității în care se calculează pragul. Aproape ca și cum nu ar fi pandemie. Ca și cum am avea doar clase cu număr mic de elevi și s-ar putea păstra distanța dintre ei. Ca și cum ar fi toți profesorii vaccinați inclusiv cu rapelul. Ca și cum elevii care fac naveta ar avea autobuze separate. Ca și cum vaccinurile disponibile ar fi toate accesibile și adaptate varstei educatorilor și profesorilor. Ca și cum toți profesorii ar fi sănătoși. Ca şi cum am fi siguri că detectăm marea majoritate a cazurilor. Și totuși, în toate aceste privinţe, lucrurile stau complet invers. Probabil dacă ar exista un mod de a sesiza culorile de pe fețele profesorilor care participă la aceste ședințe, am vedea cum gradul de paloare și de îngrijorare la finalul discuțiilor crește. Și cum gradul de încredere scade.

De ce au dispărut totuși soluțiile care ar fi putut crește sau măcar păstra încrederea la locul ei? Cum de apare în școli ideea că e ceva nespus în spatele acestor decizii, ceva care ne scapă tuturor? Ce s-a pierdut în ultimele zile? Nu vom relua aici toate ideile și nu vom inventaria toate spaimele, ci vom încerca să ne păstrăm calmul și să fim de ajutor.

Înțelegem că scenariul hibrid a fost dezactivat și că indicele pentru părăsirea scenariului verde a fost fixat în cele din urmă la un caz la mie. Așadar, în peste 2000 de localităţi din România toți elevii vin la școală, nu doar cei care sunt în clasele terminale sau în ciclul primar. Însă clasele sunt în multe locuri supradimensionate, iar elevii vor veni făcând naveta, ajungând la școală în autobuze în care nu există control asupra regulilor și în care riscul de contaminare e major. Tulpina mai contagioasă e deja în România, așa încât e doar o chestiune de săptămâni până când cifrele ne vor arăta asta. Octavian Jurma spunea zilele trecute că “putem alege o soluție în care riscul total să rămână același dacă riscul crescut pe care ni-l asumăm într-o parte e compensat în altă parte unde putem scădea riscul. Dacă scădem pragul la un capitol (sa zicem distanța fizică dintre elevi) atunci ar trebui să scădem pragul pentru scenariul verde de la 1 la 0.5 la mie ca să compensăm creșterea riscului.”

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea
Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

14 comentarii

  1. Vă puneţi prea multe întrebări iar răspunsurile sunt simple pentru că totul ţine de putinţă de a putea face ceva aşa că atuncea când veţi conştientiza ce avem şi ce putem pune în practică se poate lua deciziile simplu fără a se isteriza toată lumea şi să îi auzim pe unii că vor deschise şcolile iar pe alţii că nu vor sau pe alţii că poate am vrea dar să ne mai gândim când totul ţine doar de CE SE POATE FACE.Până nu gândiţi raţionali şi să luaţi deciziile în conformitate cu realitatea indiferent cum s-a ajuns acolo toată ziua nu o să faceţi decât să vă puneţi întrebări aşa că până le găsiţi urmăriţi raţionamentul de mai jos că poate veţi găsi ceva răspunsuri.

    În primul rând politicienilor va trebui să vă hotărâţi cum vor să gândească electoratul vostru fiindcă dacă vreţi să gândească şi emoţional şi analitic aţi văzut că 60% din populaţia votantă care e capabilă de o astfel de performanţă nu au pus botul la ultimele alegeri. Aşa că aţi rămas cu electoratul ăla care ori gândeşte doar emoţional sau analitic sau variază între ele dar câte una pe rând.
    Cei care gândesc doar analitic sunt dispuşi să vă accepte propaganda atâta timp cât şi ei sunt din aceeaşi poveste pentru că doar interesul lor îl au deci dacă nu sunt politicieni siguri sunt electorat PSD-ist sau dacă nu le place de PSD dar vor să trăiască ce le dau cei de dreapta la sfârşit vor alege tot PSD că prima prioritate e pentru persoana proprie pentru că nu sunt capabili să gândească în termeni de grup ca să înţeleagă avantajele care la final aduce individului singular aşa că capacitatea lor de înţelegere se opreşte doar până la propria persoană.
    Cei care gândesc emoţional sunt ca oaia în ţarc şi cine ştie să vorbească pe mintea lor şi ştie să o ducă la păscut îi va urma dar nu e capabilă să vă înţeleagă atuncea când vă adresaţi în termeni analitici dar să aibă şi efect vreo propagandă bazată pe logică aupra lor aşa că în acest caz atuncea când începeţi să le vorbiţi pe mintea logici se uită la voi ca la televizorul închis cu o ignoranţă mai mult decât elocventă aşa cum o vedeaţi pe figura lui Dăncilă.

    Concluzia este simplă aşa că vom lua cazul de la Cluj în care e deranj mare că prefectul nu e de la PNL (nu am nimica personal cu ei decât că ei cred că sunt buricul din buric şi trebuie să stea o ţară după ei iar dacă nu e ca ei să dăm cu ţara de pământ sau să o dăm chiar şi celor de la PSD că sigur de dragul ţării fac ce fac că aşa e când buricul se crede centrul universului şi din acelaşi motiv nu le iau apărarea nici celor de la UDMR că ei se cred buricul din buricul buricului celor de la Cluj, ne cam lasă rece bătăliile astea între buricuri)
    —————
    – Electorul care gândeşte analitic şi emoţional = vede exact ce trebuie, adică o insistenţă care trece peste linia roşie de normalitate care confirmă o legătură strânsă între politic la toate nivelurile pentru că astfel nu ar fi atâta stres să susţii postul altuia atâta timp cât toată lumea îşi face treaba corect în ograda lui şi nu e de aşteptat să fi deranjat decât atuncea când se dovedeşte că acel om nu îşi face treaba şi nu înainte inducând percepţiei generale că el e acolo de fapt că se ştie că e pus să greşească dar ţine doar de cine controlează greşelile.
    – Electoratul care gândeşte doar analitic = ştie exact despre ce vorbiţi dar e total indiferent iar dacă nu le deranjaţi viaţa puteţi să vă daţi mumu toată ziua între voi oricâtă dragoste v-ar unii, deci nu există nici un efect la nivel de percepţie electorală care să îi schimbe alegerea, ei sunt cu ei şi aşa vor alege.
    – Electoratul care gândeşte doar emoţional = e cel mai afectat pentru că el ştie sigur că e vorba numai de dragoste acolo astfel nimeni nu se bate pentru altcineva atâta de tare decât din dragoste aşa că nici lor nu le poate fi schimbată percepţia ca electorat pentru singurul motiv că sunteţi din acelaşi film cu ei şi ştiu exact despre ce vorbiţi chiar dacă motivarea deranjului ţine de o formulă analitică ei ştiu că povestea din spatele motivări e una de dragoste năbădăioasă.
    —————
    Concluzia la concluzie: Ironia este că toată pătura electorală la exemplul ăsta ajung la aceeaşi concluzie iar ironia şi mai mare e că majoritatea lucrurilor care le faceţi voi politicienii de azi se încadrează în aceasi rezultat ca exemplu care l-am dat, motiv care nici nu ştiţi câtă ENERGIE INUTILĂ VĂ PIERDEŢI dintr-o singură eroare mică „percepţia umană chiar dacă e la nivel maxim sau la un nivel mai redus va duce la acelaşi rezultat la final în majoritatea cazurilor cu diferenţa că uni fac drumul mai lent iar alţii mai rapid pentru că percepţia umană e identică indiferent că eşti prost, inteligent sau deştept (fiindcă ne naştem cu aceiaşi stimuli ca specie) IAR STIMULII E BAZA DUPĂ CARE SE GHIDEAZĂ LOGICA UMANĂ”…..adică tot prostul la final ajunge deştept dacă are destulă viaţă să îşi facă tot drumul aşa cum toţi deştepţii au fost proşti odată fiind la finalul drumului (singurele cazuri în care percepţia a pierdut războiul cu realitate sunt în instituţiile de specialitate închişi în celule capitonate cu mânecuţe lungi).

    Concluzia cu finaluri explozive: totul ţine de matematică şi măsuri aşa că dacă aveţi 60% din populaţie care nu îi duceţi de nas câte şanse sunt să îi scoateţi din sărite într-o zi, ca să nu spunem că sunt şanse mari ca cei emoţionali să se alăture şi ei de să se ajungă la un procent de vreo 85% fiind mai mulţi ca cel doar analitic fiindcă deja se ştie procentele după cum se votează?…..de cei care sunt doar analitici nu vă faceţi griji pentru că dacă nu le furaţi bomboana de la gură îşi fac revoluţiile la tembelizor.

    Concluzia războinicilor psihanalişti: vă asigurăm că dacă vă dă cineva un şut în ouă stimulii voştri vor avea acelaşi reacţie la toţi indiferent câtă propagandă veţi susţine pentru motivul pentru care l-aţi făcut pentru că în lupta logici cu stimuli întotdeauna logica se bazează pe reacţiile stimulurilor şi nu invers. Logica poate fi manipulată până vine unul şi vă dă una în ouă care are aceasi reacţie ca atuncea când vă prosteşte politicianul şi vă ţine în foame motiv care întotdeauna la final înfometatul vă ia la fugărit dacă le daţi toată ziua în ouă, motiv care face ca mase mari să se adune fiindcă dacă le daţi unor mase mari şuturi în ouă reacţiile lor vor fi aproape identice şi aşa se nasc răscoale-revoluţii…..nimica nu enervează mai mult pe cineva ca atuncea când îi daţi toată ziua în ouă.

    Concluzia primei concluzi existenţiale: cred că întrebarea primordială care ar trebui să şi-o pună omenirea este „ar fi sau nu ar fi omul fără ouă?” care automat duce la următoarea întrebare „cine a fost primul ouăle sau omul?”…..nu râdeţi măi politicienilor că dacă vine unul să vă dea una în ouă veţi înţelege de ce oamenii trec peste limitele logici că vă asigurăm că în acel moment numai bunăvoinţă faţă de cel care a făcut gestul nu veţi avea, daaaa. Poate la următoarea adunare parlamentară ar trebui să faceţi un experiment şi să vă surprindeţi colegul parlamentar şi să îi trageţi una în ouă apoi faceţi schimb ca să ştiţi cum s-a simţit şi el apoi suntem siguri că veţi deveni mai responsabili că experimentul ăsta este baza logici şi raţiuni fiind prima lege a speciei umane „frica de a primi lovituri în ouă indiferent în ce tabără eşti, care duce la instinctul de supravieţuire care e în strânsă legătură cu supravieţuirea speciei umane ce ţine de procreere, de aicea a pornit primul licăr de raţionament la om de am evoluat de la simplu animal cu ouăle care se zbenguie la liber în vânt la politicianul de azi”, daaaaa, râdeţi voi râdeţi.

  2. eu locuiesc in Franta, baiatul meu de 9 ani merge la scoala. Din noiembrie cei de paste 6 ani trebuie sa poarte masca la scoala, la liceu, e drept, au injumatatit clasele, fac alternativ. Circulatia virusului nu este mai mica decât in România, poate chiar mai mare, dar in scoli nu este o situatie deosebita, nu sunt foarte multe focare de contaminare, copiii transmit mai putin (adolescentii mai mult). Asa ca nu cred ca e prea grav, pentru profesori sa inceapa serviciul (in România), e mult mai grav pentru copiii ce nu au scoala, consecintele sunt mult mai grave ! Asa ca nu inteleg de ce unii profesori se alarmeaza atâta. Ar trebui sa se gândeasca la copii in primul rând, nu sa fie egoisti!

    • Imi place la nebunie cand se fac comparatii intre Romania si alte tari. Si se trag si concluzii in necunostinta de cauza. O sa va raspund domnule . Pentru ca exact cum ati spus dumnevoastră si fiul dumneavoastră sunteti in Franta. Eu si fiica mea suntem in România, intr-un judet cu doar 2 pediatri. Daca Doamne fereste fiul dumneavoastră se imbolnaveste are ka dispozitie un sistem medical ADEVARAT. Daca se imbolnaveste fiica mea nu am la dispozitie o sectie de pediatrie cu gardă. Asa ca va rog frumos lăsați comparațiile! Nu sunteți in locul nostru! Da mie chiar mi-e frica pentru copilul meu.

    • Trai nineacă, în România! Aş vrea si eu sa fiu angajat în Rom.

  3. ar trebui să mai terminați cu lamentările astea si să treceți la muncă…până când o să tot continuăm cu impostura asta care e scoala online???…se pare că unora chiar le convine … sunt o mulțime de copii care nu au beneficiat in mod real de scoală din diverse motive …nu mai merge așa… riscul de muri e de cand te naști permanent cu sau fără viruși așa că ce ar trebui să facem??? să stam închiși în grote???… cui nu îi convine sau se crede la mare risc există posibilitatea demisiei …. scoala online si scenariul hibrid sunt o mare impostură …foarte mulți profesori si elevi doar mimează scoală…analfabetismul va creste

    • Ce treabă are politica și PSD ul cu această problemă pusă atât de corect??? Dacă ați avea mai multă carte și ați scrie mai corect, în primul rând, poate ați avea dreptul să comentați! NOI suntem oameni, avem familii, avem temeri și căutăm soluții… VIAȚA NOASTRĂ, a tuturor, depinde de deciziile altora! Toți vrem să se facă școala ca înainte, dar avem și dreptul la opinii… În secolul XXI!!!

    • @viorel …tu care spui că ai drept la opinie de fapt nici nu iti pui problema să iei in considerare opiniile altora…eu tot o opinie mi-am exprimat …cat priveste anii de scoală te asigur că am mai multi decat toată familia ta la un loc …tu in primul rând nici nu ai fost capabil să intelegi ce am scris…unde am pomenit eu de psd ??? …oricum te asigur că la scara universului dacă tu sau plodul tau crapă de covid NU contează că nu oricum sunteti egali cu zero.

    • @ada
      Nu esti doar proasta, esti si agresiva. Semn de frustrare. Si de boala.

  4. Ar trebui ca fiecare parinte sa poata decide dacă își trimite copilul la scoala, sau opteaza pentru online. La fel si pentru profesori.
    Cine vrea sa riște, sa-si trimită copilul la scoala, dar sa nu ne oblige pe toți sa ne riscam sănătatea!

  5. Multă lume amețită. Exemplu comentariul Mariei de mai sus.
    1. Crede ea că bolnavii de covid sunt tratați de pediatri dacă au sub 18 ani. În ce film?
    2. Crede ea că dacă odrasla stă acasă nu poate fi afectată de altceva (să zicem o criză de apendicită), deci nu-i nevoie de medic.
    3. Crede ea că țara viitor de aur are, cu copiii neșcolarizați. Sau poate că în județul cu doar 2 pediatri școala on-line e model, de dat exemplu altora.

    • In primul rand va mulțumesc pentru ” complimentele” AMETITA si ODRASLA. Pentru primul nu am nimic de comentat, pentru al doilea va spun ca sunteți needucat(nu ma cobor sa va numesc altfel).Nu stiu ce aveti dumneavoastră, eu nu am odrasla am un copil. Daca dumneavoastră ii spuneti copilului dumneavoastră odrasla, treaba dumneavoastră. In legatura cu celelalte boli am fost nevoita sa imi tratez copilul la privat pe bani destui. Poate dumneavoastră va permiteti pentru mine a fost greu. Asa cum greu e pentru dumneavoastră sa intelegeti ca pot exista opinii diferite . Dar na, evolutia nu e specifica tuturor.

    • Bravo! De acord!

  6. Cu tot respectul pentru munca de cercetare, consider că dl. Jurma privește situația prin ochelari de cal.
    Sau poate ne explică de ce (exemplu dat public) într-o comună cu cazuri doar la azil, și NICI UN caz în afara lui, ar trebui să numărăm infectații din azil și să închidem școala.
    Sau poate ne explică ce viitor au copiii fără școală. Sau poate ne spune ce copil genial are (de școală primară) care se descurcă cu școala on-line singur, că părintele e ocupat cu cercetarea.
    Dacă am trăi în junglă, creșterea distanței între elevi ar fi simplă. Dar suntem în altă climă.
    Aș mai invita autorii articolului să scrie cum s-au descurcat ei cu orele în scenariu hibrid. Are vreunul ore la școala primară?