
Profesor clujean: Examenul de Capacitate e o greșeală de sistem. E o formă de agresiune psihologică asupra elevilor / „Copiii sunt educați pentru a avea succes la școală, nu în viață”
Profesorul Mircea Bertea, fost inspector școlar general adjunct în Cluj și actual consilier al ministrului Educației, Daniel David, trage un semnal de alarmă asupra modului în care România își gestionează evaluarea elevilor de clasa a VIII-a, relatează Cluj24, care citează un intr-un interviu oferit podcastului Contraste.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
„Este o denaturare. Evaluarea de la finalul clasei a VIII-a trebuia să fie un instrument de calibrare pedagogică, nu un filtru care decide dacă intri la un liceu bun sau rămâi un ‘eșec’. Astăzi, părinții și copiii o resimt ca pe o formă de agresiune psihologică legitimă”, a spus Mircea Bertea.
Sistemul educațional românesc s-a îndepărtat radical de menirea sa formativă, transformând evaluarea într-un mecanism de ierarhizare care decide viitorul elevilor, în loc să le ofere un reper de dezvoltare. În loc să fie un moment de reflecție și ajustare a parcursului educațional, examenul de capacitate a devenit o poartă arbitrară: spre succes pentru unii, spre marginalizare pentru alții.
„Copiii sunt educați pentru a avea succes la școală, nu în viață”, spune profesorul. În forma actuală, examenul reduce toate competențele dobândite în patru ani de gimnaziu la două discipline – română și matematică. „Este un nonsens pedagogic”, adaugă acesta.
Educația nu înseamnă ierarhii, stres și selecții rigide nu ar trebui să fie despre ierarhii și presiune psihologică, explică el.
„Un copil nu e un cod de bare. Nu poți să-l triezi ca într-un depozit. Evaluarea trebuie să fie un proces pedagogic, nu un test al nervilor sau al posibilităților financiare ale familiei”, avertizează profesorul.
Accesul la liceele de elită din marile centre universitare – Cluj, București, Iași sau Timișoara – a devenit o cursă costisitoare, rezervată celor care își permit să plătească un preț greu de suportat pentru multe familii. Presiunea asupra elevilor nu este doar emoțională, ci profund financiară, explică el.
„Așa arată o selecție toxică: nu câștigă cine e mai pregătit, ci cine își permite să fie pregătit. E o formă mascată de excludere socială, girată de un sistem care ignoră profund inegalitatea.”
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii