G4Media.ro

Profesor clujean: Examenul de Capacitate e o greșeală de sistem. E o…

Foto: Pexels.com

Profesor clujean: Examenul de Capacitate e o greșeală de sistem. E o formă de agresiune psihologică asupra elevilor / „Copiii sunt educați pentru a avea succes la școală, nu în viață”

Profesorul Mircea Bertea, fost inspector școlar general adjunct în Cluj și actual consilier al ministrului Educației, Daniel David, trage un semnal de alarmă asupra modului în care România își gestionează evaluarea elevilor de clasa a VIII-a, relatează Cluj24, care citează un intr-un interviu oferit podcastului Contraste.

Urmărește cele mai noi producții video G4Media

- articolul continuă mai jos -

„Este o denaturare. Evaluarea de la finalul clasei a VIII-a trebuia să fie un instrument de calibrare pedagogică, nu un filtru care decide dacă intri la un liceu bun sau rămâi un ‘eșec’. Astăzi, părinții și copiii o resimt ca pe o formă de agresiune psihologică legitimă”, a spus Mircea Bertea.

Sistemul educațional românesc s-a îndepărtat radical de menirea sa formativă, transformând evaluarea într-un mecanism de ierarhizare care decide viitorul elevilor, în loc să le ofere un reper de dezvoltare. În loc să fie un moment de reflecție și ajustare a parcursului educațional, examenul de capacitate a devenit o poartă arbitrară: spre succes pentru unii, spre marginalizare pentru alții.

„Copiii sunt educați pentru a avea succes la școală, nu în viață”, spune profesorul. În forma actuală, examenul reduce toate competențele dobândite în patru ani de gimnaziu la două discipline – română și matematică. „Este un nonsens pedagogic”, adaugă acesta.

Educația nu înseamnă ierarhii, stres și selecții rigide nu ar trebui să fie despre ierarhii și presiune psihologică, explică el.

„Un copil nu e un cod de bare. Nu poți să-l triezi ca într-un depozit. Evaluarea trebuie să fie un proces pedagogic, nu un test al nervilor sau al posibilităților financiare ale familiei”, avertizează profesorul.

Accesul la liceele de elită din marile centre universitare – Cluj, București, Iași sau Timișoara – a devenit o cursă costisitoare, rezervată celor care își permit să plătească un preț greu de suportat pentru multe familii. Presiunea asupra elevilor nu este doar emoțională, ci profund financiară, explică el.

„Așa arată o selecție toxică: nu câștigă cine e mai pregătit, ci cine își permite să fie pregătit. E o formă mascată de excludere socială, girată de un sistem care ignoră profund inegalitatea.”

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii

  1. „Așa arată o selecție toxică: nu câștigă cine e mai pregătit, ci cine își permite să fie pregătit.” Deci pregatit e cine isi permite. Si totusi e pregatit cel ce castiga. Problema e ca nu ajungi pregatit de la scoala ci de la meditatii. deci scoala e slaba, profesorii nu isi dau interesul. Calitatea corpului profesoral e slaba in primul rand pentru ca absolventii de liceu cu calitati intelectuale dosebite nu aleg meseria de profesor. De ce oare? Oare pentru ca profesorul e bataia de joc a societatii? Pentru ca e prost platit, batjocorit de elevi la scoala si de parinti. Pentru ca poate fi agresat inclusiv fizic iar scoala se codeste bsa ia masuri contra elevului agresor? Pentru ca elevii au doar drepturi si nicio obligatie? Pentru ca promovabilitatea elevilor te face profesor bun nu cunostiintele pe care le-au acumulat?

  2. Parțial de acord. Este o cursă toxica pentru că sunt doar două materii evaluate. Dacă ar fi 16 materii nu ar mai fi nimic toxic. Examene finale de ciclu gimnazial, toate cu regim de camere etc. Făcut media și gata. Nimeni nu va mai face meditații la 16 materii, toți vor fi egali. Sau, măcar 6-7 examene, pe arii curriculare. Important este să dispară noțiunea de meditații. Să fie irelevant cine poate sa obțină un avantaj din starea materială. Sa conteze numai competențele dobândite. Iar singura varianta este mărirea semnificativă a numărului de examene. Că în Franța.

  3. Profesorul clujean are perfectă dreptate.

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.