
VIDEO Președintele Nicușor Dan, conferință de presă: Este total aberant ca pe legea actuală pensia pe care o ia magistratul să fie cât salariul / Întrebare către CSM: ce este cu această debandadă?
Președintele Nicușor Dan ca calificat ca fiind “total aberant” faptul că un magistrat se poate pensiona cu o pensie mai mare decât salariu, într-o conferință de presă susținută miercuri în care a cerut respectarea regulii potrivit căreia judecătorii care doresc să se pensioneze să anunțe instanțele în care activează cu 90 de zile înainte, pentru a nu mai fi incluși în complete de judecată și pentru a avea timp să redacteze hotărârile pronunțate. Șeful statului a promis o discuție cu “toți factorii interesați” în ceea ce privește reforma pensiilor magistraților, “astfel încât odată pentru totdeauna să închidem acest subiect și să existe predictibilitate în această meserie”.
G4Media transmite LIVE declarațiile președintelui.
Întrebări din partea presei:
Q: Veți menține conceptul de securitate extinsă care permite serviciilor intervenția într-un număr mare de servicii publice?
A: Serviciile sunt de informații, ele nu trebuie să interfereze cu activitatea administrativă, ele trebuie să comunice instituțiilor civile unde observă fenomene de corupție, de evaziune fiscală, și eu cred că e important, sunt fenomene nocive. Da, strategia va fi una extinsă la domenii sociale inportante, cu mențiunea că serviciile doar vor oferi informații. Au fost trimise solicitări către toate instituțiile care au raport cu strategia de securitate pentru a trimite propuneri, va fi un prim proiect, o consultare și în cele 6 luni o vom avea
Q: Cum se poate rezolva criza de personal din Justiție?
A: A fost o aberație că am stimulat oamenii să iasă din sistem și le dăm bani mai mulți celor care ies și se întorc. E bine că sunt 800 de oameni care aleg să muncească în continuare deși ar putea ieși la pensie și trebuie să le mulțumim acestor oameni . Mi-aș dori ca oamenii să se întoarcă, sunt niște judecători care au contribuit la echilibrul social, atât cât îl avem. Prin aducerea oamenilor din avocatură, din alte profesii în magistratură …. Când CSM a spus dezastru, președintele nu semnează decizii de pensionare, putea să dea un telefon înainte, să nu mai punem din nou paie pe foc pe un sistem care e deja instabil…
Q: Despre programul Saligny
A: Orice investiție e bună pentru comunitate, la modul general, mai puțin celebrele terenuri de sport în pantă. Întrebarea e care e ierarhia, cred că nimeni nu a avut o imagine de ansamblu și a pune în echilibru. În acest moment e mult mai bine să te concentrezi, să te uiți la imaginea de ansamblu, conectată cu posibilitatea investițiilor de a veni în românia, decât niște chestiuni locale care pot îmbunătăți confortul oamenilor de acolo, dar dacă nu au de lucru se vor duce în Marea Britanie
Q: Despre detașări în domeniul bugetar și cumulul pensii – salarii
A: E o administrație pe care nu o cunosc încă bine, am interacționat cu vreo 10, poate 20 dintre cei 80-90 de angajați, nu cred că am detașat eu pe cineva. Din păcate, fenomene administrative sunt influențate de fenomene legislative care nu sunt bine puse în ordine. E cumva legitim dacă în instituția ta salariile sunt mai mici 1i vrei să aduci un om bun prin transfer, e legitim să-l detașezi câte 6 luni. E cmplex. Trebuie să ne întoarcem la o lege a salarizării unitare și să agreăm toți că nu ne mai atingem de ea
Q: Avem un orizont de timp la pensiile magistraților?
A: Toată lumea vrea ca această chestiune să fie inclusă în pachetul II
Q: UE ar putea opri ajutorul pentru Ucraina, pe legile anticorupție?
A: Sunt convins că se va ajunge la o soluție negociată, Europa nu-ei permite să oprească ajutorul pentru Ucraina, este o chestiune care ține de propria sa securitate.
Q: CSM a desemnat-o pe Lia Savonea ca președinte al ÎCCJ
A: Dacă doamna Corbu nu se răzgândește, va prelua la 1 august. Foarte foarte probabil voi semna. Am citit niște sesizări, din punct de vedere juridic le-am găsit neîntemeiate
Q: Despre acuzațiile de la SNSPA
A; Orice formă de abuz trebuie sancționată, cu atât mai mult cu cât este asupra unor adolescenți dintr-o poziție de putere. Imensa majoritate a profesorilor sunt de bună credință. Noi avem cultural cumva o problemă în a lucra în echipă. Chestiunea de prevenție a abuzului …profesorul care doar se gândește că vrea să abuzeze să știe că statul se uită la problema asta.
Q: Ați observat surprize plăcute în sitemul bugetar?
A: Foarte mulți magistrați sunt extrem de bine pregătiți și dedicați meseriei, și muncesc în weekend. În primărie am avut niște oameni extrem de competenți. Toată problema e de sistem, cum facem ca toate aceste exemple …. sunt oameni care funcționează bine dacă li se trasează o direcție. Întrebarea e cum facem să avem și inițiativă în mediul public, nu vedem oameni cu inițiativă
Q: Considerați că poliția își pierde din credibilitate?
A: Poliția are și succese, pe care din păcate nu le comunică suficient, ar trebui să o facă. România este o țară mult mai sigură decât multe țări europene, pentru că avem niște instituții care își fac treaba. Da, cum spuneam mai devreme despre cazul generic al studentelor abuzate, atât timp cât nu se imprimă în mentalul colectiv că un om care a îbrâncit un polițist a făcut trei luni de pușcărie, oamenii vor fi tentați să continue. Noi trebuie să consolidăm statul ăsta. Parchetul, pentru un caz banal cum e cel de acolo, ar trebui să încheie cercetarea, și mai departe justiția, într-un an să vedem toți, niște oameni au îmbrâncit un polițist, au fost condamnați. Altfel ne vom învârti tot timpul în jurul cozii.
Q: Despre dosarele de pensionare a magistraților
A: Am constatat citind cu atenție dosarele că unii oameni niciodată nu și-au exprimat intenția de a se pensiona, oameni de 52, 55 de ani, și care brusc în contextul discuțiilor despre legea pensionării, și-au exprimat această intenție. Cred că e mai clar acum că va exists acestă normă tranzitorie, că cine are un drept câștigat îl va avea în continuare
Q: Știați de relația de amiciție a lui Nicu Gheară cu fostul vicepremier Anastasiu?
A: Cu cunoașterea pe care o am, cred că serviciile trebuie să prevină când există un risc la securitate națională. La dl Anastasiu a fost mai degrabă un risc de imagine. Nu a exsitat vreun risc să fie șantajat, să-i fie afectate atribuțiile de serviciu
Q: Aveți o listă scurtă de nume la SRI?
A; Da, trei patru (nume)
Q: Dacă legea privind pensiile e declarată neconstituțională, luați în calcul un referendum pentru schimbarea constituției?
A: Nu cred că e fezabil. Eu sper să avem o discuție cu juriștii la masă, astfel încât să găsim o soluție stabilă. Problema uriașă pe care noi o avem nu e legea, ci Inspecția Judiciară care judecă părtinitor iar uneori jucă politic. Aici trebuie să ne concentrăm
Q: Ați blocat avizul pentru muzeul Holocaustului. Cum vor evolua relații cu comunitatea evreiască în acest context?
A: Haideți să lămuri chestiunea cu muzeul, o chestiune foarte serioasă. Prin anul 2017-2018, statul a oferit o clădire pentru muzeul Holocaustului. Institutul Wiesel a făcut o achiziție publică, în care tema de proiect a fost restaurarea respectivei clădiri și funcționalizarea ei ca muzeu. Această licitație a fost câștigată de o echipă de constructori și arhitecți care a venit la primărie, au fost mai multe certificate de urbanism, și spre stupoarea noastră în 2022 a venit cu propunere, nerespectând tema de proiect, a propus demolarea lui și construirea unui imobil similar, cu care nu am fost de acord, încălca regulamentul zonei protejate. Am agreat la jumătatea lui 22023 printr-un certificat de urbanism ce anume să se păstreze, cam 55 din clădire, fațade și scări interioare, după 6 luni a venit din nou echipa cu un proiect care nu respecta certificatul de urbanism agreat, și cereau un altul în care să demoleze și mai mult. Construcția are niște părți care țin de alți proprietari, și legea spune co poți da autorizație numai pentru proprietar. Problema de proprietate aparent banală nu a fost rezolvată de guvernul României când eu am plecat de la primărie. Sunt convins că poziția mea este absolut legitimă față de situația legislativă existentă. Una e să fii ferm împotriva manifestărilor antisemite, alta e să dai o lege care mai mult încurcă decât ajută
Q: Când veți prezenta lista de consilieri?
A: Administrația funcționează. Avem o echipă de juriști foarte bună, ați văzut și niște excepții de neconstituționalitate….urmează
Q: Ce ar însemna ieșirea PSD de la guvernare?
A: Trebuie să separăm declarațiile publice de niște mecanisme care sunt funcționale. Este o coaliție, există o majoritate, a trecut primul pachet de măsuri, astea sunt fapte. Fiecare dintre politicieni încearcă să arate oamenilor că le apără interesele. Uneori eu consider că e mai bine să taci, alții consideră invers, asta este politica. E un examen de maturitate pentru partidele noastre
Q: Aveți date noi despre vizita în SUA?
A: Septembrie e adunarea generală a ONU, va merge ministrul de Externe. Eu cred că o vizită prezidențială în SUA trebuie pregătită foarte bine, în special pe partea economică. Miza noastră este să ne conectăm economic. (Care ar fi orizontul de timp?) Începutul anului viitor, ceva de genul acesta
Q: Un raport UNICEF spune că o cincime dintre minorii traficați în Franța provin din România, Bosnia Herțegovina
A: Este parte dintr-un standard de civilizație și moralitate pr care trebuie să-l asumăm. Nu sunt mulțumit de justiție, în special pe parchete, pe multe fenomene, unul dintre ele este acesta. De foarte multe ori cercetarea e o activitate birocratică, nu suntem în stare să separăm cazurile importante. În momentul în care ajungem în faza de judecată vedem că dosare importante durează extrem de mult. Cum putem corecta? O să fie o evoluție în timp. Trebuie să dăm o mare importanță activității manageriale a șefilor de parchete. Managementul î parchete, cu țintirea unor zone de corupție pe care le vedem, și tot o chestiune de management la instanțe, și aici suntem supraîncărcați de dosare și nu există mintea limpede care să simplifice procesul
Q: Aveți semnale legate de reducerea trupelor americane din România?
A: Nu. Nu am informații
Q: Circa. 56% dintre români consideră comunismul un lucru bun pentru România
A: Trebuie să reamintim celor tineri mai ales ce a însemnat regimul comunist. Întrebarea fundamentală este ne cred ei pe noi? Aici este discuția. Nu este nici neocomunism, nici extremism, fenomenul social pe care îl trăim e o uriașă neîncredere a unei părți a populației față de autorități. Lucrul cel mai important este să recâștigăm încrederea oamenilor, numind persoane competente, reducând corupția, evaziunea, atunci vom fi credibili să spunem că comunismul a fost ceva rău. Și furia lor e întreținută, dar ei sunt legitim exasperați, orice am spune noi nu ajunge la ei
Q: Cum comentați acuzațiile legate de agresiuni sexuale la SNSPA? E nevoie de regândirea cadrului legal?
A: Tipul acesta de manifestare este inacceptabil. Vorbim de cazuri generale, de ce în cazuri deja documentate victimele ajung să vorbească peste 10 ani, asta e o problemă a statului român, pentru că ele nu au avut încredere să meargă la autorități. Statul român nu trebuie să tolereze fapta unui partener de a-și amenința fosta parteneră, acești oameni trebuie urmăriți penal. Revenind la SNSPA, trebuie să fie o cercetare temeinică, cu respectarea dreptului de apărare a celui învinuit, un fundament al statului de drept.
Q: Cum calificați reacția în cazul inundațiilor?
A: În ce privește componenta de salvare, eforturile au fost consistente. Problema noastră este în partea de prevenție. E o zonă în care astfel de fenomene s-au mai întâmplat, întrebarea este care este strategia statului pentru aceste zone? Acolo e suferința noastră
Q: Interlopul Nicu Gheară este un prieten al statului român?
A: Dl Nicu Gheară e o persoană controversată, știm cu toții, dar la prima vedere nu știu să aibă vreo suspiciune de a afecta interesele de securitate ale României. Ce povestește dl Bolojan a fost acum vrei 30 de ani…trebuie să avem un echilibru între o tranziție în care românia trecea de la un sistem la altul, și lucrurile nu erau foarte clare, legal, și ultimii 10-20 de ani în care sistemul de drept e cumva bine întipărit în mentalul colectiv și o faptă precum darea de mită e foarte concretă
Q: Legat de Neacșu, moralitatea se poate reabilita?
A: A fost un moment în care mulți demnitari din stat au avut același tip de problemă, e foarte bine că s-a clarificat, trebuie să faci o optimizare între integritate și competență
Q: Maia Sandu a avertizat că Rusia se pregătește să interfereze în alegerile din Moldova
A: Mă întorc la acele comunicate din 18 iulie, de la NATO, UE și UK, care spun că există interferență rusă în Europa, un război hibrid al Rusiei. Pentru Moldova, faptele sunt și mai clare și mai intense, acolo a existat și cumpărarea de voturi, dovedită deja. O să fie niște alegeri importante. Pe componenta de securitate cibernetică, la solicitarea omologilor, putem să-i ajutăm.
Q; Ați dat vreodată șpagă de supraviețuire?
A: Nu-mi aduc aminte
Q: Cine a lucrat la proiectul privind pensiile magistraților?
A: Orice proiect de lege are statut de text pe o foaie de hârtie. Sper să avem un dialog și să închidem cu compromisuri legitime, acest subiect
Q: Vi s-a cerut să nu retrimiteți legea Vexler la Parlament. Veți contesta legea în continuare?
A: Evident că România rămâne angajată în combaterea antisemitismului, nu poate fi discuție despre asta. Da, eu consider că legea este neclară și tocmai în spiritul unui dialog, dacă nu diminuarea măcar pentru neamplificarea tensiunilor care există, trebuie ca legea să fie foarte clară, și acesta e motivul pentru care o voi retrimite Parlamentului
Q: Mai poate rămâne în funcție ministrul Justiției, după ce a desființat tot ce a spus premierul?
A: Suntem într-o poziție în care România are nevoie de stabilitate, care este obținută prin colaborarea unor structuri politice care au opinii divergente. Și dl ministru al justiției, și dl premier vor fi parte din dialogul din zilele următoare, pentru că noi avem un proiect, din discuțiile pentru pachetul de pensii speciale, pentru a ajunge la o versiune agreată de toți. Dacă viața reală ar fi enunț demonstrație, QED, nu ar mai exista meseria asta. Suntem în meseria asta, reprezentăm părți din societate care au opinii diferite, trebuie să mediem
Q; Și Radu Oprea a scăpat de condamnare după ce a plătit prejudiciul. Nu ar trebui să plece oamenii care au avut probleme cu legea?
A: Ar fi bine și ca deficitul să fie 2%, nu 9. Suntem într-o situație în care avem multe constrângeri și una este ca România să proiecteze stabilitate. Aceasta presupune participarea tuturor partidelor pro-occidentale. Pe de altă parte, dacă-mi permiteți să fiu puțin contra curentului, trebuie să ai și o expertiză tehnică în chestiuni care țin de administrație publică și stăm așa și așa. Nu avem 50 de specialiști pe fiecare post pe care să-i aducem să guverneze
Q: Magistrații și-au majorat sporul de risc și de confidențialitate
A: Este un dialog necesar pe care urmează să-l avem, astfel încât la capătul acestuia să închidem mai multe lucruri: să dăm predictibilitate pentru meseria de magistrat, atât pentru tineri cât și pentru cei care se întreabă dacă să rămână sau nu în sistem, și pe de altă parte să închidem imaginea de multe ori nedreaptă pe care magistrații o au în societate. Trebuie să realizăm o pace socială cu privire la această chestiune
Q: Veți merge la o ședință a CSM? Cum o să explicați ce înseamnă de fapt debandadă?
A: Debandadă în ce privește cererile de pensionare. Nu e admisibil ca în această instituție de elită să nu existe o minimă predictibilitate în ce privește datele de pensionare. Pe problema pensiilor trebuie să avem dialog, suntem cu toții oameni responsbabili, vedem din păcate scăderea calității actului de justiție în ultimii 4-5 ani, și societatea ne obligă să avem dialog. Desigur, o să particip de-a lungul mandatului la multe ședințe CSM
Q: Are profilul de edil?
A: Sigur, da
Q: V-ați întâlnit cu dl Drulă. V-ați ales urmașul la primărie?
A: Am discutat foarte multe lucruri, în special legate de transportul în București, avem și niște alegeri, cred că cineva care are o expertiză pe transporturi e bine venit în aceste alegeri
Q: Ce le spuneți românilor care văd că pensia medie a magistraților e 25.000 de lei?
A: Să ne uităm la salariu, sunt 4-5000 de magistrați. Ca principiu, e bine ca magistrații să fie bine plătiți, importanța socială a muncii lor e mare, și pentru a preveni ca în momentul în care dezbat cauze importante să nu fie tentați de diferite chestiuni colaterale, și aibă o siguranță, un confort al muncii. Dacă salariul trebuie să 3000 sau 6000 de euro e o dezbatere pe care trebuie să o avem. Pensia, raportată la salariu, aici este problema noastră. Dacă ea trebuie să fie 70%, 80%, pentru a încuraja oamenii să rămână în sistem.
Q: Cum veți rezolva conflictul dintre Guvern și magistrații?
A: Într-un moment în care România trece printr-o criză bugetară, cum este acest moment, fiecare dintre noi trebuie să ne măsurăm cuvintele și să nu aruncăm cu acuze. Avem o problemă, faptul că în legea actuală pensia este cât salariul este o problemă și trebuie corectată. Toate aceste discuții trebuie să le purtăm cu calm, să ajungem la o soluție agreată. Dacă începem de acum să ne înjurăm nu cred că ajungem prea departe
Q: Veți merge în zonele afectate de inundații?
A: În măsura în care va fi necesar, da
Q: E normal ca președintele să sune magistrații?
A: Eu cred că da, cât timp nu intră în dosare
Q: Când vor fi numiți șefii serviciilor?
A: După o discuție cu partidele, în următoarele săptămâni
Q: Dl Neacșu este în executiv, ar trebui să plece?
A: Am fost în parlament în mandatul 2016 – 2020, au fost mai mulți demnitari care au pățit același lucru, prevederea legală nefiind în opinia mea suficient de explicită pentru a preveni angajarea unei rude la cabinetul parlamentar. Este o coaliție în care fiecare partid decide pentru pozițiile pe care le-a negociat.
Q: Dragoș Anastasiu v-a fost consilier. Ați știut de situația domniei sale?
A: Nu am avut această informație. Domnia sa a fost consilier onorific pt dl Bolojan, în această perioadă a obținut certificatul ORNISS care a continuat să funcționeze. În opinia mea, verificările care se fac pentru obținerea certificatului sunt acele vulnerabilități care vin din diferite forme de asociere cu persoane care nu sunt prietene cu statul român sau din anumite chestiuni prin care respectivele persoane au învinuiri penale. Situația dl Anastasiu a fost mai degrabă o chestiune de imagine din perspectiva ORNISS. Ce a făcut exact ORNISS nu am aprofundat.
- Este total aberant ca pe legea actuală pensia pe care o ia magistratul să fie cât salariul
- Încurajează oamenii să iasă din sistem. Am pierdut foarte mulți specialiști și calitatea actului de justiție
- Îmi arăt respectul față de magistrații care aleg să rămână în sistem în ciuda faptului că sunt încurajați să iasă
- Am avut 74 de cereri de pensionare de rezolvat. Doi dintre magistrați și-au retras cererea și au ales să rămână în profesie. Magistrații spun că nu s-ar pensiona dacă nu ar fi tot acest tăvălug de informații
- Voi vorbi la telefon cu acești magistrați pentru a-i convinge să rămână
- Analiza e finalizată pe cele 74 de dosare care au rămas, vor fi publicate vineri în Monitorul Oficial. Magistrații care eventual s-au răzgândit pot să îmi scrie până vineri la amiază
- În ce privește noua lege, este agreat de toată lumea că va fi o normă tranzitorie, persoanele care au avut niște condiții de pensionare și le vor păstra
- Din analiza celor 74 de cereri de pensionare, rezultă o întrebare către CSM: ce este cu această debandadă?
- Pentru că 70% din cererile de pensionare nu indică o dată precisă de pensionare
- Și dacă lucrezi în cofetărie, la cojocărie, la inginerie, oamenii se pensionează dar au grijă să nu afecteze circuitul de producție și prevăd o dată de pensionare
- Mai mult, există o regulă foarte bună care spune că magistratul care dorește să se pensioneze cu 90 de zile înainte anunță instanța și conducătorul instanței are grijă să nu-l mai trimită în complet pentru a putea redacta hotărârile pe care nu le-a redactat
- 90% din cereri nu verifică această condiție.
- Consecința e că nimeni nu prevede când va fi momentul pensionării și colegii mei sunt asaltați de telefoane hai când semnează președintele
- Președintele nu este un notar, nu asta a spus constituția
- Rolul președintelui este de a da decretul de pensionare tocmai pentru a veghe la corectitudinea procesului
- Cum vreau să lucrăm: Vreau ca un magistrat care vrea să se pensioneze să anunțe cu cel puțin 90 de zile înainte, și în cele 90 de zile magistratul să fie scos din complete
- Am observat o prevedere în legea statutului magistraților care este incorectă și voi solicita guvernului să o includă în pachetul doi de măsuri
- Un magistrat care s-a pensionat în trei ani de la pensionare se poate reangaja în justiție
- Când face asta primește și indemnizația de judecător și 15% din pensie, și asta nu e corect
- Nu e corect ca un coleg să iasă di magistratură, să reintre și să ia cu 15% mai mult
- Voi solicita ca această posibilitate să fie scoasă din lege
- Propunerea mea este să dăm un termen de 5 ani, în care judecătorul pensionar să poată să revină doar cu indemnizația lui la aceeași instantă de unde a plecat
- Premierul a anunțat componenta de pensie a magistraților. Vreau să avem o discuție cu toți factorii interesați, mă interesează subiectul acesta, astfel încât odată pentru totdeauna să închidem acest subiect și să existe predictibilitate în această meserie
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
19 comentarii