G4Media.ro

Predoiu, replică la criticile referitoare la superimunitatea oferită magistraților: Să vedem primul…

Predoiu, replică la criticile referitoare la superimunitatea oferită magistraților: Să vedem primul abuz al CSM și Ministerul Justiției va propune eliminarea “filtrului”

Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, răspunde pe Facebook criticilor formulate de magistrați și de societatea civilă după ce ministerul a pus în dezbatere publică un proiect de lege privind deființarea Secției Speciale, prin care sunt introduse însă două filtre suplimentare în cazul anchetării magistraților. Magistrații au criticat faptul că, prin avizarea începerii urmăririi penale de către procurorul general în cazul judecătorilor și procurorilor, poate fi afectată independența acestora, dat viind că șeful Parchetului este propus de ministrul justiției, care este politic.

Pe de altă parte, propunerea ca trimiterea în judecată a magistraților să se poată face doar cu avizul CSM este interpretată ca o superimunitate oferită magistraților. Predoiu susține că Ministerul Justiției va propune eliminarea filtrului dacă se va dovedi că CSM va abuza de acest ”filtru”. Ministrul Justiției nu explică însă de ce a ales să pună în mâna unui singur om, respectiv a procurorului general, puterea de a decide dacă un magistrat poate sau nu să fie urmărit penal.

Redăm mai jos integral postarea lui Cătălin Predoiu:

Despre reacțiile la proiectul Ministerului Justiției de desființare a SIIJ, sine ira et studio!

1. Am luat act de reacțiile diverse, unele critice, la proiectul MJ de desființare a SIIJ. Pe fond, le privesc pe toate cu seriozitate și voi reflecta la ele, ca întotdeauna. Înțeleg interesul și pasiunea revărsate asupra subiectului. Înțeleg și motivele aparente și cele mai puțin vizibile. Însă nu înțeleg vehemența stridentă, suspiciunea, procesul de intenție, chiar jignirea, acolo unde aceste bube ale gândirii raționale și comportamentului civic se manifestă. Celor care vor să dialogheze rațional, le-am fost întotdeauna alături și i-am privit cu simpatie, indiferent cât de puternică le-a fost critica. Celor care discută în termenii procesului de intenție, ai limbajului agresiv și, uneori, jignitor, pe ton strident și țipător le spun că îmi vorbesc o limbă străină, nu îi pricep, să fiu iertat!

2. Legiferarea este un proces laborios, migălos, generos. Seamănă cu șlefuirea unui bloc de piatră până capătă, pe lângă conținut, formă abstractă, sens. Dar se pleacă întodeauna de la un “dat”, de la un “bloc”, de la un proiect. Nimic nu împiedică CSM să perfecționeze proiectul MJ, de aceea l-am trimis la avizare. Nimic nu împiedică asociațiile de magistrați să trimită propuneri la MJ și, la rândul său, acesta să își perfecționeze propriul “bloc” de lege. Pe unele le-am și primit deja, pe telefonul personal, le aștept și oficial la adresa ministerului. Mulțumesc! La urma urmei, un proiect a fost pus pe masa netedă a CSM, nu direct în Monitorul Oficial, prin OUG, nu direct pe masa și mai netedă a Parlamentului, prin angajare de răspundere. Era mai bine să procedăm direct la intervenție?! O să reflectez și la acest lucru, dacă e cazul să propun Premierului, dacă împrejurările o cer. În fond, și OUG și angajarea de răspundere sunt proceduri de legiferare constituționale.

3. Pe fondul lucrurilor, s-a criticat faptul că aș crea prin proiect o “superimunitate” magistraților. Nu e “superimunitate”, e asigurare pentru imparțialitate. Lupta anticorupție și, în general, lupta pentru integritate nu exclud imparțialitatea, nu exclud rigurozitatea. Ba chiar le presupune cu obligativitate. O activistă ONG pe care o stimez imi transmite public că nu înțelege logica din spatele “filtrelor” procedurale din proiect. Este logica inversă celei cu care acționau în trecutul nu prea îndepărtat unii dintre miniștrii de Justiție, atunci când chemau pe unii dintre procurorii șefi la minister cu unele dosare și le comunicau că sunt interesați de numărul de inculpări, nu de numărul de condamnări. Este logica inversă din spatele unor miniștri care discutau deschis la partid despre stadiul acestor dosare și despre cum le vor accelera ei împotriva inamicilor politici ai prea rafinatului premier în funcție la acea dată. În optica mea, nu trebuie să ne întoarcem la acea logică desuetă și dovedit contraproductivă. O jurnalistă pe care o prețuiesc afirma că nu crede să fi fost vreun magistrat șantajat și niciun abuz, că n-a cunoscut niciunul care să afirme deschis acest lucru. E drept, s-a vorbit doar pe la colțuri de acest lucru sau, când s-a vorbit deschis în CSM, s-a vorbit impersonal și general, însă e exorbitant să ceri unui magistrat să recunoască public faptul că a fost presat să dea o soluție sau alta, mai ales după ce a dat-o. Cert este că există această percepție puternică și această temere că lucrurile s-ar putea repeta. Nu cred că sunt apărute din nimic sau din închipuiri. MJ nu poate ignora aceste percepții și temeri, nu legiferăm într-o lume abstractă și ideală, ci într-una concretă și imperfectă. Și cred că este și în interesul DNA să existe aceste filtre pentru ca, într-un timp oarecare, să elimine orice prejudecată și suspiciune că lucrurile vor derapa și apoi “filtrele” vor dispare. Eu, personal, am încredere, de aceea am optat pentru reîntregirea competenței legale a DNA. Dar, ca ministru, încerc să fiu imparțial și să am grijă și de cealaltă parte a magistraturii, care înca nu are incredere.

4. Pe scurt, MJ avea de ales între a propune reformarea SIIJ sau desființarea ei cu reîntregirea firească a competențelor DNA. Am optat pentru firescul instituțional și am înclinat balanța spre DNA. Odată făcută această opțiune, am avut de ales între a ignora temerile și percepțiile create în anii anteriori în urma “cazului Ploiești” și a altora, sau a ține cont de ele și a reglementa “filtre” procedurale asiguratorii. Am optat să înclin balanța și în cealaltă parte, prin doua “filtre”, Procurorul General și CSM.

5. În concluzie, celor care spun că CSM ar putea abuza de “filtru”, le răspund: să vedem primul abuz al CSM și MJ va propune eliminarea “filtrului”! Celor care vor păstrarea SIIJ, le adresez următoarele întrebări: cum anchetezi un caz de corupție la 500 de km de București cu 15 procurori staționați în capitală? Există acest interes în magistratură, să anchetăm corupția din magistratură? Au auzit de locurile în care clienții vin la judecata dosarelor civile “împodobiți”, ca să plece fericiți?

Celor care îmi transmit civilizat că, în general, proiectul nu e bun, dintr-o cauză sau alta, le răspund: ceva imperfect e mai mult decat nimic și sunt de acord să îl facem mai bun! CSM, asociațiile, magistrații, analiștii, juriștii, profesorii, jurnaliștii etc, au cuvântul în dezbatere. Avem cu toții dreptul la cuvânt și la opinii, personale sau instituționale. Chiar și Ministerul Justiției.”

Sursa Foto: Inquam Photos/ Autor: Octav Ganea

Citește și

BREAKING Ministerul Justiției inventează o nouă pârghie de control asupra procurorilor și judecătorilor în paralel cu desființarea Secției Speciale: Pune în mâna unui singur om puterea de a decide dacă un magistrat poate fi anchetat

Reacţie rapidă. Ce spun magistrații despre super-imunitatea oferită de Predoiu și despre avizarea urmăririi penale de către Procurorul General

Renate Weber critică noul mecanism de tragere la răspundere penală a magistraților: ”Procurorul de caz devine un fel de plastilină”

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

7 comentarii

  1. Pot postacii PNL să ne explice această mizerie de propunere a Rodicăi Predoiu ?
    Nu e nici o diferență de mentalitate între gușatul peltic și bubosul ievaluator, ambii vor controlul justiției, doar metodele diferă

  2. Absolut penibil. Hai sa zicem ca e de buna credinta, dar ii spune cineva ca nu e etern in acest post? Si poate un alt ministru nu numai ca nu va lua masuri in cazul unui abuz, dar poate va si contribui? O lege nu trebuie sa astepte abuzuri pentru a fi corectata, trebuie sa prevada. Oricum mare greseala am facut cand am crezut ca PNL s-a schimbat…

  3. Ce nesimtit…

  4. asta e prost? pai si daca nu va mai fi el ministru si va fi gen , satana de rodica stanoiu, sau dracu de ciordache cu o lege de genul asta?
    atunci cum elimina el ?

  5. deci daca societatea civila a sarit asa, pentru o idee, la care el e deschis la comunicare, inseamna ca asta ori e prost, ori ne crede pe noi prosti, ori adevarul ca PSD = PNL aceesi hoti cu interese si vise de putere absoluta

  6. ,,răspund [zise Cătălin – n.m.]: să vedem primul abuz al CSM”.
    Ei bravos, neicusorule, da’ cin’ va stabili de-i ,,abuz” au de nu-i?! Ori poate naști matale, prin OUG, o SSAJ – Secție pentru Stabilirea Abuzurilor în Justiție…

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.