Donează aici. Susține o presă liberă.
Funcționăm ca organizație non-profit, iar banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt destinați integral finanțării proiectului G4Media.
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Portul Constanța a căpătat un rol crucial în regiune după izbucnirea războiului din Ucraina, însă creșterea activității a scos în evidență și starea precară în care se afla infrastructura portuară, neglijată ani la rândul. Deși conceput ca un port feroviar, doar o mică parte din căile ferate mai erau utilizabile în prima parte a anului trecut, mare parte din marfă fiind transportată pe cale rutieră.
Este motivul pentru care portul s-a confruntat în ultimul an cu blocaje sistematice care au generat zile de întârzieri și au dat peste cap campania de recoltare pe plan intern. Situația periclitează în continuare capacitatea de a prelua cerealele ucrainene pentru export.
Există însă și vești bune. Anul 2023 aduce investiții fără precedent în Portul Constanța, majoritatea din fonduri europene: aproape un miliard de euro în modernizarea infrastructurii feroviare, peste 100 de milioane de euro pentru proiecte care vizează infrastructura rutieră, de apă și cea de distribuție a energiei electrice și proiecte în pregătire de 500 de milioane de euro. G4Media trece în revistă proiectele pentru lucrările din port.
”În ultima perioadă, când rolul portului a fost mai important ca niciodată, iar rutele de transport s-au reconfigurat, a fost necesar să restabilim prioritățile și regândim planul de investiții, accelerând atragerea de fonduri europene. În acest context, investițiile pe care le avem în implementare și cele la care lucrăm sunt absolut necesare, strategice, pentru noile fluxuri de mărfuri și pentru noul rol pe care portul Constanța îl are pentru Uniunea Europeană”, a declarat Florin Vizan, directorul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța.
Un miliard de euro pentru infrastructura feroviară din Portul Constanța
Articolul continuă mai jos
Calea ferată din Portul Constanța totalizează 326 km, din care 59 km aparțin administrației portului, 11 km operatorilor portuari și 256 km sunt deținuți de CFR. La nivelul anului 2018, aproximativ 25% din liniile de cale ferată ale CFR erau închise, iar aproximativ 27% aveau limitare de viteză, potrivit companiei. În plus, 100 de linii erau blocate de circa 700 de vagoane nefolosite sau scoase din uz, după cum a recunoscut chiar ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu în luna mai 2022.
Consiliul Concurenței avertiza într-un studiu elaborat în 2022 că ”este vitală repunerea în funcțiune a liniilor de cale ferată care sunt închise din cauza stării tehnice necorespunzătoare, în caz contrar ar putea conduce la blocarea Portului, ceea ce va afecta economia națională prin perturbarea activității de import-export și, implicit, aprovizionarea cu materii prime și produse agro-alimentare”.
Unele lucrări de reparații și investiții au început încă de anul trecut și au fost deja finalizate lucrări de reparație capitală a 72 de linii de cale ferată.
”În acest moment, asigurăm operatorilor de transport de marfă condiții moderne de circulație și de manevră pe aproximativ 33 km de cale ferată nouă și pe 110 aparate de cale din incinta Portului, iar până în toamna acestui an vor fi date în exploatare și ultimele 27 de linii de cale ferată (10,435 km) și 16 aparate de cale, aflate în prezent în reparații capitale”, au transmis reprezentanții CFR pentru G4Media.
În luna martie a acestui an, CFR a anunțat un proiect-mamut finanțat din fonduri europene, în valoare totală de circa un miliard de euro, pentru modernizarea întregii infrastructuri feroviare pe care o deține în port. Proiectul este împărțit în trei etape, iar licitația primei etape a fost deja lansată.
4 milioane de euro pentru două noi parcări și un drum nou
Pe lângă investițiile în liniile de cale ferată, proiectele pe care le derulează în acest moment Administrația Portului Constanța mai vizează îmbunătățirea traficului și accesului rutier la terminalele operatorilor privați și creșterea adâncimilor care să permită accesul unor nave mai mari.
Două dintre proiecte fac parte dintr-o finanțare mai mare pentru județul Constanța și operatorii portuari, obținută prin POIM – Solidarity Lines. Vizează două parcări și îmbunătățirea accesului rutier la terminale și vor fi finalizate până în luna decembrie.
Contracte în derulare de 53 de milioane de euro pentru infrastructura rutieră, de apă și de distribuție a energiei
Proiecte în valoare de 100 de milioane de euro, au fost deja aprobate prin Programul Infrastructura Mare. Dintre acestea sunt în derulare trei, în valoare de 53 de milioane de euro, cu termene de finalizare la sfârșitul anului și în august 2024. Banii provin din fonduri europene și surse proprii.
500 de milioane de euro pentru proiecte în pregătire
Administrația Portului Constanța mai are în pregătire proiecte de 500 de milioane de euro, cu care dorește să aplice la Programul Transport 2021-2027.
”Pentru aceste obiective de investiții, CN APM SA a finanțat din surse proprii eleborarea studiilor de fezabilitate, a documentațiilor de avizare, cererilor de finanțare aferente, pentru asigurarea maturității proiectelor, pentru pregătirea în vederea depunerii lor, imediat după aprobarea și publicarea Ghidului Solicitantului”, au precizat reprezentanții Administrației Portului Constanța.
Valoare estimata – 30,7 milioane de euro
Stadiu: Hotărârea de Guvern (HG) a indicatorilor aprobată, HG de aprobare a amplasamentului și declanșarea procedurilor de exproprieri pe traseul de avizare.
Termen estimativ de execuție: 2024-2027, după semnarea contractelor de proiectare și execuție, respectiv de supervizare.
Valoare estimată – 122 milioane de euro
Stadiu: Set complet de avize obținute, studiu de fezabilitate/DALI avizat în Consiliul Tehnic Economic al CN APM SA, urmează avizare Consiliul Tehnic Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, comitet interministerial și HG indicatori. Proiectul va beneficia de asistența tehnică a Jaspers pentru justificarea necesității și oportunității finanțării proiectului în cadrul PT 2021-2027.
Termen estimativ de execuție: 2024-2028 (etapizat, corelat cu graficul de implementare a altor proiecte de dezvoltare aflate în curs la momentul începerii execuției lucrărilor).
Valoare estimata – 130 milioane de euro
Stadiu: Au fost obținute avizele, cu excepția avizului de mediu pentru Mangalia. Proiectul va beneficia de asistența tehnică a Jaspers pentru justificarea necesității și oportunității finanțării proiectului în cadrul PT 2021-2027.
Termen estimativ de execuție 2024-2026.
Valoare estimată – 95 milioane de euro
Stadiu: Set complet de avize. Studiul de fezabilitate avizat în Consiliul Tehnic Economic al CN APM SA, urmează avizare în Consiliul Tehnic Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Comitet Interministerial și HG aprobare indicatori.
Termen estimativ de execuție: 2024-2027, etapizat și corelat cu graficul de implementare a altor obiective de investiții.
Valoare estimată – 10 milioane de euro
Stadiu: Set complet de avize obținute, studiu de fezabilitate finalizat, urmează să fie avizat în Consiliul Tehnic Economic al CN APM SA, Consiliul Tehnic Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Comitet Interministerial și HG aprobare indicatori.
Termen estimativ de execuție: 2024-2026, corelat cu graficul de implementare a altor obiective de investiții.
Valoare estimată – 28 milioane de euro
Stadiu: Set complet de avize obținute. Studiul de Fezabilitate avizat în Consiliul Tehnic Economic al CN APM SA, urmează avizarea în Consiliul Tehnic Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Comitet Interministerial și hotărârea de guvern pentru aprobarea indicatorilor.
Termen estimativ de execuție 2024-2026
Stadiu: obținerea avize și acorduri conform Certificatului de Urbanism.
Prima etapă de dezvoltare a proiectului va face obiectul cererii de finanțare pe Programul Transport.
Termen estimativ de execuție 2025-2027
Valoare estimată – 7,5 milioane euro
Stadiu: Studiu de fezabilitate în curs de elaborare, se află în derulare procedura de evaluare a impactului asupra mediului. Stadiu: în derulare achiziție publică pentru expertiza tehnică pentru validare amplasament rampa de deșeuri.
Termen estimativ de execuție 2025-2026
Valoare estimată – 15-18 milioane de euro
Stadiu: Contractul de prestare servicii pentru elaborarea studiului de fezabilitate în derulare, în prezent se face analiza multicriterială pentru stabilirea amplasamentului optim.
Termen estimativ de execuție 2024-2025.
E bine ca avem o singura cale ferată care unește Constanta de București, mai ales dacă vreun mecanic beat rupe cu locomotiva sa toate cablurile în gara din Fetesti.
Apoi de la București, cerealele ucrainiene vor merge tot pe calea ferată, de data aceasta de super mare viteza, inaugurată de Orbán și Ciolacu acum câteva zile. Duduim când e vorba de infrastructura și asta ne face un lider regional, o tranziție de la comunism la economia de piața reușită.
Ce naiba au asteptat astia la noi atatia ani de zile ?
Tu vorbești aici de parca investițiile alea s-au și făcut. Sa vezi numai cu vor fi sifonați banii și la fel va rămâne portul. Sa nu uitam ca vorbim de cei care furau benzina din tancurile aliaților americani de la baza din Kogălniceanu