G4Media.ro

POLITICO Partidele marginale de extremă dreaptă și extremă stângă din Europa îi…

Sursa Foto: Facebook/ Vlad Gheorghe

POLITICO Partidele marginale de extremă dreaptă și extremă stângă din Europa îi întrec pe centriști în competiția pentru cucerirea utilizatorilor TikTok / Vlad Gheorghe de la Renew Europe, menționat cu cele 1000 de clipuri pe Tik Tok

TikTok devine din ce în ce mai atractivă pentru politicienii din Uniunea Europeană. Peste 140 de milioane de persoane din întreaga Uniune Europeană folosesc aplicația de partajare video pentru orice, de la videoclipuri de dans până la politică, iar cei care candidează la alegerile pentru Parlamentul European din iunie nu vor să rateze acest public.

Cercetările efectuate de POLITICO au constatat că politicienii de extremă dreapta și de extremă stânga stăpânesc cel mai bine politicianismul TikTok. Politicienii din grupurile marginale au intrat mai repede pe platformă în masă, au câștigat mai mulți adepți și au adunat mai multe like-uri pe TikTok decât omologii lor din partidele mainstream.

POLITICO a analizat activitatea pe conturile membrilor Parlamentului European (europarlamentari) între 15 februarie și 8 martie. A găsit 186 de conturi pentru deputați europeni și a agregat numărul de urmăritori și videoclipuri, precum și numărul total de like-uri la videoclipurile lor.

Iată care sunt principalele concluzii:

1. Grupurile marginale o fac cel mai bine

Europarlamentarii din toate mediile politice se mută pe TikTok – dar unii se pricep mai bine decât alții.

În timp ce legislatorii din Partidul Popular European sunt mai numeroși decât legislatorii altor grupuri pe TikTok în ceea ce privește numărul de conturi individuale, Stânga și ID au o pondere mult mai mare de legislatori care postează videoclipuri TikTok.

Disparitatea crește doar atunci când se analizează popularitatea legislatorilor UE pe aplicații: numărul de adepți ai eurodeputaților ID și Stânga este cu mult peste cel al altor grupuri. Când vine vorba de colectarea de like-uri, legislatorii grupurilor ID sunt în liga lor.

Dacă ne uităm la reach, like-uri și activitate, grupul de extremă dreapta ID iese în evidență.

Numărul colectiv de videoclipuri postate de grupuri în comparație cu numărul de like-uri pe care le-au adunat. Dimensiunile bulelor indică numărul de adepți ai grupurilor.

Succesul extremei drepte din Europa contrastează cu mișcarea alt-right din Statele Unite. Dreapta americană a atacat TikTok, considerându-l o amenințare la adresa securității naționale din cauza originii sale chinezești.

În schimb, activiștii de extremă-dreapta și politicienii de frunte s-au organizat pe platforme mai de nișă, inclusiv 4chan, site-ul de microblogging Gab sau chiar platforma autointitulată „alt-tech” Truth Social, creată de fostul președinte Donald Trump.

Multe guverne europene – precum și însuși Parlamentul European – au trecut la interzicerea aplicației de pe telefoanele de serviciu ale funcționarilor din cauza temerilor legate de proprietatea chineză a companiei mamă a TikTok, ByteDance. Dar politicienii au adoptat-o totuși, mulți dintre ei spunând că folosesc dispozitive separate sau că au luat măsuri suplimentare de securitate a datelor pentru a reduce riscurile.

2. Vedetele TikTok sporesc cifrele grupurilor

Puțini europarlamentari au obținut mai mult de un milion de like-uri TikTok. Cei care au reușit sunt în mare parte din extrema dreaptă și extrema stângă.

Unele dintre aceste vedete TikTok sunt mari susținători ai răspândirii mesajului lor politic. Alții pur și simplu își împărtășesc dragostea pentru câini și alte hobby-uri.

Copilul minune al extremei drepte franceze și nativ digital Jordan Bardella conduce grupul său pe TikTok cu cea mai mare parte a like-urilor, cu mult înaintea altor europarlamentari de extremă dreapta. Interesant este că Bardella nu vorbește prea mult despre politică.

Stânga o are franțuzoaica Leila Chaibi și videoclipurile sale ironice, din culise. Chaibi postează despre locurile necunoscute ale Parlamentului European, cum ar fi coaforul europarlamentarilor, cabinele mici de lucru unde „nu poți nici măcar să tragi un pui de somn, decât dacă ești în poziția de făt” și culorile insignelor de lobby pe care ea le numește „maro ca rahatul”.

„Am fost imediat captivată”, a declarat Chaibi, adăugând că postările sale pe TikTok sunt „mai degrabă neobișnuite” în comparație cu comunicarea politică obișnuită

Politicienii irlandezi ai Stângii, Clare Daly și Mick Wallace, împărtășesc discursuri înflăcărate în Parlament, cum ar fi „avertizarea cu privire la pericolele unei preluări masive de putere a UE asupra discursului public”.

Grupul social-democrat (S&D) și grupul liberal Renew datorează o mare parte din popularitatea lor lui Robert Biedroń, respectiv lui Robert Biedroń, un politician carismatic care se pronunță cu privire la drepturile LGBTQ, și românului Vlad Gheorghe, care a postat peste 1.000 de videoclipuri în cei trei ani pe TikTok.

Cel mai mare grup din Cameră, Partidul Popular European (PPE), îl are pe deputatul polonez și iubitor de câini Andrzej Halicki, care postează despre danezii săi – rasa canină, adică – și rareori vorbește despre politică.

Unii deputați europeni dau un anumit aer de disperare în încercarea de a face algoritmul luiTiktok să lucreze pentru ei. Europarlamentarul italian de extremă-dreapta Danilo Oscar Lancini a pozat cu un fundal de pizza cu hashtag-urile „#followme” „#viralll” sau „#makeitviral”. Deputatul german neafiliat Martin Sonneborn a încercat ochelari ciudați pentru a-și promova partidul satiric.

Între timp, politicianul austriac de centru-dreapta Lukas Mandl vrea să își facă loc în inimile TikTokerilor (și ale pasionaților de UE) fluierând la nesfârșit imnul UE, Oda bucuriei, la nesfârșit.

Aproximativ o treime dintre europarlamentarii din Franța, Italia și Germania sunt prezenți pe TikTok; țări în care aplicația are un număr semnificativ de utilizatori. În cel mai recent raport al său, TikTok a declarat că are în medie aproximativ 20 de milioane de utilizatori în fiecare lună în aceste țări.

Dar asta nu înseamnă că acolo se află toată acțiunea TikTok.

Europarlamentarii irlandezi și-au depășit colegii din Italia, Spania și Germania în ceea ce privește numărul total de urmăritori și numărul total de like-uri pe platformă.

La celălalt capăt al scalei: Lituania este singura țară care nu este reprezentată pe TikTok; Slovenia are un europarlamentar pe aplicație, dar încă nu și-a postat primul videoclip.

4. Extrema dreaptă a fost rapidă, centriștii s-au agățat mai târziu

În timp ce un europarlamentar Renew a fost primul care a făcut saltul TikTok în 2019, legislatorii din grupul ID au prins microbul în 2022 în masă.

Când TikTok a ajuns la un miliard de utilizatori în septembrie 2021 – și a devenit aplicația preferată de adolescenți – doar 32 de eurodeputați erau pe ea, politicienii S&D și ID fiind în frunte.
Publicitate

Mai mulți eurodeputați au început să se strecoare pe TikTok începând cu 2022, inclusiv legislatori PPE și ECR, care până atunci fuseseră în mare parte absenți. Până în acel moment, grupul ID era deja bine reprezentat.

Ianuarie 2024 a fost luna cu cele mai multe conturi noi de europarlamentari pe TikTok – 16 conturi noi în total – ceea ce arată că Parlamentul European dorește să profite de popularitatea platformei înainte de alegerile din iunie.

5. Europarlamentarul mediu nu face parte din Gen Z

Chiar dacă postează pe TikTok, politicienii rămân mult mai în vârstă decât utilizatorul tipic al Gen Z al site-ului de video-sharing.

Contează acest lucru? Pe de o parte, europarlamentarul de extremă dreapta și superstar TikTok Jordan Bardella este cel mai tânăr europarlamentar de pe TikTok. Pe de altă parte, eurodeputatul polonez Robert Biedron, în vârstă de 47 de ani – cu 11 milioane de like-uri – dovedește că vârsta nu este doar un număr.

Sursa: Politico

 

 

 

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...