G4Media.ro

Platforma de jurnalism Science+ : Cum a evoluat dezinformarea privind războiul din…

Sursa foto: Pixabay

Platforma de jurnalism Science+ : Cum a evoluat dezinformarea privind războiul din Ucraina și ce mesaje s-au propagat în țările Europei Centrale și de Est

De la re-invazia rusă în Ucraina, Disinfo Task Force și cei peste 30 de parteneri ai Science+ care verifică faptele au monitorizat evoluția tiparelor de dezinformare de stat rusească care circulă în Europa Centrală și de Est, arată un newsletter al platformei Science+, creată de organizațiile de media Free Press for Eastern Europe (FPEE) din Cehia și Free Press Unlimited (FPU).

De exemplu, se arată în newsletter, cei din rețea au depistat și confirmat transformarea peste noapte a grupurilor online anti vaccinare din Europa Centrală în mijloace de propagandă rusească.

„În ultimele săptămâni, pentru a influența comunitățile, propaganda rusă a fost diseminată în mod agresiv prin infrastructura proprie a Rusiei – inclusiv mass-media de stat, ferme de troli, voci publice și ambasadori străini – dar, totodată, este și o consecință a incapacității multor utilizatori de a evalua rapid și adecvat autenticitatea conținutului care se presupune că prezintă scene de război. În plus, analiza noastră a constatat că un număr semnificativ de surse consacrate care anterior au răspândit propaganda anti-vaccin acum amplifică dezinformarea rusă”, mai arată buletinul informativ Science+.

Detalii din newsletterul citat despre ce subiecte au fost rostogolite în media și cum sunt ele repartizate pe țări:

  • „În Bulgaria, două dintre mesajele media false cu cea mai mare influență au fost că SUA efectuează experimente biologice cu soldați bulgari și că refugiații din Ucraina răspândesc în masă boli în țară. Ambele au fost demontate de Factcheck.bg (aici și aici). Am constatat că în România, Ungaria, Polonia, Cehia și Slovacia, conspirațiile privind biolaboratoarele și refugiații ucraineni sunt la fel de răspândite.
  • CE TIP DE VERIFICARE A FAPTELOR FUNCȚIONEAZĂ CEL MAI BINE. Un alt tip de conținut care s-a dovedit a avea mare trecere în rândul diferitelor categorii de public îl reprezintă demontările punctuale ale unor declarații, fotografii și videoclipuri postate pe rețelele de socializare. Partenerul nostru maghiar Lakmusz a scris despre o pagină de propagandă care răspândește afirmația falsă că președintele Volodymyr Zelensky ar fi fugit din Ucraina. Un alt articol de succes al lui Lakmusz este o colecție de verificări ale faptelor despre evenimentele care au dus la război, articol care a ajuns la aproape un milion de utilizatori pe Facebook. De asemenea, a fost distribuit pe scară largă și un podcast despre cum funcționează dezinformarea în Ungaria.
  • PRINCIPALELE MESAJE MEDIA DE DEZINFORMARE LA ADRESA UCRAINEI CARE TREBUIE ȚINUTE SUB OBSERVAȚIE. Partenerul nostru Čeští elfové a creat un rezumat care urmărește principalele mesaje media referitoare la războiul ruso-ucrainean. Acestea nu reprezintă noutăți, ci doar o versiune actualizată a mesajelor anterioare trâmbițate de Kremlin. Printre acestea se numără (1) migrația gestionată, (2) armele biologice, (3) refugiații și (4) o operațiune specială.
  • EXPUNEREA DIN CEHIA. Din februarie, numărul acestor relatări a început să crească. Potrivit Čeští elfové, există o mulțime de modalități populare de a influența publicul ceh, cum ar fi:
  • e-mailuri în lanț care se adresează persoanelor în vârstă, persoanelor cu un nivel de educație scăzut, precum și minorilor care le „știu pe toate”;

  • mesaje de dezinformare distribuite pe grupuri de pe Facebook de către comunitățile anti-vaccin și conspiraționiste, precum și de către mamele aflate în concediu de maternitate;

  • discuțiile de pe fluxurile media principale sunt alimentate de troli.

Obiectivele principale ale operațiunilor de informare sunt: încercările de a slăbi sprijinul cehilor pentru Ucraina, de a semăna neîncredere în propria orientare pro-occidentală a Republicii Cehe, precum și de a eroda încrederea în democrațiile noastre prin discreditarea reprezentării naționale, inclusiv a autorităților, a instituțiilor și a mass-media.

  • EXPUNEREA DIN SLOVACIA. În Slovacia, observăm, de asemenea, o intensificare a informațiilor false despre Ucraina și războiul ruso-ucrainean, care sunt destul de asemănătoare cu mesajele media din Cehia. Este important de subliniat faptul că aceste mesaje circulă pe rețelele de socializare și pe unele pagini de internet care într-un fel sau altul au o legătură cu Kremlinul. În plus, unii politicieni slovaci, în special cei care au mulți adepți pe rețelele de socializare, promovează retorica pro-rusă în spațiul informațional slovac. Și ambasada Rusiei în Slovacia joacă un rol important în răspândirea dezinformării pe această temă.
  • EXPUNEREA DIN POLONIA. De asemenea, în Polonia opinia pro-rusă este răspândită mai ales prin intermediul rețelelor de socializare, a postărilor de pe Facebook și Twitter, încercând să legitimeze invazia prin repetarea mesajului Kremlinului cu privire la necesitatea denazificării sau la responsabilitatea NATO. Astfel, printre articolele populare se numără poveștile despre negarea războiului, cele care acuză armata ucraineană de crime de război, de bombardarea infrastructurii civile și masacrarea civililor, cele despre biolaboratoarele americane din Ucraina care ar crea arme împotriva rușilor și cele despre refugiații din Ucraina. Acest din urmă subiect a devenit deosebit de popular în ultimele săptămâni, având în vedere că majoritatea ucrainenilor se refugiază în Polonia. Unul dintre cele mai influente scenarii urmărește să convingă publicul că refugiații ucraineni sunt persoane strămutate care au venit în Polonia cu scopul de a-i înlocui treptat pe polonezi, care astfel ar deveni cetățeni de mâna a doua. Aceste publicații generează, de obicei, sute de reacții și distribuiri și zeci de comentarii pe rețelele de socializare.”

SCIENCE+ este o platformă creată inițial cu scopul de a crește cantitatea și calitatea jurnalismului pe teme medicale, în șase țări din Europa Centrală și de Est; odată cu războiul din Ucraina rețeua de publicații media a abordat și subiecte adiacente precum dezinformarea, fiind creat „Disinfo Task Force”.

Sursa foto: Pixabay

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează