G4Media.ro

(Op-ed) Cum poate COVID-19 schimba educația românească? – Ruxandra Manea, antreprenor în…

Foto: Arhiva personala

(Op-ed) Cum poate COVID-19 schimba educația românească? – Ruxandra Manea, antreprenor în educație

După aproape 2 săptămâni de când școlile s-au închis, multe întrebări rămân în aer: de la dată deschiderii, până la structura anului școlar, formatul cursurilor online și evaluările anilor terminali. Aproape 3 milioane de elevi stau acasă în această perioadă alături de părinții lor, debusolați de incertitudine și lipsa soluțiilor concrete. Apar tot felul de informații, recomandări și posibile soluții, însă nimic concret, palpabil, organizat. Și poate că este normal să fie așa, totul s-a întâmplat cu o viteză neînchipuită, mai ales pentru structurile guvernamentale, profund birocratice, care sunt prin însuși nucleul lor incapabile de a acționa la o astfel de dinamică.

Covid-19 oferă fix această oportunitate educației la nivel global și cu precădere educației românești: de a reacționa și de acționa cu o agilitate de care înainte nu se închipuiau capabile, de a regândi modele educaționale, de a testa procese și unelte în timp real, de a testa și cultiva adaptabilitatea, creativitatea, capacitatea de inovare, de ownership a profesorilor și liderilor români. De a măsura impactul și beneficiile învățării digitale și de regândi și eficientiza bugetul și așa mic. Viitorul se întâmplă în timp ce noi urmărim știrile. E aici, e palpabil. Nu vine nici de la americani, nici de ruși. Este în țară noastră și în mâinile noastre. Ține de adaptabilitatea noastră și de forță de acționa rapid și creativ. Și colectiv.

Dezvoltarea profesională accelerată a profesorilor

Zilele acestea am trăit mai mult că oricând senzația că educația românească nu se mândrește doar cu elevi olimpici, ci și cu profesori olimpici. Și nu mă refer aici la profesorii care pregătesc olimpicii, ci la o mâna de profesori, un procent modest de 3-5% maxim din totalul lor, care au mișcat educația românească spre soluții digitale în zilele acestea de criză: s-au mobilizat, au întrebat, au colaborat, au testat și au inițiat metode de predare online cu mai mult sau mai puțin succes. Pentru că provocările sunt multiple și procesul vine înainte rezultatelor.

Ei sunt pionerii, motorul schimbării paradigmei educaționale despre care atât se vorbea și se prevestea, și care acum e realitate. Însă educația românească nu se poate susține doar cu elevii olimpici așa cum nu se poate susține nici cu “profesori olimpici”. Este nevoie de o masă solidă de profesori care se adaptează, implementează soluții digitale inovatoare, colaborează.

Digitalizarea educației românești trebuie să ne scoată din paradigma lucrului individual sau “fiecare pe barbă lui”, este necesar un efort colectiv masiv al cadrelor didactice pentru a ridica standardul și acest lucru se poate realiza prin adaptabilitate, colaborare, creativitate și disponibilitate de a găsi soluții la provocări. Sunt șanse mari că tocmai această criză a covidului-19 să supună profesorii la o oportunitate de dezvoltare profesională accelerată și implicit la ieșirea din paradigmă educațională a sec 19.

Leadership Central Asumat

Mobilizarea colectivului vine printr-un leadership central puternic, cu forță de acțiune, dar mai ales de asumare. Asumarea va fi înainte de orice a procesului. Va fi un proces, vom pivota, vom greși, vom învăța. Vom măsură, ne vom adapta. Liderii trebuie să demonstreze zilele acestea toate acele abilități pe care în documente oficiale, pompoase le denumim abilitățile sec XXI și despre care teoretizăm că ar trebui să și le însușească elevii.

Prezentul ne oferă posibilitatea de a oferi un model acestor elevi: un model de adaptabilitate, creativitate, design thinking și autonomie. Din revoluția tehnologică putem prelua lecția procesului și a agilității. Plecăm de la criza pe care o avem și care ne obligă la acțiune, testăm cele mai rapide soluții și unelte pe care le avem la îndemână, măsurăm și ne readaptam. Avem școlile închise, avem platforme gratuite disponibile, avem modele (vezi modelul Chinei, al Estoniei, etc) avem early adaptors (sau profesori olimpici cum i-am numit mai sus), trebuie doar să folosim ce știm pentru a mobiliza masele de profesori pentru o schimbare de mindset, pentru o schimbare de paradigmă.

Cu mult ghidaj, cu suport, cu un framework inițial. Însă și cu mult empowerment.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

8 comentarii

  1. Acest articol este insipid, fiind reclama pentru doamna in cauza si pentru institutia de invatamant pe care o conduce. Iar stilyl, aminteste de cel din perioada comunista, cand pionierii si tinerii utecisti isi luau diverse angajamente, spunand ca isi vor atinge scopul, in ciuda unor inerente greseli

  2. O tâmpenie progresista de 2 bani. Vrem o lume reala și adevărată, fără antreprenori (adică nimicuri) în educatie! G4, încă o data dați dovada de lipsa de discearnămant corect politic, publicând asemenea nimicuri…

  3. Publicitate mascata! Bleah!

  4. Doamna a fondat o gradinita particulara, în Pipera, cu tarife „convenabile” (conform site-ului Educarium pentru programul scurt 8-13:30 „Taxă lunară: 2550 ron/lună Taxă înscriere: 1500 ron Taxă materiale didactice: 1000 ron/an”). Deci e pentru „olimpici”, nu pentru toti.
    Eu, cadru didactic universitar, am spus la fiecare început de curs (Utilizarea calculatoarelor, anul I) ca, data fiind inegalitatea dintre realizarile liceelor, misiunea mea este sa-i ridic pe cei mai de jos, deci voi porni de la nivelul cel mai scazut de cunostinte. Gresesc?
    Cred ca asta e misiunea învatamântului de masa: sa se ocupe de toti, si sa acorde atentie suplimentara celor de jos, care n-au parinti instruiti (si cu bani), n-au laptop, etc. (nu ma întrebati de ce sistemul Windows 10 instalat pe laptop-ul meu, ceva mai batrâior, nu „vede” camera, deci nu pot fi vazut de studenti).

    • Vedeti http://www.lectii-virtuale.ro – actioneaza exact in spiritul a ceea ce ati scris dumneavoastra.

  5. Nope, nici macar covid nu poate schimba ceva in fundamentul „ieducatiei” rumunesti.
    To’ar’sa „antreprenuare” bate campii despre forme ale „ieducatiei” la concurenta cu alt „mare-antrepreneur” „de-succesuri” promovat la greu pe acest ciot de server incropit din cerseala.

  6. Trebuie eliminați din educație asemenea ticăloși producători de fericire! Parca ar fi aia din Norvegia, în educatie. Lumea asta e produsul lor!