G4Media.ro

Noua legislație UE: Producătorii de vinuri vor trebui să detalieze compoziția/ Câți…

Sursa foto: Pexels

Noua legislație UE: Producătorii de vinuri vor trebui să detalieze compoziția/ Câți aditivi, precum sulf, albuș de ou, vezică uscată de pește și alți compuși chimici conține o sticlă / Ce se întâmplă cu etichetele vechi

Au trecut ani de zile de când pe pachetele de țigări este trecut procentul de nicotină și se avertizează că fumatul e dăunător pentru sănătate și că poate produce cancer. S-a ajuns chiar până la imprimarea pe pachetul de țigări a unor fotografii de plămâni canceroși. În UE, lobbyul tutunului s-a arătat astfel până acum mai puțin influent decât cel al alcoolului, dat fiind că Parlamentul European a respins de-a lungul anilor în mod sistematic propunerea de a se lipi pe sticlele de alcool fotografia unui ficat cu ciroză.

Să știi ce bei

Lobby-ul vinului în special s-a arătat influent, reușind ca vinurile europene să fie scutite până acum de la indicarea compoziției lor pe etichetă.

Începând de luna aceasta, însă, tratamentul de favoare e încheiat, iar producătorii de vinuri vor trebui să arate transparență. Vinul poate astfel conține multi aditivi, precum sulf, albuș de ou, vezică uscată de pește și mulți compuși chimici.

Tratamentul de favoare de care a beneficiat vinul în UE, spre deosebire de majoritatea produselor alimentare, a ajuns la sfârșit. Noua regulă europeană impune vinurilor produse în UE să-și detalieze compoziția, pe etichetă sau printr-un cod QR lipit pe sticlă și care trimite la un site web. Este vorba de exigențele Regulamentului (UE) 2021/2117 publicat în decembrie 2021, care vor afectata băuturile fabricate începând cu 8 decembrie 2023.

Noua legislație UE prevede în același includerea pe etichetele sticlelor de vin și ale produselor aromatizate a unui șir de date, în special un tabel cu valorile nutriționale, lista ingredientelor și durata minimă de valabilitate în cazul produselor vinicole dezalcoolizate cu mai puțin de 10% alcool.

Inițial, părea că informațiile cerute de legislația UE ar putea fi conținute în întregime în format digital (cu un cod QR ). Dar pe 24 noiembrie, Comisia Europeană a lansat linii directoare care complică enorm viața producătorilor. În special, obligația de a se include explicit cuvântul „ingrediente” în codul QR în loc de doar „i”, considerat inițial valid, se află acum în centrul atenției. Este o obligație pe care firmele producătoare – care începuseră să se organizaseră deja la câteva zile de la intrarea în vigoare a legislației – nu o prevăzuseră.

Dezastru de Crăciun

Cei mai afectați sunt producătorii din Italia și Franța, care realizează deodată că milioane de etichete de vin deja tipărite riscă să trebuiască să fie distruse din cauza aspectelor tehnice incluse în legislația europeană privind noua etichetare. În Italia, Asti Spumante vorbește deja de douăzeci de milioane de sticle, însă există în așteptare un munte de etichete de alte vinuri și soiuri de spumante. Ca să nu mai vorbim de milioanele de sticle de prosecco care își vor încheia procesul de fermentare după 7 decembrie și vor trebui imediat supuse noilor reglementări care – cu excepția surprizelor – vor intra în vigoare a doua zi, de sărbătoarea catolică a Neprihănitei Zămisliri (Immacolata Concezione).

Strictețea noii legislații, pe lângă faptul că stârnește o mare controversă între fabricanți, asociații comerciale și producători, riscă să provoace și pagube considerabile. Și nu numai în Italia. După cum a subliniat Uniunea Italiană a Vinurilor (Unione Italiana Vini), aceste obligații noi „schimbă totul și pun efectiv în pericol o economie europeană care reprezintă 147 de miliarde de euro pe an.”

În acest moment de extremă urgență pentru producători și consumatori, dată fiind iminența sărbătorilor, există o soluție temporară, intermediară, care însă necesită multă caznă birocratică: se poate obține un acord de la Bruxelles pentru utilizarea, în limita stocului disponibil, a etichetelor tipărite înainte de intrarea în vigoare a legislației. Asta pune însă în dificultate campania pentru sărbători și economia a mii de firme fabricante și a milioane de hectare de viță de vie în țările mari producătoare de vinuri.

Și, cine știe, poate că etapa următoare va fi chiar lipirea pe sticlele de vin a fotografiei unui ficat cu ciroză.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. PERFECT!!!