G4Media.ro

Nave, trenuri, peşteri: traderii de petrol caută cu disperare spaţii de depozitare

Nave, trenuri, peşteri: traderii de petrol caută cu disperare spaţii de depozitare

Traderii de petrol au probleme în a găsi suficiente nave, trenuri, caverne şi conducte în care să stocheze combustibili, într-un moment în care facilităţile convenţionale de depozitare au ajuns la capacitate maximă pe fondul unei oferte abundente şi al prăbuşirii cererii din cauza crizei coronavirusului, transmite Reuters, preluată de Agerpres.

Zeci de tancuri petroliere au fost închiriate în ultimele zile pentru a stoca cel puţin 30 de milioane de barili de combustibil pentru avion, benzină şi motorină, urmând ca tancurile să funcţioneze ca platforme de stocare plutitoare, în condiţiile în care depozitele terestre sunt deja pline sau închiriate. Aceşti combustibili se adaugă unei cantităţi de aproximativ 130 de milioane de barili de petrol care sunt deja stocaţi în facilităţi plutitoare, susţin traderii şi sursele din industria de shipping consultate de Reuters.

Cererea de petrol şi produse petroliere a scăzut cu până la 3% după ce guvernele din întreaga lume au spus cetăţenilor să stea în casă pentru a evita răspândirea coronavirusului, ceea ce a făcut ca avioanele să rămână blocate la sol iar autoturismele în parcare. Însă chiar şi aşa lumea este inundată în continuare cu livrări de petrol. OPEC, Rusia şi alţi mari producători au ajuns la un acord de reducere a producţiei, însă este vorba de o reducere a producţiei cu aproximativ 10% şi intra în vigoare începând din luna mai.

În aceste condiţii, producătorii de petrol, companiile de rafinare şi traderii au început să recurgă la tactici mai neobişnuite, de exemplu depozitând petrol brut şi produse petroliere în vagoane de cale ferată în nord-estul SUA sau în conducte nefolosite.

Hub-urile de rafinare şi stocare din nord-estul Europei mai au ceva spaţiu disponibil însă experţii din industria petrolieră spun că cea mai mare parte a capacităţilor disponibile au fost deja închiriate. De asemenea, peşterile de sare din Suedia sau alte ţări scandinave sunt fie pline, fie închiriate.

„În prezent lucrăm la cele mai ciudate locaţii pentru stocare, locaţii cu adevărat dificile unde sunt constrângeri operaţionale”, spune Krien van Beek, broker la firma ODIN – RVB Tank Storage Solutions din Rotterdam.

SUA mai are unele spaţii disponibile pentru depozitarea de produse petroliere în zona cuprinsă între Midatlantic şi sud-est precum şi de-a lungul coastei Golfului Mexic, spune Ernie Barsamian, director la firma americană TheTank Tiger. Însă zonele preferate de stocare a produselor petroliere, precum porturile adânci din New York Harbor şi Houston, care sunt în apropierea centrelor unde este cea mai mare cerere, nu mai sunt disponibile. „Marile tancuri care îţi permit să tragi nava la chei şi să goleşti încărcătura nu mai sunt disponibile. Tot ce avem acum sunt oale şi cratiţe”, spune Ernie Barsamian.

În SUA, depozitele terestre sunt rezervate în principal de companiile locale de rafinare, care acum au început să utilizeze vagoane de tren pentru a stoca ţiţei dar şi benzină şi motorină. „Chiar şi vagoanele de tren vor fi umplute cu produse petroliere”, spune un broker american care a dorit să îşi păstreze anonimatul.

În condiţiile în care piaţa este supra-aprovizionată, preţul petrolului a coborât la cel mai scăzut nivel din ultimele două decenii. Luni, cotaţia barilului de ţiţei american Western Texas Intermediate a coborât, pentru prima dată în istorie, în teritoriul negativ. În aceste condiţii multe companii de rafinare au decis să îşi reducă producţia şi, în unele cazuri, să închidă unele facilităţi deoarece nu mai au loc unde să pună petrolul care trebuie procesat sau produsele pe care le realizează.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. Nu e mai simplu sa opreasca temporar extractia si rafinarea? Daca produc pe stoc si nu au unde sa tina petrolul si produsele derivate ce rezolva?

  2. Nu e simplu deloc sa opresti extractia costa imens si dureaza mult.
    O rafinarie nu e ca o centrala nucleara sa o opresti la cheie.
    Prevad ca vor pune petrolul inaintea vietii oamenilor,sunt bani seriosi in joc.

  3. @Didi Suna ciudat dar este mai ieftin pt ei sa vanda petrol in pierdere decat sa opreasca/reporneasca o platforma de forare.

    Ofer spatiu de depozitare, 70L loc liber pt petrol rafinat in rezervorul masinii mele.

  4. Aduceti frate petrolul ala in Romania si il injectam in puturile inchise din Valea Prahovei. Iar apoi l-om extrage noi….
    Asa faceau nemtii in al 2-lea razboi mondial cu petrolul romanesc. Il bagau in puturile lor (cateva aveau si ei) si gata. Ce vagoane, ce conducte…

  5. Combustibil la 1/2 din pret la oferta.
    Încarci un rezervor si plătești 1/2 din pret.
    Simplu ca bună ziua.
    Ce se rafinează se vinde imediat la pompa .

  6. Să le fie învățătură de minte. Lăcomia a distrus omenirea. America e pa pe veci.