G4Media.ro

Ministrul Mediului: În continuare sunt mai multe maşini second hand înmatriculate în…

Ministrul Mediului: În continuare sunt mai multe maşini second hand înmatriculate în România decât maşini noi/ Rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, afirmă că în pofida „efortul uriaş” din punct de vedere financiar făcut de statul român prin implementarea programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus, în România numărul maşinilor vechi nou înmatriculate este mai mare decât cel al autoturismelor noi. El aminteşte că, la negocierea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Comisia Europeană a impus României să scoată din circulaţie, până în 2026, un sfert de milion de autovehicule vechi şi poluante, în acest context ministrul avansând ca soluţie majorarea unor taxe existente deja, relatează News.ro.

„În continuare sunt mai multe maşini second hand înmatriculate în România decât maşini noi, în ciuda efortului uriaş făcut anul acesta de minister şi de Administraţia Fondului pentru Mediu. Noi am pornit anul acesta cu 440 de milioane de lei buget pentru Rabla Clasic, faţă de 400, am avut o majorare de 10%. De atunci suntem deja la peste 600 de milioane de lei, adică peste 50% în plus faţă de anul trecut la Rabla Clasic şi am triplat la maşinile electrice bugetul. Bugetele s-au consumat, suspendăm Rabla în decembrie şi reluăm programul în februarie 2022. Deci degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber. De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă. Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate. Noi va trebui să avem un parteneriat cu autorităţile publice locale, că acolo se plătesc taxele pe autoturisme şi să găsim o modalitate de a descuraja înmatricularea maşinilor mai vechi”, a afirmat ministrul Mediului, miercuri seară, la B1TV.

În acest sens, Tanczos Barna a arătat că Guvernul poate creşte plafonul până la care pot fi impuse taxele locale pentru autovehicule poluante.

El a declarat că şi în luarea unei astfel de decizii autorităţile trebuie să aibă în vedere că există categorii de persoane vulnerabile, care nu îşi permit achiziţionarea unei maşini mai scumpe, din cauza situaţiei financiare, iar acestea vor avea nevoie de „mai mult sprijin” din partea statului.

Tanczos a susţinut însă că există şi oameni care pot cumpăra un autoturism nou, dar care preferă să circule cu autovehicule înalt poluante care au motoare foarte puternice pentru că „nu vor să meargă cu o maşină nouă de altă categorie, pentru că este sub nivelul de reprezentare”.

Tanczos Barna a amintit că, la negocierea PNRR cu Comisia Europeană, România şi-a asumat ca până în anul 2026 să scoată din circulaţie 250.000 de autovehicule mai vechi de 15 ani, aceasta fiind condiţia ca Ministerul Transporturilor să primească fonduri pentru construirea de autostrăzi.

Sursa foto: Unspash/Sergio Souza

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

25 comentarii

  1. Desigur…avem un transport public așa de bine pus la punct încât putem interzice mașinile cu totul.Pe calea ferată se merge atât de bine încât e o blasfemie să deții o mașină, fie ea și mai veche.

    • Deci in mintea ta exista doar doua optiuni: 1) masina veche, poluanta si 2) transportul in comun? Optiunea 3) masina noua, mai putin poluanta, nici macar nu exista?

    • Vladimire
      io te votez
      nu candidezi ?

    • Vladimir …nu este fab masina, el vrea doar pe cric…sus pe cric si aia e ….ii ajunge.

    • Putine, scuză-ne frate, nu toți avem părinți securiști care au furat zeci de milioane de euro din bugetul României precum părinții lui Năsui ca să ne permitem autoturisme noi. Vorbim totuși de cea mai săracă țară din UE după Bulgaria. Dar ție n-am ce să-ți cer, ești pilaf.

  2. Păi dacă suntem săracii Europei, nu e logic, sau ce?!

    • mai pe scurt: sa dea lege ca saracii nu au voie sa aiba masini. masinile sunt permise numai celor cu bani, care pot lua orice masina noua vor.

  3. Taxe de la saraci, pentru ca bogatii sa poata lua masini electrice noi, mai ieftin. Foarte inteligent, intr-o tara cu salarii atat de mici, in care toata lumea chipurile isi permite masini noi, dar merge cu masini second hand ”puternice”.
    In rest sunt rezolvate toate: drumuri, transport feroviar, transport public, impadurim peste tot, nu distrugem mediul samd.

  4. Mâine fac credit la bancă și cumpăr o Tesla nouă. România fiind motorul economic al Europeni nici nu se pune problema.

    • John, ești modest, de ce să te duci să faci credit la bancă? Sunt sigur că dacă economisești câțiva bănuți din urmatoarele 2 salarii, îți permiți o mașină nouă, fie ea și Tesla, doar trăim în România lui Cîțu unde economia îți explodează în față și salariile au crescut considerabil. Dacă totuși nu ai bani, te împrumută fratele Putin de pe forum, cu dobândă negativă, bineînțeles.

  5. Romanii sunt gunoierii Europei.

  6. Statului ii place sa cumparam masini noi, TVA se duce la el.

  7. ramane valabil ce a zis victoria nuland in 2014, mai ales ca acum e iar pe cai mari sub maretul biden…daca nu mai stiti ce a zis atunci, nu va zic eu, cautati pe internet, sigur gasiti!

  8. Sunt mai multe motive .
    Primul ,ar trebui că bugetul să nu vă mai treacă prin buzunare.
    Vă umblă vouă vagoane de bani prin buzunare , Poporului nu îi mai rămâne nimic.
    Mai lăsați- vă de furat nenorociților.

  9. Tanțoș ăsta vorbește prosti, nu poți pune taxe decât dacă sunt aceleași pentru toți și pe principiul poluatorul plătește. Asta înseamnă să creezi un sistem complicat prin care să calculezi o taxa anuala in funcție de km parcurși și norma de poluare a vehiculului. Vor crea iar o taxa care va fi desființată de instanțe și intrăm iar in cercul vicios.

  10. Domnule ministru, terminați va rog cu inepția asta cu poluarea generată de traficul auto!

    Poluarea se datorează in principal arderii ilegale a deseurilor. Apoi, vine din arderea combustibililor fosili in termocentrale, iar in al treilea rând din santierele din care este spulberat praful si nisipul.

    Traficul auto se afla abia pe locul al patrulea intre cauzele poluării.

    Iar daca ministrul mediului vrea sa aducă bani la Buget pentru ca altfel guvernul PSD-PNL-UDMR este incapabil, atunci sa spuna asta deschis… Ca vor sa crească taxele pur si simplu. Iar prin impozit progresiv si impozitarea luxului nu se poate, pentru ca cele mai mari averi le au chiar membrii PSD.

  11. 1) PRINCIPIUL POLUATORUL PLATESTE inseamna ca un taximetrist harnic, cu o masina hibrid, fabricatie 2020, sa plateasca MAI MULT decat pensionarul de la et.3 care are un Golf II norma poluare EURO I, cu care isi mai face piata si se duce, o data pe luna, pana la tara.
    Principiile trebuie sa aiba vocatie universala – adica sa fie valabile in TOATE cazurile. Asadar, sa avem in minte tot timpul ca poluarea fiecarui autovehicul este proportionala nu doar cu parametrii motorului, dar mai ales CU TIMPUL SI REGIMUL DE UTILIZARE!!

    2) Hadeti sa facem o socoteala dreapta:
    2.1) Taxa pentru CO2 aplicata in industrie in 2021 = 50 EUR/tona. Pai atunci aceeasi valoare trebuie sa fie si pentru noi, conducatorii auto, nu? Ca doar la minister nu e ca la Divertis, cu „Apa romaneasca nu-i buna, curge! Cu patru cisterne din Germania, umpleam barajul!” 🙂 O tona de CO2 este o tona de CO2 indiferent de unde provine. Ba, char mai mult, dar lasam de la noi, poluatorii industriali sunt stationari, pe cand masinile noastre sunt in miscare, deci e o idee mai bine in cazul autovehiculelor.

    Apropos, Acelor-Mittal de la Galati polua intr-un an circa 4,2 milioane tone CO2. Ce taxa de poluare platea el si ce taxa platesc combinatele pentru tona de CO2 degajat in atmosfera? Ei, exact acelasi pret trebuie platit si de proprietarii de autovehicule, functie de cat degaja, evident!

    2.2) Taxa pentru NOx, in Norvegia (n-am gasit alte date, dar nu cred sa varieze cumplit si nici ca am fi noi mai ecologisti si mai ai dracu’ ca norvegienii) – 2,3 EUR/kg.

    Luam un exemplu, sa zicem Dacia Logan, EURO 3:
    -> CO2: 128g/km => 1 tona / 7.800 Km inseamna taxa 250 RON
    -> NOx: 0,15g/km => 1 Kg/ 6.666 Km (ptiu-ptiu-ptiu, piei Satana!) inseamna taxa 12 RON

    Asadar, pentru cineva care circula circa 8000 Km/an, taxa ar trebui sa fie in jur de 262 RON.
    Si sa primeasca in schimb dovada folosirii acelor bani pentru mediu (atati copaci plantati de firme de pe piata libera, atatia metri cubi de peturi adunate de pe rauri de firme de pe piata libera, etc.), ca d’aia vor sa impuna o taxa si cica nu un impozit!

    Hai sa mai adaugam ceva: o “rabla” consuma, sa zicem, in medie, 8% (nu ca astea noi cu motor cu ardere interna ar fi vreun mare salt spectaculos dpdv al consumului! Nici nu se poate, din cauza ca raportul aer-combustibil e tehnic imposibil sa nu fie undeva tot pe acolo.) Pai din pretul benzinei, 45% sunt taxe catre stat. Adica vreo 2,5 lei/litru. In 7000 km (din calculul de mai sus), “rabla” consuma 560 litri. Asta inseamna ca statul incaseaza, pentru ca poate, 1400 lei accize. Pai adica, dupa ce imi ia la japca 1400 lei pentru ce vrea el, mai trebuie sa-I dau, sa zicem oarecum corect, inca 112 RON. Facuta asa socoteala … cam cum suna?!?

    Inca una si ma duc: Statul are certificate verzi, pe care le tranzactioneaza international (le vinde pe bani buni catre alte tari), dar imi cere mie bani pentru poluarea datorata autoturismului? Cam cum vine asta? Incaseaza banii de doua ori pentru aceeasi treaba, nu? La mine in cartier se cheama escrocherie. Scria pe un zid, acolo, dupa blocuri: “Nu fura! Statului nu-I place concurenta!” 💡

    3) Cum ramane cu faptul ca nu a scazut corespunzator poluarea in Bucuresti cand cu lock-down-ul si nu ai circulau masini? Cuvantul SINTESTI ar trebui sa faca ding-ding-ding pe la Ministerului Mediului, dupa cum stim, da’ ne facem ca nu stim!

    4) Niciun om intreg la cap nu este pentru poluare. Dar nu prin interdictii o poti reduce. Sa interzici e cel mai usor si totodata metoda cea mai proasta. N-a functionat in nicio situatie pana acum, in niciun stat din lume. Doar un singur lucru face interzicerea, in mod sigur: alimenteaza coruptia.
    Ah, stai … parca a fost un scandal, ceva cu Dieselgate … da’ n-are treaba cu interdictia si coruptia, e doar o coincidenta.

    5) Cinci aeroporturi europene emit anual mai mult dioxid de carbon decât intreaga Suedie. Facem ceva si cu transportul aerian si naval? Ah, stai, ca e mai usor cu astia mici …

  12. Si iata o masura complet debila.
    In loc sa taxeze imatricularea de masini pe combustibili fosili, oricare, fie noua fie veche, ei motiveaza lumea sa-si schimbe masina.
    Astfel, masina veche poluanta va merge la export sa polueze dintr-o tara saraca iar omul va continua sa polueze, un pic mai putin, cu masina noua. Dar esential e ca merg bani in buzunarul producatorului de masini poluante. Asta e de fapt scopul masurii.
    Masinile existente ar trebui utilizate pana cad. Ele deja au poluat enorm cand au fost fabricate si cat vor mai polua e mai putin decat fabricarea altora vechi. Cand cad, ar trebui reciclate la maxim. Iar orice imatriculare noua ar trebui sa fie permisa (sau macar netaxata) doar pentru masini cu poluare 0. Asta daca ne pasa de mediu, dar nu e cazul la Barna.

    • Oare schimbarea masinii vechi cu una noua reduce poluarea cu adevarat?
      Exemplu benzina
      masina euro 4 = CO2 220 g/km
      masina euro 6 = CO2 120 g/km
      Asadar diferenta de 100 g/km.
      Daca masina merge 15.000 km/an, inseamna o ”economie” de 0,1 Kg/km x 15.000 km/an = 1500 Kg CO2/an.= 1,5 tone/an
      Foarte frumos. Dar fabricarea unei masini noi produce cam 10 tone CO2 (sper sa nu gresesc la valoarea aceasta). 10 tone : 1,5 tone/an = 6 ani. Asadar abia peste 6 de ani masina cea noua va deveni preferabila celei existente. Si nu am socotit cat polueaza ca caseszi masina veche, cate materii prime se pierd etc.

      Msina veche produce CO2 distribuit pe 6 de ani, pe cand masina noua a produs 10 tone CO2 astazi, tot intr-o singura zi. Dar poate ca nu la noi in tara, nu? Adica suntem ecologisti, dar doar unde ne convine. Alti oameni din alte tari … ghinion, victime colaterale, nu?

      Apoi, de ce nu propune dl. ministru kituri de conversie din motor ardere interna in motor electric? E plin YouTube-ul de solutii tehnice, unele chiar omologate in tari cu apa calda. E drept ca nu au randamentul egal cu cele proiectate sa fie electrice, dar, pe de alta parte, caroserie, scaune, timonerie, bord, roti … 70% din autoturism este acelasi. Nu mai producem unele noi ca sa avem ce arde la Sintesti din cele vechi, nu?!

  13. Dupa cum ti-am spus!
    Poluarea auto se reduce cu taxe sau impozite:
    1. Taxarea samsarilor direct in vama.
    Cu minim 25% din pretul declarat la
    importurile de auto SH.
    2. Taxare cumparator cu 25% pentru achizitia
    fiecarui auto SH cumparat oe familie.
    Pentru al doilea SH cumparat in familie taxa
    sa fie 50% din valoarea declarata.
    La fel si pentru al treilea SH.
    Incepand cu a 4-a SH pe familie taxa sa fie
    100% din valoarea declarata.
    Iar valoarea declarata nu poate fi mai mica
    de 5000 € pentru auto pana la 1,5,
    de 10.000 € pentru auto pana la 2,
    de 20.000 € pentru auto ce depasesc 2.
    Sa vezi cum se reduce poluarea!
    De pe o zi pe alta!
    Cimitirul auto SH se muta in alta parte!

  14. Eu dau in judecata mafia guvernamentala daca imi maresc taxa.
    Masina e verificata anual la ITP
    O masina noua inseamna atac la patrimoniul planetei

  15. singurul mod in care masinile noi ar fi mai numeroase la inregistrare ar fi daca masinile vechi ar disparea inainte sa fie revandute

    De exemplu, ar fi superb daca masina noua s-ar strica inainte ca neamtul prim proprietar sa se plictiseasca de ea.

    Cat sa fie asta? 4-5 ani?

    Imaginati-va ce mediu curat am avea daca masinile noi ar fi aruncate la 3 ani, ca frigiderele si telefoanele de azi.