G4Media.ro

Metrorex, acuzată că vrea să cumpere pentru Magistrala 5 trenuri fără aer…

Metrorex, acuzată că vrea să cumpere pentru Magistrala 5 trenuri fără aer condiționat, cu design învechit și depășite tehnic / Reacția Metrorex

Una dintre firmele interesate de licitația de achiziționare de trenuri pentru Magistrala 5 de metrou, Drumul Taberei-Eroilor, acuză Metrorex că vrea să cumpere trenuri “cu design învechit și cost operațional ridicat”. Compania care administrează rețeaua de metrou a Capitalei vrea să cumpere inițial 13 trenuri noi pentru a circula în Drumul Taberei, urmând ca ulterior să mai fie achiziționate încă 17 unități. Valoarea maximă a contractului este de 1,2 miliarde lei.

“Parcurgând specificațiile tehnice și cerințele concrete ale fișei de date, specialiștii noștri au observat o similitudine ce frizează identitatea între prezenta licitație și cele anterioare din anii 2011 și 2014 (cu atât mai mult în cadrul licitației din 2014, urmare a intervenirii unor serioase aspecte de nelegalitate cu valențe penale, licitația a fost anulată), licitații ce au ridicat serioase semne de întrebare cu privire la imparțialitatea și echidistanța procedurilor față de toți participanții la procedură”, scrie în documentul publicat în sistemul de achiziții publice. Documentul publicat nu este atribuit nici unei companii pentru că procedura din sistemul de achiziții publice nu permite acest lucru, însă firma elvețiană Stadler a contestat la CNSC procedura de licitație.

Practic, Metrorex este acuzată că a lansat din nou o licitație cu dedicație pentru spaniolii de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF).

Potrivit documentului citat, Metrorex este acuzată că vrea să achiziționeze trenuri în a căror construcție trebuie folosit oțelul când există înlocuitori tehnici şi calitativi superiori, precum aluminiul. De asemenea, trenurile care ar urma să fie achiziționate:

“Din motive de neînţeles din punct de vedere comercial, se acordă prioritate unui produs care, dintr-o perspectivă tehnică şi comercială este de o calitate inferioară, dar este oferit la un preţ egal sau comparabil cu un produs mai avansat”, scrie în documentul citat.

Prin urmare, compania cere modificarea caietului de sarcini, care “este conceput într-un mod defectuos, tinde să profite un singur candidat și pare că se dorește să se impună un produs ce, din punct de vedere tehnic și comercial, nu respectă standardele actuale și cele mai bune practici din industria feroviară”.

Procedura de licitație a fost contestată deja de elvețienii de la Stadler Rail Management AG. Aceștia s-au adresat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor pe 2 aprilie.

Metrorex a lansat pe 22 martie licitaţia pentru achiziţia a 30 de trenuri care vor circula pe Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei – Iancului. În primă fază vor fi cumpărate 13 trenuri, urmând ca ulterior să mai fie achiziţionate încă 17.

Valoarea contractului este estimată între 520,15 milioane lei și 1,2 miliarde lei. Finanțarea va fi asigurată de fonduri europene și un împrumut de la Banca Europeană de Investiții.

Metrorex operează în prezent trei tipuri diferite de trenuri de metrou: Bombardier, CAF și rame IVA produse la Arad.

În iunie 2014 Metrorex a lansat o licitație pentru achiziționarea a minim 43 si maxim 51 de trenuri noi care să circule pe Magistrala 5. Ofertele au fost deschise pe 16 octombrie 2014. Cinci firme au depus atunci oferte:
ASTRA Vagoane Călători – 5,1 mil euro euro/tren de metrou
CSR (China)- 5,22 mil euro/tren de metrou
CAF – 6,06 mil euro/tren de metrou

Alstom – 6,31 mil euro/tren de metrou
Pesa – 6,5 mil euro/tren de metrou

În martie 2015, Metrorex anunța că licitația a fost câștigată de spaniolii de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), care au livrat și trenurile care circulă în prezent pe Magistrala 2 Berceni-Pipera în baza unui contract semnat în 2011.

Licitația a fost anulată după ce pe fir a intrat DNA, care a a deschis un dosar penal acuzând presupuse înțelegeri între CAF și Metrorex.

UPDATE Ministrul Transporturilor: “Cred că au fost prinse în caietul de sarcini niște clauze legale. Eu m-am săturat săturat de firmele astea”

Aflat într-o vizită pe șantierul liniei de metrou Drumul Taberei-Eroilor, ministrul Transporturilor a răspuns pe un ton agresiv neregulilor semnalate de elvețienii de la Stadler în legătură cu licitația pentru achiziționarea de trenuri de metrou.

“Cred că au fost prinse în caietul de sarcini niște clauze legale. Nu cred că domnul director a avut vreo altă intenție de a face altceva decât este legal. Eu m-am săturat de firmele astea care ne tot găsesc nouă explicații la ceea ce vrem să facem. Vor să vină să participe la licitație, bine. Nu vor, e treaba lor”, a declarat Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.

La rândul său, directorul general al Metrorex, Dumitru Șodolescu, a dat asigurări că specificațiile tehnice din caietul de sarcini sunt unele fundamentate și care respectă prevederile legale.

“Este o clarificare depusă la care o să răspunderm. Caietul de sarcini este făcut de consultantul ales, avizat în Consiliul Tehnico-Economic al Metrorex, avizat de AFER, respectă toate prevederile legale. Totul se bazează pe o analiză tehnico-economică și în ceea ce privește execuția din oțel și nu din aluminiu și în ceea ce privește ventilația forțată și nu aer condiționat”, a explicat șeful Metrorex.

Foto: Harta magistralei de metrou M5

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

9 comentarii

  1. Când vor fi, oare, date la casat trenurile vechi de 30-40 de ani de pe magistrala 4 și înlocuite cu unele noi, cumpărate dacă se poate printr-o licitație fără dedicație, în folosul călătorilor, nu al celor care mijlocesc tranzacția?

    • Cand huțupanii nu vor mai vota haita de hoți psd+alde

    • Atunci când vom scăpa de vechii politicieni care și-au cocoțat tovarășii de vitejie in toate funcțiile administrative. Desigur că procesul e de durata, însă nu cred că există altă soluție.

      #sieuvotez #farapenali

  2. Cine a băgat şpăgari în guvern?

    Voi, când n-aţi fost la vot.

    • Da mă, deșteptu’ lu’ pește; toată lumea e de vină, în afară de tine. Pune mâna și mai fă și altceva în afară de comentat toate articolele de pe-aici; de muncă ai auzit?

      Bine că ești tu deștept că ai votat anti-PSD, de parcă ai fi fost singurul..

      PS: „căcat slugarnic” să-i zici lu’ mă-ta, care te întreține gratis.

  3. Ce câştigă votanţii din şpaga electorală, pierd la nivelul de trai într-o ţară cu imagine rea.

  4. Pai nici un tren de metrou nu are AC. Au un căcat de ventilație care merge iarna. Atât.

  5. Bine ca au contestat elvețieni licitația.Poate ne mai tin inca 2 ani.
    Asta ca nu ne trebuie trenurile lor scumpe.
    Ar fi și culmea sa ai aer conditionat in subteran.

  6. Astia de la metrorex sunt niste nemernici, vor sa ne omoare cu zile in subterane, azi s-a retras pe magistrala berceni pipera un metrou din circulatie ca nu mai puteau sa il tina sub control au avut defectiuni si din pipera spre berceni nu puteau sa controleze metroul, nu stiu decat sa incaseze banii de la populatie ca de asa este , cand ai un transport in comun si toți circula cu el, si ei ce zic da-i dreacu ca astia oricum merg tot cu noi buni rai suntem aici, asta pana o sa aibe Doamne fereste loc un accident cu metourile sa te tii nene atunci sa vezi masacru … Asa ca stia de la metrorex ar trebui sa se apuce serios de investiții si sa repare ce s-a stricat …